سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی رابطه فعل تصورشده با هدف مطلوب
تحلیل فرآیند شکل گیری افعال ارادی فیلسوفان اسلامی در بحث از اقسام علت فاعلی ، ابتدا فاعل مختار را از فاعل غیرمختار جدا کرده اند. موجودات زنده و ذی شعور افعال خود را با اراده خودشان انجام می دهند و جهت حرکت و سایر ویژگی های فعل تابع اراده فاعل است، مانند افعال ارادی انسان که به صورت های گوناگونی تحقّق می یابد، برخلاف موجودات بی شعور و بی اراده که اگر فعل و تأثیری هم از آنها سرمی زند ...
مقام صبر ، فضیلت و انواع آن از منظر روایات
اعمال به عنوان صفت پنجم به صبور بودن آنان اشاره کرده و می فرماید: وَالَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ؛ و آنها که بخاطر ذات (پاک) پروردگارشان شکیبایی می کنند . [1] [1] که در مباحث پیشین به صورت اختصار بدان اشاره گردید. لکن آنچه مهم است، این است که دانسته شود واژه صبر در معنای وسیع تری به کار می رود و در هر عملی که برای رسیدن به رشد و کمال انجام گیرد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ...
صفات بارز مدیر از منظر قران و نهج البلاغه
تهیدستی و فقر می ترساند و نیز با شخص ترسو مشورت مکن که روحیه تو را در انجام امور تضعیف می کند و از مشورت با افراد حریص بر حذر باش که حرص ورزیدن را با ستمگری در نظرت زینت می دهند؛ زیرا بخل، ترس و حرص، تمایلات گوناگونی هستند که جامع آنها سوءِ ظن به خداوند است . در واقع، امام(ع)مالک اشتر را به سه اصل توصیه می فرماید: سخاوت، شجاعت و قناعت و توکّل. روشن است که مشورت با فرد بخیل جلوی سخاوت را می ...
نظام وحدانی موجودات عالم
.... با توجه به عباراتی که در ادامه می آید وی تقرر و وجود در ممکنات (البته اگر وجود به معنای مصدری گرفته شود) را یکی نمی داند ولی در مورد خداوند یکی دانسته است. میرداماد قضایای هلیه بسیطه را دو قسم بیان می کند. هلیه بسیطه مشهوری که شأن وجود است و هلیه بسیطه حقیقی که شأن تقرر است. هلیه بسیطه مشهوری مانند قضیه انسان موجود است. در این قضیه گرچه ترکیبی نیست اما به لحاظ نمودن مفهوم محمول، در حکایت نیاز ...
وصیت سهروردی چه بود؟
سکونت می کند و بعد به مدرسهٔ نوریه می رود و در هر دو مدرسه با فقهای حنبلی به بحث می پردازد و در این بحث ها از موضع فلسفه و عرفان با قدرت دفاع می کند و به نفی و ردّ ادله مخالفان می پردازد. جو فکری و سیاسی منطقهٔ شامات چندان با افکار سهروردی سازگاری نداشت و سر انجام فشار فقهای حلب بر صلاح الدین و ترس حکومت از افکار سهروردی و جسارت وی سرانجام موجب شد تا صلاح الدین فرمان قتل سهروردی را صادر کند و ...
ویژگی های رسول خاتم(ص) در قرآن کریم
چهار بار آمده، سه بار در مورد خورشید استعمال شده،[20] و یک بار (در همین آیه مورد بحث) به عنوان استعاره به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) اطلاق شده است. آری، وجود پیامبر(صلی الله علیه و آله) همچون خورشید تابانی است که ظلمت های جهل و شرک و کفر را از افق آسمان روح انسان ها می زداید، خود را از آن پنهان می دارند، کوردلان لجوج نیز از نور پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) هرگز استفاده نکرده و ...
