سایر منابع:
سایر خبرها
رابطه طهارت با فهم قرآن
حق و عدالت، و آلودگی به هوای نفس، به کلّی انسان را از معرفت حق جدا می کند (همو، 1381، ص85). چنین فردی حتی به حکم غلبه احکام طبیعت و کثرت بر او، از اصل ملکوتی وجود خود نیز غافل است (شیرازی، 1388، ص140، مقدمه آشتیانی). آشتیانی نه فقط در حدوث معرفت، که برای بقای آن نیز طهارت را شرط می داند. زیرا از نظر او، علمی که افاضه الهی است، از حقایق استرجاعی است و در صورت آلودگی فرد دوباره به غیب وجود منتقل می ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
؛ مجلسی، 1403: 10/195). صورت برهانی سخن امام چنین است: الف. جهان، پدیده است. ب. هر پدیده ای نیاز به پدیدآورنده دارد. نتیجه. جهان نیاز به پدیدآورنده دارد. همچنین، امام صادق در روایتی در پاسخ به ابوشاکر دیصانی که از وجود آفریدگار انسان پرسیده بود، به یکی از وجدانیات بسیار مهم که همان وجود خود آدمی است، اشاره فرموده است. در این روایت می خوانیم ...
چگونگی ارتباط حقوق بشر و آدم شناسی
به شمار می آید نفس هست و بدن مثل ابزاری تحت تدبیر نفس قرار دارد. به همین علت مباحث مربوط به آدم شناسی نیز با عنوان کتاب النفس، علم النفس و مثل آن تدوین شده هست، چنان که ابن سینا فن ششم طبیعیات شفا را ذیل عنوان نفس بحث کرده و رساله مستقلی نیز با عنوان رساله نفس جمع آوری کرده هست. به صورت کلی، مسائلی که در فلسفه اسلامی و آثار فیلسوفان مسلمان در مورد آدم محل بحث قرار گرفته، عبارت اند از ...
مؤلفه های عدل الهی
رحمت به آنچه امکان وجود یا کمال دارد می باشد. و در توضیح این تعریف آورده است: هر موجودی در هر مرتبه ای که هست از نظر قابلیت استفاضه، استحقاقی خاص به خود دارد. ذات مقدس حق که کمال مطلق و خیر مطلق و فیاض علی الاطلاق است، به هر موجودی آنچه را که برای او ممکن است از وجود و کمال وجود، عطا می کند و امساک نمی نماید. (همان: 57) براساس این نظریه، عدل الهی در نظام تکوین، یعنی هر موجودی هر درجه از ...
رهاورد چند سال فعالیت گروه فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
علامه شعرانی/2 جلدی/عبدالحسین خسروپناه 26.نفس الأمر در فلسفه اسلامی/محمدعلی اردستانی 27.حدوث جسمانی نفس / ابوالحسن غفاری 28.روش شناسی صدرالمتألهین (استنباط معارف عقلی از نصوص دینی)/غلامرضا میناگر 29.فلسفه اسلامی(طرح درس هایی برای آموزش به کودکان)/ مهدی پرویزی 30.وجود و موجود از منظر ابن سینا و آکوئینی/ابراهیم دادجو 31.هستی شناسی ...
نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
به گزارش دیدبان ،نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها در باور صدرا، نفس حقیقتی ذومراتب است که بدن، مرتبه نازله آن است (همو، 1382الف، ج9، ص64)، و هر فعل و انفعالی که در یک مرتبه رخ دهد، با فعل و انفعال در مراتب دیگر مرتبط است. بنابراین، همان طور که حالات مراتب عالی نفس به سوی بدن نزول کرده و بر آن تأثیر می گذارند، همه مراتب نفس نیز، حتی بالاترین مراتب آن، با فعل و انفعال ...
خطبه البیان چیست و آیا از زبان امام علی (ع) است؟
دانند) سلمان و مقداد از دنیا رفته بودند و ابن صلاح و ابن یقطین هم معاصر امام (ع) نبوده اند. سوید بن نوفل هلالی که در این خطبه به عنوان بزرگ خوارج نام برده شده است وجود خارجی ندارد. بر اساس روایات اسلامی امام حسین (ع) پس از رجعت متکفل تجهیز امام زمان (عج) می شود اما در این خطبه آمده است که حضرت عیسی (ع) امام زمان (عج) را دفن می کند. در این خطبه اصطلاحات مبهم زیادی وجود دارد از جمله: انا مصحف الانجیل ...
نظام فلسفی طباطبایی و علم انسان شناسی
... [1]. در فلسفه اسلامی افعال عقلانی، وجه تمایز انسان از حیوان شمرده می شود. عقل نظری به دلیل اینکه در مقام تجرد است، نسبت به همه امور جزئی نسبت یکسانی دارد و تخصصی که نسبت به انجام دادن بعضی از افعال و ترک بعضی دیگر می بینیم چون تخصص در موجودات جزئی است در مقام تجرد عقل نظری راه ندارد. در نتیجه این تخصص به واسطه عقل عملی صورت می گیرد. حاجی سبزواری در حاشیه اسفار در این باره می گوید: النظری ...
طبیعت گرایی متعالیه در گروی حرکت جوهر و وحدت تشکیکی
.... وی گفت: رشد انسان با مفاهیم تشخص یا هویت ارتباط دارد که مفاهیمی نسبی هستند و لذا می توان گفت رشد همان تشخص است و برای سنجش رشد شاخص هایی اعتباری وجود دارد و همچنین رشد انسان بر اساس اصل برای رشد نباید الگوی خطی را مدنظر قرار دهیم چرا که بحث کهولت با تکامل نفس تداخل و تناقض پیدا می کند و به نتیجه نمی رسیم. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی در تشریح کارکردهای ...
نقش فطرت در معناداری زندگی
...، 1363، ص63)؛ و در تعریف ایمان تقلیدی می گوید: ایمان عوام است که آنچه می شنوند، تصدیق و قبول می نمایند و بر این مرام، دائم و باقی اند، و به این تصدیق از حیوانات جدا و ممتاز می شوند (همان). صدرا با اذعان به فطری بودن گرایش به ایمان و تبلور آن در باطن وجود انسان در صورت نبودن تاریکی و ظلمت و همچنین نبودن مانع و حجاب، ولادت ثانویه در گرو ایمان را این گونه ترسیم می کند: چون نفس انسانی ...
معناداری زندگی در سایه التفات به فطرت اولیه
. صدرا معتقد هست آدم به عالم قدس تعلق دارد و عین ربط به وجود مستقل خداوند هست (همو، 1386، ج1، ص517). اگر فطرت اولیه آدم دست خوش گرفتاری به گناهان و توجه به ابزارها مادی زندگی دنیوی و خواسته های روح حیوانی خود نگردد، برای او بابی از فطرت دیگر با عنوان فطرت ثانویه گشوده می شود و به وسیله این فطرت، قرارگرفتن خود را در مسیر دریافت حقایق روحانی اثبات می نماید و هدایت روحانی دربردارنده حال او می شود (همان ...
امکان یا امتناع تفکر سیاسی صدرالمتالهین
عقیده جواد طباطبایی همه تلاش ملاصدرا صرف اثبات معاد جسمانی گردید و از تامل در معاش آدم ها به صورت کلی غافل ماند .3 3اهم مورد ها طرح شده توسط طباطبایی در موضوع اندیشه سیاسی ملاصدرا را میتوان در چهار گزاره زیر صورت بندی کرد. گستره بحث سیاست در اندیشه صدرا ابتکار ملاصدرا در مباحث اندیشه سیاسی توجه به معاش اهمیت اندیشه سیاسی در منظومه فکری ملاصدرا 1 ...
تربیت انسان همان تکوین انسان است/ رشد انسان با هویت ارتباط دارد
انسان بر اساس اصل مساوات علم با وجود برابر با همان رشد علمی است. وی افزود: برای رشد نباید الگوی خطی را مد نظر قرار دهیم چرا که بحث کهولت با تکامل نفس تداخل و تناقض پیدا می کند و به نتیجه نمی رسیم. به جای این الگو، الگوی چرخه ای تجسد/تجرد را مطرح نموده ایم. رشد در حقیقت نوع خاصی از حرکت جوهری است که باید به بلوغ برسد. تفاضل میان شدت تجرد و مراتب تجرد رشد را تعیین می کند و این بلوغ است. همچنین ایده وحدت در عین کثرت را در الگوی رشد انسان مدنظر قرار دادیم. انتهای پیام/ 930610 ...
تأملی در نسبت عرفان و ریاضیات
...، خالق آزاد دنیای خود است که دنیای زیباییِ منظم است (همان ص 82) راسل در این باب کاملاً حق دارد زیرا جان انباشته از هندسهِ مصری،حساب سومری و حکمتِ ایرانیِ فیثاغورث،نظام و سیستمی ترکیبی و فلسفی آفرید که بزرگترین پروریده اش افلاطون است همو که ریاضیدان برجسته ای چون نورث وایتهد تمامی فلسفه ورزی های غرب در25 قرن پیش را تنها پاورقی و پانوشت های غربیان بر فلسفه او (افلاطون) می داند. افلاطون نیز ...