جبرئیل از طرف خداوند چه هدیه ویژه ای برای پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ...
سایر منابع:
سایر خبرها
آیا جمله من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً یا مَن علّمنی حَرفاً کنتُ لَه عَبداً روایاتی از امام علی( علیه ...
؛ پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هرکس مسئله ای را به کسی یاد دهد پس محقّقاً مالک او شده است . از حضرتشان پرسیده شد: آیا این استاد می تواند شاگردش را – به عنوان بنده - بفروشد؟! ایشان پاسخ دادند: نه، اما حق امر و نهی به او را دارد .[6] همچنین از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است که؛ مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا ؛[7] از هرکس گفته ای آموختی، بنده اش شده ای ...
آیا در روایات شیعه، از برخی افراد مسلمان با عنوان فرعون و هامان یاد شده است؟
افراد این امت است که ریش دراز روباهی دارد و فرعون است که معاویه باشد و هامان این امت است که زیاد باشد و قارون این امت سعید بن عاص است و سامری این امت ابو موسی اشعری عبد اللَّه بن قیس است؛ زیرا او هم چون سامری گفت لا مساس یعنی نباید جنگید و ابتر است که عمر و عاص باشد.[2] [1]. فَقَالَ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لَهُ ( علیه السلام ): أَ مَا تَرْضَی أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ ...
آیا پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) ارتباط نداشتن با نامحرم را بهترین ویژگی مثبت زن می داند؟
لِلْمَرْأَةِ مِنْ أَنْ لَا تَرَی رَجُلًا وَ لَا یَرَاهَا فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لِرَسُولِ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فَقَالَ صَدَقَتْ إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی ؛[1] امام علی( علیه السلام ) می فرماید: رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) از ما پرسید بهترین چیز برای یک زن چیست؟ هیچ یک از حاضران نتوانست جواب سؤال آن حضرت را بدهد. امام( علیه السلام ) می فرماید این موضوع را برای حضرت زهرا( سلام الله ...
چه صفاتی سبب می شود، مؤمنان از هر یکی از درهای بهشت که می خواهند، وارد بهشت شوند؟
خواهد رسید، بلکه باید معنایی نسبی برای آن فرض کرد. حال در این جا به تعدادی از این روایات اشاره می کنیم: 1. در برخی از روایات، صفاتی کلی برای همه مسلمانان شرط شده که اگر دارای آن باشند، وارد بهشت می شوند؛ امام صادق( علیه السلام ) فرمود: هر کس فرائض حق را بر پا دارد و از محرّمات خدا بر کنار باشد و ولایت خاندان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) را نیکو شمرد و از دشمنان خداوند بیزاری ...
آیا پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) در طول حیاتش چیزی پیشگویی می کرد؟
) خواهد رسید: امام صادق( علیه السلام ) می فرماید: جابر بن عبد اللَّه انصاری، آخرین صحابی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم )، زنده بود تا این که ما اهل بیت را درک نمود. در مسجد الرسول، عمامه خود را می بست و می فرمود: ای باقر! ای باقر! مردم می گفتند: این پیرمرد، هذیان می گوید. ولی جابر می گفت: به خدا قسم! من هذیان نمی گویم. خودم از رسول خدا شنیدم که می فرمود: "تو مردی از اهل بیت مرا درک می کنی که همنام ...
روایتی وجود دارد که زنازادگان را مصداق آیه 179 سوره اعراف دانسته که اعلام می دارد که افرادی از انسانها ...
ولدالزنا فرمود: لَا خَیْرَ فِیهِ... ؛ هیچ خبری در او نیست! و همین را طبرانی در المعجم الکبیر نیز روایت نموده است. 6. ابن خلکان در وفیات الاعیان از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت می کند که فرمود: ولد الزنا لیس منا؛ و علی منی و انا منه ؛ زنازاده از ما نیست؛ و علی( علیه السلام ) از من است و من از او هستم. اگر این دسته از روایات معتبرند؛ آن بچه ای که به دنیا آمده چه گناهی کرده است؟ طبق ...
