سایر منابع:
سایر خبرها
زندگی و زمانه امام صادق(ع)
پرداخته بودند موقعیت خود و روش حیات اسلامی را دریافته و آن را در جامعه ترویج می کردند. ایشان حتی در مواردی به صورت عملی مردم را به وحدت و اخلاق می خواندند و درگیری های آنان را از میان می بردند. گشودن باب اجتهاد: امام تحرک خاصی در دنیای علم و فقه پدید آورد و شاگردان خود را وادار کرد که شیوه تحقیق و بررسی و استنباط را به کار گیرند و از قیاس برحذر باشند. ایشان باب اجتهاد را باز ...
5 اصل مهم در وحدت اسلامی
و اختلاف را تفصیلاً مورد بحث و بررسی قرار داده است. از یک سو فرایند اختلاف را در تاریخ انسان همراه با علل و عوامل پیدایش و راهکار بر چیدن آن، مطرح ساخته و از سوی دیگر مسأله وحدت و یکپارچگی را در کنار اصول و راه های دستیابی به همبستگی، ارائه کرده است. همین طور، پدیده وحدت و اختلاف در جامعه اسلامی و خود راهکار ظهور اتحاد در بین مسلمانان، از نگاه قرآن دور نمانده است. 1. فرایند وحدت و ...
کارکردگرایی در تشریح سیره عقلا و عرف
، أفعال العقلاء ، أغراض العقلاء و عرف العقلاء اظهار می شده هست که ناظر به همان مفهومی هست که از عرف عقلا گفته گردید. مراجع منابع البته به سبب اینکه آن چیزی که در محیط عمومی جامعه بعنوان مقررات کلیدی و مقررات غیرقابل نقض که محافظت نظام جامعه مبتنی بر آنهاست رواج می یابد، در غالبا مورد ها متاثر از رفتار عقلایی عرف آن جامعه است؛ به همین سبب، بعضی متفکران عرف عام را ...
گفتگوی ادیان در اندیشه سنت گرایان
که بایستی بنا بر معنایی که دارند خوانده شود (نصر، علم و تمدن در اسلام، 22). غیر از طبیعت کتاب تشریع نیز رمزی فهمیده می شود : "در نظر عارف متن قرآن رمز و رازی دارد درست به همان صورت که طبیعت رمزی است. اگر بنا باشد سنت تفسیر رمزی و تأویلی متن این کتاب در معانی حرفی آن منحصر باشد ممکن است آدمی باز هم تکلیف خود را بداند ولی "متن کیهانی" غیر قابل تعقل می شود. نمودهای طبیعت هر پیوندی را با نظام های ...
خلق عظیم و دلسوزی، مهم ترین رمز موفقیت پیامبر(ص) در ایجاد وحدت بود
شدند پیمان عمومی با اهل کتاب و یهود منعقد کردند که بندبند این پیمان نامه ها نشان می دهد که پیامبر دغدغه زیادی برای ایجاد وحدت میان پیروان ادیان دارد. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به چگونگی وحدت و روش پیامبر (ص) در وحدت بخشی به جامعه ای که فاقد هر گونه معلومات و مخالف با هر نوع نواندیشی بود و در سطحی بدوی زندگی می کرد تصریح کرد: پیامبر اسلام در امتی موفق به ایجاد وحدت شد که جنگ و ...
آرزوی مرگ، میزان سنجش خلوص افراد است
دین به کار می رود. این قوانین، وضعی و تخلّف پذیر می باشند. تمام تکلیف هایی که در دین برای ما وضع شده است، یعنی هر جا که خداوند حکم کرده است و دستور داده، مربوط به قوانین تشریعی است (ر.ک؛ طباطبائی، 1374، ج3: 216و 222). برای مثال، قوانین و دستورهای بهداشتی که علم پزشکی به ما توصیه می کند و رعایت آنها تأمین کننده سلامت ماست و رعایت نکردن آنها موجب بیماری و به خطر افتادن سلامتی و جان انسان ...
آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی
به کمک آنها می خواهد به موجودی تبدیل شود که زندگی روزمره اش توسط عقل و نه با هوس های کورکورانه نفس اداره می شود... ( اسپریگنز، 1370، ص23). 3. ابعاد منطق ساختاری 3-1. بعد تبیینی 3-1-1. حقیقت آزادی در بعد تبیینی چارچوب نظری که از رهیافت تعلیل و چگونگی پیروی می کند، حقیقت آزادی در نظام فکری آیت الله جوادی آملی از منظر فلسفه (اصالت وجود و تشکیک وجود) واکاوی ...
همایش جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در دنیای معاصر برگزیدگان خود را شناخت
عنوان جهان شمولی آموزه های قرآنی _ روایی و جایگاه و نقش آن در تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: این مقاله در صدد تبیین ادله عقلی و نقلی جهان شمولی آموزه های قرآنی _ روایی به شکل اجمالی و نیز پدید آمدن تمدن اسلامی در پرتو آن به شکل تفصیلی است. بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که تمدن اسلامی در فرایند شکل گیری و شکوفایی اش تمام مؤلفه های تمدن ساز را با خود به همراه داشته و همچون سلول زنده ای رشد کرده و ...
تحلیل روایات، پردازش مسائل رجالی و احاطه ی بر فقه، سیره علمی آیت الله موسوی اردبیلی(ره)
به گزارش شبکه اجتهاد ، مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی مرجع تقلید شیعیان و موسس مجموعه دانشگاه و مدارس مفید با حضور دانشجویان، اساتید و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه مفید قم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی محقق داماد، حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت ا ...
