سایر منابع:
سایر خبرها
برزخ و چگونگی عذاب قبر/ شیعیان عذاب قیامتی ندارند
علیه السلام در باره این که شیعیان عذاب قیامتی ندارند فرمودند: ....... وَلکِنّی وَاللهِ اَتَخَوَّفُ عَلَیْکُمْ فِی الْبَرْزَخ [1] ولیکن خدا می داند من نگران شما هستم در برزخ که در آن جا عذاب دارید. پرسیدم: مَاالْبَرْزَخ؟ برزخ چیست؟ قالَ: اَلْقَبْر فرمودند: برزخ همان قبر است. و غفلت نباید کرد قبرِ حقیقی انسان ها همان عالَم برزخی است. عالم برزخی که عالمی است مجرد و مثل نفس انسان زنده است و شعور دارد، و ...
چرا خداوند پیامبر اسلام (ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟ / دستورات پنج گانه خداوند به پیامبر(ص)
واژه (سراج) در قرآن چهار بار آمده، سه بار در مورد خورشید استعمال شده،[20] و یک بار (در همین آیه مورد بحث) به عنوان استعاره به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) اطلاق شده است. آری، وجود پیامبر(صلی الله علیه و آله) همچون خورشید تابانی است که ظلمت های جهل و شرک و کفر را از افق آسمان روح انسان ها می زداید، خود را از آن پنهان می دارند، کوردلان لجوج نیز از نور پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله ...
جایگاه شهید و شهادت در قرآن
رسولانش ایمان آورند، به حقیقت راستگویان عالمند و برایشان نزد خدا اجر شهیدان است، پاداش اعمال و نور ایمانشان را (در بهشت) می یابند.(5) در روایت آمده که شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: از خدای بخواه که شهادت را برای من روزی کند. امام علیه السلام فرمود: مؤمن شهید است سپس آیه 19، سوره حدید را تلاوت کرد. حضرت امام باقر علیه السلام می فرماید: آن کس از شما که به مسأله ولایت آشنا ...
معرفی شهدای شاخص استان قم به مناسبت هفته بسیج
....محمّد (47) 4 و 5 امنیّت امنیّت کامل شهیدان، پس از شهادت و مرگ در راه خدا وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً ... أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ. آل عمران (3) 169 و 170 بازگشت به خدا شهادت در راه خدا، سبب بازگشت انسان به سوی خدا:وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ.آل عمران (3) 158 وَ ...
علم النفس فلسفی؟ مدیریت و برنامه ریزی آموشی حضرت رضا (ع) در تبیین مسائل توحیدی
با شاگرد است؟ پی نوشت ها: 1. عزیزالله عطاردی، اخبار و آثار حضرت امام رضا (علیه السلام)، ص 331. 2. توحید، آیه ی 1-4. 3. شورا، آیه ی 11. 4. بقره، آیه ی 137. 5. صدوق، التوحید، ص 95. 6. مثل ایراد خطبه طولانی توحیدیه و مناظره با بزرگان ادیان، مانند عمران صابی. (ر.ک: ابن شعبه حرانی، تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص 423) 7. مردی به خدمت امام رضا (ع ...
سیره عملی امام رضا (ع) در برخورد با غُلات
کردند و چون نمونه آنها را از مردم عادی ندیده بودند، تصور می کردند که صاحب این معجزات، دارای مقامی برتر از مقام بشری است. در نتیجه قائل به خدایی ائمه (علیه السلام) یا حلول روح خدایی در آنها می شدند. (39) 2. علاقه زیاد به ائمه (علیه السلام): امام سجاد (علیه السلام) فرمود: یهودیان از شدت علاقه به عزیز و مسیحیان از فراوانی محبت به حضرت عیسی (علیه السلام)، آنها را به عنوان پسر خدا ...
تفاوت آموزه های حدیثی امام رضا (ع) در مدینه و مرو
) چنان که حسین بن خالد صیرفی از آن حضرت نقل می کند: هر که معتقد به تناسخ باشد، کافر است... خداوند غالیان را لعنت کند! آنها از مجوس، نصاری، قدری ها، مرجئه و حروری ها بدترند... با آنها ننشینید و رفاقت نکنید و از آنها بیزاری بجویید، خدا از آنها بیزار باشد. (14) بیشتر روایاتی که از امام رضا (علیه السلام) در مدینه روایت شده، در مورد احکام، عبادات، ادعیه و مستحبات، سرنوشت انسان ها در قیامت ...
مراتب سه گانه شیعه از منظر آیت الله العظمی مظاهری
...، رسیدن به خدمت امام حسین علیه السلام است و اینکه خانم ها خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) برسند. * کیفیت قبض روح انسان های گنهکار امّا آدم های بد خیلی وضعشان سخت است. در روایات می خوانیم آدم های ناباب و آدم هایی که گناه روی گناه زندگی او را تباه کرده است دم مرگ، ملائکه با تازیانه های آتشین برای گرفتن روح او می آیند: ... یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُمْ... [7] ...
مقاومت و پایداری در اشعار فدوی طوقان و طاهره صفارزاده
هفت سین صفارزاده به اوج خود می رسد؛ زمانی که او سیادت احمد (ص) و آل او و تحقق عدل جهانتاب را در بامداد نوروز امروز و نه فردا و فرداها حتمی و قطعی می داند: امروز/ در بامداد خرم نوروز/ بر سفره ی مجلل سال/ آن هفت سین مبارک/ نزول فرمودند/ سلام/ سلام/ سلام/ سلام سلام بر مقام سلام/ که نام پاک خداوند است/ سلام بر سپیده ی نور/ سلام بر سجده/ سپاسگاه دائمی روح/ سلام بر سیادت احمد و آل او/ سلام بر سبطین/ سلام ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
دوران پس از امام رضا (علیه السلام) نیز مناسب است. با جانشینی فرزندی هفت ساله و به امامت رسیدن حضرت جواد (علیه السلام) در سن کودکی، بدنه شیعه و حتی نخبگان و اصحاب بزرگ، دچار نوعی تحیر گردیدند، اما این مولود مبارک، زمینه تحول عمیق و ارتقای فهم امامیه از جایگاه امامت را با گامی بلند، همواره نمود؛ چرا که نگاه به جایگاه امامت در این سن، بدون داشتن ارتباط با عالم غیب و برخورداری از علم لدنی، قابل تحلیل ...