سایر منابع:
سایر خبرها
چه کسانی در روز رستاخیز همسایگان خدا هستند؟
...، الکافی، ج 15، ص 851، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. من لجأ إلیه، و تضرّع بین یدیه، و اعتمد فی کلّ الامور علیه . [3]. مجلسی، محمد باقر، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، سید هاشم، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 26، ص 597، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404 ق. قوله علیه السلام: فإنّ جار اللَّه، أی القریب إلی اللَّه بالطاعة، أو من آجره اللَّه من عذابه، أو من الشدائد مطلقاً . ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
گفت روایت اکثر أهل الجنّة البُله ، تأییدی بر بهشتی بودن بسیاری از مستضعفان است. [1]. ر. ک: حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الاسناد، ص 75، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1413ق؛ بیهقی، احمد بن حسین، شعب الایمان، ج 2، ص 497، مکتبة الرشد، للنشر و التوزیع، ریاض، چاپ اول، 1423ق. [2]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق، بکری حیانی، صفوة ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
...، قم، چاپ اول، 1418ق. [7]. بحار الأنوار، ج 45، ص 174. [8]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 4، ص 168. [9]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 311، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله ، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال( مستدرک سیدة النساء إلی الإمام الجواد، محقق، مصحح، موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 17، ص 408، مؤسسة الإمام المهدی( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1413 ق . [10]. بحار الأنوار، ج 40، ص 11. ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
...، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 124، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [3]. تفسیر و ترجمه شجره= درخت که منظور میوه آن است؛ به حسد، به نوعی تعبیری اخلاقی و عرفانی است. [4]. عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، ج 1، ص 306. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 259، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [6]. همان، ص 138. [7]. همان ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...> [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 27 – 28، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 1، ص 93، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [6]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 192، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق؛ کافی، ج 1، ص 21 – 23؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 1، ص 41، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
...؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج 4، ص 246. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 395 ، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 329، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 396، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [9]. وسائل ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
علیهم السلام ، چاپ دوم، قم، 1385 ق . [2]. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ( علیه السلام ): الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ، فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 10، انتشارات رضی، ایران، قم ، چاپ اول، 1375 ش . [3]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ( علیه السلام ) قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
...، 1424ق؛ موصلی، شرف الدین ابی محمد عمر بن شجاع الدین محمد، مناقب آل محمد المسمی بالنعیم المقیم لعترة النبأ العظیم ، ص 254، مؤسسة الأعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1424ق ؛ [3]. بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 60. [4]. مناقب الإمام علی بن أبی طالب( علیه السلام )، ص 199. [5]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 224، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِیَائِهِ ؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 263، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم ، ج 10، ص 350، مکتبة الأسلامیة، تهران ...
آفت عقل از دیدگاه امام علی در نامه 31 نهج البلاغه چیست؟
صادر می شود ضلالت و گمراهی خواهد بود. چنین فردی از دست آورد عقل سلیم که کسب بهشت و اطاعت و عبادت پروردگار و...، است محروم خواهد ماند.[2] [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق و مصحح: صبحی، صالح، ص 397 - 398، هجرت، قم، چاپ اول، 1414 ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، مترجم، حسن زاده آملیٍ، حسن، کمره ای، محمد باقر، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم، ج 15، ص 40، مکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1400 ق. ...
این که در روایات آمده، آسمان و زمین بر شهادت امام حسین( علیه السلام ) و حضرت یحیی( علیه السلام ) ...
...، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [4]. لم تبک السماء علی أحد قبل قتل یحیی بن زکریا حتی قتل الحسین ع فبکت علیه ؛ قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء( علیه السلام )، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 221، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر.ک: ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 88، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول ...
روایات درباره دانشمندان چه نظری دارند؟ آیا دانشمندانی هستند که هنگام ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی ...
یَحْتَاجُ إِلَی رَغْبَةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ فَرَاغٍ وَ نُسُکٍ وَ خَشْیَةٍ وَ حِفْظٍ وَ حَزْم ؛ منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 14 – 15، اعلمی، بیروت، چاپ اول، 1400ق. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَذِهِ لَمْ یَکُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ وَ کَانَ لِلْجَاهِلِ تَوْبَةٌ ؛ کوفی اهوازی، حسین بن سعید، الزهد، محقق و مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 71، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402ق. [5]. ابن عربی، محی الدین، فتوحات مکیه، ج 3، ص 327، دار صادر، بیروت، بی تا. ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج 16، ص 17، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر. ک: سم کین، گابریل مارسل، ترجمه، ملکیان، مصطفی، ص 40، به نقل از جوادی، محسن، امینی، علیرضا، معارف اسلامی، ج 2، ص 14، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، قم، 1383ش. [6]. وَ رَوَی مُحَمَّدُ بْنُ زِیَادٍ الْأَزْدِیُّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
آیا روایاتی درباره لاک پشت وجود دارد؟
دریایی فقط آنهایی که فلس دارند قابل خوردن هستند و خوردن لاک پشت، خرچنگ، مارماهی و چیزهایی که در صدف ها قرار دارند و موجوداتی مانند آنها سزاوار نیست. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 221، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق، مصحح، فیضی، آصف، ج 2، ص 125، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ دوم، 1385ق. ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
، ص 30، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 271، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 88، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
...، 1406ق. [7]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 5، ص 111، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [8]. لغت نامه دهخدا، واژه ازار . [9]. القاری، علی بن محمد، مرقاه المفاتیح، ج 7، ص 2975، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [10]. همان. [11]. لویس، معلوف، المنجد فی اللغة، ص 686، انتشارات اسلام، تهران، چاپ اول، 1379ش. ...