آیا بر اساس روایات، نباید به زنان نوشتن آموخت؟
به عنوان شغلی جایگزین مورد تشویق قرار گرفته است. پاسخ تفصیلی در روایتی به اسناد عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) آمده است؛ پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَ الْکِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ ؛[1] زنان ...
آیا بر اساس روایات، پدر می تواند بدون اجازه - حتی بر خلاف مصلحت - هرگونه تصرفاتی در اموال فرزند بالغ و ...
) فرمود: موضوع این بود که فرزندی پدرش را به شکایت نزد رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) آورد و گفت: یا رسول اللَّه، این پدر من است و در میراث مادرم به من ستم کرده، پدر گفت: من آن را هزینه زندگی هردویمان کرده ام، این جا بود که رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: تو و اموالت از آن پدرت می باشد و پدر مالی نداشت تا رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) بستاند و به فرزند دهد، آیا به نظر تو آن ...
آداب اسلام در مورد مستراح رفتن چیست؟
...، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 16، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی، ج 1، ص 291، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق. [3]. لا بأس بذکر الله و أنت تبول فإن ذکر الله حسن علی کل حال فلا تسأم من ذکر الله ؛ ابن فهد حلّی، جمال الدین ...
حدیث روز/ سه توصیه امیرالمومنین(ع) برای تلاش آگاهانه بیشتر
مردم نیوز : امیرالمومنین امام علی علیه السلام: پس بهوش باش ای شنونده و از خواب غفلت بیدار شو، و از شتاب خود کم کن، و در آنچه از زبان پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر تو رسیده اندیشه کن ، که ناچار به انجام آن می باشی و راه فراری وجود ندارد. و با کسی که رهنمودهای پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) را به کار نمی بندد و به جانب دیگری تمایل دارد مخالفت کن و او را با آنچه ...
جایگاه و منزلت زن در روایات چگونه است؟
.[5] 3. مردی خدمت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمد و گفت: همسری دارم که چون به خانه درمی آیم به استقبالم می شتابد و چون بیرون می آیم مرا بدرقه می کند و چون مرا غصه دار می بیند می پرسد که چه غصه ای داری؟ اگر به خاطر روزیت غصه می خوری که دیگری (خدا) آن را برای تو به عهده گرفته است و اگر در ارتباط با امور آخرتت غصه می خوری خداوند بر غصه ات بیفزاید، رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ...
چرا در برخی روایات، مجموع نمازهای واجب و نافله شبانه روزی پنجاه رکعت ذکر شده و در برخی دیگر پنجاه و یک ...
اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ الْقُنُوتِ قَبْلَ الرُّکُوعِ وَ سَجْدَتَیِ الشُّکْرِ وَ التَّخَتُّمِ بِالْیَمِینِ قَالَ إِبْرَاهِیمُ اجْعَلْنِی إِلَهِی مِنْ شِیعَتِهِمْ وَ مُحِبِّیهِمْ قَالَ قَدْ جَعَلْتُکَ مِنْهُمْ فَأَنْزَلَ تَعَالَی فِیهِ وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ؛ ابن شاذان قمی، أبو الفضل شاذان بن جبرئیل ، الفضائل، ص 158، قم، منشورات رضی، چاپ دوم، 1363ش . [3]. محقق داماد، یزدی، سید محمد، کتاب الصلاة، ج 1، ص 13، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1416ق . T ...
از ائمه نقل شده که اشعار سید حمیری را بخوانید و حفظ کنید، حمیری کیست و شعر او چیست؟
الله علیه و آله و سلم ) إلیّ و قال: یا علی بن موسی احفظ هذه القصیدة و مر شیعتنا بحفظها و اعلمهم أنّ من حفظها و أد من قراءتها ضمنت له الجنّة علی اللّه تعالی. قال الرضا علیه السّلام؛ و لم یزل یکرّرها علیّ حتّی حفظتها منه ؛ بحار الأنوار، ج 47، ص 329؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 393، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1408ق. [14]. بحار الأنوار، ج 47، ص 329 – 332؛ جزائری، نعمت الله، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار، ج 2، ص 227 – 229، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی، چاپ اول، 1427ق. ...
