سایر منابع:
سایر خبرها
دکتر دیوانه لنگرودی کیست؟
شهیدی نیز هرچند 38 سال بیشتر ندارد اما همیشه در مغازه پدر که در بازار لنگرود واقع شده کمک حال پدر بوده است و خاطراتی از دکتر عبدالله را به یاد دارد. پل خشتی که پاتوق دکتر بود وی درباره عکسی که این روز ها در تلگرام دست به دست می شود به خبرنگار مهر می گوید: چند روزی است که عکس دکتر عبدالله را در تلگرام می بینم و توی این چند روز بار ها به انسانیت مردی که می گفتند دیوانه است ...
زندگینامه: شرف الدین خراسانی (1306-1383)
بود و از همین رو به اندیشه های مارکسیستی گرایش یافت و پس از وقایع 28 مرداد 1332 چند سالی را نیز در زندان به سر برد . شرف الدین خراسانی در سالهای آغازین دهه 60 میلادی دکترای خود را در فلسفه از دانشگاه کمبریج گرفت و در همان سال ها با زنی آلمانی ازدواج کرد که ثمره آن پسری به نام آرتا بود. در همین سال ها او با جان آربری از مستشرقین نامدار آشنا شد و حتی در نگارش کتاب همای نامه از ...
فرهنگ در رسانه
که هر روز از رادیو و تلویزیون پخش می شود . وی با اشاره به برخورد دولت ها با موسیقی، افزود : بعضی دولت ها که حتی از نظر ما مردود هستند، رفتارهایی با موسیقی می کنند که در کشور ما هیچگاه این اتفاقات نمی افتد . ما ایرانی ها نباید خودمان را دست کم بگیریم . عصبانی یا ناراحت نیستم او ادامه داد : من، حسین علیزاده که در بازار تهران به دنیا آمده ام، کسی هستم که نمی توانند هویتم را از ...
اعجاز مهرورزی پیامبر اکرم (ص)
به فضل الهی لشکریان اسلام در آن جنگ پیروز شدند. در این پیروزی که غنایم بسیاری به اضافه شش هزار اسیر جنگی از دشمن به دست مسلمانان افتاد، مالک بن عوف عامل اصلی این جنگ از ترس جان خود به طائف پناهنده شد، اما وقتی در مورد پیامبر(ص) و اندیشه های الهی انسانی او قدری فکر کرد، شیفته مهر و محبت رسول خدا(ص) شد. به همین جهت امان خواسته و به مدینه آمد و نزد رسول خدا(ص) مسلمان شد. پیامبر(ص) خانواده او ...
7 راز پولدارشدن ثروتمندان مشهور
اما به حدی باهوش بوده که در سال 2001 میلادی به پیشنهاد کار کردن در این کمپانی پاسخ مثبت بدهد. اشمیت می گوید: یکی از بزرگ ترین بخش های موفقیت این است که در زمان و موقعیت مناسب باشید. اشمیت توصیه می کند: خودتان را با داشتن برنامه اذیت نکنید. همه برنامه های خود را دور بریزید. آنچه که درمورد من صدق می کند این است که خودم برای خودم فرصت ایجاد کردم پس شما هم همین کار را بکنید. حتما درباره افراد موفق ...
تکنولوژی در جامعه فروخورده فسادانگیز می شود
خارج از عرف یا نامشروعی برقرار کند، باید مدت ها در صف می ایستاد، بعد در زمان محدود باید شماره مورد نظرش را می گرفت آیا اصلا فرد مورد نظر پاسخ می داد یا نه و... و کلی مشقت دیگر؛ این یعنی فضا وجود داشت اما ابزارآلاتی که بتواند آن را تسهیل کند وجود نداشت. حال امروز این ابزارها وجود دارد و ارتباطات خارج از عرف و چارچوب الگوهای فرهنگی – مذهبی بسیار سهل الوصول تر شده اند. از این منظر می توان پای شبکه ...
عادل فردوسی پور و سنگ هایی که به سمت او پرتاب می شود
نشان داد، اما عادل مدعی شد درخواست مشاوره در مورد این حکم هم مثل سایر احکام از سوی شریفی به وی ارایه شده و او فقط نظرش را گفته است. مشاور شرکت نفت است؟ بعد از اصرار عادل به منتفی شدن انتقال نفت تهران به اراک که حتی باعث درگیری او با برخی اهالی سیاست هم شد، سایتی که منسب به یکی از مقامات دولت قبل بود در گزارشی نوشت: دل فردوسی پور برای خودش می سوزد، نه فوتبال؛ چون او یکی از مشاوران شرکت نفت است و می خواستند از این مقام حذفش کنند. وی برای نگه داشتن مسوولیتش سنگ تمام گذاشت تا نفت در تهران ماندنی شود! اصلا لازم هست توضیح بدهیم که این اتهام تا چه حد عجیب و بیراه به نظر می رسد؟ ...
تجلیل از مقام آیت الله میرزا محمدتقی آملی
ناملایمات بسیار شد. پس از فتح تهران در سال 1287 ش ، مشروطه خواهان پدر محمد تقی را به جرم دشمنی با مشروطه و حمایت از محمدعلی شاه دستگیر و با تخفیف مجازات به پنج سال تبعید در نور مازندران محکوم کردند. از آن پس ، شیخ محمدتقی ، عهده دار تأمین معاش خانواده ای پرعایله شد. آیت الله آملی با وجود اتفاقات فراوان و ناگوار، از آموختن باز نماند و بخش دیگری از کتاب های فقه و اصول را نزد شیخ محمدرضا نوری ...
ماجرای آیفون یک خانم ایرانی که در سوئیس گم شد و یک سال بعد در تانزانیا پیدا شد
. فروردین ماه سال 92 هم یک بار دیگر خبری از همین دست، ابتدا در رسانه های جهان منتشر شد. خبر اولیه دراین باره را روزنامه تلگراف چاپ لندن منتشر کرد، خبری که شرح آن این گونه بود: لپ تاپ یک انیماتور ساکن لندن که سه ماه پیش از خانه اش دزدیده شده بود در تهران پیدا شده است . ماجرا به این شکل بود که فردی به نام دام دلتورتو ، چهارم فوریه (16 بهمن سال 91) به محض ورود به آپارتمان شخصی اش در شمال لندن ...
چقدر صدایت شبیه بلال است برادر!/ می رسد بوی باروت آمریکایی...
الراشد مدیر سابق شبکه العربیه وابسته به عربستان و هم چنین سردبیر اسبق روزنامه الشرق الاوسط که هم چنان یکی از اصلی ترین و مشهورترین یادداشت نویسان سعودی است، سال گذشته در مطلبی نوشت دیگر کسی در کشورهای عربی مانند روزهای پس از پیروزی حزب الله در نبرد 33 روزه سال 2006 با اسرائیل، تصاویر سیدحسن نصرالله را در دست نمی گیرد. الراشد اگرچه تا قبل از این، دست گرفتن این تصاویر را هم انکار می کرد ...
تندیرچیلر، محله ای با بوی همیشگی خاک و گِل
برای ما وجود ندارد، چون بازار کار ما سست است. حالا خانواده ما چندین سال در این شغل بوده اند و همه ما را می شناسند. اگر خود شما شروع به این کار کنید، کسی از شما تنور نمی خرد. زیاد وقت لازم نیست برای یاد گرفتن این کار، اما برای اینکه مهارت کسب کنید، باید حداقل 20سال کار کنید. قصاب محله و روایت تنورسازی اسفندیار کشتیبان، قصاب محله است. هر چند که او دیگر تنورساز نیست اما ...
قانون حمایت از کودکان لوکس است
کوتاه مدت آنها می دهند. دو سال قبل در همین روزهای سال، نگار، دختر بچه ای دو ساله به دلیل ضرب و شتم پدرش دچار مرگ مغزی شد. دو کلیه و کبدش در بیمارستان مسیح دانشوری تهران به بیماران نیازمند اهدا شد. نگار را پدر به قتل رساند و جالب اینجاست که اجازه اهدای اعضای بدنش را هم پدر داد. پیکر نگار در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) آرام گرفت. نگار و تمام سال های خوب و بدی که در انتظار او بود بیش از ...
نوجوانان در هزار توی تلگرام
گوشه خانه کز کند و در تلگرام غرق شود، اما حاضر نیست با هم نسلانش به بازی و ورزش بپردازد، پدیده جدیدی است که کودکی در عصر حاضر را از نسل های قبل، متمایز کرده است. **خانواده ها خلع سلاح شده اند همین چند روز قبل بود که اتحادیه اروپا در اقدامی قابل تامل، اعلام کرد طرحی را در دست بررسی دارد که بر اساس آن ممکن است نوجوانان زیر 16 سال کشورهای اروپایی از کاربری فیسبوک، اینستاگرام، ایمیل و دیگر ...
زندگینامه شهید عبدالله میثمی
: او را از زیر قرآن رد می کردم و برایش دعا می کردم و آیه رب اشرح لی صدری را می خواندم و بعداً هم الحمدالله موفق می شد و دبستان ابتدایی را تمام کرد. بعد از دبستان ابتدایی دو سال هم شبانه درس خواند و روزها را پیش پدر کار می کرد. نوجوانی جوانی تحصیل شهید میثمی پس از دوران دبستان دوره دبیرستان را آغاز کرد و بعضی از سال ها را به طور شبانه درس خواند و روزها را پیش پدر کار کرد یکی از ...
عالمان عالم به زمانه
تحقیقاتی که در علوم مختلف به دست آورده بود، امتیاز بسیار بالایی برای خود کسب کرد. وی با ابتکار و نوآوری، مطالب محکمتر و روش استدلالی و نقد و بررسی، برای آیندگان مبانی تازهای به ارمغان آورد. هر چند مخالف مشهور فتوا دادن و عدول از آنها یک کار غیر مرسوم بود ولی ایشان با این کار و استدلال کردن عمیقتر توانستند مورد قبول آیندگان قرار بگیرند و این چیزی جز عظمت او نیست. مکتب علمی شیخ تا صد سال ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (197)
به شماره ویژه شب یلدای چهره ها در شبکه های اجتماعی در سال 94 خوش آمدید. امیدواریم همیشه و در تمامی مراحل عمرتان روزهای خوب و سرشار از عشق در کنار خانواده و عزیزانتان بگذرانید و هر شبتان شب یلدا باشد. علی رغم قراری که بصورت خودجوش در مجامع مجازی مان راه افتاده بود که در شب یلدا گوشی ها را غلاف کنند، ولی متاسفانه خیلی قوی تر و وحشی تر از سال های گذشته شاهد اخبار لحظه به لحظه از مراسم شب ...
اقتصاد در آینه رسانه ها
نفت در چنبره تفکر شکست خورده قجری! اقتصاد نیوز پایگاه خبری اقتصاددانان نئوکلاسیک در نقد قراردادهای نفتی رونمایی شده در دولت یازدهم نوشت: اخیرا بعد از نزدیک دوسال تبلیغات و وعده، از IPC یا مدل جدید قراردادی ایران برای توسعه میادین هیدروکربنی کشور، رونمایی شد. این قرارداد جایگزین بیع متقابل خواهدبود. اینک IPC به یکی از مهم ترین مباحث روز تبدیل شده است و همه در مورد خوب بودن و بد بودن آن ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
انجام می دهد. (سید مرتضی، 1381، ص 285؛ فخرالدین رازی، بی تا، ج1، ص 338) ابوسهل بلخی نقل می کند: فردی نامه ای به امام حسن عسکری (علیه السلام) نوشت و درخواست کرد برای پدر و مادرش- در حالی که مادرش مومن و پدرش ثنوی بود- دعا نمایند. اما در پاسخ نوشتند: رَحِمَ الله والِدَتَکَ وَالتاءُ مَنقُوطَةٌ ؛ خداوند مادرت را بیامرزد و تاء دو نقطه است- یعنی حروف پنجم واژه سوم، تاء دو نقطه است، نه یاء که والدیک ...
واکنش گروه های تکفیری به برنامه های شبکه جهانی الکوثر
جدی بود. در اولین اقدام می بایست بازوهای تبلیغاتی داعش را قطع می کرد. علیرغم برخی شعارها، بازوی تبلیغات داعش به هیچ وجه قطع نشده است. ما سعی کرده ایم به این موارد در برنامه هایمان اشاره کنیم. واکنش گروه های تکفیری و افراطی به برنامه های شما چگونه بوده است آیا تابه حال واکنشی داشته اید؟ از مواردی که ما در چند سال گذشته با آن درگیر بودیم همین مورد است. در دو حوزه نرم افرازی و ...
تصاویر هنرمندان و بازیگران سینما در شب یلدا 94
خانواده ها برگزار می شد. تمام خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند. در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ تا نیمه های شب دور هم زیر کرسی که روی آن یک سینی مسی کنگره دار بود و در آن شیرینی، میوه، آجیل می گذاشتند، می نشستند و چراغ گرسوز نفتی برای روشنایی استفاده می کردند و این شب تا نیمه های شب کنار هم با فال حافظ گرفتن، شاهنامه خواندن می گذشت. به هر حال این یک سنت قدیمی ما ایرانی ها بوده است. سالیان سال برپا ...
سرانجام بلک بری به سود دهی بازگشت
کمپانی ، مدتی قبل روانه بازار شد و حالا گزارشی منتشر شده که نشان از بازگشت بلک بری به سود دهی دارد. آخرین گزارش مالی این شرکت که مربوط به سه ماهه سوم سال 2015 است نشان دهنده افزایش 13 درصدی ارزش سهام و کاهش ضرر و زیان کلی است. چنین آماری در نتیجه بازاریابی استراتژیک و سرمایه گذاری در بخش های فروش سخت افزار و نرم افزار به دست آمده است و همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد بخش عمده موفقیت را ...
مرد اماراتی پرونده زنجانی کیست؟
جلسه هفتم دادگاه فساد نفتی،در تاریخ 19 آبان به صورت علنی برگزار شد. در این دادگاه یک نام مطرح شد که مورد توجه همگان قرار گرفت. شیخ حشر . کسی که زنجانی مدعی بوده 15 میلیارد یورو از او وام دریافت کرده است. در جلسه روز سه شنبه دادگاه، قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت آیا منابع و مدارک وام 15 میلیارد یورویی را که از شیخ حشر گرفته اید، آورده اید؟ بابک زنجانی گفت: ما از روز اول ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
مراتب بیشتر است اما در مورد استدلال قرآنی برای اثبات آن محقق اردبیلی از طریق بحث ترجیح بلا مرجح در دلالت آیه و جمع بین دو آیه پیش رفته است ولی فاضل جواد از طریق حکمت و علت دستور هر دو آیه وارد کرده و زن شوهر از دست داده را تحت عموم هر دو آیه قرار داده است. بنابراین، لازمه این امر عمل به دستور این دو آیه است که نتیجه اش عده نگه داشتن این زن به ابعدالأجلین می باشد. در یک جمع بندی هر دو استدلال ...
کرامات قمر بنی هاشم(ع) از زبان خادم حرم ابوالفضل اعباس(ع)(التماس دعا)* حکایت اسحاق یهودی * حکایت عرب ...
کهنه و چفیه و عقالی کهنه، وارد حرم شد و به طرف ضریح مظهر رفت دست بر ضریح گذاشت و با صمیمی ترین وصف ناپذیر با حضرت به گفت وگو ایستاد. – آقا ابوالفضل، سلام علیکم. اشلونک؟ یعنی حالت چطور است؟ حالت خوبه انشاء الله؟ سالمید آقا؟ بعد با همان لحن خودمانی، ادامه داد: الحمدالله، دست شما را می بوسم، نه نه خوبم. پدر و مادرم سلام رساندند. آقا! خیلی خوبم ... الحمدالله دست شما بر سرمان هست ...
آقای کاظمینی! واقعیت ها را نباید نادیده گرفت
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد بعد از انتشار سرمقاله های شماره 297 و 424 و 426 آیینه یزد تحت عناوین آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است و بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضرورتی تر و ساخت مصلای یزد و درخواستی منطقی آقای میرزامحمد کاظمینی مطالبی در توجیه ساخت مصلی و پردیس فرهنگی در مرکز استان تنظیم نموده و روز 19/7/94 با تیتر ساخت مصلی ضرورتی برای یزد در سایت یزد فردا منتشر شده است. مدیر مسئول آیینه یزد در نظر دارد ضمن درج فرازهایی از مقاله آقای کاظمینی در این شماره با ارائه شرح و توضیح مختصری دقت و توجه خوانندگان را به نکاتی پیر امون آن جلب نماید. آنچه ادلّة جناب سلطانزاده برای نساختن مصلّی می باشد، نوع برداشت ایشان از هدف مصلّی است. شاید اینگونه در ذهن ایشان نقش بسته که قصد آن است که یک مسجد بزرگ چند هکتاری ساخته شده که صدها هزار نفر در آن جای گیرند که مقالات فوق را توجیه می کند و نباید دست رد به آن زد و باید یادداشت های ایشان را در شرایط فعلی پذیرفت. تعبیر دوم آن است که متأسفانه مقامات مسئول به تشریح اهداف و تشکیلات جامع مصلّی و پردیس فرهنگی یزد نپرداخته اند و الّا یادداشت های ایشان به سمت ضرورت ساخت مصلّی می رفت. حقیر معتقد هستم تعبیر دوم دربارة نوشته های آقای سلطانزاده تعمیم پیدا می کند و خوب است به روند تاریخی برخی مخالفت ها اشاره و به اهداف بلند بانی مصلای یزد بپردازم. 1 یادآوری این نکته ضروری است که در هیچ یک از سرمقاله های آیینه یزد با ساختن مسجد مخالفتی نشده است بلکه بنا به دلایلی اعلام گردیده که در موقعیت و شرایط کنونی نیازی به ساخت مصلی در یزد نمی باشد از جمله در مقالات آیینه مواردی درج گردیده که به اهم آنها به شرح زیر برای تاکید اشاره می شود. ... در طرح جامع و تفصیلی شهر یزد که هزینه های زیادی بر دوش شهروندان گذاشته شده احداث مصلی دیده نشده است و تغییرات لازم به هر طریق که صورت گرفته باشد یا بعدا به دنبال تهیه طرح و نقشه باشند مستلزم صرف مبالغ زیادی از محل بیت المال است و بار اصلی آن را مردم باید عهده دار شوند... مکانی که برای ساخت مصلی در نظر گرفته شده است آن طور که بعضی از مطلعین می گویند، تملک بخشی از زمین منطقه ترمینال با اکراه انجام گرفته و یقیناً زمین مورد بحث به منظور دیگری غیر از مسجد واگذار شده یا قسمتی از آن مصادره ای است و مالک بخشی از آن نیز هموطنان غیرمسلمان بوده اند... شهرداری حق واگذاری چند هکتار زمین مرغوب را که دهها میلیارد تومان ارزش دارد به فرد، موسسه و شرکتی ولو در زمینه فرهنگی و مذهبی بخواهد فعالیت کند ندارد مگر این که از وزارت راه و شهرسازی زمین معوض بگیرد آن هم یا دقیقاً باید برابر با ضوابط روشن و مشخص با کار کارشناسی تصمیم گیری نمایند... در سال جاری در استان یزد نزدیک به دو هزار و نهصد کلاس باید مقاوم سازی شود که بعضی از آنها احتمال ریزش سقف و دیوار دارد. تقریبا هفتصد کلاس جدید نیز باید احداث گردد. بسیاری از آموزشگاهها نمازخانه ندارند... حدود یکصد هزار دانش آموز در ناحیه یک و دو آموزش و پرورش یزد مشغول به تحصیل هستند با کمال تاسف بیش از ده درصد آنها یتیم و یا فرزند طلاق یا پدر و مادر هر دو معتاد و یا بد سرپرست و عده ای هم فرزند پدر و یا مادری هستند که به بیماری های سخت و صعب العلاج گرفتار و مبتلا شده اند. آیا کمک و مساعدت به این دانش آموزان باعث شادی و شعف آنها نخواهد شد؟.. . چه بسیار از مجموعه های مسکونی و پروژه هایی که در توسعه نامتوازن شهری یزد بدون برنامه ریزی ساخته شده است فاقد مسجد و نمازخانه می باشد... متاسفانه در استان یزد بیش از یکصد و پنجاه برابر سال 1358 و در حال حاضر حدود 3300 نفر زندانی داریم. در بعضی از خانواده ها پدر و مادر هر دو زندانی هستند، عده ای از آنها فرزندانی دارند که در جامعه رها شده اند رسیدگی به این خانواده ها و حل مشکلات زندانی ها باید در اولویت کاری متصدیان نهادهای فرهنگی و دینی باشد... استان یزد سال ها است با مشکلات خشکسالی روبرو است صدها روستای یزد آب ندارد، بسیاری از دهات و روستاها آب خوردنشان با تانکر تامین می گردد... محل شهادت سومین شهیدمحراب و قبل از آن مکان های درگیری نیروهای هوادار حکومت پهلوی با انقلابیون در حوالی میدان امیرچقماق، شهیدبهشتی، بعثت، خیابان قیام و امام و گوشه و کنار بازار و نزدیک همین مسجد و ارتباط و نزدیکی با پایگاه اصلی انقلاب یعنی مسجد روضه محمدیه(حظیره) و آن همه رخدادها و حوادث و جریانات که خود یادآور رخدادهای گوناگون تاریخ انقلاب در دارالعباده است آیا این مجموعه یک میراث گرانسنگ فرهنگی- تاریخی نیست که باید پیوسته زنده بماند؟ 2 آقای کاظمینی می نویسد: بدون وابستگی به هیچ نهاد و فردی و فقط آگاه به طرح جامع مصلی و پردیس فرهنگی یزد، یادداشت زیر را برای ثبت، نوشته است... 3 سوابق نشان می دهد در تاریخ 5 تیرماه و 26 آبان ماه 1391 آقای کاظمینی با انتشار مقالاتی با شدت و تندی از غفلت آقای فلاح زاده استاندار و آقای میروکیلی شهردار وقت یزد شکوه و گلایه نموده و می نویسد: چرا برای ساخت مصلای حوزه جامع علمیه و احداث دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه و ساخت مصلای یزد که آن را ضرورتی به حقانیت اسلام دانسته !! اقدامی نشده است؟! 4 آیت ا... حاج شیخ غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی)، به مرحوم حاج حسین برخوردار و مرحوم رسولیان پیشنهاد می دهند در دو نقطة مهم شهر در آن مقطع زمانی، مسجد بنا کنند که دوست جناب سلطانزاده (مهندس مهدی بازرگان)، مهندس ساختمان مسجد برخوردار بوده و این دو مسجد در آن مقطع زمانی در انتهای کوچة حنا و اول کوچة برخوردار چه معنایی می توانسته داشته باشد و الآن از مساجد پر رونق مردمی می باشد. بنابر این مخالفت با بناهای مذهبی با هر توجیهی ریشة تاریخی دارد... 5 اولاً ساخت مصلی ارتباطی به حقانیت اسلام ندارد و مسجد ریگ و مسجد برخوردار و مسجد رسولیان که درود و رحمت های بیکران الهی بر بانیان و سازندگان آنها باد از پول افراد خیر و تاجران مسلمان و خوشنام یزدی احداث شده است و نقل این گونه موارد صرف نظر از میزان صحت بعضی از استناد های آقای کاظمینی به عنوان شاهد و مثال و مقایسه آن با زمان حاضر بویژه اگر در این دوره و زمان استفاده از بیت المال و امکانات اداری و دولتی برای ساخت مصلی و یا پردیس فرهنگی در نظر باشد اصولی و منطقی نمی باشد. ضمناً مشخص نیست چرا آقای کاظمینی از شادروان مهندس مهدی بازرگان در نوشته خویش به عنوان دوست سلطان زاده نام برده است. گرچه باید به اطلاع ایشان برسانم بدون شک نگارنده این سطور همانند صدها هزار نفر دیگر با مطالعه کتاب های مجاهد و مبارزی نظیر آیت ا... طالقانی، شادروان مهندس مهدی بازرگان و زنده یاد دکتر علی شریعتی با رژیم ستمشاهی از سال های قبل از انقلاب و در دهه چهل مخالفت نموده و از طرفداران سرسخت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شده اند بنابراین افتخار می کنم که از آن موقع به بعد دوست مرحوم مهندس مهدی بازرگان بوده ام. در سال های اخیر، 2 پروژه با مخالفت جدّی عده ای و کشاندن مباحث متعدّد در روزنامه ها و رسانه ها بود: یکی ساخت پارک کوهستان و دیگری ساخت پاساژ ستاره یزد که حقیر خود شاهد بحث های تندی در این باب از سوی موافقان و مخالفان بودم، امّا هر دو پروژه به اتمام رسیده و منشأ رفاه و خیر مردم است... 6 آقای کاظمینی حقایق و واقعیت ها را نادیده گرفته و آن چنان سطح موضوع و بحث را پایین اورده که عملکرد عده ای از مالکان و افرادی را که در ساخت و ساز پاساژ ستاره یزد آن هم به دلیل منافع اقتصادی یا مشکلات اداری با شهرداری که احیاناً با یکدیگر اختلاف مالی داشته اند یا نظرات موافقان و مخالفان احداث پارک کوهستان را با اظهار نظر و انتقاد سازنده و دلسوزانه کسانی یکسان دانسته که نه تنها مخالفتی با ساخت مسجد ندارند بلکه می گویند احداث مصلی که اکنون تبدیل به ساخت پردیس فرهنگی شده چه از محل بیت المال یا با پول مردم به ویژه اگر خدای ناکرده بخواهند از زراندوزان و سوءاستفاده کنندگان اقتصادی هم کمک بگیرند در حال حاضر به مصلحت شهر و دیار و حکومت نیست با عنایت به اینکه دهها طرح عمرانی نیمه تمام نیز بر روی زمین مانده است؟ آقای کاظمینی عالماً، عامداً یا سهواً نکته دیگری را تحریف نموده و نوشته است: نویسنده مقالات آیینه یزد، اشاره ای به جمعیت شرکت کننده در نماز جمعه کرده اند که با دوچرخه و موتور به مسجد می روند که در سال های اخیر همة حوزه های شهری، بخصوص حوزة شهر یزد، نمازجمعه با شکوه و استقبال زیاد مردم برگزار و اگر روز جمعه از مسیر خیابان امام و قیام و بلوار امامزاده جعفر (ع) عبور نمایند، ازدحام وسایل نقلیه را مشاهده که گواه علاقه مردم به نماز جمعه می باشد و بیشتر از دوچرخه و موتور، ماشین هم می باشد!!... 7 بررسی آمار شرکت کنندگان در نماز جمعه یزد نشانگر این است که حدود 90 درصد هفته های سال، جمعیت شرکت کننده در نماز جمعه حدود 12 تا پنجاه درصد گنجایش مسجد ملااسماعیل می باشد و در بعضی از مساجد خیابان قیام و اطراف بازار یزد با آن همه رفت و آمد و پر جمعیت بودن خیابان و بازار و کوچه های اطراف، ظهرها یا درب مسجد بسته یا تعداد کمی نمازگزار شرکت می نمایند ضمناً در این بخش از نوشته خویش بگونه ای مرقوم داشته که مدیرمسئول آیینه یزد با خیابان قیام و اطراف مسجدملا اسماعیل و محل برگزاری نماز جمعه و یا نماز جماعت آشنایی ندارد و یا کسانی را که با اتومبیل به نماز جمعه می روند نادیده گرفته است!!. درود و الطاف پروردگار رحمان بر حجه الاسلام والمسلین حاج شیخ عبدالحسین عرب و عجم، آن روحانی ساده زیست و مورد اعتماد مردم یزد که از کلاس پنجم، ششم دبستان، حقیر را با کتاب صرف میر و مسجد و نماز جماعت آشنا نمود بویژه روال کار آن بزرگوار این بود که در روزهای جمعه چند نفر از شاگردانش از جمله این جانب را به مسجد جامع کبیر یزد می برد تا بعضی از نمازگزارانی که به مسجد می آمدند با تمایل خودشان حمد و سوره نزد دانش آموزانش بخوانند و در نهایت مرحوم عجمین بر آن صحه بگذارد. آقای کاظمینی در فراز دیگری از مقاله می نویسد: در مقالات مذکور اشاره ای به مالکیت محل در نظر گرفته شده برای مصلّی شده که باید گفت: بر اساس قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و احکام حکام شرع، زمین اراضی مورد نظر مصلّی هم باید خریداری شود یا معوّض داده شود، لذا مسلّماً عالم و مجتهد اوّل شهر بیشتر واقف به مکان نمازگزار می باشد که البته تذکر صاحب مقالات مذکور به جا می باشد، امّا مسلّماً قرار نیست مصلّی و پردیس فرهنگی شهر روی زمین غصبی بنا گردد... .8 اگر احداث مصلی بر روی زمینی که اشکال شرعی و قانونی داشته باشد نمایندگان محترم ولی فقیه و امام جمعه مناطق در هر یک از شهرها و مراکز استان ها نمی توانند بر خلاف قانونی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب مراجع ذی صلاح رسیده نظریه دیگری ابزار نمایند. چه بسیار پسندیده و شایسته می باشد دستیاران و مشاوران نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد زمینه هایی فراهم نمایند تا از ساختمان های زیبا و وسیع و دارای امکانات لازم که در محلات گوناگون یزد به عنوان مسجد، حسینیه، بیت الحسین(ع)، بیت العباس(ع) ساخته شده و هر سال تنها چند روز یا چند هفته از آنها بهره برداری می شود با برنامه ریزی صحیح و با حضور وعاظ و گویندگان مطلع و آگاه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و تربیتی اسلامی استفاده شود تا مقابله ای برای تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم نیز باشد. حسن ختام مقاله به درج بخشی از تفسیر قرآن کریم ذیل آیه شریفه 18 سوره مبارکه توبه که درباره عمران و اهمیت بنای مساجد می باشد اختصاص می یابد. تدرباره اهمیت بنای مسجد احادیث فراوانی از طرق اهل بیت (ع) و اهل سنت رسیده است که اهمیت فوق العاده این کار را نشان می دهد... از پیامبر(ص) نقل شده که آن حضرت فرمود: کسی که چراغی در مسجدی برافروزد فرشتگان و حاملان عرش الهی مادام که نور آن چراغ در مسجد می تابد برای او استغفار می کنند. ولی امروز آنچه بیشتر اهمیت دارد، عمران و آبادی معنوی مساجد است و به تعبیر دیگر بیش از آنچه به ساختن اهمیت می دهیم باید به ساختن افرادی که اهل مسجد و پاسداران مسجد و حافظان آنند اهمیت بدهیم. مسجد باید کانونی باشد برای هر گونه حرکت جنبش و سازنده اسلامی در زمینه آگاهی و بیداری مردم و پاکسازی محیط و آماده ساختن مسلمانان برای دفاع از میراث های اسلام. مخصوصا باید توجه داشت مسجد مرکزی برای جوانان با ایمان گردد... 9 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- یزد فردا 19/7/94 2- آیینه یزد شماره 404 3- یزد فردا 19/7/94 4-یزد فردا مورخ 5/4/91 و 26/8/91 5- یزد فردا مقاله آقای میرزا محمد کاظمینی، 19/7/94 6- همان 7- همان 8- همان 9-تفسیر نمونه، جلد هفتم، از انتشارات دارالکتب الاسلامیه، صفحه 318 و 319 ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
خبرگزاری یزد فردا -امام رضا(ع) در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند. پدر ایشان امام موسی بن جعفر(ع)، یعنی امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویی بزرگوار و خردمند به نام (تکتم) یا (نجمه) بودند. خبرگزاری یزد فردا - گروه دین واندیشه : امام رضا(ع) در سال 148 هجری قمری یعنی حدود (1250) سال پیش در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان امام موسی بن جعفر(ع)، یعنی امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویی ...
