سایر منابع:
سایر خبرها
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
، ص 368، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، چاپ اول، 1407ق؛ علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: درگاهی، حسین، ص 450، وزارت ارشاد، تهران، چاپ اول، 1411ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 38، ص: 199، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب الإمام علی بن أبی طالب( علیه السلام )، ص 199، دار الأضواء، بیروت، چاپ ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...؛ حضرت امام خمینی(ره) کتابی با عنوان شرح حدیث جنود عقل و جهل نوشته اند که در آن به شرح یکی از احادیث مشابه با روایت مورد پرسش، که در کتاب الکافی شیخ کلینی آمده، پرداخته اند. [1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 15 - 24، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. کتاب شناسی تحف العقول، 45871 ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
گفت روایت اکثر أهل الجنّة البُله ، تأییدی بر بهشتی بودن بسیاری از مستضعفان است. [1]. ر. ک: حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الاسناد، ص 75، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1413ق؛ بیهقی، احمد بن حسین، شعب الایمان، ج 2، ص 497، مکتبة الرشد، للنشر و التوزیع، ریاض، چاپ اول، 1423ق. [2]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق، بکری حیانی، صفوة ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایت زیر، تَوَشُّح را توضیح بدهید. محمّد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم عن أبی بصیر عن أبی عبد الله( علیه السلام ) قال: لَا یَنْبَغِی أَنْ تَتَوَشَّحَ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ وَ أَنْتَ تُصَلِّی وَ لَا تَتَّزِرْ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ إِذَا أَنْتَ صَلَّیْتَ فَإِنَّهُ مِنْ زِیِّ الْجَاهِلِیَّةِ . پاسخ ...
ازدواج چه تأثیری بر روزی دارد؟ آیا زن روزی آور است؟
فِی مُرُوَّاتِهِ ، راوندی، سید فضل الله، النوادر، ص 36، دار الکتاب، قم. چاپ اول، بی تا. [4]. رَوَی الْمِیثَمِیُّ عَنْ أَبِی مُوسَی قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) جُعِلْتُ فِدَاکَ یَسْتَقْرِضُ الرَّجُلُ وَ یَحُجُّ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ یَسْتَقْرِضُ وَ یَتَزَوَّجُ قَالَ نَعَمْ إِنَّهُ یَنْتَظِرُ رِزْقَ اللَّهِ غُدْوَةً وَ عَشِیَّةً ، شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 182 و ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
، چهارم، 1400ق. [3]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 10، ص 96، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، 1404ق. [4]. أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَی مِثَالِ الصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً وَ یُعْتِقَ فِیهَا رِقّاً وَ یَصْدَعَ شَعْباً وَ یَشْعَبَ ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
...، قم، چاپ اول، 1418ق. [7]. بحار الأنوار، ج 45، ص 174. [8]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 4، ص 168. [9]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 311، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله ، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال( مستدرک سیدة النساء إلی الإمام الجواد، محقق، مصحح، موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 17، ص 408، مؤسسة الإمام المهدی( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1413 ق . [10]. بحار الأنوار، ج 40، ص 11. ...
آیا فرشتگان نیز شادی و اندوه و گریه دارند؟
( علیه السلام ) از قول رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می فرمایند: ... آیا تو دوست نداری که فرشتگان برایش(امام حسین) گریه کنند و تمام موجودات برایش متأثر شوند. 2. ... قَالَ نَعَمْ یَا بِنْتَاهْ قُتِلَ قَبْلَهُ أَحَدٌ کَانَ تَبْکِیهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ الْمَلَائِکَة.... ؛[2] رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مورد شهادت امام حسین( علیه السلام ) خطاب به حضرت فاطمه ...
آیا کتاب های تعبیر خواب موجود و تعابیری که از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبرند؟
غَیْرِی ؛[1] اسماعیل بن عبد اللَّه قرشی می گوید: مردی خدمت امام صادق( علیه السلام ) آمد و گفت ای فرزند رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) من در خواب دیدم گویا در بیرون شهر کوفه هستم، در جایی که می دانم کجا است، و گویا شبحی از چوب یا مردی چوبی را دیدم که بر اسبی چوبین سوار بود و شمشیر را نشان می داد، و من در حالی که ترسان و هراسان بودم او را بدان حال می نگریستم. حضرت به او فرمود: تو مردی هستی که قصد ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
آیا در روایات توصیه شده است هنگام گم کردن راه در بیابان، به سمت راست متمایل شوید؟
شیعه نیوز : پرسش تیامَنوا در این روایت به چه معنا است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیمُونٍ بِإِسْنَادِهِ یعْنِی عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِذَا ضَلَلْتُمُ الطَّرِیقَ فَتَیامَنُوا . پاسخ اجمالی در این روایت، امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر ...
