سایر منابع:
سایر خبرها
ارزیابی فلسفۀ اخلاق سکولار و روش شناسی مواجهۀ آن با اخلاق دینی
...> در گفت وگوی پیش رو میان این دو رویکرد، پس از طرح نظریات ادلۀ اخلاق سکولار از زبان روشنفکران مسلمان و وطنی در قالب چند دستۀ هم افق، ابتدا این موارد به صورت مختصر و مورد پژوهانه تحلیل و نقد خواهند شد. در ادامه مواجهه ای کلی تر ناظر به مبانی و مؤلفه های معرفتی اخلاق سکولار صورت خواهد گرفت. کلیدواژه ها: اخلاق؛ اخلاق دینی؛ اخلاق سکولار؛ ارتباط دین واخلاق؛ دین؛ روشنفکران مسلمان نویسنده: مسلم محمدی: استادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی فصلنامه فلسفه دین - دوره 12، شماره 2، تابستان 1394. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
باید فرهنگ سیاسی جامعه را تغییر داد/ مشکل قانون نویسی داریم
دینمان برای مواجهه با آن مشکلات قانونی وجود نداشته باشد پس به مصلحت روی می آوریم مصلحتهایی که در زمان و مقاطع خودش جواب می دهد را سی الی چهل سال به کار گرفته ایم. این خطیب و واعظ افزود: ملاک تشخیص مصلحت چیست وقتی که قرار نباشد بدانیم چه قوانینی را باید تبیین کنیم؟من منظور بدی نسبت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارم،مصلحت اندیشی ملاکش چیست؟ مسئله بر می گردد به قوانینی که در تشخیص مصلحت وجود ...
برداشت پدیدار شناختی از تکنولوژی
دکترای خود که به نقد قرائت ایرانیان از مارتین هایدگر به خصوص خوانش احمد فردید از هایدگر اختصاص داشت، آغاز کرد و گفت: فکر می کنم در زمینه اندیشه هایدگر و به خصوص تحلیلش از امر تکنیکی در ایران کاستی هایی وجود دارد. این در حالی است که یکی از درخشان ترین تحلیل های هایدگر درباره تکنیک است. هایدگر در کنفرانسی در سال 1954 به عنوان پرسش از تکنولوژی به این موضوع پرداخته است. این مقاله را می توان بعد از کتاب ...
کربن؛ واسطه حکمتی که سرچشمه اش در اختیار ماست
وحی به دست بشر می رسد از طریق ما هم می رسد چون ما خزانه های علم الهی هستیم. رشاد راجع به کربن و امثال کربن دو نگاه را مطرح کرد و گفت: یک نگاه سلبی به افکار و رفتار به امثال کربن می توان داشت یعنی از این زاویه که آنها موضع و مواجهه سلبی داشتند، وجود امثال کربن و نظایر او از غربیها بیشتر و عمدتاً سنت گراها غرضم هست در دوره فرا و پسامدرنیته شورشی علیه مدرنیته و غرب غربت زده و مادیت بنیاد و ...
توضیح آکادمی برای عقب ماندگی
با آن خرید و فروش می شد. اما در تاریخ ایران مصادیق این وجود ندارد. پس ایران شناسان آسیایی همچون اشرف و کاتوزیان با نقد این پیش فرض های پارادایم فئودالی مهم ترین پیش فرض خود را در روایتگری تاریخ اجتماعی ایران که به مثابه عنصری بنیادین مفصل بندی صورتبندی های تاریخی – اجتماعی را تعیین می کند، بیان می کنند. مهم ترین پیش فرض این محققین در تحلیل تاریخ اجتماعی ایران وجود دولت استبدادی است که قدرت ...
فهم مدرن و متفاوت از حافظ در مشربِ هرمنوتیک
حافظ چه تفاوت و چه نقاط اشتراکی با کارهای دیگرتان دارد؟ می توانم بگویم که بخش عمده کارهای نوشتاری من، چه به صورت مقاله یا رساله های پژوهشی یا ترجمه، چه در قلمرو علوم سیاسی، چه فلسفه، چه زبان شناسی و ادبیات، نشان های راه گذار یک سالکِ راه دانش است، که من باشم، در فهم وضع خود و جامعه و تاریخ خود، در روزگاری پُرزیر- و- بالا و پردلهره، به یاری دانش ها و ابزارهای فهمی که جهان مدرن در اختیار یک ...
اسفندقه: مخاطب باید ببیند دفتر عمر فروغ با چه شعرهایی بسته شده است/ یوسف نیا: خودشیفتگی وجه غالب مصاحبه ...
حتماً می دانید که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما ، آن مصاحبه ای هم که شما اشاره کردید را دیدم. آنها راجع به فروغ صحبت نکردند، راجع به خودشان صحبت کردند. حتی راجع به ابتدای سیر شاعرانه فروغ هم صحبت نشد. بنابراین به نظر می رسد آن مصاحبه در باره شناخت شعر فروغ اصلاً ارزش علمی ندارد. اما چیزی که اتفاق می افتد این است که ما متوجه متن هستیم. متن یک شاعر تا وقتی که در قید حیات ظاهری است و بعد از اینکه رفت و به سرای باقی کوچ کرد، باید متوجه متن باشیم که در ابتدا چه گفته، انتها چه گفته و سیر تحول فکری او چه بوده است. ...
پارسانیا: تکنولوژی به دنبال تغییر عالم در افق همه حقیقت و قلمرو حیات است
هستی شناختی تکنولوژی مورد توجه متاملین در هویت جهان مدرن در جهان غرب قرار گرفته است، گفت: ماکس وبر ویژگی جهان مدرن را عقلانیت ابزاری می داند و این عقلانیت ابزاری همان چیزی است که ما امروز به اسم Science آن را می شناسیم. بعدها در حلقه فرانکفورت نیز بعضی ها به این مسئله توجه داشتند که این جهان مبتنی بر یک هستی شناسی و معرفت شناسی خاصی است. آدورنو و هوکایمر معتقد بودند این مدل از عقلانیت این ساختارها ...
انقلابی ماندن در گرو تولید مبانی سیاست از منظر قرآن
سیاسی و حقوقی بشر؛ انسان محوری در مشروعیت ساختارهای سیاسی؛ بی هدفی خلقت و عدم مسئولیت در قیامت، یا عدم اختیار انسان؛ انحصار حیات به دنیا؛ محدودیت هویتی بشر به بعد جسمی و.... به پرسش های سیاست پاسخ می دهند و بر این اساس ساختارهایی تجویز می کنند. استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مهمترین عوامل مورد نیاز برای تولید مبانی سیاست اسلامی عنوان کرد: در تبیین مهم ترین ضرورت های ...
وقتی کریشنامورتی از انسان و دین سخن به میان می آورد
، دینداری را پای بندی به عقاید ویژه ی دینی نمی داند؛ چراکه هر آنچه به عنوان عقیده می پذیرید، در حقیقت ذهن خویش را دربند آنها به زنجیر می کشید و مهم ترین ویژگی ذهن دینی، یعنی ذهن آزاد و بیکرانه را کرانمند می سازید و تمام درد و جنگ و درگیری، زاده ی این حالت ذهن دربند و آشفته است. اعتقاد، مردم را جدا می کند و نبود تسامح را سبب می شود. ذهن سرشار از اعتقاد، یک ذهن تکراری است. اگر اعتقادی وجود نداشته باشد ...