ترجمه و تفسیر دعای الهی عظم البلاء چیست؟
السلام )، ص 212، مدرسه امام مهدی(عج)، قم، چاپ اول، 1410ق. [3]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 176، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [4]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 591، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق. [5]. یزدی حایری، علی ، الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ج 2، ص 43، مؤسسة الأعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. T ...
مستأثر و مستحل فیء در روایات به چه معنا است؟
آن متعلق به امام است.[12] در واقع گروه پنجم، به دلیل تصرّف بدون اجازه در اموالی که متعلق به امام است، ملعون واقع شده اند. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 293، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم 1407ق. [2]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 338، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. در این روایت، این ...
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و حضرت فاطمه( سلام الله علیها ) قرآن را چگونه توصیف می کنند؟
...، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [3]. جامع الأخبار، ص 40. [4]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 12، ص 479، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 599، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [6]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح: خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 99، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق. T ...
معنای لباس مُعلَم و لباس مُلحَم که در روایات آمده، چیست؟
، 1375ش. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 4، ص 396، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ لوامع صاحبقرانی، ج 7، ص 559. T
منظور از حدیثی که در آن آمده امام کاظم(علیه السلام ) برای رهایی شیعه از غضب خدا خود را فدا کردند، چیست؟
مرسل می باشد. بنابر این، نمی توان قطعیتی برای صدور این روایت از امام کاظم(علیه السلام ) قائل شد؛ لذا بر فرض قبول سند این روایت، می توان با توضیحاتی که ارائه شد، آن را پذیرفت. [1]. موسی(علیه السلام ): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَی الشِّیعَةِ فَخَیَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ فَوَقَیْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِی ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
...، میرزا حسین ، خاتمة المستدرک ، ج 1، ص 186، مؤسسه آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول، قم، 1417ق؛ شهیدی تبریزی، میرزا فتاح، هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب، ج 1، ص 1، چاپخانه اطلاعات، تبریز، چاپ اول، 1375ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 150. [7]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، مقدمه مؤلف، ص 2، دفتر انتشارات ...
معنای عبارت بشرائع دینی و خواتیم عملی در زیارات و ادعیه چیست؟
؛ شیخ مفید، محمد بن محمد، المسائل السرویة، ص 30، کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق. [2]. شیخ صدوق، محمد بن علی، صفات الشیعة، ص 30، انتشارات اعلمی، تهران، 1362ش. [3]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، تحقیق: موسوی خرسان، حسن، ج 6، ص 114، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1407ق. [4]. این عبارت در زیارت اربعین، زیارت امام حسین( علیه السلام ) در روز عرفه، دعا در هنگام سفر (بخشی از این عبارت) و ...
آیا کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی و مشایخ آن مورد تأیید است؟
، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 4، ص302، اسماعیلیان ، قم، 1408ق. [2]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 260، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 266، المکتبة المرتضویه، نجف، چاپ اول، بی تا. [4]. به عنوان مثال نک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج1، ص 28، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
غَلَا فَهُوَ عَلَیْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَیْه ؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 267، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [5]. عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ( علیه السلام ) قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَکَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَکاً یُدَبِّرُهُ بِأَمْرِهِ ؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 268. [6]. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ ...
چرا ائمه(علیه السلام ) در پاسخ یک سؤال جواب های متفاوت ارائه می کردند؟
اللَّهِ (علیه السلام ) قَالَ ذُکِرَتِ التَّقِیَّةُ یَوْماً عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام ) فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِی قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَی رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بَیْنَهُمَا ، کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 401، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، تهران، 1407ق . [2 ...
محمد بن جمهور که بود؟ نظر دانشمندان رجالی درباره او چیست؟
نامیده می شود. از مشهورترین کتاب های ایشان، می توان به کتاب عوالی اللآلی [10] اشاره کرد. مرحوم ابن أبی جمهور؛ از دانشمندان و بزرگان حدیث شناس شیعه در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری بوده است.[11] [1]. همان. [2]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 413، المکتبة المرتضویه، نجف، چاپ اول، بی تا. [3]. رجال نجاشی، ص 337. [4]. غضائری، احمد بن حسین ...
آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبراند؟
...، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ص 260، أعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [3]. ر.ک: همان، ص 260 – 262. [4]. همان، ص 263. [5]. همان. [6]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن ، الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة (کلیات حدیث قدسی)، ص 647، انتشارات دهقان ، تهران، چاپ سوم، 1380ش؛ ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله ...