سایر منابع:
سایر خبرها
عسر و حرج به سر می برند و مطابق با قاعده لاحرج، تبرّی از ائمه علیهم السلام یا پذیرش ولایت جور و عمل به تقیه جایز شمرده شود؛ اما این حکم در زمان ولایت فقیه مبسوط الید جریان پیدا نمی کند. از نشانه های فقه شبه خوارجی همین مسئله است که در زمان ولایت امام یا فقیه مبسوط الید دعوی ضرورت قاعده لاحرج را دارد، چنان که خوارج در زمان حکومت امام علی علیه السلام، آن حضرت را به اجرای احکام اسلامی فرا می خواندند ...
به گزارش خبرگزاری حوزه ، ابوالفضل امامی از محققان عرصه فقه سیاسی و روابط بین الملل در نقد برخی مباحث حجت الاسلام سروش محلاتی مطلبی نوشت که بدین شرح است: یک نفر معیشت مردم را گرو گرفت تا با طاغوت زمان صلح کند. حالا می گویند که چون معیشت مردم در تنگنا است، مردم دچار حرج هستند، پس نظام باید طبق قاعده لا حرج ، در برابر آمریکای در حال فروپاشی، خم بشود! آمریکایی که علاوه بر نابودی نظام ...
.... این کاربرد در برخی از موارد به حداقل تنزل پیدا می کند مانند مباحث عبادات که در آن عقل دخالت کمتری دارد. ولی در فقه السیاسه می توان این نقش را حداکثری دید. مشکلی در این زمینه وجود دارد که معمولا عقل به همان مستقلات عقلیه و حسن و قبح عقلی اختصاص پیدا می کند و این مستقلات عقلیه، احکام عقلی است که موارد آن اندک و نادر است. لذا قلمرو حکم عقل در فقه السیاسه قلمرو گسترده ای نخواهد بود. ...
می تواند فقر را ریشه کن کند؟ زکاتی که به آن امور نه گانه اختصاص پیدا کرده است یا فراتر از آن؟ تعبیری حضرت امام دارند که مورد توجه کافی قرار نگرفته است. حضرت امام(ره) در مباحث فقهی خود می گویند احکام شرعیه جنبه آلی بودن دارد و ابزار و وسیله برای عدالت است: الاحکام مطلوبات بالعرض و امور آلیه لاجرائها و بسط العداله . این استاد حوزه خاطر نشان کرد: از وقتی فقه دچار رکود شد که این آلی بود ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، شامگاه 17 آبان ماه در مراسم بزرگداشت سالگرد حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی، استاد فقید دانشگاه تهران، گفت: بخش زیادی از تحقیقات مرحوم فیرحی درباره شناسایی ظرفیت های فقه سیاسی در عرصه سیاست است و اینکه از پایگاه فقه بتوان به پرسش های سیاسی پاسخ داد؛ از زمانی که پدیده های جدید سیاسی در جامعه ما مطرح شد ما ...
را به مردم می دهد اما اگر عسر و حرج خارجی باشد؛ بر پایه قاعده لا حرج، نباید دولت و مردم برابر نظام سلطه ایستادگی و مقاومت کنند بلکه باید سلطه کفار را بپذیرند. اساساً از کنار هم قرار دادن این دو دسته فتوا (جواز آشوب و اعتراض خیابانی و جواز پذیرش سلطه کفار و حاکمیت جور) چنین به دست می آید که فقه شبه خوارجی فقط اعتراض علیه حاکم اسلامی را جایز می داند اما بر مبنای استنباط صاحبان این دیدگاه ...