وحدت، رمز حرکت به سوی تمدن توحیدی
می کنند نوع مذهب در حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت های مظلوم مسلمان هیچ تاثیری نداشته است. ما در حمایت از مظلوم نگاه به مذهب طرف مقابل نمیکنیم؛ و نکردیم؛ خط امام بزرگوار این بود. امام همان رفتاری را که با مقاومت شیعه در لبنان داشت، همان رفتار را با مقاومت سنی در فلسطین [هم ] داشت؛ بدون هیچ تفاوتی. ما همان حمایتی را که از برادرانمان در لبنان کردیم، از برادرانمان در غزه [هم ] کردیم ...
احیای فلسفه اسلامی، راه مقابله با قشری گری دینی/ اسلام یک وجهی پاسخگوی زمان نیست
می باشد، یک حکمت اخلاقی است. وی افزود: از سوی دیگر فقه که علم استنباط و احکام است، باید از حالت اخباری گری خارج شود. در این رابطه علامه شهید مطهری در بحثی در مورد اخباری گری به صراحت بیان می گویند که اخباری گری هنوز حاکمیت دارد و از بین نرفته است و برخی فقها در فقه، براساس اخباری گری عمل می کنند. اخیرا نیز آیت الله جوادی آملی بحثی را مطرح و صراحتاً بیان کردند که علم اصول باید احیا شود و عقل ...
جهانی شدن و ظهور هویت بنیادگرا در خاورمیانه
از این اصطلاح شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود. جهانی شدن از نظر برخی، فرآیندی اجتماعی است که قید و بندهای جغرافیایی حاکم بر روابط اجتماعی و فرهنگی، از بین می رود و مردم به طور فزاینده ای از کاهش این قید و بندها آگاه می شوند.(واترز، 1379) عده ای دیگر آن را فرآیندی می دانند که بر پایه آن همه ساکنان کره زمین در جامعه ای واحد و فراگیر به هم می پیوندند. (Macluhan,1994) در این دو ...
مقاصد شریعت اسلامی
و زودگذر و بدون توجه به ضرر اخروی بزرگ نافع را مضر و مضر را نافع می بیند. مقصد شریعت، چنانچه گفتیم تحقیق دادن مصالح بندگان در مرحله نخست و سپس نگهداری از آن است در وهله دوم این مصالح بر حسب استقراء، 3 نوع هستند: ضروریات، حاجیات و تحسینیات و هر یک از این مصالح هم مکمل هایی دارد که از نظر اهمیت یکی نیستند. شرح و بیان این امور چنین است: ضروریات منظور از آن مصالحی است ...
حیات، اثر، منهج و ویژگی های تفسیری سه مفسر معاصر کُرد از اهل سنت
و مسائل مربوط به آن به حقایق هستی و وجود خداوند پی می برند. (جلی زاده، ج 2، ص 61) مفسر در این زمینه چنان پیش می رود که فضل انسانی را که در جهت علمی به مردم خدمت می کند برتر از ملائکه می داند. (جلی زاده، ج 10، ص 407) و خلاصه علم در کنار عمل را دو وسیله پیشرفت و ترقی مسلمانان می داند. (جلی زاده، ج 5، صص 51-50) در کنار توجه به علوم تجربی توجه به نقش عقل در فهم و تبیین آیات قرآن ویژگی ...
نقدی بر نوشتار جعل خواب از طرف اخباری ها، علیه اصولی ها/ مصطفی بارگاهی
داده اند که سخن حق را حتی از کافر هم قبول می کنیم) نه روزی که علامه اساس اجتهاد را گذاشت و محکم کرد. اشکال ایشان به اصول و اجتهاد نیست بلکه به اصول و اجتهادی است که موجب ظن هستند. خود ایشان می فرمایند: نزد اخباریینی – که قائل هستند یا باید به یقین (نه ظن) عمل کرد و یا اینکه توقف کرد – فتوی دادن به اندازه ای که دلالت لفظ بر آن، قطعی باشد جائز است ولی در فتوی و عمل بر مقدار زائد بر قطع، باید توقف ...
نفی خشونت و تکفیر در اسلام
که همان گفتن شهادتین است در نظر گرفته تا هر کسی که به آن ها اقرار کند مسلمان و هر کس که منکر آن ها شود کافر است. مسلمانان عصر پیامبر(ص) در زمینه اصول و فروع دارای یک روش بودند، اما دیری نپایید که فتنه ای بزرگ پدیدار گشت و برخی از مسلمانان بر اساس فهم غلط و بینش نادرست از اسلام، مسلمانان گناهکار را تکفیر کردند. نوزاد آن فتنه روز به روز بزرگ تر شد تا جایی که آن افراد برخی از ...
سیدمسعود رضوی
موضوع ساده را وارد حوزة تقدّسات نماید و حکم حلال یا حرام را در ذهن مومنان برانگیزد، و این مسئله ای است که گاهی از یک موضوع ساده به اضطراب های بزرگ ختم می شود؛ اینجا تنها پای منافع مؤمنان و شهروندان جامعه و اقتدار حکومت اسلامی در میان نیست، اعتبار و منزلت دین و تقدّس اصول و احکام و ارزشهای مذهب هم در میان است. لذا در ابراز و انتشار و اجرای هر حکم و نظری باید صد چندان محتاط بود و در کلاس و حوزه و محافل طلبگی و علمی بدان اهتمام ورزید. در عرصه های عمومی، ای بسا سکوت و شکیبایی موجب رضای الهی خواهد بود. دنباله بحث را در یادداشت دیگر بیان خواهم کرد. ...