سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت حکومت در اسلام با دیگر مکاتب در بیان آیت الله سبحانی
نرسیده بودیم در منطقه ای به نام ذی قار امیرمؤمنان (ع) در چادر خود نشسته بود گروهی از رؤسای قبایل آن منطقه آمدند که با امام علی(علیه السلام) دیدار کنند. من به محضر حضرت مشرّف شدم در حالی که ایشان مشغول دوختن کفش خود بود به ایشان عرض کردم: مردم منتظر شما هستند. امام علی (علیه السلام) فرمودند: ای ابن عباس! قیمت و ارزش این کفش پاره چه قدر است؟. من گفتم: ارزشی ندارد. امام فرمودند: به خدا قسم! ارزش این ...
نگاه آخرتی ائمه به دنیا، مهمترین تفاوت آنان با دیگران است
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در جمع زائران عتبات عالیات در حرم سیدالشهداء افزود: هدف از سفرزیارتی به کربلا، تلاش برای یکی شدن نگاه های ما با حضرت امام حسین (ع) است . وی زندگی دنیوی را وجه مشترک همه انسان ها با ائمه هدی دانست و افزود: تفاوت اساسی همه ما با آن بزرگواران، آن است که ائمه در دنیا زندگی می کردند، اما ...
پیامبر مهر و رحمت
اخلاقی و رفتاری هر فردی است؛ لذا کودک در این دوران نیاز به مراقبت ویژه و تربیت صحیح و سالم دارد. انبیاء الهی نیز از این امر مستثنی نبوده و از آن جایی که اینان، بالاخص حضرت رسول اکرم (ص) در دستگاه خلقت برای اهداف بلندی خلقت یافته و قدم به عرصه وجود نهاده بودند؛ بنابراین تحت تربیت و مراقبت خاص الهی قرار داشته و توسط ملایکه و فرشتگان الهی مراقبت می شدند. و از آثار مراقبتهای الهی این ...
هفته وحدت ؛ تجلی "اتحاد" و " اقتدار" مسلمانان
. وحدتی که حجم آشوب هایی که ناشی از توطئه و سیاست های خصمانه استکبار است، را خنثی و نابود کند. در این پیام با تبریک هفته پر خیر و برکت "وحدت" و خجسته میلاد نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و زاد روز صادق آل رسول اسوه علم و اندیشه حضرت امام جعفر صادق(ع) به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی)، مراجع تقلید، علمای اهل سنت و ...
امام رضا(ع) فرمانده را نزد سرباز آورد!/ وقتی صندوق پولی آستان، مناع الخیر می شود!
به گزارش ایلام بیدار ، آنچه می خوانید دلنوشته یک خبرنگار درباره ماجرای پر حاشیه صندوق های امانت حرم امام رضا علیه السلام است که به دلایل نامعلوم به پیمانکار واگذار شده و با پولی شدن آن زائران را شوکه کرده است. * * * چند وقت پیش لا به لای هزار تا مطلب رنگ و وارنگ رسانه ای به یه خاطره از سربازی برخوردم که مورد عنایت حضرت رضا(ع) قرار گرفته بود. داستان از این قرار بود ...
12 روایت از سردار شهید حاج احمد امینی/فرمانده گردانی که سرلشکر سلیمانی آن را ستاره درخشان لشکر 41 ...
نیروهای گردان، خیلی سخت بود. آن شب همه را جمع کرد و از همه بیعت گرفت و گفت: من می خواهم امشب با شما بیعت کنم. شما هم باید با من بیعت کنید. شما انسان های با تقوی، جنگ جو، استوار و محکم هستید. اگر دیدید در حین عملیات زانوهای احمد امینی لرزید، توقّعم این است که زیر بازوهایم را بگیرید و حرکتم بدهید. شما بچّه های گردان باید کاری کنید که من سُست نشوم. اما من هم با شما بیعت می کنم. با همه تان پیمان می ...
روش های امر به معروف و نهی از منکر
. کلیدواژه ها: تأثیرگذاری، امر به معروف، نهی از منکر، امام رضا(ع). مقدمه حضرت علی ( علیه السلام ) در نامه ای خطاب به امام حسن ( علیه السلام ) می فرمایند: امر به نیکی کن تا خود از نیکوکاران باشی. با دست و زبانت مانع انجام کار زشت شو و زشتی آن را یادآوری کن، و به قوّت تمام از هر آن کس که کار زشت مرتکب می شود، دوری گزین، و در راه خدا تا سر حدّ توان تلاش کن، و سرزنش ...