کنیه أبو عبدالله و أبو الحسن که در روایات وجود دارد، اشاره به کدام یک از ائمه( علیه السلام ) دارد؟
، مراد از آن، امام هادی( علیه السلام ) خواهد بود. مانند: الف. محمّد بن یحیی عن احمد بن ابی زاهر او غیره عن محمّد بن حمّاد عن أخیه احمد بن حمّاد عن ابراهیم عن ابیه عن ابی الحسن الاوّل( علیه السلام ) قال: َ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَخْبِرْنِی عَنِ النَّبِیِّ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَرِثَ النَّبِیِّینَ کُلَّهُمْ قَالَ نَعَم .[2] ب . عن عبد الرحمن بن الحجّاج قال: سألت عبد الرحمن فی ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به چه کسانی نفرین می کنند؟
برادر دینی اش در ارتباط با همسرش و کسی که برای رفع مشکل مردم از آنها رشوه درخواست نماید. 4. آدم کشان: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مَنْ أَحْدَثَ بِالْمَدِینَةِ حَدَثاً أَوْ آوَی مُحْدِثاً قُلْتُ مَا الْحَدَثُ قَالَ الْقَتْلُ ؛[8] امام صادق( علیه السلام ) می فرمود: رسول خدا لعنت کرد شخصی را که در مدینه ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
السلام ) . هر چند که ما به کتاب المحاسن که کتابی است از احمد بن محمد بن خالد برقی، مراجعه می کنیم و می خواهیم از آن بهره بگیریم، این سلسله روایت را می یابیم: عنه، عن أبیه، عن أبی هاشم الجعفری رفع الحدیث قال: قال أبو عبد الله ( علیه السلام ) ، که حدیث مرسلی است. همچنین در می یابیم که نام های امامان ذکر نشده اند. با این وجود که حدیث مرسل و نام امامان هم ذکر نشده اند، چه توضیحی برای آن وجود دارد ...
مشیخه چیست و چه کتاب هایی مشیخه دارند؟ عبارت عدة من أصحابنا در سند روایات به چه معناست؟
، بلکه در جمع آوری احادیث، مسلک ها و روش های متفاوتی داشته اند؛ برای نمونه روش مرحوم کلینی در کافی با روش شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه متفاوت است. کلینی در کافی به این گونه عمل کرده که در ابتدای ذکر هر حدیثی، سند آن را به طور کامل بیان کرده است؛ مثلاً علی بن إبراهیم عن أبیه عن النوفلی عن السکونی عن أبی عبد الله ( علیه السلام )... [3] در این سند؛ کلینی از علی بن ابراهیم و او از پدرش (ابراهیم بن ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
. کافی، ج 2، ص 132. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لِعَلِیٍّ ( علیه السلام ) قَالَ: یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِر . شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
زُهْری -از علمای اهل سنت- پرسیدند: چرا همیشه به علی بن الحسین( علیه السلام )، زین العابدین می گویی؟ او گفت: زیرا ابن عباس از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده: روز قیامت صدا زده می شود: أَیْنَ زَیْنُ الْعَابِدِینَ؟ گویا می بینم که آن گاه فرزندم، علی بن الحسین بن علی، در بین صفوف راه می رود.[5] 4. زائران امام حسین( علیه السلام ): در بیان جایگاه والای زائران امام حسین( علیه السلام ) آمده ...
معنای کلمات جلال و جزار و قلائد در روایات چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، معنای جلال و جزار و قلائد چیست؟ مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ نَهَی رَسُولُ اللَّهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) أَنْ یعْطَی الْجَزَّارُ مِنْ جُلُودِ الْهَدْی وَ جِلَالِهَا شَیئاً . وَ فِی رِوَایةِ مُعَاوِیةَ ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
شیعه نیوز : پرسش چه چیزی در این روایت نهی شده است؟ آن را توضیح دهید: مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ ...
چرا ائمه(علیه السلام ) در پاسخ یک سؤال جواب های متفاوت ارائه می کردند؟
اللَّهِ (علیه السلام ) قَالَ ذُکِرَتِ التَّقِیَّةُ یَوْماً عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام ) فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِی قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَی رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بَیْنَهُمَا ، کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 401، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، تهران، 1407ق . [2 ...
آیا منابع شیعی توصیه هایی برای ساخت مسجد و بیان آداب آن دارند؟
، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح: محدث، جلال الدین، ج 1، ص 55، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق. [3]. أَنَّ رَسُولَ اللهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) أَتَی عَلَی قَوْمٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَهُمْ یَبْنُونَ مَسْجِدًا لَهُمْ، فَقَالَ: أَوْسِعُوهُ تُمْلَئُوهُ ؛ بیهقی، احمد بن حسین، السنن الکبری، محقق: عطا، محمد عبد القادر، ج 2، ص 616 ...
