سایر خبرها
آن بهره های بسیار گرفت تا جامعه ی انسانی به آرمان های متعالی خود دست یابد. علامه طباطبایی زیر آیه ی 26 آل عمران می نویسد: مُلک (قدرت) به طور مطلق، شامل هر نوع زمامداری حق یا باطل، عدل یا ستم می شود؛ زیرا مُلک، فی نفسه موهبتی از مواهب الهی و نعمتی است که می تواند موجب آثار نیک در جامعه ی انسانی شود. به همین دلیل، خداوند متعال نفوس انسانی را بر دوست داشتن و گرایش به مُلک سرشته است. ملکی که به ...
، و هر که از شما نافرمانی نمود، خدا را نافرمانی کرده است، و هرکه شما را دوست داشت، خدا را دوست داشته، و هر که شما را دشمن داشت خدا را دشمن داشته است. خدایا اگر من شفیعانی را به درگاه تو نزدیک تر از محمّد و اهل بیتش، آن خوبان و پیشوایان و نیکان می یافتم، آنها را شفیعان خود قرار می دادم پس به حقشّان که برای آنان بر خود واجب کرده ای، مرا در گروه عارفان به آنها و آشنای به حقّشان، و در شمار ...
و ولایت است. (21) شیخ مفید نیز نقل می کند ایشان فرمودند: این قول خداوند که ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یومَئِذ عَنِ النَّعیمِ ما اهل بیت نعیم هستیم و منظور از قول خداوند که فرمود: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً نیز آن است که ما اهل بیت حبل الله هستیم. (22) همچنین در روایت آمده است امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: آل محمد (علیه السلام) آن ریسمان الهی است که خداوند امر تمسک به آن کرده است ...
رهروی را راهبری است] که به او إقتدا می کند و از نور علمش برخوردار می گردد . . .. و در روضه کافی از حضرت زین العابدین علیه السلام آمده که فرمود : برای هیچ قُرَشی و عَرَبی حسب [و إفتخاری ]نیست مگر به تواضع ، و هیچ کرامتی نیست جز به تقوی ، و عملی نیست مگر به نیّت ، و عبادتی نیست جز به تفقُّه [و درست فهمیدن] ، آگاه باشید که مبغوضترین مردم نزد خداوند کسی است که به سنّت و مذهب امامی بوده باشد و ...
حقوق شوهر نسبت به زن خویش می داند و بر رعایت آن تأکید می کند. ج. خلق نیکو; ثروت عظیم زندگی نقش حسن خلق در تأمین سعادت زندگی زناشویی، بسیار عمیق و فراگیر است و بر تمام شئون زندگی، از قبیل روابط اخلاقی زن و شوهر و نیز شیوه تربیت فرزندان اثر می گذارد. انسان خوش خلق همواره با زبانی نرم، با دیگران سخن می گوید و بدین روی، آنان را تحت تأثیر قرار داده، محبت آنان را به خود جلب می کند ...
علیه و آله و سلم) بودند و یا آنان که قرآن مکتوب را می خوانند مورد خطاب قرار می دهد. اشخاصی که خداوند مورد خطاب قرار می دهد عبارتند از آدم (آیه ی 35 سوره ی بقره)، نوح (آیه ی 48 سوره ی هود)، ابراهیم (آیات 5-104 سوره ی صافات)، موسی (آیه 144 سوره ی اعراف) و مسیح (آیه 55 سوره ی آل عمران). لکن محمد هرگز به نام خطاب نشده است (56) بلکه با عباراتی نظیر یا أَیهَا النَّبِی (57) و یا أَیهَا الرَّسُولُ (58 ...
همواره آمرزنده ی مهربان است . خداوند ما را با این یاد مقدس مأنوس قرار دهد و برکات، نصرت، عنایت و رحمتش را بر تمام دوستان امیر المؤمنین (ع) در سراسر عالم نازل فرماید. پی نوشت: [1]. شیخ مفید، إرشاد، ج2، ص231. [2]. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج2، ص2728. [3]. ابوالقاسم پاینده، نهج الفصاحه، روایت499. [4]. بقره: 132. [5]. آل ...