مبانی فقهی آزادی بیان
اکرم ( صلّی الله علیّه و آله ) جانشینان معصوم ایشان، یعنی ائمه اطهار ( علیهم السلام ) مفسّران این دین و کتاب الهی هستند و تفسیر و بیان دین با آزادی بیان محقق می شود. در زمانی که آزادی بیان وجود نداشت، یعنی زمان ممنوعیت نقل حدیث، کمترین آموزش دین صورت گرفت و در زمان امام صادق و امام باقر ( علیهِما السَّلام )، که تا حدی شرایط تبیین و تفسیر دین فراهم شده بود، معارف دینی نسبت به سایر زمان ها بیشتر آموزش ...
مصداق بارز من عنده علم الکتاب علی علیهم السلام است
غیب ائمه به طور خاص کانون توجه قرار گرفته است. در روایتی سلیمان بن سدیر نقل می کند که امام صادق علیهم السلام در مجلسی عمومی فرمودند: تعجب است از قومی که فکر می کنند ما علم غیب می دانیم و حال آن که علم غیب را تنها خدا می داند. من قصد تنبیه کنیزم را کرده ام اما نمی دانم کجاست و در کدام یک از اتاق های منزل مخفی شده است. سلیمان می گوید پس از اینکه حضرت از مجلس عمومی خارج، و وارد خانه شدند، به ...
"دوستت دارم"های همسرانه در اسلام
به بهانه سالروز ازدواج پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س)؛ در تنهایی یا کنار بچه ها و یا در جمع های دوستانه، خانوادگی و رسمی، احترام متقابل را فراموش نکنید و سعی در تعریف از همسرتان داشته باشید. امام صادق علیه السلام فرموده اند: خوشا به سعادت زنی که شوهرش را تکریم کرده و بزرگ دارد. (بحارالانوار، ج103، ص252) مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا ...
توصیه های مهم حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به کاربران فضای مجازی
است که حاجی باید هفت بار این مسیر را طی کند. پیش از اسلام، روی کوه صفا یک بت و روی کوه مروه بت دیگری قرار داشت. در زمان پیامبر، مسلمان ها گفتند: چون روی این دو کوه بت است، ما سعی را انجام نمی دهیم. آیه نازل شد که نگوئید چون بت است، ما نمی رویم. بلکه بروید و با حضور خودتان شعائر الهی را تقویت کنید: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا ...
شعار مرگ بر آمریکا نتیجه ظلمی است که به مسلمانان می کنند/ قرآن به ما اجازه تسلیم شدن نمی دهد
سیره ائمه اطهار(ع) توضیح بفرمایید. بهترین نمونه، زیارت عاشورا است که از نظر سند قوی است و امام باقر(ع) آن را بارها می خواندند. اساس آن تولی و تبری است. برائت جستن نه از انسان جاهل بلکه از انسانی که می خواهد در جهل خود بماند و نمی خواهد هدایت شود. تبری جستن از دشمنان خدا است؛ لعن بر عمر بن سعد، شمر و عبیدالله ابن زیاد است. در واقع لعن بر همه افرادی است که در طول تاریخ حقیقت توحید، معاد ...
دعاهای وضو گرفتن
دعاهای زمان وضو گرفتن برای ثبات قدم دعا یکی از راههای درد و دل کردن با خدا و سبک شدن است ، اما دعاهایی هم از طرف معصومین و ائمه به ما هدیه داده شده است که می توانیم با خواندن آنها آرامش بگیریم.در این مطلب شما را با دعاهای ثبات قدم در هنگام وضو گرفتن آشنا می کنیم. 1- امام صادق(ع) فرمودند : روزی حضرت علی(ع) به فرزندش محمّد حنفیّه فرمود: ظرف آبی بیاور تا وضو بگیرم . او آب آورد ...
