آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
سایر منابع:
سایر خبرها
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...؛ حضرت امام خمینی(ره) کتابی با عنوان شرح حدیث جنود عقل و جهل نوشته اند که در آن به شرح یکی از احادیث مشابه با روایت مورد پرسش، که در کتاب الکافی شیخ کلینی آمده، پرداخته اند. [1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 15 - 24، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. کتاب شناسی تحف العقول، 45871 ...
انتشار رساله حقوق با دستخط منسوب به امام سجاد(ع)
این مقام، صرفاً ناظر به حقوق واجب شرعی نیست، بلکه شامل احکام استحبابی، اخلاقی و عرفی نیز می شود، قدیمی ترین منابع حدیثی که این رساله را به طور کامل ثبت کرده اند، عبارتند از تحف العقول، حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی (متوفای 381ق) که در آن 50 حق از حقوق ثبت شده، اما سند رساله یاد نشده است(الخصال، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بابویه قمی (شیخ صدوق)، متوفای 382 ق من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق). ...
آیا فرشتگان نیز شادی و اندوه و گریه دارند؟
( علیه السلام ) از قول رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می فرمایند: ... آیا تو دوست نداری که فرشتگان برایش(امام حسین) گریه کنند و تمام موجودات برایش متأثر شوند. 2. ... قَالَ نَعَمْ یَا بِنْتَاهْ قُتِلَ قَبْلَهُ أَحَدٌ کَانَ تَبْکِیهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ الْمَلَائِکَة.... ؛[2] رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مورد شهادت امام حسین( علیه السلام ) خطاب به حضرت فاطمه ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
الْهَوی ؛[7] او هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید. از کنار هم قرار دادن این دو آیه چنین به دست خواهد آمد که حضرت علی( علیه السلام ) نیز از روی هوی و هوس سخن نمی گوید و در سخنان خود همچون پیامبر دارای مقام عصمت است. [1]. طبری آملی، عماد الدین محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 60، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ دوم، 1383ق؛ ابن بطریق، یحیی بن حسن، عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار ...
در روایات آمده که زنی خواب بدی دید و شخصی آن را بد تعبیر کرد. پیامبر گفت چون تعبیر بد کرده، همان محقق می ...
مصر از خواب های پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آن را آن گونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد). امام کاظم( علیه السلام ) فرمود: در زمان پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) زنی در خواب دید که ستون خانه اش شکسته، پس خدمت پیامبر رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد. پیامبر فرمود: شوهرت با خوبی و خوشی از سفر بر می گردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که ...
چهل حدیث گهربار از امام سجاد(ع)
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، به مناسبت میلاد امام العارفین، زین العابدین، سید الساجدین، حضرت علی بن الحسین(علیه السلام)، چهل حدیث گهربار از آن امام همام را در ادامه می خوانید: إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَکَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْکُهُ الْکَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ ؛(1) همانا معرفت و کمال دین مسلمان، در گرو ...
آیا کتاب های تعبیر خواب موجود و تعابیری که از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبرند؟
غَیْرِی ؛[1] اسماعیل بن عبد اللَّه قرشی می گوید: مردی خدمت امام صادق( علیه السلام ) آمد و گفت ای فرزند رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) من در خواب دیدم گویا در بیرون شهر کوفه هستم، در جایی که می دانم کجا است، و گویا شبحی از چوب یا مردی چوبی را دیدم که بر اسبی چوبین سوار بود و شمشیر را نشان می داد، و من در حالی که ترسان و هراسان بودم او را بدان حال می نگریستم. حضرت به او فرمود: تو مردی هستی که قصد ...
آیا کتاب الزهد کوفی اهوازی از منابع معتبر روایی شیعه به شمار می رود؟
محدّثان و بزرگان حدیث؛ مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد و حکم کلی درباره یک کتاب و یا روایات یک محدّث نمی توان داد. [1]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 58، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. [2]. همان. [3]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 8، ص 846، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی( علیه السلام )، اصفهان، چاپ اول، 1406ق. [4]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 1، ص 25، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار ج 68، ص330، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
...، مصطفوی، حسن، النص، ص 73، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ شیخ مفید، الاختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، النص، ص 73، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413ق. [4]. حسکانی، عبید الله بن احمد، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، تحقیق، محمودی ، محمد باقر، ج 1، ص 336، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، 1411ق. [5]. ابن شهر ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
گفت روایت اکثر أهل الجنّة البُله ، تأییدی بر بهشتی بودن بسیاری از مستضعفان است. [1]. ر. ک: حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الاسناد، ص 75، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1413ق؛ بیهقی، احمد بن حسین، شعب الایمان، ج 2، ص 497، مکتبة الرشد، للنشر و التوزیع، ریاض، چاپ اول، 1423ق. [2]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق، بکری حیانی، صفوة ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ( علیه السلام ) عَنِ النَّبِی( صلی الله علیه و آله و سلم ) قَالَ بَاکِرُوا بِالْحَوَائِجِ فَإِنَّهَا مُیَسَّرَةٌ وَ تَرِّبُوا الْکِتَابَ فَإِنَّهُ أَنْجَحُ لِلْحَاجَةِ وَ اطْلُبُوا الْخَیْرَ عِنْدَ حِسَانِ الْوُجُوه . پاسخ اجمالی 1. احمد بن محمد بن أبی نصر می گوید: امام رضا( علیه السلام ) نامه را [برای خشک شدن مرکبش] خاک بر آن می ریخت. و می فرمود: مانعی ندارد .[1] ...