(اول و دوم محرم).ماه محرم رسید...ماه خون....ماه آزادی و آزادگی و ماهی که به بشریت درس استقامت وصبر داد
----باز نشر--- گردآوری و تنظیم: مجید کریمی /*/ محرم ماه شور و شعور و عشق و فریاد است.ای ماه خون، دوباره می آیی و سکوت تاریخ را در هم می شکنی و بغض ناله را از حنجره ها آزاد می سازی.بانگ کاروانت به گوش می آید و عاشقان را دوباره به مهمانی فرا می خوانی.سلام بر حسین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش. آن اصحاب شهادت طلبش که مصداق واقعی آگاهی و ایمان و شجاعت و فداکاری بودند، چه آن هایی که در رکابش به فیض شهادت رسیدند و چه آن هایی که پیش از عاشورا شهید شدند. با توجه به ورود امام حسین(علیه السلام) و یارانش در روز دوم محرم به کربلا و شهادتشان در روز دهم، شیعیان دهه اول این ماه را به یاد آنان و ذکر مصیبتشان به سوگواری و عزاداری ویژه ای می پردازند و در بزرگداشت شهدای کربلای سال 60 هجری هر روز از دهه اول ماه محرم اختصاص به یکی از بزرگان و شهیدان نهضت جاویدان و ماندگار عاشورا دارد. روز اول: مسلم بن عقیل (علیه السلام) روز دوم: ورود کاروان به کربلا روز سوم: حضرت رقیه (علیه السلام) روز چهارم: حضرت حر و طفلان حضرت زینب (علیه السلام) روز پنجم: حضرت عبدالله بن الحسن و اصحاب روز ششم: حضرت قاسم بن الحسن(علیه السلام) روز هفتم: حضرت علی اصغر (علیه السلام) و روضه عطش روز هشتم: حضرت علی اکبر(علیه السلام) روز نهم: حضرت عباس(علیه السلام) روز دهم: حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و شام غریبان روز یازدهم: حرکت کاروان از کربلا روز دوازدهم: ورود کاروان به کربلا روزسیزدهم: مصائب امام سجاد و حضرت زینب(س) در کوفه و شام این ترتیب نامگذاری، معروف ترین شکل آن است که اکثر هیأت ها بر طبق آن عزاداری می کنند، ولی از آنجایی که این نوع نامگذاری دلیل خاصی ندارد، صورت های دیگری نیز برای آن دیده شده است، مثلاً جابجایی در روزها و یا ذکر مصیبت دیگر اصحاب امام مثل حبیب بن مظاهر و... و هدف از همه این برنامه ها زنده نگه داشتن حماسه ای است که آفریدند. روز هشتم ذی الحجه امام حسین(ع) از مکه معظمه عزم سفر کردند طی منازل مختلف از هشتم ذی حجه تا دوم محرم منازلی از قبیل : منزل صفاح –وادی عقیق و ذات عرق – وادی حاجز –خزیمیه – زرود –ثعلبیه – زباله ( و دیدار با هلا ل بن نافع و فرزدق -) - عقبه – شراف – ذوحسم – بیضه – عذیب هجانات – قصر مقاتل و دیداربا عمروبن قیس – قطقطانه را با کاروان حسینی طی نمودند. روز اول: به یاد مسلم بن عقیل - آغاز ایام حسینی -امام حسین علیه السلام در راه کربلا -قیام مردم مدینه بر علیه یزید مسلم پیشاهنگ نهضت کربلا و سفیر امام حسین (علیه السلام) به سوی مردم کوفه بود. او که در عرفه شهید شد تا دعای عرفه امامش را تفسیر کند و حماسه مسلم بودن و تسلیم نشدن را بیافریند. مسلم بن عقیل اسوه همه کسانی است که در زندگی به هدف هایی والاتر از دنیا اعتقاد دارند و ارزش هایی متعالی را می جویند. او الگوی عمل به وظیفه، اطاعت از امام و بنده بودن و بندگی کردن است. نام مسلم یادآور همه خوبی ها، رشادت ها و جوانمردی هاست. در حدیثی از پیامبر (ص) خطاب به امیر المؤمنان (ع) آمده است: من عقیل را دوست دارم، یکی به خاطر خودش و یکی هم به خاطر این که پدرش ابوطالب او را دوست می داشت. فرزند او کشته راه محبت فرزند تو خواهد شد، چشم مؤمنان بر او اشک می ریزد و فرشتگان مقرب پروردگار بر او درود می فرستند به شهر کوفه گشتم بی کس و بی یار، می گریم غریبانه من سر بر دل دیوار، می گریم اگر این است رسم میهمانی کردن کوفی گذشت از من به حال سید ابرار می گریم ندای باغبان کاروان هر دم بگوش آید به حال زینب و این کوچه و بازار می گریم برای قتل من شوری به پا گردیده در کوفه به طفلان و جوانان شه ابرار می گریم نوشتم نامه یابن عم بیا کوفه، میا کوفه ولی صد حیف بگذشت است کار از کار، می گریم روز دوم: کاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به کربلا رسید -ورود امام حسین علیه السلام به کربلا -نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه گرمای سوزان کویر، بدن های خسته کاروانیان را می آزارد و خورشید آرام، آرام خود را در تنگنای افق جای می دهد، کاروان توقف کرد، صدایی پرسید: این جا کجاست؟ پاسخ آمد: اینجا کربلاست! آری اینجا کربلاست، اینجا بهشت سرخ بدن های بی سر است، اینجا نگارخانه گل های پرپر است، اینجا حریم قرب شهیدان داور است. حسین(علیه السلام) آمد با اهل بیتش، عباس و زینبش، اکبر و اصغرش، رقیه و سکینه اش، ...، دل کویر در تب و تاب و چهره آسمان درهم شده است. زمین بغض خود را فرو می خورد و فرات آرام و بی صدا اشک می ریزد. امام حسین علیه السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شد.1 عالم بزرگوار “سید بن طاووس” نقل کرده است که: امام علیه السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من داده است.2 در این روز “حر بن یزید ریاحی” ضمن نامه ای “عبیداللّه بن زیاد” را از ورود امام علیه السلام به کربلا آگاه نمود. . در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه که مورد اعتماد حضرت بودند را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به “قیس بن مسهّر” دادند تا عازم کوفه شود.3 اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود: “اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی ءٍ قَدیرٌ؛ خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی.”4 در اوایل ماه محرم سال 61 قمری، لشکریان عبیداللَّه بن زیاد به فرماندهی حُرّ بن یزید ریاحی با آن حضرت مواجه شده و مانع پیش روی آن حضرت به سوی کوفه شدند. گرچه حرّ بن یزید، مأموریت داشت با امام حسین (ع) برخورد شدید نماید ولیکن رفتار وی با امام بر رِفق و مدارا بود. از این رو حرّ و لشکریانش در نماز جماعت امام حسین (ع) شرکت می کردند و به خطبه های دلنشین وی گوش جان می سپردند و این دو سپاه چند روز بدون هیچ گونه مشکلی در کنار هم بودند. امّا عبیداللَّه بن زیاد که در جنگ با اباعبداللَّه الحسین (ع) اصرار فراوان داشت، نامه ای به حرّ بن یزید نوشت و وی را مأمور سخت گیری بر امام حسین (ع) نمود. حرّ بن یزید نیز طبق فرمان، راه را بر امام حسین (ع) و یارانش مسدود نمود و آنان را به سوی منطقه خشک و بی حاصلی به نام کربلا هدایت کرد و در آن جا آنان را در محاصره خویش قرار داد. قافله امام حسین (ع) چون به سرزمین کربلا رسیدند، آن حضرت پرسید: این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند: کربلا. آن حضرت تا نام کربلا را شنید، فرمود: اَللّهمَّ اِنّی اَعوُذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلاءِ. و سپس فرمود: این، موضع کَرْب و بَلا و محلّ محنت و عِنا است. فرود آیید که این جا منزل و محل خیمه های ما است و این زمین، جای ریختن خون ما است و در این مکان قبرهای ما واقع خواهد شد. جدّم رسول خدا (ص) مرا به این امور خبر داد. به ناچار، آن حضرت و یاران و اصحابش در روز پنج شنبه دوم محرم الحرام سال 61 قمری در آن سرزمین فرود آمدند و حرّ بن یزید نیز با سپاهیانش در مقابل آن حضرت، خیمه زدند. به گوشم می رسد هر لحظه آوای خدا اینجا مران ای ساربان محمل که باشد کربلا اینجا دلا حجاج بیت الله خون، احرام بر بندید که کامل می شود با زخم تن حج شما اینجا شما حجاج بیت الله خون هستید و می بینم که جای موی سر، سرتان گردد جدا اینجا نه تنها حج ما قربانی پیر و جوان دارد شود قربانی شش ماهه تقدیم خدا اینجا ز شمشیر هزاران قاتل خونخوار می بینم هزاران بار گردد اکبرم جانش فدا اینجا به موج خون میان قتله گه با پیکر بی سر زنم از حنجر ببریده خواهر را صدا اینجا به پاس اجر سقایی و قانون علمداری شود با تیر و خنجر حق عباسم ادا پیدا کند این امت گم کرده ره تا راه خود اینجا درخشد راس هفتاد و دو مصباح الهدی اینجا ندای ارجعی را در یم خون می دهم پاسخ که می آید به گوشم از خدا دائم ندا اینجا 1٫ الامام الحسین و اصحابه، ص194؛ البدء والتاریخ، ج6، ص10٫ 2٫ اللهوف، ص35٫ 3٫ مقتل الحسین مقرّم، ص 184٫ 4٫ بحارالانوار، ج44، ص381٫ گردآوری وتدوین:مجید کریمی ...
کریستف کلمب دروغ انگلیسی!نقشه های دقیق دریانوردان ایرانی قبل از کریستف کلمب/500 سند از حضور تمدن ایران ...