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
ی جدید تقدم زمانی داشته اند. همچنین راه حل الهیات زرتشتی در پاسخ به مساله شر مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که چگونه در جهان بینی زرتشتی وجود شر به خیر مطلق و قادر مطلق بودن خداوند سازگار است. در ادامه به کمک نظر عرفایی که به بررسی مساله وجود ابلیس در دین اسلام پرداخته اند، تفسیری خاص از مساله شر و اهرمن در الهیات زرتشتی ارائه شده است که نشان می دهد از این منظر، علت پیدایش شر در ...
آیا شما را از آن درخت منع نکردم!
ایجاد کرد. دَلاَّهُما بِغُرُورٍ در اینکه حرف ب در اینجا چه معنایی می دهد چند احتمال است: حرف ب ، باء سببیت باشد و جار و مجرور متعلق به فعل دلا باشد (الکشاف، ج2، ص95؛ إعراب القرآن و بیانه، ج 3، ص32؛ إعراب القرآن الکریم، ج 1، ص35) آنگاه معنای جمله چنین می شود: آن دو را به وسیله فریبی که در حق آنها روا داشت، پایین انداخت. حرف ب ، باء مصاحبت باشد که در این صورت جار و مجرور (بغرور ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (1)
آن می گوید: باز کنید دروازه ها را تا شاید من وارد شوم ، و این همان عالَم صفات است. در واقع، مطابق تشبیه زُهر (25) این دو نظیر زغال و آتش یک چیز واحداند؛ به عبارت دیگر، زغال بدون آتش وجود دارد، ولی قدرت نهفته و بالقوه ی خود را تنها در نور آتش متجلی می سازد. صفات عرفانی خدا همان عوالم نوری هستند که ذات نهفته و ناشناخته ی اِین - سوف در آنها انعکاس یافته است. در واقع به نظر عارفان قبالا، امهات ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (2)
...، همان هفت روز نخستین آفرینش اند. (21) آنچه در زمان به عنوان دوره ی آفرینش واقعی و بیرونی به نظر می رسد چیزی نیست جز انعکاس صور مثالی (22) هفت سفیرای زیرین نمی باشد، که آنها در وجود لایزال و خزانه ی غیب الاهی قرار دارند. انسان هرگاه در مورد نسبت این حیات پنهان سفیراها با ذات لایتناهی، اِین سوف مواجه می شود، وسوسه می شود ابیات شِلّی را به کار ببرد: (23) زندگی، همچون گنبد مینایی، سفیدی و ...
یکی از مسئولان فرهنگی کشور علی مطهری را نجس خواند
است تا ادبیات سیاسی، سیاست پیشگان کشورمانتا این حد تقلیل یابد؟! سیدجواد میری، جامعه شناس و استاد دانشگاه حوزه جامعه شناسی، در این باره گفت: انسان شوخ طبعی اظهار می داشت در ایران قحطی جا وجود ندارد بلکه تنگی نظر است، که وجود دارد. من از این گذاره می خواهم این نتیجه را بگیرم که این مشکل به فرهنگ سیاسی ما بازمی گردد. زمانی ما درباره سیاست، سیاستمداران، اعمال و رفتار آنها در حوزه سیاست ...
پدیده شگفت آور انقلاب اسلامی
امام راحل و صیانت از استقلال و امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم مواظبت و صیانت از بعد انقلابی نظام است. در سه دهه گذشته و طی سال های پس از جنگ، بسیج به عنوان تبلور اراده ملی و پاسدار اندیشه های ناب حضرت امام خمینی با تمرکز بر اجرایی نمودن فرمایشات حضرت امام خامنه ای در کنار سایر نهادها، دستگاه ها و سازمان های کشور، موجبات توسعه اقتدار و افزایش قدرت دفاعی کشور و ایجاد ثبات و ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (3)
این عالم مادی با صورت مثالی جامعه ی عرفانی اسرائیل که همان شخینا باشد، متناظر است. هر آنچه فرد یا جامعه در جهان مادی انجام دهد، به نحو سحرآمیزی در جهان برین یا واقعیت برتری که به واسطه ی اعمال انسان ظاهر می شود، انعکاس می یابد. نقل عبارتی از زُهر بی مناسبت نیست: تپش عالم دنی (41) مایه ی ضربان عالم برین است . (42) هر پدیده ی مادی به گونه ی اسرارآمیزی متأثر از واقعیت آسمانی است، زیرا هر چیزی، از جمله ...
هدایت؛ نقطه آغاز نظام سازی اجتماعی
فکر می کند، به حدی ارتقا پیدا می کند که دیگر به صورت التقاطی فکر نمی کند. در وجود مؤمن، برای دین حق نسبت به همه مکاتب، غلبه پیدا می شود و مؤمن از این طریق خالص می شود. این مباحث جزء فوائد هدایت بود اما تأکید می کنم که محور این هدایتی که در مورد آن بحث می کنیم، تحریک وعاء فکر است. به این موضوع باید توجه بکنیم؛ اگر، هم گزاره ها ابطال ناپذیر بوده و هم توانستیم در 5 سطح، انسان ها را در مورد این گزاره ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (4)
مخلوقات که خود او نیز مقامی دارد که باید درصدد حفظ آن باشد، به سوی جدایی و افتراق رود در این صورت این ارتداد (7) ثمره اش همان جسارت اهریمنی برای دستیابی به جادویی است که در آن انسان می کوشد جای خدا را بگیرد و به آنچه خدا منع کرده است، برسد. (8) لذا شرّ، بعد از تخریب عالم واقعی، جهانی موهوم دارای خطا را خلق می کند. (9) با وجود این، علل اصلی شرّ در سطحی بسیار پنهان و عمیق می باشد؛ در واقع، براساس ...
شهادت زوار امام حسین علیه السلام راه بقیع را باز خواهد کرد
السلام را به 5 امام بعد برساند، همان جابری که برای اربعین به زیارت کربلا می آید و شایدهم آن روضه قتلگاه حضرت زینب سلام الله علیها را روایت میکند و نابینا هم شده بود . جهالت در مورد پیامبر اکرم صل الله علیه و آله که همه گیر شده بودو جمله ای که دل انسان را به درد می آورد جمله آن دو نفر است " الرجل فإنه لِیَهجُر")سرّ العالمین وکشف ما فی الدارین( کار به جایی رسید پیامبر صل الله علیه و آله ...
دردل با فیدل / متن کامل نامه تاریخی استاد حکیمی به رهبر کبیر انقلاب کوبا و پاسخ او / مرگ فیدل فاجعه بشری ...
گوناگون وجود بکوشند و تلاش کنند، و راه نظر و تجربه را پیش گیرند، و از نیروی عقل خود حداکثر استفاده را ببرند و ذهنی و ذهنگرا نباشند! قرآن، می خواهد که مردم، در راه نجات انسان محروم، آتش انقلاب های دگرگون ساز را برافروزند و با سردمداران ستم و تباهی نبرد کنند و در هر لحظه نیازی به قیام بود - برای اصلاح جامعه های فاسد و حکومت های جائر - به پا خیزند. قرآن، می خواهد که انسان ها حماسه ...
اخلاق به روایت اطلاعات حکمت و معرفت
(در اینجا اخلاقی) است. به ادعای او منش و پشت صحنۀ فعل یعنی فاعل از نظریه های وظیفه گرا و پیامدگرا غایب است و این یعنی توجه نداشتن به هستۀ سخت اخلاق. این نظریه، بالندگی فضایل فرد انسان و ریشه کنی رذایل را بهترین تضمین برای صدور اعمال نیک (افعال درست) می داند. در یک کلام به ما می گوید: که باشیم؟ تا اینکه چه کنیم؟ باید در پشت صحنۀ آدمی حال و هوایی ایجاد شود تا در صحنۀ رفتار او نمایشی خوب به تصویر ...
علم الهدی: اعلام کردند در 3ایالت آمریکا تقلب شده؛ این هم سوغات دموکراسی غربی
روز نو : علم الهدی: هر زمزمه سیاسی ضد بسیج زمزمه آمریکایی است نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: حرکت در مسیر اراده پروردگار ویژگی بارز انسان الگویی قرآن است. به گزارش روز نو؛ آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در مقام اطاعت پروردگار، به خاطر خداوند متعال دلخواه خود را رد می کنیم و به خاطر ذات مقدس پروردگار دلخواه خود را ...
سرمقاله های روزنامه های امروز
های پیشین، ولع خرید هواپیما از آمریکا و اروپا به جای اجرای سیاست کلی نظام مبنی بر ضرورت گسترش حمل و نقل ریلی و ... این نمونه ها که مشتی از خروار و اندکی از بسیار است، نشان از آن دارد که تدبیر مورد ادعا، چیزی جز طنزی تلخ نبود و در قبال پیش بینی ترین حوادث و رخداد ها ، اثری از آن دیده نمی شود . برعکس گویی اراده ای قوی وجود دارد تا هر رخداد معمولی، خوشحال کننده و امید آفرین را به نقطه ای تلخ ...
راهپیمایی اربعین حسینی در دنیای اسلام بی نظیر است
...> امام جمعه رشت پیامبران و ائمه اطهار (ع) را حجت الهی دانست و افزود: خداوند برای تکامل و سعادت انسان دو حجت ظاهری و باطنی قرار داده که حجت باطنی عقل و دانش است، اما حجت باطنی بدون حجت ظاهری هدایت نمی شود. پیشرفت های علمی به واسطه راهنمایی پیامبران است و بدون این حجت ظاهری هیچ گاه این پیشرفت های علمی انجام نمی گرفت . وی مبارزه با طاغوت را یکی از شاخصه های حرکت انبیای الهی دانست و عنوان کرد ...
چرا در قرآن بیشتر به زکات تأکید شده تا به خمس؟
، زکات جمال و زیبایی؛ عفت و عصمت خواهد بود. زکات سلطه و قدرت؛ نجات افراد اندوهگین، زکات شجاعت؛ جهاد فی سبیل اللّه است. زکات صحت و سلامتی؛ کوشش در اطاعت پروردگار و زکات پیروزی؛ احسان خواهد بود. زکات علم آن است که آن را نشر دهی و خود را به انجام آن وادار کنی ... زکات قدرت؛ انصاف است... .[4] زکات در قرآن در قرآن کریم؛ آمدن زکات در کنار صلاة نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل ...
همه چیز طبیعی است/ دولت، جلسه دارد!
از آمریکا و اروپا به جای اجرای سیاست کلی نظام مبنی بر ضرورت گسترش حمل و نقل ریلی و ... این نمونه ها که مشتی از خروار و اندکی از بسیار است، نشان از آن دارد که تدبیر مورد ادعا، چیزی جز طنزی تلخ نبود و در قبال پیش بینی ترین حوادث و رخداد ها ، اثری از آن دیده نمی شود . برعکس گویی اراده ای قوی وجود دارد تا هر رخداد معمولی، خوشحال کننده و امید آفرین را به نقطه ای تلخ تبدیل کند! آیا این وضعیت عادی ...
ورود نداجا به اقیانوس اطلس برای اولین بار/ برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرماندهان نیروی زمینی ارتش
راست را پیش می گیرند و یک عده کفر می ورزند. اشیا مانند دیوار، سنگ، چوب و حیوانات اختیار تصمیم گیری ندارند و بر اساس غرایضی که در آنها وجود دارد تابع مقرراتی هستند و انسان تنها موجودی است که قدرت اختیار و انتخاب داشته و حتما باید در برابر این نعمت جوابگو باشند موجودات پاداشی نمی گیرند و مجازات هم نمی شوند. زندگی انسان فقط از زمان زندگی خود تا گور نیست قبل از آن هم بوده و وجود خواهد داشت و تا ابدیت ...