آیا در روایات توصیه شده است هنگام گم کردن راه در بیابان، به سمت راست متمایل شوید؟
شیعه نیوز : پرسش تیامَنوا در این روایت به چه معنا است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیمُونٍ بِإِسْنَادِهِ یعْنِی عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِذَا ضَلَلْتُمُ الطَّرِیقَ فَتَیامَنُوا . پاسخ اجمالی در این روایت، امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، نسل را توضیح دهید. 1. روی مُنذِر بن جَیفَر عن یحیی بن طلحة النَهدی قال: قال لنا أبو عبد الله( علیه السلام ) سِیرُوا وَ انْسَلُّوا فَإِنَّهُ أَخَفُّ عَلَیْکُم . 2. رُوِیَ أَنَّ قَوْماً مُشَاةً أَدْرَکَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فَشَکَوْا إِلَیْهِ شِدَّةَ الْمَشْیِ فَقَالَ لَهُمُ اسْتَعِینُوا بِالنَّسْل . 3. عن ابن مَحبوب عن ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
...... ثُمَّ یُنَادِی أَیْنَ حَوَارِیُّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ حَوَارِیُّ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ... ؛ [8] روز قیامت می پرسند: حواری محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) کجا هستند؟ بعد از آن به ترتیب حواری علی بن ابی طالب و امام حسن و دیگر امامان فراخوانی می شوند. برای هر معصوم تعداد کمی از اصحابش به عنوان حواری حاضر می شوند بجز امام حسین( علیه السلام ) که همه همراهانش که در کربلا به شهادت رسیده ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
شیعه نیوز : پرسش حدیثی از ابو هاشم داود بن قاسم جعفری در خصوص گواهی حضرت خضر( علیه السلام ) برای دوازده امام نقل شده است که نام آنها را ذکر می کند. این حدیث در این کتب موجود است: الکافی ، شیخ کلینی، الامامه طبرسی، کتاب الغیبه ، شیخ نعمانی، و کمال الدین ، شیخ صدوق. که همه اینها راویانی مانند این دارند: عن أحمد بن محمد البرقی، عن أبی هاشم داود بن القاسم الجعفری، عن أبی جعفر الثانی( علیه ...
در چه روزها و ماه هایی زیارت امام حسین( علیه السلام ) مستحب است؟
و بالای قبر بیتوته نماید مثل کسی است که در مقابل آن حضرت شهید شده باشد .[6] در روایتی امام حسن عسکری( علیه السلام ) یکی از نشانه های مؤمن را، زیارت امام حسین( علیه السلام ) در روز اربعین شمرده اند.[7] [1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 294، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [2]. همان. [3]. همان، ص 113. [4]. همان، ص 164. [5]. همان، ص 182. [6]. همان، ص 173. [7]. شیخ مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، کتاب المزار، محقق و مصحح: ابطحی، سید محمد باقر، ص 53، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
. کافی، ج 2، ص 132. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لِعَلِیٍّ ( علیه السلام ) قَالَ: یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِر . شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل ...
رجزخوانی حضرت عباس(ع) بر بام کعبه؛ تا وقتی من زنده ام چگونه کشتن حسین ممکن است؟
...: امام حسین در قبال پیشنهادات مختلف مسلمانان می فرمود: به خدا سوگند اگر من در لانه پرنده باشم اینها من را بیرون آورده و می کشند تا اینکه به اهداف خودشان برسند (تاریخ طبری، ج4 ص288-289). بنابراین کاروان خویش را به سمت عراق سوق داد تا آماده آن قیام تاریخی شوند. اما از جمله وقایع دوران اقامت کاروانیان در مکه، خطبه ای بود که حضرت ابوالفضل علیه السلام بر فراز بام مکه ایراد فرمود. محتوای ...
عبادة بن صامت که بود؟ آیا درست است که شیعیان او را توثیق نکردهاند و از انصار معاویه بود؟
اصحاب رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) بوده است و عبادة بن صامت غفاری هم از جایی که او را جزو شیعیان و پیروان امام علی( علیه السلام ) نامیدهاند، وثاقت و مورد اعتماد بودنش استفاده میشود. البته شایان ذکر است که روایات چندانی[14] از هر دو ابن صامت در کتب روایی ما وجود ندارد. [1]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد ، الطبقات الکبری ، تحقیق: عطا، محمد عبد القادر، ج 3، ص 411، دار الکتب العلمیة ...
آیا روایاتی پیرامون استفاده از عطر داریم؟ چه نوع عطری مستحب است و باید به کجای بدن یا لباس بزنیم؟
، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 60، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. سید رضی، محمد، نهج البلاغة، محقق و مصحح: عطاردی، عزیز الله، ص 546، مؤسسه نهج البلاغه، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 40، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [4]. مکارم الأخلاق، ص 42. [5]. شیخ ...