یاران امام مهدی(عج) در زمان غیبت چه کسانی هستند؟
در زمان غیبت هم اکنون که بیش از شش هزار سال از عمر شریف حضرت خضر(ع)می گذرد. (17) کارهایی که سایر معصومین در زمان حضور از جمله امام صادق علیه السلام به عهده خضر واگذار می کردند، یقینا در زمان غیبت امام زمان به او واگذار شده است. از قبیل، رسیدن به فریاد درماندگان در بیابانها و گم شدگان و غیر آن. (18) ایشان جزء سی نفری است که همواره در محضر حضرت بقیه اللّه علیه السّلام هستند و ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
راه کربلا را پیش گرفت، عمل نموده و اربعین حسینی را مقدمه و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت، امام عصر و زمان، حضرت مهدی موعود، سازد. چنانکه وقتی عبدالله بن زبیر از امام حسین(ع) پرسید: آیا حج را ترک می کنید؟! امام حسین فرمودند: لَأَنْ أُدْفَنَ بِشَاطِئِ الْفُرَاتِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُدْفَنَ بِفِنَاءِ الْکَعْبَه. (ابن قولویه، کامل الزیارات، ص73) دفن شدن کنار فرات را بر دفن شدن کنار خانه کعبه ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
.... (14) شاید علت طرد شیعیان همان چیزی باشد که در کتاب کنوز النجاة به نقل از ابن بابویه آمده است که در شهر مرو حدود 360 تن از شیعیان از شهرهای مختلف حضور داشتند. جاسوسان به مأمون خبر می دهند که علی بن موسی الرضا (علیه السلام) آماده قیام شده و مردم را به این امر فرا می خواند. لذا مأمون دستور طرد یاران امام از آن دیار داده و امام از این بابت غمگین شده و در قنوت نماز خویش مأمون را از این بابت نفرین ...
معارف توحیدی در صحیفه رضویه و زیارات امام رضا (علیه السلام)
ای که از آن حضرت نقل شده، حقایقی را بیان فرموده تا در روند ملاحظات علمی زمان آن حضرت و نیز آیندگان محوریت یافته و راه خلاصی از شبهات و مشکلات را در معرض دیدگان همگان قرار دهد. فرقه ها و نحله های فکری در زمان امام رضا (علیه السلام) نسبت به گفتار و سخنان و رفتار وی حساس بوده و با توجه به قدرت و سیطره علمی حضرت، پی گیری های لازم در این خصوص را به انجام می رساندند. پیروان امام رضا (علیه السلام) که در ...
حدیث روز: مردی که در روز قیامت مانند یک امت محشور می شود
...، حرمت شراب و زنا و نیز قدغن کرد کسی با بدن برهنه طواف کند. (3) مرحوم کلینی در اصول کافی از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: عبدالمطلب در روز قیامت مانند یک امت محشور می گردد (یعنی در زمان خود تنها او بود که پیرو دین حق بود) و سیمای پیمبران و هیبت شاهان را داراست . با ذکر این مطالب می توان به این نتیجه رسید که حضرت عبدالمطلب فردی موحد، یکتاپرست و به ...
خطبه عقد پیامبر(ص) چگونه خوانده شد؟
. سخنان دانشمند، در جان خدیجه (س) شعله ای برپا می کند. خطبه عقد و مهریه مشهور آن است که خواستگاری و خطبه عقد بوسیله ابوطالب عموی رسول خداصلی الله علیه و آله انجام گردید و پذیرش وقبول آن نیز از سوی عمرو بن اسد-عموی خدیجه-صورت گرفت. مرحوم صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه و شیخ کلینی درکتاب شریف کافی با مقداری اختلاف خطبه عقدی را که بوسیله ابو طالب ایراد شده نقل کرده اند ...
وحدت امت با محوریت سنت نبوی (ص) در ادعیه رضوی
شمار اصحاب و حدیث شنیدگان از حضرت به ثبت آمده است. (طوسی، 1415، ص 351) با وجود آن که این نقد بر اصحاب حدیث همچنان باقی است که با وجود حاضر بودن بسیاری از آنان در محافل امامان، از جمله امام صادق (علیه السلام) از نقل احادیث آن حضرت طفره رفته اند، ولی این نکته در جای خود شایان توجه است که با به عرصه آمدن امام رضا (علیه السلام) این رویکرد تغییر یافته و نقل روایاتی از طریق امام رضا (علیه السلام) از ...
