سایر منابع:
سایر خبرها
عام و خاص در ادبیات قران
به لیس که در آن من مُقدّر نیست. باید توجه داشت که لای نفی جنس در جائی نصّ بر عمومیت است که اسم آن مفرد باشد؛ و الا، اگر تثنیه یا جمع باشد مانند دیگر ادوات نفی همچنان دو احتمال در معنای آن خواهد رفت؛ مانند لارجلین فی الدار که صحیح است گفته شود لا رجلین فی الدار بل رجلٌ أو رجالٌ (رک : غلائینی، 2/ 336). مراجع علاوه بر قرآن کریم؛ 1 ابن اثیر، علی بن محمد ...
دو ویژگی برجسته اباعبدالله(علیه السلام)
" شاعر می دید، اما امام حسین (علیه السلام) نمی دید؟! نصیحت کنندگانی که از کوفه می آمدند می دیدند، اما حسین بن علی (علیه السلام) که عین الله بود، نمی دید و نمی فهمید؟! ظواهر همین بود؛ ولی اعتماد به خدا حکم می کرد که علی رغم این ظواهر یقین کند که حرف حق و سخن درست او غالب خواهد شد. اصل قضیه هم این است که نیت و هدف انسان تحقق پیدا کند. اگر هدف تحقق پیدا کرد، برای انسان با اخلاص، شخص خود او که مهم نیست... منابع: برگزیده کتاب آفتاب در مصاف ؛ صفحه 516-518 سایت عرفان پایگاه اسلام شیعه سایت حوزه ...
رحلت پیامبر یا شهادت پیامبر؟خودتان قضاوت کنید
.... محمد بن محمد علوی ص6 2-المقنعه شیخ مفید ص456 و منتهی المطلب حلی ج2ص887 3-منتهی المطلب حلی ج2 ص887 4-جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج2ص463 5-تهذیب الاحکام ج6ص1 و بحار الانوار ج22ص514 6-السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج4ص449 7-المستدرک. ج3ص60 8-السیره نبویه ابن کثیر ج4ص449 و البدایه و النهایه ج6ص317و322 9-بصائر ...
40 سخن حکمت آمیز از رسول خدا(ص)
باشید کسی که با دوستی آل محمددرود خدا بر او و خاندانش باد بمیرد توبه کار مرده است . آگاه باشید کسی که با دوستی آل محمددرود خدا بر او و خاندانش باد بمیرد , با ایمان کامل مرده است . آگاه باشیدکسی که با دشمنی آل محمددرود خدا بر او و خاندانش باد بمیرد , در حالی به صحرای قیامت میآید که بر پیشانی اش نوشته شده "نا امید از رحمت خدا". آگاه باشید کسی که با دشمنی آل محمد درود ...
ریشه یابی نفوذ تفکر آمریکاگرایی در برخی مسوولان کنونی
به گزارش شاخص ، در سالهای اولیه انقلاب محرزترین گروهی که معتقدِ ناقص به انقلاب اسلامی بودند، لیبرال مسلکانی چون بازرگان بودکه خط وی از همان آغازین روزهای انقلاب نیز مشخص و ملموس بود و اعتقاد به ارتباط کامل با آمریکا داشت و حتی زیرلوای آمریکا بودن را نسخه موفقیت انقلاب خطاب می کرد. به هر حال افراد شاخص زیادی را می توان نام برد که دچار فهم و درک متضاد با واقعیت، از آمریکا بوده اند. ریشه ...