آیا در هر شرایطی، دعای پدر و مادر در حق فرزندشان مستجاب خواهد شد؟
، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 106، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [9]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِیَّاکُمْ وَ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ السَّحَابِ حَتَّی یَنْظُرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهَا فَیَقُولَ ارْفَعُوهَا حَتَّی أَسْتَجِیبَ لَهُ وَ إِیَّاکُمْ وَ دَعْوَةَ الْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ ؛ الکافی، ج 2، ص 509. [10]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 280، دارالثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق. ...
چرا در میان کتب روایی شیعی، کتب اربعه از شهرت و اعتبار بیشتری برخوردار است؟
( صلی الله علیه و آله و سلم ) است، تردیدی در آن نیست، امّا این که از چه زمان تا چه وقت را دربرمی گیرد نظرات مختلف است: الف. در پهنه وسیع تاریخ اسلام الهام گیرندگان از مکتب حقایق ارزنده ائمّه( علیه السلام ) کم نبودند، که در ضبط احادیث کوشیدند. و به دنبال این تلاش پی گیر بود که توانستند از عصر حضرت امام علی( علیه السلام ) تا زمان امام حسن عسکری( علیه السلام ) و عصر غیبت کبرا حداقل چهار صد کتاب ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
، ص 30، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 271، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 88، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة ...
آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبراند؟
...، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ص 260، أعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [3]. ر.ک: همان، ص 260 – 262. [4]. همان، ص 263. [5]. همان. [6]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن ، الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة (کلیات حدیث قدسی)، ص 647، انتشارات دهقان ، تهران، چاپ سوم، 1380ش؛ ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله ...
معنای حدیث احْفَظْ لِسَانَکَ تَسْلَمْ وَ لَا تَحْمِلِ النَّاسَ عَلَی رِقَابِنَا چیست؟
، ص 365، مدرسه امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1377ش. [6]. کُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا الْأَمْرُ کَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِیَّة ؛ برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح: محدث، جلال الدین، ج 1، ص 259، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق؛ الکافی، ج 2، ص 220. [7]. مَنْ أَفْشَی سِرَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَذَاقَهُ اللَّهُ حَرَّ الْحَدِید ؛ شعیری، محمد بن ...
مقصود از روایاتی که مردم مکه و مدینه را نکوهش می کند و مردم شام را بدتر از مردم روم می داند، چیست؟
مردم اهل شام به زبان اظهار اسلام می کردند و در دل کافر بودند. آنها کسانی بودند که امام علی( علیه السلام ) را سبّ و لعن می کردند و این خود کفر به خدای بزرگ بود، ولی نصاری و اهل روم چنین کاری نمی کردند. پس بدین سبب اینها بدتر از اهل روم بودند. توجه به این نکته لازم است که این دسته از روایات همه مردم این مناطق را شامل نمی شود؛ چون میان آنها مردمی مسلمان و مؤمن به پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ...
این سخن امام علی( علیه السلام ) که هیچ آزمایشی دشوارتر از مهلت دادن به انسانها نمی باشد، به چه معنا است؟
. [7]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 7، ص 32 – 33، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش؛ آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: حسینی ارموی محدث، جلالالدین، ج 4، ص 550، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366ش. [8]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 246، دفتر انتشارات اسلامی ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
...، 1406ق. [7]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 5، ص 111، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [8]. لغت نامه دهخدا، واژه ازار . [9]. القاری، علی بن محمد، مرقاه المفاتیح، ج 7، ص 2975، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [10]. همان. [11]. لویس، معلوف، المنجد فی اللغة، ص 686، انتشارات اسلام، تهران، چاپ اول، 1379ش. ...
این که در روایت نقل شده است؛ حضرت جبرئیل( علیه السلام ) به زمین می آید و گوهرهای گرانبهای انسانی را می ...
. [2]. امین عاملی ، سید محسن، اعیان الشیعة، ج 9، ص 412، دار التعارف للمطبوعات ، بیروت، 1406ق. [3]. آقا بزرگ تهرانی ، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 1، ص 119، اسماعیلیان ، قم، 1408ق. [4]. همان، ص 120. [5]. حرّ عاملی، محمد بن حسن، أمل الآمل، ج 1، ص 176، انتشارات مکتبة الأندلس، بغداد، چاپ نجف اشرف، 1385ق. [6]. روی أن جبریل علیه السلام نزل علی النبی صلّی اللّه علیه و سلم فی ...
آیا پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) اصحاب خود را تهدید نمود که در صورت عدم حضور در نماز جماعت، خانه ...
( صلی الله علیه و آله و سلم ) (صحیح مسلم)، محقق: عبدالباقی، محمد فؤاد، ج 1، ص 451، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا. [6]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) و سننه و أیامه(صحیح بخاری)، محقق: الناصر، محمد زهیر بن ناصر، ج 3، ص 122، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422ق ...