سایر منابع:
سایر خبرها
حدیث روز/ فرازی از خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید
گردن مسلمانان سوار نمود، بداند که پاداش ستمکاران بد است و در یابد که مقام کدام یک از شما بدتر و یاور او ضعیف تر است. و اگر مصایب روزگار مرا بر آن داشت که با تو مخاطبه و تکلم کنم ولی بدان قدر تو را کم می کنم و سرزنش تو را عظیم و توبیخ تو را بسیار می شمارم، این جزع و بی تابی که می بینی نه از ترس قدرت و هیبت توست، لکن چشمها گریان و سینه ها سوزان است. چه سخت و دشوار است که نجیبانی که لشکر ...
در تورق تاریخ/ مروری بر زندگی حضرت زینب کبری(س)
نشناسید زیرا پیامبر(ص) فرمود: سید شباب اهل الجنه . حضرت در ادامه با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد امام فرمود: او پناه مومنان فریادرس در بلاها، مشعل فروزانِ استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در قحطی و خشکسالی بود. سپس از آن مردم برائت جست الاساء ما تزرون و بُعداً لکم و سحقاً و ... چه بار بدی بر دوش خود گذاشتید پس رحمت خدا از شما دور و دورتر باد، چونکه جگری از رسول خدا دریده اید و زنان و ...
برگی ناشناخته از فرهنگ عقلانی شیعه از قرن چهارم هجری
اعرف الحق تعرف أهله؛ 238: قال أمیر المؤمنین علیه السلام: منزله الصبر من الایمان، منزله الرأس من الجسد، و لا ایمان لمن لا صبر له. 248: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: من أکثر من شیء عرف به، و من کثر ضحکه قلّت هیبته، و من مزح استخفّ به. 256: قال أمیرالمؤمنین علیه السلام: انتهزوا الفرص، فانها تمر کمرّ السحاب، 280: قال أمیر المؤمنین علیه السلام: کفران النعمه ...
تفاوت انسان محوری در تمدن نوین اسلامی واندیشه مدرن
اینجا ممکن است شبهه ای در ذهن بعضی ها به وجود بیاید که انسان محوری در تمدن نوین اسلامی با اومانیسم و انسان محوری در اندیشه مدرن چه تفاوتی دارد؟ در پاسخ عرض می کنم، مفروض ما این است که در تمدن نوین اسلامی، انسان مسلمان و مؤمن است؛ ازاین رو، در نقطه مقابل اومانیسم، انسانِ تمدن نوین اسلامی، نه تنها خود را در جای خدا نمی نشاند و دین خدا را به پشت سر نمی اندازد (به تعبیر قرآن در سوره آل عمران آیه 187 ...
نمونه های بینامتنی در حکمت های نهج البلاغه
اجترار یا نفی جزئی، زیرا امام(ع) آیه را بدون تغییر در متن خود آورده است. متن حاضر- نمونه یازدهم وَ قَالَ(ع): الْأَقَاوِیلُ مَحْفُوظَه وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّه، وَ کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَه، وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ، سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِیبُهُمْ مُتَکَلِّفٌ، یَکَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْیاً یَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْیِهِ ...
سلاح پیامبران چیست؟
حاجتی دارم و آن را از خدا خواسته ام و دعا می کنم ولی دعایم مستجاب نشده است، فرمود: ای احمد، مراقب باش که شیطان بر تو چیره نگردد تا تو را مأیوس و ناامید کند، همانا امام باقر(ع) می فرمود: مؤمن نیاز خود را از خدا می خواهد، خداوند اجابت آن را به تأخیر می اندازد، برای اینکه ناله و گریه و زاری او را دوست می دارد. پس امام رضا(ع) فرمود: سوگند به خدا تأخیر برآوردن نیازهای دنیوی مومنان برای آنها بهتر از تعجیل ...
آیاتی که پیامبر در شأن علی(ع) معرفی کرد
، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند. و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است. * ... کُلَّ ذَلِکَ لَا یَرْضَی اللَّهُ مِنِّی إِلَّا أَنْ أُبَلِّغَ مَا أَنْزَلَ إِلَیَّ فَقَالَ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فِی عَلِیٍ وَ إِنْ لَمْ ...
تعریف بینامتنی و روابط آن در نهج البلاغه
در کلمات و جملات آن آورده است. متن حاضر- نمونه سوم وَ قَالَ(ع): لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَه ، لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَی فِتْنَه. وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَه. وَ ...
تفسیرآیات 94-99 سوره مائده
اعْتَدَی بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿94﴾ ای کسانی که ایمان آورده اید خدا شما را به چیزی از شکار که در دسترس شما و نیزه های شما باشد خواهد آزمود تا معلوم دارد چه کسی در نهان از او می ترسد پس هر کس بعد از آن تجاوز کند برای او عذابی دردناک خواهد بود (94) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ ...
معجزه ای به نام علی (ع): امام علی در بیان استاد محمد تقی جعفری
بینی که خود جهان و انسان را . بهمین جهت است که سرتاسر عالم هستی برای تو جلوه گاه عظمت الهی بود و انسان قلب این جلوه گاه : آیا می توان درباره جهان و انسان جدّی تر از این نگریست که هر جزئی از آن دو نشان دهنده خدا است ؟ آری شایسته تست که بگوئی : ما رایت شیئا الا و رایت اللّه معه ( در این جهان چیزی را ندیدم ، مگر اینکه خدا را با او دیدم ) . چهارم جلال الدین محمد مولوی معروف به ...