زبدةالبیان؛ تاریخ، جایگاه و ویژگی های آن
، الا أن یقال إنه مخصوص بشریعتهم إذ لم یثبت حجّیّة شرع من قبلنا أو یقال إنّ المراد اللّعب الخاصّ و هو الاستباق و الانتضال حتی یتعوّدوا أنفسهم لقتال العدو. منبع مقاله : خیراللهی کوهانستانی، علیرضا؛ (1391)، فقه قرآنی با نفس رحمانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، چاپ اول ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
و از شیخ آنها شهید ثانی رحمةالله نقل شده است و آن این که اگر حاجی کاری انجام دهد که حج را باطل کند مثل این که طواف را عمداً ترک کند یا به صورت مجزا انجام ندهد و یا این که وقوف را عمداً یا از روی جهل ترک کند یا در غیر زمان ثبوت حلال [یعنی روز هشتم ذی الحجة] در عرفه وقوف کند و سایر کارها که باعث از دست رفتن حج گردد و بر احرام باقی بماند و برگردد به گونه ای که راهزنان از رفتن به مکه او را منع کنند ...
آیا امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشت
روز هشتم ذی الحجه معروف است به یوم الترویه . یکی از سؤالاتی که درباره حضرت سیدالشهداء(ع) در دهه اول ذی الحجه مطرح می شود این است که چرا امام حسین علیه السلام حج خود را در روز ترویه ناتمام گذاشت و مکه را ترک کرد. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی به این شبهه پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید: قبل از آن که به تحلیل تاریخی این پرسش بپردازیم، باید این نکته را متذکر شویم که از دیدگاه فقهی، این سخن مشهور که امام حسین علیه السلام حج خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه یوم الترویه از مکه خارج شد (1).در حالی که اعمال حجّ که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع می شود از شب نهم ذی حجه آغاز می شود. بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نمی شود. در برخی از روایات تنها از انجام عمره مفرده از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) سخن به میان آمده است.(2) گرچه معروف و مشهور است و در برخی کتاب ها مانند الارشاد شیخ مفید آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند. (3) ولی به نظر بعید می آید که آن حضرت به احرام حج محرم شده باشد چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد علی القاعده روز هشتم یا روز نهم ذی الحجه محرم می شود و جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست. برای تایید این مطلب روایاتی در کافی نقل شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَی بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَهِ بِیَوْمٍ إِلَی الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(4) از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود. از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمود: قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّهِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ إِلَی الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَی مِنًی وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَهِ فِی ذِی الْحِجَّهِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ .(5) امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داده و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله های مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معنای ورود در اعمال حج نیست و شاید وقتی که خبر دار شد که نیروهای مخفی یزید قصد ترور آن حضرت را در حرم دارند، تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت کند آن زمان امام حسین(ع) برای انجام یک عمره دیگر محرم شد و آن را تکمیل کرد و از احرام خارج شد و در روز ترویه یعنی هشتم ذی الحجه به سوی عراق از مکه خارج شد. از نقطه نظر تاریخی بالأخره این پرسش باقی است که با وجود آن که یکی از علل انتخاب مکه، داشتن فرصت مناسب برای تبلیغ دیدگاه خود بود؛ چرا در این شرایط زمانی ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه، عرفات و منا است و بهترین فرصت تبلیغی برای آن حضرت فراهم آمده است ناگهان مکه را ترک کرد؟ به طور خلاصه می توانیم علل این تصمیم ناگهانی را چنین ذکر کنیم: 1- احتمال خطر جانی از برخی عبارات امام حسین(ع) که در مقابل دیدگاه شخصیت های مختلفی که با بیرون رفتن آن حضرت از مکه و حرکت به سوی کوفه مخالف بودند، ابراز شده چنین بر می آید که امام علیه السلام ماندن بیشتر در مکه را مساوی با بروز خطر جانی برای خود می دانست؛ چنانکه در جواب ابن عباس می فرماید: کشته شدن در مکانی دیگر برای من دوست داشتنی تر از کشته شدن در مکه است (6) نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، برای من دوست داشتنی تر است تا آن که به اندازه یک وجب در داخل مکه کشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه ای از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن چه را از من می خواهند، به دست آورند (7) نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از قصد ترور یزید در محدوده حرم امن الهی نسبت به جان خود سخن به میان آورد .