فیش های نجومی محصول نبودن تفکر بسیجی/ایستادگی بسیج بر اصول و مبانی انقلابی/عملکرد 37ساله بسیج قابل ...
خدا و اراده قوی انسان است، تقوا سبب از بین رفتن بسیاری از گناهان می شود. وی ادامه داد: عواملی مانند تقوا، حفظ عفت، رعایت حقوق، شرکت در غم و شادی یکدیگر، وجود فرزند و کنترل عوامل مزاحم در حفظ و ثبات حیات خانواده مؤثر است. امام جمعه قلعه رئیسی در خطبه دوم با دعوت به تقوای الهی، ملاک کرامت آدمی را معیار پذیرش اعمال و مرکب راهوار سعادت تقوا دانست. وی در ادامه به تجمع اربعین حسینی ...
نزاع در ارتباط علوم ارزشی با علوم توصیفی
. نتیجه این تحلیل آن است که چون فعل به عنوان مقدمه هدف انجام می گیرد، پس ارزش گذاری هر فعل، تابع ارزش هدف مترتب بر آن است، یعنی بایدها و نبایدهای اخلاقی ناظر به رابطه فعل اخلاقی با هدف مورد نظر از آن فعل است. به بیان دیگر، بایدها و نبایدهای اخلاقی بیان گر رابطه مقدمیت یا عدم مقدمیت افعال اخلاقی با هدف مورد نظر از اخلاق هستند. کلیدواژه ها واقع گروی اخلاقی؛ فاعل بالقصد؛ هدف فعل ...
معنای حکیم بودن خدا/وعدۀخدا محقق است
حسابی بکند، کار یاوه می کند. مثل این که صاحب قدرت باشد امّا به عوض این که به مصالح مردم گام بردارد، به مصالح شخصی خود هم اقدام نمی کند، فرضاً از این که بخواهد مصالح مردم را در نظر بگیرد. خوب فعل از او سر می زند، فعل او هم اعتباراً علی عزّ است، امّا فعل او فعل حکیمانه نیست. می گوید: نه، خداوند متعال که عزیز است حکیم هم است. یعنی صاحب فعل پایدار است، این الآن چه ربطی با بحث دارد؟ فرمود: وَعْدَ ...
بکار گیری صفت "رحمت الله واسعه" برای امام حسین (ع) نشان دهنده چیست؟
آیا همراهی خانواده سیدالشهداء تا آخرین قدم در مسیر الهی قیام ایشان می تواند مصداقی برای این امر باشد؟ نگاه توحیدی به نظام هستی و جایگاه ارتباط انسان با خداوند متعال مهمترین موضوعی است که در حرکت امام حسین (ع) به همراه خانواده دیده می شود و همین رویکرد نشان دهنده اراده برگرفته از قدرت الهی است زیرا امام حسین (ع) با تمام هستی خود برای نجات انسان ها بپا خواستند. در حقیقت انسان ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (2)
می شود و او را مورد خطاب قرار می دهد. این تجربه ی اسرارآمیز عالی تر از مکاشفه ی نور ارزیابی می شد، که معمولاً با جذبه همراه است. (66) میدارش درباره ی اظهارات انسان انگارانه ی انبیا می گوید: قدرت و توان انبیا عظیم باد که صورت را به آنی تشبیه می کنند که ایجاد کننده ی صورت است، (67) و انسان را با خدا مقایسه می کنند. اما برخی از عرفای قبالای مکتب ابوالعافیه، تفسیر متفاوتی از این بیانات دارند. صورتی که ...
متن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
آموزه های قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) و حضرات اهل بیت (علیهم السلام)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و سند چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلی تحول نظام آموزشی تهیه و تدوین شده است و با مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش (شامل فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی عمومی و رهنامه نظام ...