برای پوشیدن لباس نو چه دعا و ذکری وارد شده است؟
اضافه کرد. 3. ذکر استغفار لزوماً برای کسی که گناهی از او سر زده وارد نشده و در همه حال مطلوب است؛ چنان چه در سیره رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چنین آمده است که آن حضرت روزی هفتاد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی از حضرت سر زده باشد،[4] بنابراین برای ترک اولی نیز می توان استغفار نمود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 13، ص 61، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1429ق. [2]. شیخ ...
معنای صفات کریم و اکرم در لغت، قرآن و حدیث چیست؟
یا کَریمُ ؛[11] مرا عفو کن و از من درگذر، ای کریم! . 3. پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در دعایی فرمود: أَسأَلُکَ بِاسمِکَ الکَریمِ الأَکرَمِ، یا أَکرَمَ الأَکرَمینَ یا أللّهُ ؛[12] از تو می خواهم، به واسطه نام کریم و کریم ترینت، ای کریم ترینِ کریم ترها، ای خدا!. 4. امام علی( علیه السلام ): إِلهی ... لَو لا ما عَرَفتُ مِن کَرَمِکَ ما رَجَوتُ ثَوابَکَ، و أَنتَ أَکرَمُ ...
آیا آیات قرآن یکدیگر را تکذیب می کنند؟
اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ): همانا قرآن نازل شده است تا این که، برخی [از آیاتش] برخی دیگر را تصدیق [و تأیید] کند و بعضی از آیاتش بعض دیگر را تکذیب نکند .[2] امام علی( علیه السلام ) می فرماید: کتاب خدا؛ بخشی از آن، بخش دیگر را تأیید می کند، و همدیگر را نقض و تکذیب نمی کنند .[3] و بعض قرآن گواه بعض دیگر است، و اختلافی در آن نیست .[4] همچنین در روایاتی آمده است که برخی به طور مشخص ...
این روایت که جذبه ای از جذبه های حضرت حق برابر با عمل جن و انس است به چه معنا است؟
توازی عمل الثقلین.و بالجملة فکل عالم ربانی لا یکون ربانیا الا بکونه عقلا خالصا نورانیا . صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح أصول الکافی، ج 1، ص 374، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1383ش. [6]. فی الحدیث النبوی صلی اللّه علیه و آله: جذبة من جذبات الحقّ توازی عمل الثقلین إذ الثقلان و أعمالهما جسمانیّة فانیة من عالم الحدوث، و جذبة الحق روحانیة باقیة فی (من- ن) عالم القدم، فلا یجوز علیها الانفصام و الانقطاع و النفاد، فالمجذوب لا یتخلص منها أبد الآباد . تفسیر القرآن الکریم، ج 4، ص 224. T ...
امام رضا( علیه السلام ) در رابطه با صفت لطیف خداوند چه مطالبی به فتح بن یزید جرجانی فرموده است؟
فَمِنْ شَیْ ءٍ صَنَعَهُ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِیفُ الْجَلِیلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَیْ ءٍ ؛[1] فتح بن یزید جرجانیّ می گوید: از امام رضا( علیه السلام ) شنیدم که آن حضرت در باره خداوند چنین می فرمود: او لطیف[2] و خبیر است؛ شنوا و بیناست؛ واحد و أحد و بی نیاز است؛ نزائیده و زائیده نشده است؛ همانندی ندارد؛ اشیاء را ایجاد کرده، به اجسام جسمیّت داده و نقش ها را صورت و شکل بخشیده است؛ اگر آن ...