مشکلات جامعه با تفکر بسیجی حل می شود/ مسئولین در مقابل بدعهدی دشمنان در برجام واکنش قاطع نشان دهند
، هوافضا، موشک، زیر دریایی، صنایع نظامی و دفاعی داریم با روحیه های بسیجی بوده است. امام جمعه پردیس افزود: مقام معظم رهبری اعلام کرده اند مشکل اصلی این مملکت الان مسئله اقتصاد است که با نسخه اقتصاد مقاومتی برطرف می شود، راه حل این مورد هم حضور بسیجیان است، دولت مردان عزیز ما از این روحیات بسیج باید استفاده بکنند. توسلی تاکید کرد: اگر بسیج با همه توان در میدان اقتصاد مقاومتی حاضر ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (3)
منوحا (24) یا نظام آرامش مطرح می شود، که تقریباً تنها کتاب از میان این کتاب ها بود که منتشر شد. (25) این دستورالعمل ها در خصوص مراقبه و تأمل، به توصیف انواری می پردازد که چون برق در نفس مؤمن ظاهر می شوند، ولی با این حال بیشتر به شرح و بسط کاربرد سحرآمیز اسمای خدا به طور گسترده می پردازد. با وجود این، در دو اثر بزرگ یوسف ابن سیاح عارف قبالای اهل اورشلیم، (26) که حدود سال 1540 تألیف شد و نسخه ی خطی آن ...
درباره ی کتاب زُهر و مؤلف آن (1)
. بیشتر از دو قرن طول کشید تا زُهر از گمنامی نسبی اولیه اش به مشهورترین متن در نوشته های قبالایی برسد. علاوه بر این، تردیدی نیست که نویسنده ی آن، هر آنکه بوده است، چنین نفوذ و تأثیر شگرفی در ذهن نداشت. همه قراین حاکی از آن است که هنگام نوشتن زُهر هدف اولیه ی نویسنده صرفاً نگارش تفسیری قابل فهم بر مبنای تفکراتش بوده است. ذهن او کاملاً در عالم تفکر قبالایی غرق بود، اما شیوه ی پرداختن او به این اثر نشان ...
درباره ی کتاب زهر و مؤلف آن (3)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم 5 سرانجام ما به مسئله ی مهم منابع ادبی که نویسنده از آنها استفاده کرده است، می رسیم. در اینجا نیز انسان تحت تأثیر یکنواختی تصویر قرار می گیرد. گرچه از منابع یکسانی در کل متن استفاده نشده است، ولی می توانیم تصوّری نسبتاً روشن از کتابخانه ی او به دست ...
درباره ی کتاب زهر و مؤلف آن (4)
وجود همین عنوان [میدراش هنعلام] در آثار دیگر عرفای قبالای همان دوره به طور قطعی نشان می دهد. (8) 5. در میدراش هنعلام استفاده از نقل قول های مستقیم از منابع تلمودی در مقایسه با نوشته های بعدی بسیار واضح است. همچنین نویسنده در ذکر منابع اصلی با عنوان واقعی شان هیچ تردیدی از خود نشان نمی دهد، گرچه او پیش از این با ابداع عناوینی برگرفته از کتابخانه ی آسمانی اش شروع می کند. 6. تفاوت های عقیدتی ...
جایگاه علمی سیاستمدارِ انقلاب
، مکاسب ، کفایتین ، مباحثی از درس خارج اصول و بحثهایی از تفسیر قرآن و فلسفه را فراگرفته همزمان به تدریس معالم ، لمعتین و قوانین مشغول شدند . ایشان در این مدت از محضر اساتید بزرگواری استفاده برده و کسب دانش نمودند؛ از جمله مقداری از مکاسب و جلد اول کفایه را نزد آیت ا... العظمی سید محمّد رضا گلپایگانی ، بیع مکاسب و جلد دوم کفایه و شرح هدایه میبدی را نزد آیت ا... العظمی حاج سید احمد ...
اربعین و بازخوانی نظریه انتظار فرج
خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم. متقابلا، فرزند بزرگوارشان نیز به دنبال اصلاح و احیای اسلام ناب محمدی (ص) و علوی (ع) که به تعبیر معصوم ( ع) به پوستینی وارونه تبدیل شده، و همچنین بهره مند سازی جامعه جهانی از ثمرات امربه معروف و نهی از منکر می باشد. پس خط مهدوی همان خط حسینی (ع) است. در اینجا لازم می دانم مطلبی را در پرانتز عرض کنم و آن ...
اصل رضوی در تبیین - أمر بین الأمرین -
.... در حقیقت همان گونه که بسیاری از نظریه های کلامی شیعه مانند نظریه امامت، در دوران امام رضا (علیه السلام) به بلوغ خود دست یافت، در مورد رابطه افعال انسان با قدرت مطلق الهی نیز در دوره امام هشتم، بلوغ و گسترش این مباحث دیده می شود، چرا که به پشتوانه بیش از یک قرن تلاش امامان در ارتقای فرهنگ شیعی، اصحاب امامان درمسائل کلامی از دقت و تیزبینی خاصی بهره مند گشتند و با موشکافی مسائل کلامی را پیگیری می ...
علم النفس فلسفی؟ مدیریت و برنامه ریزی آموشی حضرت رضا (ع) در تبیین مسائل توحیدی
...> 72. صدوق، همان، ج1، ص 116؛ عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 521 و ج5، ص 60. 73. صدوق، همان، ترجمه: علی اکبر غفاری و حمیدرضا مستفید، ج1، ص 240 و 241. 74. همان، ص 254 و 255. 75. عزیزالله عطاردی، اخبار و آثار حضرت امام رضا (ع)، ص 265. منابع تحقیق : 1. بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تحقیق: قسم الدراسات الاسلامیة مؤسسة البعثة، بنیاد ...
میراث مهربانی و مدارا
...> بحارالأنوار، ج 71، ص 387٫ تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 108٫ بحارالأنوار، ج 74، ص 409٫ أدب الدنیا والدین، الماوردی، ص 243٫ الکافی، ج 8، ص 540٫ همان، ج 2، ص 120٫ بحارالأنوار، ج 75، ص 52٫ همان، ج 71، ص 391٫ الکافی، ج 2، ص 119٫ السیره النبویه، ابن هشام، ج 4، ص 260٫ کنزالعمّال، ج 3، ص 47٫ الکافی، ج 5، ص 494٫ مصباح الشریعه، [منسوب به] امام ...
سیره عملی امام رضا (ع) در برخورد با غُلات
، تشکیک نموده و ثابت کرده اند شخصیتی به عنوان عبدالله بن سبا وجود خارجی نداشته و روایات کشی از نظر متن و سند خدشه دار است. آنان معتقدند ماجرای عبدالله بن سبا به واسطه فردی به نام سیف بن عمر نقل شده است و این شخص در افسانه سرایی و خلق آثار و شخصیت های خیالی، دستی قوی داشته است، به گونه ای که حتّی از ناحیه رجالیون اهل سنّت نیز تضعیف شده است. (34) در سال های پایانی دوران امویان و آغاز عباسیان ...
شرط اساسی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی
زیرا در فرهنگ اسلامی اقدام زودهنگام و بدون فوت وقت کارهای خیر، امری مطلوب و پسندیده شمرده شده تا جایی که در منابع روایی نیز بابی تحت عنوان تعجیل فعل الخیر یعنی باب عجله کردن در کار خیر، وجود دارد. مانند این روایت که در مضبوط ترین کتاب حدیثی یعنی کافی شریف آمده : عن ابی جعفر (ع) قال : قال رسوالله (ص) انّ الله یحبّ من الخیر ما یعجّل[1] . امام باقر (ع) از رسول گرامی اسلام (ص) نقل ...
فهم شناسی غیبت و عمر امام زمان در پرتو تاریخ
در نقد بیرونی است و مجالی برای نقد متن ایجاد می کند. علامه همین طور زمانی که یک واقعه را از منابع مختلف ذکر می کند، روایت های مختلف را که دیدگاه های متفاوتی دارند با هم مخلوط نمی کند و تحلیل و نظر خود را بعد از روایت بیان می کند که این نظریه های ایشان ذیل روایات خیلی اوقات، راهگشای مسائل تاریخی است. 4٫ علامه مجلسی در بررسی روایات تاریخ الحجه برای رسیدن به فهم احادیث ابتدا صحت متن روایت را ...