مستأثر و مستحل فیء در روایات به چه معنا است؟
، ج 27، ص 225، دار إحیاء التراث العربی ، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [5]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 10، ص 86، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [6]. مازندرانی، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی(الأصول و الروضة)، محقق و مصحح: شعرانی، ابوالحسن، ج 9، ص 275، المکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1382ق . [7]. مرآة العقول، ج 10 ...
ثواب کمک کردن به فامیل نیازمند بیشتر است یا به دیگران؟
عَلَی الْأَبْوَابِ أَوْ یُمْسِکُ ذَلِکَ عَنْهُمْ وَ یُعْطِیهِ ذَوِی قَرَابَتِهِ فَقَالَ لَا بَلْ یَبْعَثُ بِهَا إِلَی مَنْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْر ؛ شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 142، دار الرضی، قم، چاپ اول، 1406ق . [3]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) أَیُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ عَلَی ذِی الرَّحِمِ الْکَاشِح ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 10، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. ...
آیا جواب سلام ندادن، گناهان فرد سلام گوینده را به فردی که پاسخ نداده منتقل می کند؟
.[3] با توجه به ظاهر این دو روایت؛ چنین فهمیده می شود که این حکم مربوط به همه انواع حق الناس می باشد. حال اگر پاسخ دادن به سلام را نیز نوعی حق الناس بدانیم، آن گاه این حکم شامل آن هم می شود؛ یعنی اگر کسی از روی تکبّر یا کینه، جواب سلام مؤمنی را ندهد، چنین عقوبتی در انتظارش خواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 644، دار ...
روایاتی که در آنها ازدواج با برخی قبایل؛ مانند اهل سودان یا اکراد نهی شده است! منظور چیست؟
هایی است برای گروهی که تفکّر می کنند ؛ روم، 21. [4]. در روایتی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: اگر می توانی با زنی ازدواج کن که دارای فرزندانی شوی تا زمین را از تسبیح خود، سنگین کنند، حتماً این کار را بکن، اگر چه آن زن، زنی سیاه و بد چهره باشد ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 333، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق ...
معنای لباس مُعلَم و لباس مُلحَم که در روایات آمده، چیست؟
. عَنِ الْحُسَینِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ مُعَاوِیةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لَا بَأْسَ أَنْ یحْرِمَ الرَّجُلُ فِی الثَّوْبِ الْمُعْلَمِ وَ تَرْکهُ أَحَبُّ إِلَی إِذَا قَدَرَ عَلَی غَیرِهِ. پاسخ اجمالی در بحث مناسک حج در باب لباس إحرام، اشاره به نوع و شکل آن نیز شده و در کتاب های فقهی نیز این موضوع، مورد بحث قرار گرفته است. دو روایت مورد سؤال در همین باب نقل ...
آیا برای نزول قرآن بر قلب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )، فرشتگانی آیات و سورهها را بدرقه و ...
تنهایی و بدون همراهی و کمک فرشتهای آورد.[8] به هر حال؛ با توجه به این روایات و روایات دیگری که در اینباره از شیعه و سنی نقل شده، به طور اجمال میتوان فهمید که آیه و یا آیات و یا سورهای که بر قلب پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل میشد، فرشته و یا فرشتگانی آنرا بدرقه میکردند [1]. سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 147، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1421ق ...
اگر در شب به زیارت قبور رفتن مکروه است، پس چرا امام صادق( علیه السلام ) در شب به زیارت قبور می رفتند؟
مَرَّتَیْنِ- الْإِثْنَیْنَ وَ الْخَمِیس ؛ الکافی، ج 3، ص 228. [6]. عن صفوان الجمال قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) یَقُولُ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یَخْرُجُ فِی مَلَإٍ مِنَ النَّاسِ مِنْ أَصْحَابِهِ کُلَّ عَشِیَّةِ خَمِیسٍ إِلَی بَقِیعِ الْمَدَنِیِّینَ ؛ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص 320، دار المرتضویه، نجف اشرف، 1356ش. [7]. قَالَ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
...، میرزا حسین ، خاتمة المستدرک ، ج 1، ص 186، مؤسسه آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول، قم، 1417ق؛ شهیدی تبریزی، میرزا فتاح، هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب، ج 1، ص 1، چاپخانه اطلاعات، تبریز، چاپ اول، 1375ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 150. [7]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، مقدمه مؤلف، ص 2، دفتر انتشارات ...
عبادة بن صامت که بود؟ آیا درست است که شیعیان او را توثیق نکردهاند و از انصار معاویه بود؟
اصحاب رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) بوده است و عبادة بن صامت غفاری هم از جایی که او را جزو شیعیان و پیروان امام علی( علیه السلام ) نامیدهاند، وثاقت و مورد اعتماد بودنش استفاده میشود. البته شایان ذکر است که روایات چندانی[14] از هر دو ابن صامت در کتب روایی ما وجود ندارد. [1]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد ، الطبقات الکبری ، تحقیق: عطا، محمد عبد القادر، ج 3، ص 411، دار الکتب العلمیة ...