سایر منابع:
سایر خبرها
اعضا و جوارح که به صورت ناخود آگاه از انسان صادر می شود؛ اما رفتارهای غیر بازتابی رفتاری هایی هستند که در آنها بین محرک و پاسخ، ذهن یا ادراک قرار گرفته است که رفتارهای معنادار نیز خوانده می شوند. دو. اخلاق اخلاق جمع خُلُق است که اهل لغت درباره آن بسیار گفته اند. (از جمله بنگرید به: ابن فارس، 1387: ماده خلق؛ ابن فارس، 1969: 2؛ راغب اصفهانی، 1961: 158؛ ابن مسکویه، 1371: 51) ...
منه ابدانهم، فقلوبهم تهوی الیهم ... . (صدوق، 1386: 1 / 117) نسبت این دسته از روایات را با روایات قبل می توان بدین صورت دانست که انسان پس از خلقت به نور یا ظلمت تبدیل می شود؛ یعنی طینت سعادت موجب ظهور حق و تجلی شقاوت ملازم با جهل است که جهل همان ظلمت و کوری است؛ پس طینت سعادت و شقاوت، نور و ظلمت است. چنان که قرآن کریم علم و هدایت را به نور، و جهالت را به کور تشبیه می کند. 2 ...
این می داند که عقلی مجرد از ماده و لواحق آن باشد. کمال نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا این است که عالَم معقولی، موازی با عالَم عینی گردد. در این حال به مشاهده چیزی که حسن و خیر و جمال حق مطلق است، می پردازد و با آن متحد شده و به مثال و هیئت آن و در سلک آن درآمده، از جوهر آن می گردد. ابن سینا در ادامه به بررسی گروه های انسان به لحاظ سعادت و شقاوت می پردازد. آنچه در اینجا مهم است، این است ...
بخش اول چکیده متفکران، همواره بر شناخت سرشت انسان (طینت) و ابعاد وجودی، به ویژه ماده اولیه آفرینش او توجه داشته اند. پس از مفهوم شناسی طینت که غالباً آن را گِل و عین ثابت معنا کرده اند، حکما و متکلمان با توجه به اندیشه خود در باب انسان شناسی و اینکه آیا حقیقت انسان همان نفس مجرد است یا مجرد بدنی بوده و ماهیتش جوهر جسمانی است، به تحلیل و بررسی اخبار طینت پرداخته، و مباحث چالش ...
موانع کمال و عامل صدور بی اخلاقی ها از انسان برمی شمارد: (صدرالدین شیرازی، 1376: 98 93) یک. قرار داشتن در مراتب ناقص نفس؛ به این معنا که نفس به جهت صباوت و ... هنوز به فعلیت نرسیده باشد مانند اینکه کودکان و ابلهان چون از قوّه به فعل نرسیده اند، نمی توانند در علم و عمل تلاش کنند و از درک حقیقت عاجزند. در بیان ایشان تصریح شده است که: همچون نفس کودکان که آیینۀ روح ایشان هنوز از ...