در تعالیم اسلام برای رهایی از خیال پردازی چه راه کارهایی وجود دارد؟
شِئْتَ ؛[1] امام علی( علیه السلام ) می فرماید فردی خدمت رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمد و گفت ای رسول خدا، اگر کسی دارای دو قلب باشد، چه باید کرد. من فردی هستم که دو دل دارم. یکی مرا امر به اطاعت از شما می کند و دیگری بازم می دارد. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) به او فرمود به تو چیزی بیاموزم که اگر آن را گفتی خداوند آن را از تو دور کند؟. فرمود بلی یا رسول الله. پس پیامبر فرمود بگو خدایا ...
هنگام وضو گرفتن خواندن چه دعاهایی مستحب است؟
مواردی که بسم الله گفته نشده، توصیه به وضوی مجدّد کرد؛ امام صادق( علیه السلام ) در این باره می فرماید: همانا مردی وضو گرفت و نماز خواند، پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) [که او را می دید] به او فرمود: وضو و نمازت را إعاده کن، دو مرتبه دیگر این شخص وضو گرفت و نماز خواند ولی پیامبر به او فرمود: وضو و نمازت را دوباره بخوان. این شخص نزد امام علی( علیه السلام ) گلایه کرد. امام به او فرمود: هنگام وضو ...
با آن که بسیاری از روایات، ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) را روز شنبه اعلام می کنند؟ چرا ...
از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست .[1] از امام هادی(علیه السلام ) پرسیده شد: ای سرورم! حدیثی از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت شده که معنای آن را نمی فهمم، فرمود: کدام حدیث؟ گفتم: این عبارت که با روزها دشمنی نکنید که با شما دشمنی خواهند کرد؟! فرمود: آری، مقصود از روزها، ما هستیم و به واسطه ما است که آسمان و زمین برپاست، شنبه نام رسول خدا، یک شنبه نام امیر المؤمنین، دوشنبه نام امام ...
امام علی(علیه السلام ) در نصیحت به عثمان بن حُنَیف وضع مالی خود را چگونه توصیف کرد؟
ارث گذاشت. البته گفتنی است؛ این نگاه امام علی(علیه السلام ) به مال دنیا نه از آن رو است که امام هیچ تلاشی در به دست آوردن مال و سرمایه نداشت. اگرچه آن حضرت در زمان حیات رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چندان فرصت کار و تلاش نداشت و درآمدش بسیار اندک بود، همچنین در دوره نزدیک به پنج سال حکومت. اما در زمان دوری از حکومت، فرصت مناسبی برای کار و تلاش بویژه کشاورزی داشت و سرمایه ای فراوان در ...
در سفارش امام علی(علیه السلام ) به فرزندشان چرا امام حسن 35 ساله را جوان خطاب کرده و مرادشان از عبارات ...
گرفتن آن واداشته از آنچه که در قرآن بر تو لازم نگشته، و در سنت پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اثری نیامده، علمش را به خدای سبحان واگذار .[6] در همین راستا امام کاظم(علیه السلام ) فرمود: وقتی رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) وارد مسجد شد، گروهی را مشاهده کردند که دور مردی جمع شده اند. سپس فرمود: چه خبر است؟ گفتند: علامه است. فرمود: علامه یعنی چه؟ گفتند: داناترین مردم است به ...
آیا بنابر روایات، آواز شبانگاهان جغدها، نوعی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام ) است؟
الْقَنَابِرُ وَ أَوَّلُ مَنْ جَحَدَهَا الْبُومُ وَ الْعَنْقَاءُ فَلَعَنَهُمَا اللَّهُ تَعَالَی مِنْ بَیْنِ الطُّیُورِ فَأَمَّا الْبُومُ فَلَا تَقْدِرُ أَنْ تَظْهَرَ بِالنَّهَارِ لِبُغْضِ الطَّیْرِ لَهَا وَ أَمَّا الْعَنْقَاءُ فَغَابَتْ فِی الْبِحَارِ لَا تُرَی ... ؛ ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 2، ص 314، قم، انتشارات علامه، چاپ اول، 1379ق. ...
