سایر منابع:
سایر خبرها
دست خالی
کند که( لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ – زمر -65) یعنی شرک موجب حبط و نابودی عمل می شود .. آنهایی که به دنیا و زخارف آن دل بستگی پیدا کرده و از خدا و آخرت غافل مانده اند، زحمت بی فایده کشیده و دست خالی دنیا را ترک می کنند، به آیات 15و 16 سوره هود به عنوان نمونه توجهی داشته باشیم(مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ ...
تلاوت مجلسی آیات 83-112سوره نساء، محمد محمود طبلاوی
فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیَاءَ حَتَّی یُهَاجِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا همان گونه که خودشان کافر شده اند آرزو دارند [که شما نیز] کافر شوید تا با هم برابر باشید پس زنهار از میان ایشان برای خود دوستانی اختیار مکنید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند پس اگر روی برتافتند هر ...
برزیگری در ادبیات بومی لری بختیاری
کوبان و دست افشان به راحتی با پیچ وتاب ها و کوتاه وبلندی هایت درمی افتم و درنهایت بر تو غلبه می کنم. برزی یر نو برزی یر داکت ومیرهچمکه [7] وا سرمزه ره خرمه دیره دروگر تازه کار مادرت به فدای رنجی که می کشی. گوشه زمین زیر کشت نایست و بر سرخود مزن، راه خرمن بسیار دور است. گوم جاز گوم چویل گوم چلچلاواروین دام وگون دلم دی درآورد (از زبان مرددروگر) گلوم گیاه ...
لذت علی(ع) این است در یک مسجد خرابه بی چراغ بنشیند و کار مردم را راه بیندازد
نماز و عبادت بکند، کار مردم را راه بیندازد و بگوید برایم شیرین تر از این است که من را در بهشت ببرند و در میان آن همه نعمت های بی پایان قرار بدهند. *لذت های نامشروع امروز چیست؟ اما یک عده ای، پستی شان، دنائتشان و حماقتشان به جایی می رسد که قرآن می گوید: وقتی اسم من برده می شود، اشمأزّت قلوبهم ، متنفر می شوند که چرا اسم خدا را شنیده اند! خدا تو را چه کار کرده است؟ چه کار کرده که ...
با فواید عظیم ترین آیه در قرآن آشنا شوید
اهل قبول قرار دهد خداوند ملکی را بر او مقرر می کند که برایش تسبیح کند. 17- آیه الکرسی در مزرعه و مغازه پنهان کردن باعث برکت مزرعه و رونق گرفتن کسب است. 18- از پیامبر نقل نموده اند که: این آیه عظیم تر از هر چیزی است که حق تعالی آفریده است. 19- چند چیز حافظه را زیاد می کند یکی از آن خواندن آیه الکرسی است. 20- هر شب آیه الکرسی را بخوانی تا صبح در امان خدا ...
ذکر را به فکر گره زده بود/ آخرین دغدغه در واپسین لحظات
بر توحید تاکید کنید و همین آیه را قرائت کرد و این روایت که لا فلان لهلکت (اگر فلانی نبود ما از دست رفته بودیم) این مصداق شرک به خداست. این طور نباید گفت بلکه باید گفت لو لا ان الله من علی بفلان لهلکت؛ اگر خدا به واسطه این مومن بر ما منت نمی گذاشت کار ما حل نمی شد . ایشان می گفت در پشت افعال، وجود حضرت حق را ببینید. خود ایشان این طور بود. در همه صحنه ها و در پشت این صحنه ها حضور حضرت حق و نقش ...
درس هایی از داستان اصحاب کهف/ غار کهف در کجا قرار دارد؟
تغذیه حتی در سخت ترین شرایط را، به ما آموختند، چرا که غذای جسم انسان، اثر عمیقی در روح، فکر و قلب انسان دارد، و آلوده شدن به غذای حرام و ناپاک، انسان را از راه خدا و تقوا دور می سازد. ز: لزوم تکیه بر مشیت خدا، استمداد از لطف او، و گفتن ان شاء اللّه در خبرهایی که از آینده می دهیم، درس دیگری بود که در ضمن این داستان آموختیم. ح: دیدیم: قرآن، از آنها به عنوان جوانمردان (فِتْیَة) یاد ...
تفسیرآیات176-180 سوره آل عمران
کافر و نه مؤمن ) پس خدای سبحان هر دو طایفه را مبتلا می کند تا آنچه در باطن این دو طایفه است بیرون بریزد و کافر برای آتش خالص شود و در بین مؤمنین هم خبیث از طیب جدا گردد. گر جمله کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد و لا یحزنک الّذین یسارعون فی الکفر... این آیه شریفه با بیان حقیقت امر خاطر رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) را تسلیت می دهد تا اندوهش را بر طرف سازد چون ...
کارخانه شایعه سازی ، کارکنان شایعه پراکن
قُلُوبِهِمْ إِلی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ؛ اعمال آنها تا روز قیامت نفاقی در دلهایشان ایجاد کرد، به خاطر اینکه عهد خدا را شکستند و دروغ می گفتند . در این آیه شریفه، دروغ یکی از عوامل نفاق شمرده شده است. در آیه دیگری، به نوعی شایعه پردازی از نشانه های منافقان ذکر شده است: لَئنِ لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فیِ ...
مقایسه نگاه قرآن و کتاب مقدس به حضرت عیسی
اندیشه قرآنی را بپذیرند. یا معجزات ایشان درباره پرندگان آنجا که خداوند می فرماید: أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّه را قبول ندارند. از سوی دیگر قرآن با اندیشه تثلیث مسیحیت بارها مقابله کرده است. به عنوان نمونه در آیه116 مائده خداوند می فرماید: ای عیسی، آیا و تو به مردم گفته ای من و مادرم را غیر از خدا إله بگیرید ...
فلسفه حوادث و بلایای طبیعی
مافوق قدرتهاست و به پیشگاه او اظهار عجز کرده و از او می خواهد که با نیروی فوق العاده خود، دست او را بگیرد و از این مهلکه نجات بخشد.[55] این نقطه خاص و این نیروی مرموزی که در این زمان توجّه بشر را به خود جلب می کند، همان خداست، همان نیروی بی پایانی که بر جان جهان، مسلّط است و همان موجودی که جهان وجود از سرچشمه وجود او جوشیده است؛[56]اشخاصی که در هنگام قدرت و شوکت، هیچ گونه توجّهی به خدا ...
شیعیان اینگونه باشند
انسان ستم پیشه بیان می کند (تحف العقول، ص 513 و 514): پروردگارا چرا مرا نابینا محشور نمودی با این که دارای چشم بودیم؟ (خداوند در جواب) می فرماید: همان گونه که آیات ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی، امروز نیز تو فراموش خواهی شد. (سوره طه، آیه 126 ) حضرت نسبت به سطحی نگری در دین احساس خطر جدی می کردند امری که برای امروز جامعه ما نیز بسیار مهم و حیاتی است. امام با گوشزد این خطر که عده ...
جان دادن برای خدا آسان است
عند ربهم یرزقون هرگز مپندارید آنانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند، بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی می خورند. با سلام و درود بر پیشگاه حق تعالی و مهدی موعود منجی عالم بشریت و با سلام و درود بر نائب برحقش امام امت این خورشید فروزان و همیشه طالع و بدون غروب و با سلام بر مه تابان انقلاب حضرت آیت الله خمینی و با درود و سلام بر ستارگان درخشان تاریخ اسلام و دولت مردان ...
تفسیر آیات 172-175 سوره آل عمران
همان راهی که رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) قتال کرد شما هم قتال کنید... و سپس ادامه داد: خدایا من از آنچه این مردم می گویند نزد تو عذر می خواهم و از پیشنهادی که می کنند بیزاری می جویم آنگاه شمشیرش را محکم به دست گرفت و حمله کرد تا کشته شد و خدای تعالی آیه : و ما محمد (الا رسول...) را در این باره نازل فرمود. مؤلف قدس سره : این معانی به طرق بسیاری دیگر روایت شده است. و در کافی از امام ...
خواص پیامبری
شده است . این نکته دست کم نشان می دهد که غزالی این مسئله ابن سینایی را می شناخت و از عقاید بنیادین ابن سینا در فهم عقلانی نبوت آگاه بود. اینکه این ایده نو در منقذ البته بدون هیچ گونه یاد و یا تقدیری از ابن سینا به طور کامل اقتباس و بومی شد، حاکی از آن است که غزالی آن را نظریه ای متقن و مهم می دانسته است . این آموزه که مناقشات غزالی ضربه مهلکی بر پیکر فلسفه وارد کرد، کلی گویی عجولانه ای ...