(8) بالاخره در بعضی از متون به صراحت سخن از این مطلب به میان آمده که یزید، عده ای را همراه با سلاح های فراوان برای ترور امام حسین(ع) در مکه فرستاده بود. (9) 2- شکسته نشدن حرمت حَرَم در ادامه برخی از عبارات پیش گفته، تذکّر این نکته از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشت که نمی خواهد حرمت حرم امن الهی، با ریخته شدن خون او در آن شکسته شود؛ گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموی باشد. آن حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر و به گونه تعریض آمیز نسبت به او که بعدها در مکه موضع گرفته و لشکریان یزید حرمت حرم را خواهند شکست به صراحت بیان می دارد. ایشان در جواب ابن زبیر می فرماید:. پدرم (علی علیه السلام) برای من نقل کرد که در مکه قوچی است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته می شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم .(10) پی نوشت ها: 1٫ واقعه الطف، ص147 2 . وسائل الشیعه، ج 1، ص 246، کتاب حج، باب 7، ابواب العمره ج 2 و 3٫ 3 – شیخ مفید، الارشاد ج 2 ص 68 . 4و5- الکافی ج: 4 ص :536 6٫ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج 8، ص 159٫ 7٫واقعه الطف، ص 152٫ 8٫سید بن طاووس، لهوف، ص 82٫٫ 9٫همان،ص82٫ 10 . ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 546٫ ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
نماید ولی سؤالی که در این جا مطرح است این که اگر حکم آیه ای در قرآن نسخ نشده است و از طرفی هر حرف قرآن قابل استفاده و استناد می باشد و می دانیم بیان یک حکم از شرائع سابق و عدم رد و منع آن توسط اسلام به منزله تأیید و امضای آن می باشد پس چرا محقق اردبیلی حجیت این حکم را به دلیل عدم اثبات حجیت شرائع سابق در نزد ما رد می فرماید؟ علی بن أبراهیم قمی روایتی را در ذیل این آیه از امام صادق نقل می ...
توصیه های ائمه(ع) درباره انگشترها
به گزارش ملیت به نقل از قدس آنلاین، بنابر تصریح روایات از معصومان علیهم السلام بر دست کردن انگشتری با برخی از سنگ ها خواص ویژه ای دارد و برکاتی را برای صاحب خود به همراه می آورد. خواص فیروزه عبد المؤمن انصاری می گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمودند: دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد، محتاج نمی گردد. حسن بن علی بن مهران نیز می گوید: بر موسی بن جعفر (ع) وارد ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
السلام) به فرزند بزرگوارشان فرمود: فرزندم! 10 سال در ایام حج در سرزمین منی با وقف اموال و دارایی ام، مجلس عزا برای من برپا دار تا گریه کنندگان برای من بگریند. 5٫ هم چنین امام صادق(علیه السلام) به عبدالله بن حمّاد فرمود: به من خبر رسیده است که گروه ها و دسته هایی از پیرامون کوفه و جاهای دیگر و گروهی از زنان در نیمه شعبان، به آرام گاه جدم، حسین بن علی می روند و بر او نوحه سرایی می کنند و قرآن ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
خاطرات یک زائر حسینی از زیارت اربعین
پایگاه خبری یزدفردا "اربعین آمد دلم را غم گرفت بهر زینب عالمی ماتم گرفت سوز اهل آسمان آید به گوش نالۀ صاحب زمان آید به گوش اربعین سالار شهیدان جایگاه ویژه ای در فرهنگ شیعی دارد. نقل است که چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، جابربن عبد الله انصاری، صحابی رسول خدا (ص)، به زیارت قبر مطهر امام حسین رفت. عطیه بن سعد بن جناده عوفی کوفی، که شاگرد ابن عباس و از مفسران قرآن بود، همراه ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
امام رضا (ع) روایتی نقل می کند که خواندنی است. با توجه به این روایت تو هم می توانی بفهمی که این لقب حضرت از کجا آمده است. او می گوید: امام موسی بن جعفر(ع) به فرزندانش می فرمود: برادرتان، علی بن موسی (یعنی امام رضا)، عالم آل محمد است... نیازهای دینی خود را از وی فرا بگیرید و آن چه را به شما آموزش می دهد، به یاد داشته باشید، زیرا پدرم امام صادق(ع) بارها به من می فرمود: عالم آل محمد در نسل توست ...
صدقه دادن چه آدابی دارد ؟
عمل مستثنا هستند. 6 . نگاه نکردن در صورت فقیر یسع بن حمزه می گوید: در خدمت امام رضا(ع) بودم و با ایشان سخن می گفتم. گروه فراوانی در خدمت ایشان بودند و از ایشان درباره حلال و حرام می پرسیدند که مردی بلندقامت و گندم گون وارد شد و گفت: سلام بر تو، ای فرزند پیامبر خدا! مردی از دوست داران تو و دوست داران پدران و نیاکان تو هستم. از حج باز می گردم. خرجی خود را گم کرده ام و چیزی ...