سایر منابع:
سایر خبرها
برداشت پدیدار شناختی از تکنولوژی
پوئسیس را تحلیل می کند که در تحول مفاهیم بعدا در زبان های اروپایی به معنای پوئتیک و شعر شده است. یعنی تخنه در تحول بعدی از پوئسیس جدا شده است. یعنی تخنه سیر معکوس و انضمامی یافته است در حالی که پوئسیس سیر تجردی یافته است. ظهور گشتل شریعتی در ادامه به گسست معرفت شناختی در عصر جدید که به زعم هایدگر رخ داده پرداخت و گفت: از نظر هایدگر در دوران جدید در درک انسان یک گسست معرفت ...
عوامل تحکیم خانواده از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا(س)
نوشتار حاضر، در راستای شناخت مهمترین عوامل تحکیم خانواده، ابتدا مقدمات و مبانی آن را در سنت و نگرش حضرت زهرا(س) به بحث می گذارد و سرانجام عوامل تحکیم خانواده در جلوه های رفتاری و گفتاری حضرت زهرا(س) را مورد بحث قرار می دهد. الگوبرداری از سیره ی حضرت فاطمه زهرا(س)، بهترین طریق معرفت به خطوط اساسی خانواده ی آرمانی است. مکتب فاطمی(س) به لحاظ تعالی برقراری اتحاد عقل عملی با عقل نظری، این قابلیت ...
عرفان اسلامی بر پایه برهان و شهود استوار است
کنیم و اینجاست که انسان محتاج منابع می شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما انسانها چون از هر مجرا و منبعی دریافتی داریم باید همه منابع را کنار هم قرار دهیم تا شاید چیزهایی که کنار هم قرار می گیرند تبیان کل شیئی شود لذا راه معرفت برای ما باز است. منبع: مهر
وجه سلبی و ایجابی کربن
متن نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، خاطرنشان کرد: جهت ایجابی افکار امثال هانری کربن پیامی برای ما دارد و جهت سلبی آن، پیامی برای غرب. امثال رنه گنون، شوان و حتی کربن الگوهای مناسبی برای ما نیستند. کربن کسی مثل ماست که گمشده اش را در محضر علامه طباطبایی پیدا کرده است؛ یعنی یک معرفت واسطه است. او می تواند الگوی مردم و جوانان فرانسوی باشد، اما نمی تواند الگوی جوان ایرانی باشد؛ چون ما به منابع و ...
خوب بود آقای دکتر عبدالکریمی فهم فوکویامایی از پایان نمی داشتند
به گزارش مرور نیوز ، قاسم پورحسن عضو گروه اندیشه دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در مراسم نقد و بررسی کتاب پایان تئولوژی اثر جدید بیژن عبدالکریمی که شب گذشته در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: در سراسر کتاب پایان تئولوژی تقریباً نه مفهوم روشنی از پایان است و نه تئولوژی؛ زحمتی که آقای دکتر عبدالکریمی کشیدند هرکسی که این کتاب را بخواند متوجه می شود ...
معصومیت فلسفه دین؟!
فلسفه دین به هیچ وجه صرفا نامی دیگر برای الهیات عقلانی، به معنای سنتی اش نیست، چرا که معیارهای عقلی ای که در مسائل الهیاتی به کار گرفته می شوند، در این جا به طور جدی تغییر یافته اند. اگر عالم الهیات نمی خواهد غافلگیر شود، باید آماده باشد تا این ضوابط را زیر سؤال برد و بدین سان موضعی خرده گیرانه و نامانوس در قبال ملاک های عقلی اتخاذ کند. امروزه محاوره میان فلسفه و الهیات صرفا امری نیست میان ذهن سؤالگر فیلسوف و روح پرهیزکار عالم الهیات! انتظارها و پیش فرض هایی که فلسفه دین را تغذیه می کنند عمیقا رنگ و بوی اندیشه جدید غرب را با خود دارند. ...