تفاوت آموزه های حدیثی امام رضا (ع) در مدینه و مرو
از ایشان تصریح فرمود و نیز از اسامی تک تک ائمه بعد از حضرت علی (علیه السلام) نام برد و همه را ستود. ایشان در این متن هم چنین از قیام قائم آل محمد در آخرالزمان و تساوی حقانیت امامان با حقانیت قرآن سخن گفت و آن گاه به بیان احکام اسلام پرداخت. (21) البته بحث امامت ابتدا متّکی بر نقل بود، چرا که این بحث از نظر تاریخی، مبتنی بر اقدام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم به تعیین جانشین برای ...
معرفی رسالة فی اثبات تواتر القران اثر شیخ حرّ عاملی
آله) مجموع و مؤلّف بود . در بین معاصران خلیل الرحمن الهندی معروف به امام الهندی نیز همین عبارات را در اظهار الحق می آورد (3). علامه سید شرف الدین نیز در فصول المهمه بدان اشاره دارد (4). شگفت اینکه بیشتر از این رساله به فارسی نقل قول آورده شده، شاید به این دلیل بوده که شیخ حر نسخه ای فارسی از این رساله فراهم کرده بوده، و یا این رساله بعداً به فارسی ترجمه شده بوده و یا این اشخاص از ...
اخباری که دلالت بر سلامت قرآن از تحریف دارد
در قبول آن ها باقی نمی ماند. پی نوشت ها: 1- ابو محمد حسن بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، معاصر شیخ صدوق و متوفی 381 قمری ..) وی مورد ستایش همه کسانی قرار گرفته که به زندگانی او پرداخته یا به کتاب او استناد کرده اند. برای تفصیل نگاه کنید به مقدمه ی تحف العقول از استاد علی اکبر غفاری، ص 9-11. شرح حال وی در کتاب امل لآمل شیخ حر عاملی و مقدمه ی بحارالانوار علامه مجلسی نیز آمده است. 2 ...
نگاهی به 91 سال زندگی آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
حال شنیدنی است، از شهرهای بصره، عباسیه و دیوانیه عبور کرده با عنایت و لطف الهی که مشکلات را بر آنها هموار می کرد، موفق شدند عصر روز هفتم ذی الحجه همان سال وارد مدرسه سید در نجف اشرف شوند. ورود آنها به نجف اشرف مقارن با شب عرفه بود، لذا دو همسفر پس از انجام مقدمات مستحبّه، طبق سنت دیرین در حوزه علمیه نجف اشرف، همان شب عازم کربلا شده و دو روز بعد به نجف اشرف مراجعت و فراگیری دروس حوزوی را آغاز نمودند ...
شکر پدیدۀ الهی اربعین به حفظ روحیاتِ زمان پیاده روی است/ از مردم عراق تشکر می کنم
بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین. جلسه ی ما جلسه ی بسیار شیرین و مطلوبی است. عطر روحیّه ی بسیجی فضا را انباشته است. از بیانات این عزیزان که هرکدام بنحوی یک حقیقت شیرین و حائز اهمّیّت را بیان کردند، استفاده کردیم، لذّت بردیم. حرف هم با شما عزیزان بسیجی -جوانها، پسرها، ...
شبهاتی درباره ی تحریف قرآن و پاسخ به آن ها (2)
تأویل ناپذیر است در ترجیح آن کفایت می کند، چه رسد به این که مُرَجِّحاتِ فراوان بی حدّ و حصری هم به آن منضم گردد. یازدهم: نهایت چیزی که از این روایات به این صورت استفاده می شود، افتادگی بعضی از آیات است بدون تصریح به آن و همان طور که دانستی این مطلب با تواتر هیچگونه منافاتی ندارد و از آن فزونی و تغییر و تحریف فهمیده نمی شود، جز آنچه که نویسنده ی معاصر در اواخر سخن خود از ابن سیرین نقل کرده ...