در تعالیم و آموزه های اسلام برای نشستن چه آدابی وجود دارد؟
الله ص إذا دخل منزلا قعد فی أدنی المجلس إلیه حین یدخل ؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 108، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق. [9]. من رضی بدون الشرف من المجلس لم یزل یصلی الله عز و جل و ملائکته علیه حتی یقوم ؛ ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 486، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق. [10 ...
مراد از جمله النجوم امان لاهل السماء در روایت نبوی چیست؟
بِهِمْ یُمْهِلُ أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَا یُعَجِّلُ عَلَیْهِمْ بِالْعُقُوبَةِ وَ الْعَذَابِ لَا یُفَارِقُهُمْ رُوحُ الْقُدُسِ وَ لَا یُفَارِقُونَهُ وَ لَا یُفَارِقُونَ الْقُرْآنَ وَ لَا یُفَارِقُهُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِین . ابن بابویه، محمد بن علی، علل الشرائع، ج 1، 124، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش، 1966م. [3]. همان. [4]. ابن حیون، نعمان بن محمد، شرح الأخبار فی ...
آیا صحابه پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) برای عروسی امام علی( علیه السلام ) و حضرت زهرا( سلام الله ...
...، و ابو ایّوب انصاری گوسفندی را به همراه خرواری از خرما آورد، خارجة بن زید شتری آورد و گاوی و چهار گوسفند. عبد الرّحمن بن عوف آمد و پنج خروار خرما آورد. عثمان بن عفّان آمد و پنج خروار خرما آورد و بیست گوسفند و هریک از صحابه آمدند و هدیّه ای آوردند تا هدایای بسیاری در آنجا جمع شد. رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) هدیه را می پذیرفت و آن را عوض نیز می داد، اما صدقه را نمی پذیرفت. رسول خدا ...
آیا در روایتی اعلام شده که حمد و شکر خدا و نیز درود و سلام بر پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل ...
فَیَقْضِیهَا اللَّهُ لَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَسْأَلَهُ إِیَّاهَا ؛[1] بسیار اتفاق می افتد بنده ای که از خدای تعالی حاجتی دارد، ابتدا چنان به ستایش خدا و صلوات بر محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و آل محمد( علیه السلام ) می پردازد که حاجت خود را از یاد می برد، اما (با این وجود) خداوند حاجت او را برمی آورد بی آن که در باره آن درخواستی از خدا کرده باشد. این روایت در صدد بیان این مطلب است که ...
معنای سلطنت جدید در روایت مربوط به ظهور امام مهدی( علیه السلام ) چیست؟
جدید و نه ارائه ای نوین از نظام سلطنتی مرسوم! سلطان جدید قدرت قاهره او است که از زمان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) تا آن روز چنان حکومتی در آل محمد( علیه السلام ) دیده نشده است! مهدی( علیه السلام ) با اجرای دستورات اسلامی، و تعلیم قرآن جمع آوری شده توسط امام علی( علیه السلام ) به مردم، در نظر مردم آن روز که از اسلام و قرآن و احکام الهی چیزی نمی بینند، چنان می نماید که کتاب جدید، قضاء ...
آیا علاوه بر شیاطین و منافقان، حسادت همکیشان مسلمان و تهدید گروه های تکفیری نیز از آزمایش های دشوار الهی ...
( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز نقل کرده اند.[3] این روایت دارای قسمت های مختلفی است که باید به صورت مجزا از هر یک سخن گفت. 1. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِیثَاقَ الْمُؤْمِنِ عَلَی بَلَایَا أَرْبَعٍ ؛ میثاق از ماده وثق به معنای پیمان و عقد است.[4] از این عبارت می توان تفسیری این گونه داشت که؛ مؤمن طبیعتاً برای نیل به مقصود باید در آزمون هایی موفق شود. خداوند -بنابر این ...