سایر منابع:
سایر خبرها
پوئسیس را تحلیل می کند که در تحول مفاهیم بعدا در زبان های اروپایی به معنای پوئتیک و شعر شده است. یعنی تخنه در تحول بعدی از پوئسیس جدا شده است. یعنی تخنه سیر معکوس و انضمامی یافته است در حالی که پوئسیس سیر تجردی یافته است. ظهور گشتل شریعتی در ادامه به گسست معرفت شناختی در عصر جدید که به زعم هایدگر رخ داده پرداخت و گفت: از نظر هایدگر در دوران جدید در درک انسان یک گسست معرفت ...
نوشتار حاضر، در راستای شناخت مهمترین عوامل تحکیم خانواده، ابتدا مقدمات و مبانی آن را در سنت و نگرش حضرت زهرا(س) به بحث می گذارد و سرانجام عوامل تحکیم خانواده در جلوه های رفتاری و گفتاری حضرت زهرا(س) را مورد بحث قرار می دهد. الگوبرداری از سیره ی حضرت فاطمه زهرا(س)، بهترین طریق معرفت به خطوط اساسی خانواده ی آرمانی است. مکتب فاطمی(س) به لحاظ تعالی برقراری اتحاد عقل عملی با عقل نظری، این قابلیت ...
سوم مرتبه لدناسی است که در این مرحله قرآن به ساحت انسانی تنزل پیدا کرده و در معرض آسیب و آفت قرار می گیرد. رئیس شورای مدیریت حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: در روایات بسیاری هم تاکید شده که خداوند در قالب قرآن برای انسان تجلی شده است و وسائطی هم که قرآن را به ساحت انسان آورده اند مطهر و معصوم هستند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هر کدام از این مجاری و وسایل ...
متن نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، خاطرنشان کرد: جهت ایجابی افکار امثال هانری کربن پیامی برای ما دارد و جهت سلبی آن، پیامی برای غرب. امثال رنه گنون، شوان و حتی کربن الگوهای مناسبی برای ما نیستند. کربن کسی مثل ماست که گمشده اش را در محضر علامه طباطبایی پیدا کرده است؛ یعنی یک معرفت واسطه است. او می تواند الگوی مردم و جوانان فرانسوی باشد، اما نمی تواند الگوی جوان ایرانی باشد؛ چون ما به منابع و ...
به گزارش مرور نیوز ، قاسم پورحسن عضو گروه اندیشه دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در مراسم نقد و بررسی کتاب پایان تئولوژی اثر جدید بیژن عبدالکریمی که شب گذشته در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: در سراسر کتاب پایان تئولوژی تقریباً نه مفهوم روشنی از پایان است و نه تئولوژی؛ زحمتی که آقای دکتر عبدالکریمی کشیدند هرکسی که این کتاب را بخواند متوجه می شود ...
فلسفه دین به هیچ وجه صرفا نامی دیگر برای الهیات عقلانی، به معنای سنتی اش نیست، چرا که معیارهای عقلی ای که در مسائل الهیاتی به کار گرفته می شوند، در این جا به طور جدی تغییر یافته اند. اگر عالم الهیات نمی خواهد غافلگیر شود، باید آماده باشد تا این ضوابط را زیر سؤال برد و بدین سان موضعی خرده گیرانه و نامانوس در قبال ملاک های عقلی اتخاذ کند. امروزه محاوره میان فلسفه و الهیات صرفا امری نیست میان ذهن سؤالگر فیلسوف و روح پرهیزکار عالم الهیات! انتظارها و پیش فرض هایی که فلسفه دین را تغذیه می کنند عمیقا رنگ و بوی اندیشه جدید غرب را با خود دارند. ...
، بالعرض نیم نگاهی به دنیا افکنده است و قوانین اقلی برای سیاست خلق و رفع خصومات و دفع تعدیات و حفظ حرمت دین و عقل و جان و نسل و مال وضع کرده است ... اجتهاد هم بنا بر آن رأی، دیگر در جریان اصل برائت و استصحاب و فروع علم اجمالی و امثال آن خلاصه نخواهد شد، بلکه عمدتاً به معنای ترجمه فرهنگی خواهد بود و در همه عرضیات جاری خواهد شد و خرما به بصره بردن عربی را به صورت زیره به کرمان بردن فارسی ترجمه خواهد ...
محقق کرکی نیز قرار می گیرد(12)(کرکی، 1414ق، ج1، ص5). در این تعریف، افزون بر تعریف فقه به علم به احکام شرعی فرعی بر اساس منابع و دلیل تفصیلی، به نکته با اهمیت دیگری اشاره داشته و آن توجه به غایت این علم است. غایت علم فقه بر اساس این تعریف، تحصیل سعادت اخروی انسان است. بر این اساس؛ هرچند تولیدات علم فقه منجر به تعیین تکلیف مکلف در حوزه امور فردی و اجتماعی و مبنای حقوق و قوانین متعدد می گردد، اما توجه ...