شبهاتی درباره ی تحریف قرآن و پاسخ به آن ها (3)
که از این دو روایت فهم می شود این است که بخشی از قرآن افتاده است، نه این که به این متن موجود، چیزی افزوده شده و این گذشته از ضعف سند این دو حدیث (22) و نیز همه یا اکثر احادیثی (23) است که نویسنده ی معاصر به آن ها اشاره کرده است. آنچه هم که وی از تفسیر علی بن ابراهیم و احتجاج طبرسی نقل کرده است با کمک آنچه که قبلاً گذشت، قابل تأویل است، در عین حال که در باب چنین مطلبی امکان اعتماد و استناد به این دو ...
سرخط ...
ابوعلی در صحن انقلاب حسین قدیانی در این شماره از روزنامه وطن امروز آورده است: شما ایرانی ها چقدر حسین بن علی را دوست دارید؛ ما عراقی ها همان اندازه علی بن موسی را دوست داریم! دقیقا همان اندازه و نه یک ذره کمتر! شما ایرانی ها چقدر آرزوی آمدن به کربلا را دارید؛ ما عراقی ها همان اندازه آرزوی آمدن به مشهدالرضا را داریم! دقیقا همان اندازه و نه یک ذره کمتر! شما ایرانی ها چقدر عاشق این هستید که ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
تبیین چگونگی و کیفیت این عرضه، کلمه عمود نور است. در بررسی تاریخی و سیر کلی مسئله عمود نور، مطابق اسناد و طرق احادیث عمود نور چنین استفاده می شود که این عنوان در زمان امام باقر (علیه السلام) مطرح شد و اوج گسترش آن در زمان امام صادق (علیه السلام) بوده است. روایات دلالت دارند که مسئله عمود نور، چیستی آن و فهم دقیقش در محافل شیعی و در ذهن اصحاب ائمه (علیه السلام)، مسئله ای نو و در حال جای گرفتن بوده است ...
ناگفته های شنیدنی مسعود فراستی از توابی تا منتقدی: سه سال و نیم زیر حکم اعدام بودم
وقتی حرف درستی می زنند پای آن بایستند و خسارت اش را هم بپردازند، نیستند. همه چیز عالم را بدون خسارت می خواهند. نمی شود. خسارت را پرداخته ام، باز هم می پردازم. روی پای حرف اصولی ام هم می ایستم. - (درباره فیلم فروشنده فرهادی) قطر که طرف و پدر طرف داعشی است. معلوم است. نیت او یک طرف است. باز هم این خیلی مسئله ام نیست، چون او نیت را دارد، بگویم، پس من باخته ام. نه، این طور نیست. ماکیاول یک ...
نگاهی به حیات علمی و سیاسی آیت الله موسوی اردبیلی
همان ماه از اردبیل خارج و در نهم شوال وارد شهر مقدس قم شد و در یکی از حجرات فیضیه رحل اقامت افکند. مدت اقامت ایشان در شهر مقدس قم، سه سال و اندی به طول انجامید که در این مدت لمعتین، رسائل، مکاسب، کفایتین، مباحثی از درس خارج اصول و بحث هایی از تفسیر قرآن و فلسفه را فراگرفته همزمان به تدریس معالم، لمعتین و قوانین مشغول شد. ایشان در این مدت از محضر اساتید بزرگواری استفاده برده و کسب دانش ...
آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی دعوت حق را لبیک گفت/ بزرگ مردی که در اوایل انقلاب رئیس دستگاه قضایی ...
...؛ در نتیجه موسوی اردبیلی در همان مدرسه به تدریس مشغول شد. وی در سال 1322 برای خواندن درس حوزوی در مراتب بالاتر وارد شهر قم شد و حدوداً سه سال در این شهر اقامت گزید. وی در قم شاگرد کسانی چون سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری بود. موسوی اردبیلی در 16 آبان 1324 همراه با یکی از همشهریانش که همزمان در قم طلبه بود، به طرف نجف در عراق حرکت کردند و از طریق اروندرود و با قایق ...