سایر منابع:
سایر خبرها
اسحاق لوریا و مکتب او (3)
پذیرفته شد. با وجود این، از نظر برخی از آنها این اندیشه که ریشه های شرّ در عالم نقطه ها ، قرار دارد به صورت نوعی مشکل و مانع باقی ماند، چرا که به نظر می رسید به تصوّری ثنوی از خدا، یعنی یکی از بدعت های بسیار جدّی، اشاره می کرد. (27) از این رو آنها این دیدگاه را اتخاذ کردند که نیروهای شرّ از تکه پاره های پراکنده ی این ظروف به وجود آمدند که در اعماق پایین تر فضای آغازین فرو رفته اند و در آنجا عمق ژرفنای ...
اسحاق لوریا و مکتب او (4)
که در ابتدا در زیر آن قرار داشت، آمیخته شد. (13) از این رو عالم ماده، که ما در آن زندگی می کنیم، و هستی انسان به عنوان موجودی که بخشی از آن روحانی و بخشی از آن مادس است، به وجود آمد و هر زمان که ما مرتکب گناه می شویم، موجب تکرار این فرآیند، یعنی آمیختن امر قدسی با ناپاکی و آلودگی، و هبوط شخینا و تبعید او، می شویم. بارقه های شخینا در تمام عوالم پراکنده می شوند و هیچ قلمروی از هستی نیست، از جمله ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (1)
را که شبتای صبی هنگام عبور از حلب در اواخر تابستان 1665 به خود او گفته بود نقل می کند: (25) از سال 1648، روح القدس و روشنایی عظیمی بر او مستولی شده بودند؛ عدت او این بود که نام خدا را مطابق با حروف (26) آن به زبان آورد و اعمال عجیب و غریب مختلف انجام دهد، چرا که به نظر او عمل به چنین شیوه ای به دلایل متعدد و به خاطر اهداف اعمال تیقون که او قصد انجام آن را داشت، درست بود. ولی کسانی که او را می ...
ما می توانیم بر اساس اسلام و قرآن کریم تمدن ایجاد کنیم
از خود دور کنیم بانو گلگیری یادآور شد: امام علی (علیه السلام) در خطبه قاصعه به بدترین خصلت شیطان که تکبر است، اشاره کرده اند و می فرمایند: شیطان به مدت چند هزار سال در زمره فرشتگان بود و خدا را عبادت می کرد، اما تمام اعمال او به خاطر کبر نابود شد. وی در پایان با اشاره به اینکه افرادی که به همسر، فرزندان و دوستان خود خدمت می کنند، اما منت می گذارند، دارای کبر خفیف هستند، گفت: انسان باید در تمام مراحل زندگی خود به این مسائل توجه داشته باشد تا دچار کبر نشود. انتهای پیام 313/ ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (2)
در نتیجه ی ارتداد مصیبت بار این مسیحای جدید به وجود آمد و مستقیم و غیر مستقیم ماهیت پر از تناقض اقدام او را تشدید کرد. (1) من دنبال کردن روند این جنبش را مهم می دانم، اگر تنها به خاطر این باشد که نقشی که آیین شبتای در پیشرفت معنوی یهودیان در طی نسل های بعد از آن ایفا کرد، معمولاً دست کم گرفته شده است. آیین شبتای نشانگر اولین شورش جدی در یهودیت از هنگام قرون وسطا است؛ و اولین مورد از اندیشه های ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (3)
، تقریباً غیرقابل بارو به نظر می رسد. اما، ما باید وجود یک عامل خارجی بسیار مهم را مورد توجه قرار دهیم؛ و آن عامل نقشی است که جوامع سفاردی در این جنبش ایفا کردند. برای نسل های متمادی، مارانوها در شبه جزیره ی ایبری، (16) یعنی اعقاب آن یهودیانی که در اثر شکنجه و آزارهای بین سال های 1391 و 1498 در گروه های سه هزار نفری به مسیحیت گرویدند، مجبور بوده اند که زندگی دوگانه ای را در پیش گیرند. دینی که به آن ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (1)
مخالف اعمال آنها بود - عادت داشتند شاگردان تورات و علما را مورد استهزا قرار دهند، سخنان زشت و تحقیرآمیز نثار آنها کنند، در خیابان ها و بازارهای کالوسک (64) و لیونزنا (65) پشتک و وارو بزنند و معمولاً به خود اجازه ی انواع شوخی و مسخرگی و شوخی های عملی در ملأعام را می دادند . و با وجود این حتی میان این گروه های افراطی و پیروان شبتای تفاوتی بسیار مهم وجود دارد: انگیزه های آنها کاملاً متفاوت است. برای ...
زندگی نامه حضرت محمد رسول الله(ص) و علت رحلت آن حضرت/تأملی دقیق در کم و کیف صلح امام مجتبی(ع) با معاویه ...
دختر پیامبر (ص ) و مادر خود فاطمه دختر اسد و مسلمانانی که تا آن روز موفق به هجرت نشده بودند همراه ببرد. علی (ع ) با همراهان به راه افتاد. راهی پر خطر و سخت . علی (ع ) با پاهای خون آلود و ورم کرده ، پس از سه روز به پیامبر اکرم (ص ) پیوست و مورد لطف خاص نبی اکرم (ص ) قرار گرفت . مردم مدینه با غریو و هلهله شادی - پس از سه سال انتظار - از پیامبر خود استقبال کردند. آیا پیامبر اسلام ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (2)
احساس کرد که اشتیاق دارد تا تجربه ی شخصی و فردی زندگی اش را در یک اجتماعی جاودانه سازد که آن را نه با زبان خود بلکه با زبان خودشان مورد خطاب قرار می دهد، عامل جدیدی به وجود آورد که جنبش عرفانی به عنوان پدیده ای اجتماعی حول آن می توانست شکل بگیرد و این گونه نیز شد. دیگر انسان مؤمن نیاز به قبالا نداشت؛ او با تمسک به برخی ویژگی هایی که قدیس، یا صدیق، که وی تلاش می کرد از راه و روش او پیروی کند در ...
چرا خداوند پیامبر اسلام(ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟
...> * صفات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در قرآن پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، در قرآن با صفات ممتاز و متعددی معرفی شده است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می شود و آیه مربوط به آن نیز مورد بررسی مختصر قرار می گیرد. * رحمت برای جهانیان خدای سبحان، خطاب به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ [2]؛ ما تو را جز ...