ضرورت وجود احکام ثابت و متغیر در شریعت اسلامی
، بالعرض نیم نگاهی به دنیا افکنده است و قوانین اقلی برای سیاست خلق و رفع خصومات و دفع تعدیات و حفظ حرمت دین و عقل و جان و نسل و مال وضع کرده است ... اجتهاد هم بنا بر آن رأی، دیگر در جریان اصل برائت و استصحاب و فروع علم اجمالی و امثال آن خلاصه نخواهد شد، بلکه عمدتاً به معنای ترجمه فرهنگی خواهد بود و در همه عرضیات جاری خواهد شد و خرما به بصره بردن عربی را به صورت زیره به کرمان بردن فارسی ترجمه خواهد ...
سیاست در نگاه جزءنگر
محقق کرکی نیز قرار می گیرد(12)(کرکی، 1414ق، ج1، ص5). در این تعریف، افزون بر تعریف فقه به علم به احکام شرعی فرعی بر اساس منابع و دلیل تفصیلی، به نکته با اهمیت دیگری اشاره داشته و آن توجه به غایت این علم است. غایت علم فقه بر اساس این تعریف، تحصیل سعادت اخروی انسان است. بر این اساس؛ هرچند تولیدات علم فقه منجر به تعیین تکلیف مکلف در حوزه امور فردی و اجتماعی و مبنای حقوق و قوانین متعدد می گردد، اما توجه ...
آیت الله رشاد: هانری کربن پیام آور سرزندگی و پویایی حکمت اسلامی بود
بر اینکه هانری کربن و امثال وی دارای علم و معرفت نسبی بودند و نزد ما جایگاه خوبی دارد، اما نباید او را الگو قرار داد، گفت: این را باید بدانیم که امثال هانری کربن برای ما ایرانیان و حتی مسلمانان نمی تواند منبع و الگوی مناسبی باشد، بلکه او الگوی مناسبی برای فرانسوی ها می تواند باشد، زیرا کربن به منابعی رجوع می کرد که اکنون این منابع به صورت کامل در دستان ماست. کربن در واقع شارح آثار حکمای اسلامی بود. اکنون ما بزرگ ترین شارحان فلسفه صدرایی را به نام آیت الله جوادی آملی داریم. انتهای پیام/ ...
ما در یک نقطه عطف قرار داریم. اکنون شاهد یک گسست جدی در تجربیات انسان ها هستیم
نگاه کمّی به طبیعت، تفسیر جدیدی از عالم و موجودات آن ارائه کردند، تفسیر کمی و ذره ای که معرفت کامل را ریاضی معرفی کرد (برت، 1374، 59) و گالیله زبان عالم طبیعت را ریاضی دانست (بیزونسکی، 1388، 21). فلوکسیون نیوتن و دیفرانس لایب نیتس، همراه هندسه تحلیلی دکارت عامل اصلی به وجود آمدن علوم عملی چون دیفرانسیل و انتگرال شد (دانتزیگ، 1387، 10). انسان مدرن به وسیله علومی، چون ریاضی، فیزیک و شیمی، بیوشیمی ...
تملق صاحب قدرت جلوه ای از دروغ گویی اجتماعی است
آن مؤثرند مورد نقد قرار نمی دهد و خِرد و عقل او در این روند معطل و بیکار می مانند و به هیچ باور دریافت شده از تاریخ و جامعه شک نمی کند و با درک و دریافت و باور خود هیچ جدالی نمی کند. و به تعبیر مرحوم محمد ارکون متفکر الجزایری الاصل، به جای ابداع و نوآوری، تکرار می کند.[2] چرا چنین است؟ چون به تعبیر کارل یونگ روان شناس برجسته معاصر، تفکر چون دشوار است انسان به سمت تکرار یا قضاوت می رود. و ...
علم کلام، مبانی تولید علوم انسانی اسلامی است
ملاصدرا نیز آن است که فلسفه علمیست که از موجود بما هو موجود بحث می کند؛ گرچه برخی مثل ابن رشد و قطب الدین رازی، موضوع فلسفه را خدا می دانند نه موجود بما هو موجود. اما در غرب تعاریف فراوانی برای فلسفه وجود دارد. مثلاً برای اگزیستانسیالیست ها، فلسفه به وجود خاص انسانی و مقولات خاص آن مثل عشق، امید، ارتباط با خدا، ساحت های انسان و دغدغه های انسان معاصر و مشکلات آن می پردازد. یا اساساً تفسیری که از فلسفه ...