معرفی مهم ترین اقوام بومی امریکا.............................................................. همواره در طول تاریخ شاهد تحریف های متعدد از سوی غرب در ابعاد مختلف تاریخی بوده ایم، غربی هایی که حتی به کتب مقدس خود نیز رحم نکرده اند و انجیل و تورات را دستخوش تحریف های بسیار برای پیشبرد اهداف خود کرده اند. قاره آمریکا بنابر ادعای مورخان و نویسندگان غربی توسط یک دریانورد غربی به نام کریستف کلمب کشف شده است، چند نکته پیرامون کلمب مطرح است، نکته اول این که هنوز مورخان بر سر اصالت و محل تولد و محل دفن او به اجماع نرسیده اند و تقریبا می توان هویتی نامشخص برای وی قائل شد، از طرفی کشف زمانی معنی می دهد که قبلا کسی به مکشوف علم نداشته باشد حال آن که بنابر اذعان کریستف کلمب و غربی ها زمانی که پای غرب به آمریکا باز شد تمدنی بزرگ و کهن در آن وجود داشته است و درواقع کسانی که پا به آمریکا گذاشته اند گردشگر و میهمان این قاره و مردم مظلوم آن بوده اند نه کاشف این سرزمین ها. حمید شفیع زاده نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب در گفت و گو با خبرنگار مهر، به نکاتی پیرامون این کتاب و مستدلات خود برای اثبات حضور ایرانیان و مسلمانان سابق بر غربی ها اشاره کرد و گفت: در منابع مختلفی از غربی ها و مسلمانان چینی به حضور مسلمانان در قاره آمریکا پیش از غربی ها اشاره شده است. وی افزود: متأسفانه بررسی حضور تمدن ایران در قاره آمریکا در کشور ما مورد غفلت واقع شده است و غربی ها به شدت از مطرح شدن این مسأله توسط مورخان و اندیشمندان و بر ملا شدن حقایق تحریف تاریخ توسط آن ها برای سرپوش گذاشتن برجنایات خود و دشمنی دیرینه با تمدن با شکوه ایران و دین اسلام هراس دارند. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب تصریح کرد: به دلیل علاقه مندی به تمدن هایی که در قاره آمریکا وجود داشته آنها را مورد مطالعه قرار دادم و در این مطالعات بود که متوجه شباهت های بسیاری بین تمدن ایران و تمدن های قاره آمریکا در ابعاد مختلف زندگی آنها شدم و همین مسأله موجب شد تا با هدف انکشاف این شباهت ها و علل آنها به قاره آمریکا سفر کنم و در میان اقوام مختلف آنها زندگی کنم. بیش از 500 سند از حضور تمدن ایران در سرتاسر قاره آمریکا به دست آمده است این نویسنده با اشاره به این که بیش از 500 سند از حضور تمدن ایران در دوران هخامنشیان به بعد در سرتاسر قاره آمریکا از منابع مختلف مخصوصا اسناد و اطلاعات تاریخی غربی ها بدست آورده است گفت: حتی اسناد و مدارکی وجود دارد که ایرانیان در استرالیا و جزایر اطراف آن نیز حضور داشته اند و نقشه هایی از خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی از قاره استرالیا در منابع معتبر تاریخی آورده شده است. وی در ادامه افزود: ایرانی ها مرحله به مرحله در اقیانوس آرام حرکت کردند و پس از کشف جزایر این اقیانوس و طی کردن اقیانوس آرام به شرق قاره آمریکا و جایی که کشور پانامای کنونی وجود دارند رسیدند و پس از آن به سرتاسر قاره آمریکا سفر کردند. تیوان کاوا در بولیوی شباهت زیادی به معماری باستانی بنای تاریخی پرسپولیس دارد شفیع زاده ابراز کرد: در ملاقاتی که با سفیر سرخپوست بولیوی در ایران داشتم وی نیز به این نکته که ایرانی ها پیش از دیگر ملل در قاره آمریکا حضور داشتند تأکید داشت و وجود منطقه ای به نام تیاوان کاوا در بولیوی که شباهت های زیادی به معماری آثار باستانی آن با بنای تاریخی پرسپولیس وجود دارد را از دلایل ادعای خود ذکر کرد. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب تصریح کرد: میخ های مخصوصی که برای اتصال قطعات سنگی به کار می رود در بناهای باستانی شهر تیاوان کاوا از نظر آلیاژی عینا شبیه میخ های آلیاژی موجود در تخت جمشید است، در حالی که آیا ممکن است دو آلیاژ دقیقا شبیه به یکدیگر باشند که از یک فرمول برای ساخت آنها استفاده شده باشد. وجوه مشترک بسیاری مابین تمدن کهن و بزرگ ایران و بومیان آمریکا وجود دارد وی در ادامه اظهار کرد: وجوه مشترک بسیاری مابین تمدن کهن و بزرگ ایران و بومیان آمریکا وجود دارد که برخی از آنها رامی توان به صورت ظاهری و به سادگی تشخیص داد از جمله زندگی سرخپوستان مکزیک و کلمبیا که عینا شبیه قبایل و طوایف ایرانی زندگی می کنند، در کلمبیا قبیله ای به نام آریا کوه گیر وجود دارد که از نظر پوششی کاملا شبیه به لباس عشایر بختیاری هستند و حتی از ساز نی استفاده می کنند که بنابر تصریح موسیقیدان ها نی یک ابزار موسیقی شرقی است و وجود نی و نواختن آن به صورت بسیار شبیه به دستگاه دشتی از مهمترین نکات بارز شباهت و پیوند این قوم با فرهنگ و تمدن ایرانی است. شفیع زاده در ادامه افزود: برگزاری مراسم عید نوروز در آغاز بهار که از کهن ترین رسوم ایرانی است یکی دیگر از نکاتی است که برای اثبات حضور ایرانیان در دوران باستان در قاره آمریکا می توان از آن استفاده نمود ضمن این که با وجود تفاوت زمانی که بین دو نیمکره وجود دارد بومی های قاره آمریکا مراسم عید نوروز را بیست و یکم مارس یعنی مصادف با سال تحویل در ایران برگزار می کنند. در قاره آمریکا اقوامی زندگی می کنند که اسم آنها ایرانی است این نویسنده و پژوهشگر وجود اقوام مختلف در سرتاسر قاره آمریکا که سبک زندگی، پوشش و آداب و رسوم آن ها بسیار شبیه به اقوام و عشایر ایرانی است را از دیگر وجوه مشترک میان تمدن ایرانی و بومی قاره آمریکا ذکر کرد و گفت: در قاره آمریکا اقوامی زندگی می کنند که اسم آنها نیز ایرانی است مانند کاوش کار، آریا کوه گیر، یمنی و ثریا که حتی از نظر چهره نیز بسیار شبیه ایرانی ها هستند. وی خاطر نشان کرد: اقوام بومی و اصیل قاره آمریکا بسیار هدفمند و برنامه ریزی شده قتل عام شدند و اسناد و مدارک بسیاری در کتاب مذکور ارائه داده ام که نشان می دهد برای این که غربی ها بتوانند آثار و نشانه های حضور ایرانیان و مسلمانان در سال های بسیار متأخر بر غربی ها را از بین ببرند به نابود کردن تمدن های کهن و اصیل قاره آمریکا پرداخته اند. نویسنده کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب افزود: نقشه ها و تصاویری در این کتاب ارائه شده است که بیانگر حضور ایرانی ها و مسلمانان پیش از غربی ها در قاره آمریکا و همچنین توانایی های بالای ایرانیان در کشیدن نقشه و دریانوردی است که تمامی آنها از منابع معتبر استخراج شده است که عموما غربی هستند و در واقع به نوع اعترافات غربی ها به تحریف و دروغ بزرگ خود آنها محسوب می شود. نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان می گذشته است شفیع زاده عبور کردن نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان را یکی از نکات قابل توجه نقشه هایی که در کتاب خود ارائه کرده دانست و گفت: در سال 1880 تصمیم گرفته شد که نصف النهاری که از گرینویچ می گذرد، نصف النهار مبدأ یا همان صفر درجه قرار گیرد و تا پیش از آن در بیشتر نقشه هایی که غربی ها هم از آن ها استفاده می کردند نصف النهار مبدأ از شهر اصفهان می گذشته است. وی نسل کشی هایی که غربی ها در قاره آمریکا انجام دادند را هدفمند دانست و افزود: کشوری به وسعت ونزوئلا و برخی مناطق اطراف آن در قتل عام هایی که متجاوزان غربی انجام دادند کاملا خالی از سکنه شدند و این مسأله بیانگر این مطلب است که نابود سازی تمدن های بومی قاره آمریکا برای سرپوش گذاشتن روی حقایق تاریخی صورت گرفته است. شفیع زاده با اشاره به بخشی از سفرنامه کریستف کلمب پیرامون کوبا خاطر نشان کرد: اسم کشور کوبا از کعبه گرفته شده و دلیل این نامگذاری وجود مساجد بسیار در این کشور و مردمی مسلمان است که کریستف کلمب نیز به آن اعتراف کرده است و درواقع اشغال آمریکا در ادامه سقوط کشورهای اسلامی در آندلس بوده است و پس از خیانت محمدثانی، اروپایی ها به سوی قاره آمریکا برای فتح باقیمانده های فتوحات سرزمین های اسلامی حرکت کردند و در قاره آمریکا جنایات بی شماری مرتکب شدند. این نویسنده و پژوهشگر کتاب مذکور را خلاصه ای از مجموعه ای مستند و 30 جلدی ذکر کرد و ابراز داشت: متأسفانه برخی هر مطلبی که از سوی اندیشمندان غربی و اروپایی ذکر شود را به سادگی قبول می کنند اما وقتی که مطالبی از سوی نویسنده ها و دانشمندان داخلی عنوان شود علیه آن ها فضا سازی می کنند که البته این مسأله ریشه در قدرت رسانه ای غرب دارد و دستگاه رسانه ای غرب با استراتژی های خاص خود هر دروغ و تحریفی را به شکل واقعیت به نمایش می گذارد. به گزارش مهر، در کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب اسنادی ارائه شده که نشان دهنده شباهت های بسیار میان رسم الخط و زبان های بومی قاره آمریکا و ایران باستان است، استفاده از دود برای علامت دادن که در ایران باستان نیز این روش متداول بوده، بناها و سنگ نوشته های ایرانی، وجود بناهایی با معماری و کاشی کاری اسلامی از دیگر نکاتی است که در این کتاب به آنها استناد شده است. همچنین در این کتاب تصاویری از کریستف کلمب و همراهان و راهنمایان وی از منابع اروپایی ارائه شده است که نشان می دهد این دریانورد اروپایی بنابر عللی لباس اسلامی یعنی عبا و عمامه به تن کرده است و همچنین راه بلدها و راهنماهای او در این سفر شبیه به اعراب و ایرانی ها هستند کما این که منابعی ذکر شده است که اسم این راهنماها نیز ذکر شده که برخی از آنها حتی ایرانی هستند و تمامی آنها دارای اسامی اسلامی می باشند و این مطلب می تواند یکی از استدلالات کشف قاره آمریکا پیش از اروپاییان توسط ایرانی ها و مسلمانان باشد. بنابر اسناد معتبری که در این کتاب ارائه شده است اروپایی ها و به صورت شاخص کریستف کلمب برای سفر به قاره آمریکا از راهنماها، نقشه و وسایل دریانوردی مسلمانان استفاده کرده اند و این مسأله بیانگر آن است که اروپایی ها در واقع آخرین کسانی هستند که از وجود این قاره با خبر شده اند و برای این که بتوانند طبق عادت همیشگی خود تاریخ را مورد تحریف قرار دهند اقدام به نابودی بسیاری از بناهای تاریخی و سوزاندن کتب قوم های اصیل و بعضا ایرانی قاره آمریکا کردند به گونه ای که" ادواردو گالئانو"، نویسنده شهیر اوروگوئه ای و نویسنده کتاب رگ های باز آمریکای لاتین ، در توصیف قتل عام میلیونها تن از بومیان منطقه آمریکای لاتین در دوره استعمار این منطقه از سوی امپراتوری اسپانیا، می نویسد: به هنگام ظهور فاتحان در امپراتوری "آزتکها" و "اینکاها" و "مایاها" روی همه رفته بین 70 تا 90 میلیون نفر زندگی می کردند، اما یک قرن بعد این جمعیت به 5/3 میلیون نفر تقلیل یافت؛ که این مسأله بیانگر ابعاد یک نسل کشی عظیم تاریخی است. از سویی برای نابود سازی فرهنگ کهن تمدن های بومی آمریکایی مهاجمین اقدام به سوزاندن کتاب های آنها که در زمینه های مختلف نگارش شده بود کردند، به طور مثال تمدن بزرگ و پیشرفته مایا بیش از هزار جلد کتاب آکاردئونی شکل تالیف کرده بودند که موضوعاتی مانند تاریخ قوم مایا، نظام اعتقادی، ستاره شناسی و پیشگویی، ریاضیات، طب و گاهشماری را در بر می گرفت. این کتاب ها تقریبا همگی به دست کشیش های اسپانیایی سوزانده شدند، یکی از این کشیش ها بنام اسقف دیگو دلاندا که عامل اصلی از دست رفتن آثار مکتوب قدیمی مایا بود سوزاندن کتاب های مایاها را این گونه توصیف کرده است: این مردمان در عین حال با استفاده از نشانه ها و حروف مشخص کتاب هایی نوشته و در آن ها امور باستانی و دانش کهن خویش را توصیف نموده بودند، آنها این نوشتارها را درک می کردند و به دیگران نیز می فهمانیدند و آموزش می دادند. ما تعداد بسیار زیادی از این کتاب ها را یافتیم و چون مشاهده کردیم در میان آن ها چیزی جز خرافات و دروغ های شیطانی وجود ندارد، همه را سوزاندیم که به شکل حیرت آوری باعث تاثر و افسوس آن ها شد و دست آخر همه آن ها را پریشان و محنت زده کرد. این فاجعه نشان دهنده دو نکته مهم است، نکته اول این که برخلاف تمدن ایرانی و اسلامی که با ورود و فتح سرزمین ها به ملت آن احترام گذاشته و اقدام به آبادانی آنجا می کردند اروپایی ها با فتح هر سرزمینی در آن ویرانی های بسیار و جبران ناپذیر پدید می آوردند و مردم آن سرزمین را نابود می کردند، نکته دوم این که شاید علت اصلی این که اروپایی ها توانسته اند خود را مکتشفین قاره آمریکا معرفی کنند نابود شدن بسیاری از بناها و معابد و آثار باستانی تمدن های قاره آمریکا و همچنین کتب ملل اصیل این قاره است که قطعا مهاجمین اروپایی با آگاهی از نفوذ ایران و اسلام در این سرزمین ها با اعمالی از این دست سعی کرده اند که به شانتاژ فرهنگی این قاره بپردازند. گرچه حرف و حدیث ها پیرامون اولین مسافرین قاره آمریکا بسیار است و به کتاب تاریخ حضور ایرانیان و مسلمانان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب نقدهایی وارد شده اما از مستدلات این کتاب که عموما از منابع اروپایی استخراج شده است می توان حداقل نتیجه گرفت که کریستف کلمب قطعا اولین مسافر خارجی قاره آمریکا نبوده است و همچنین بسیار نزدیک به ذهن است که ایرانی ها در آن دوران به اکتشاف جهان و تهیه نقشه هایی دقیق و کامل از سرتاسر جهان می پرداختند. ...
Hendooneh 5.1 بازی هندونه ( بازی غلطنامه ) نسخه 5.1 اندروید/پاسخنامه سئوالات/پاسخ الف و ب و ج
پایگاه خبری یزدفردا " Hendooneh 5.1 بازی هندونه ( بازی غلطنامه ) نسخه 5.1 برای گوشی های دارای سیستم عامل اندروید کد نویسی شده است. بازی با کلمات فارسی یکی از بازی های محبوب و قدیمی ایرانی می باشد که هنوز هم بعد از گذشت سالها طرفداران بسیاری در بین خانواده های ایرانی دارد.این بازی توسط افرادی به گونه ای در قالب یک اپلیکیشن مخصوص موبایل سازماندهی شده و با نام غلطنامه ( غلط نامه ) کدخدا ...
بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضروری تر (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان، ایثارگران و آزادگان در ایام هفته دولت و درود و سلام بر کارمندان وظیفه شناس و مومن که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه ها و مدارس و ادارات مخلصانه کار کردند حتی هنگام دریافت حقوق ماهیانه، رد مظالم می کردند و از اموال دولت استفاده شخصی نمی نمودند و از تلفن ادارات و نوشت افزار هم برای امور خصوصی خود استفاده نمی کردند. در هنگام نهضت و مبارزه همگام و همراه با جوانان برومند و انقلابی و دیگر اقشار جامعه از طبقات مختلف به دستورات امام خمینی(ره) و روحانیت آگاه و مبارز عمل کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به روال گذشته در گذر ایام بر ساده زیستی و انجام وظیفه صحیح و مورد قبول به زندگی خود ادامه دادند و زینت های دنیوی آنان را فریب نداد. گرامی باد یاد و خاطره دولتمردان و مدیران مردمی و علاقه مندان به نظام و شهیدان والا مقام و بزرگوار محمدعلی رجائی و دکتر محمدجواد باهنر و همه کارمندان و مدیران اداری و اجرایی و قضایی و نمایندگانی که در 36 سال اخیر برای پیشرفت این مرز و بوم به مردم صبور و مقاوم ایران زمین خدمت نمودند و در جهت پیشرفت کشور در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و در مسیر خدمت به جامعه به منظور رفاه نسبی مردم گام های موثری برداشتند و در رفع تبعیضات اجتماعی و از بین بردن اختلافات طبقاتی موجود در هر دوره و زمان از هیچ کوششی دریغ ننمودند. در شماره 297 و 414 آیینه یزد در این ستون مقاله هایی با عنوان آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است؟ و آقای انصاری! مسلمانان از گنبد وبارگاه شفا طلب نمی کنند در انتقاد از ساخت مصلی در یزد و وجوه زیادی که در توسعه و تکمیل و تزئین حرم امام خمینی(ره) هزینه شده بود به تفصیل مطالبی به اطلاع خوانندگان رسید و در تاریخ جراید استان ثبت و ضبط گردید. اخیراً در بعضی از رسانه ها و سایت ها دیده می شود مجدداً موضوع احداث مصلی و شاید هم تحت نام دیگری از قبیل موسسه فرهنگی و مذهبی و غیره مطرح گردیده و یا آن گونه که مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در مرداد ماه یکسال پیش اظهار نموده است می خواهند اقدام به ساخت مصلای رو باز برای برگزاری نمازهای عید بکنند. 1 در این شماره با عنایت به مشکلات فراوان که دامن گیر مردم جامعه و از جمله این استان می باشد و رسیدگی و انجام آنها در جهت بر آورده نمودن نیازهای مردم مومن و معتقد به اصول اسلام و صبور و زحمتکش دارالعباده ضروری است و با توجه به در دسترس بودن مکان با عظمتی همانند مسجد ملااسماعیل یزد به نظر نویسنده این سطور احداث مصلای جدید در اولویت نمی باشد نظر مسئولان ذی ربط را به نکات زیر جلب می نماید . 1- در طرح جامع و تفصیلی شهر یزد که هزینه های زیادی بر دوش شهروندان گذاشته شده احداث مصلی دیده نشده است و تغییرات لازم به هر طریق که صورت گرفته باشد یا بعدا به دنبال تهیه طرح و نقشه باشند مستلزم صرف مبالغ زیادی از محل بیت المال است و بار اصلی آن را مردم باید عهده دار شوند. 2- بنا به دلایل مختلف آمار نمازگزاران جمعه در مرکز شهر یزد به نسبت وسعت شهرستان و مسجد بسیار کم است به طوریکه شهری با وسعت و جمعیت فعلی گاه با حضور حدود دوازده یا سیزده درصد گنجایش مسجد، نماز جمعه را اقامه می کنند. بیش از سی و پنج هزار تا چهل هزار نفر می توانند در محل فعلی نماز بخوانند، در حالی که آمار نمازگزاران در یکی دو هفته گذشته کمتر از پنج هزار نفر بوده است. فقط در چند هفته ماه مبارک رمضان یا اگر ایام برگزاری مراسم مذهبی یا 22 بهمن یا بعضی از روزهای شهادت ائمه(ع) مصادف با روز جمعه باشد جمعیت تقریباً در حد گنجایش مسجد حضور پیدا می کنند. بنابراین نود درصد جمعه ها در ایام سال مردم نه تنها از جهت ظرفیت برگزاری نماز با مشکل روبرو نیستند بلکه به طور معمول از پنج تا پانزده هزار نفر بیشتر برای ادای فرضیه نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل حاضر نمی شوند. پیشرفت علم و تکنولوژی هم مشکل ستون های متعدد موجود در آن مکان را حل و فصل کرده است. ضمناً بیش از بیست درصد نمازگزاران پیاده یا با دوچرخه و موتور به آن محل می روند. 3- در سی و چند سال اخیر گاه شنیده می شود بعضی از مردم در فلان مسجد یا اداره ای بنا به دلایلی نماز نمی خوانند یا اگر هم خواندند در منزل یا محل دیگر اعاده می کنند. مکانی که برای ساخت مصلی در نظر گرفته شده است آن طور که بعضی از مطلعین می گویند، تملک بخشی از زمین منطقه ترمینال با اکراه انجام گرفته و یقیناً زمین مورد بحث به منظور دیگری غیر از مسجد واگذار شده یا قسمتی از آن مصادره ای است و مالک بخشی از آن نیز از هموطنان غیرمسلمان بوده اند. بنابراین کارشناسان خبره ای باید پرونده را دقیقا بررسی و تایید نمایند واگذاری منع قانونی ندارد و بعد از صحه گذاشتن بر این امر مرجع دینی بزرگواری با مطالعه آن اجازه ساخت مصلی یا موسسه علمی و فرهنگی را در محل مذکور بدهد. 4- شهرداری حق واگذاری چند هکتار زمین مرغوب را که دهها میلیارد تومان ارزش دارد به موسسه و شرکتی ولو در زمینه فرهنگی و مذهبی بخواهد فعالیت کند ندارد مگر این که از وزارت راه و شهرسازی زمین معوض بگیرد آن هم یا دقیقاً باید برابر با ضوابط روشن و مشخص با کار کارشناسی تصمیم گیری نمایند. گاه مردم می پرسند چگونه شورا با ادامه کار فردی در سمت شهرداری رضایت نداد و تایید نکرد ولی چه عواملی باعث شد تقریباً بعد از مدت کمی اکثریت اعضا از همان شخص د عوت کردند به عنوان شهردار یزد انجام وظیفه نماید. 5- در سال جاری در استان یزد نزدیک به دو هزار و نهصد کلاس باید مقاوم سازی شود که بعضی از آنها احتمال ریزش سقف و دیوار دارد. تقریبا هفتصد کلاس جدید نیز باید احداث گردد. بسیاری از آموزشگاهها نمازخانه ندارند در دو سال گذشته افزودن کلاش ششم در دبستان ها کمبودهای بیشتری را به وجود آورده است. آیا بهتر نیست خیرین را تشویق به مقاوم سازی کلاس ها و ساخت مدرسه نمود وآیا تجهیز آموزشگاه ها و رفع نگرانی های مردم مستضعف بر هزینه نمودن صدها میلیارد تومان آن هم برای اینکه سالی چند بار مراسم عبادی یا سیاسی در آن مکان برگزار شود ارجحیت ندارد؟ برای برگزاری نماز عید در یزد و یا تجمع در مراسم مختلف دینی مردم تاکنون با معضل و مشکلی روبرو نبودند. با عنایت به اینکه امسال میانگین اعتبار عمرانی یزد حتی چند درصد از میانگین اعتبارات عمرانی کشور کمتر است بنابراین لازم است به امر مدرسه سازی توجه و عنایت بیشتری مبذول گردد. 6- حدود یکصد هزار دانش آموز در ناحیه یک و دو آموزش و پرورش یزد مشغول به تحصیل هستند با کمال تاسف بیش از ده درصد آنها یتیم و یا فرزند طلاق یا پدر و مادر هر دو معتاد و یا بد سرپرست و عده ای هم فرزند پدر و یا مادری هستند که به بیماری های سخت و صعب العلاج گرفتار و مبتلا شده اند. آیا کمک و مساعدت به این دانش آموزان باعث شادی و شعف آنها نخواهد شد؟ این آمار علاوه بر تعداد افرادی است که زیر خط فقر زندگی می کنند و گروهی دیگر به نحوی زندگی می کنند که باید آن را مردن تدریجی نامید 7- چه بسیار از مجموعه های مسکونی و پروژه هایی که در توسعه نامتوازن شهری یزد بدون برنامه ریزی ساخته شده است فاقد مسجد و نمازخانه می باشد، شایسته است مسئولان فرهنگی دینی و تبلیغاتی برای از بین بردن این کمبود مهم چاره ای بیندیشند آیا مسجد ساختن در کنار این مجتمع های صدها و یا چند هزار نفری ساکن در آنها از احداث مصلی مهمتر نیست؟ 8- متاسفانه در استان یزد بیش از یکصد و پنجاه برابر سال 1358 و در حال حاضر حدود 3300 نفر زندانی داریم. در بعضی از خانواده ها پدر و مادر هر دو زندانی هستند، عده ای از آنها فرزندانی دارند که در جامعه رها شده اند رسیدگی به این خانواده ها و حل مشکلات زندانی ها باید در اولویت کاری متصدیان نهادهای فرهنگی و دینی باشد. سال گذشته وقتی یک فرد روحانی در جلسه ای وضعیت زندانیان یزد را گزارش می داد در حقیقت لرزه بر تن حاضران می افتاد و نویسنده شاهد بود همگی حیرت زده شده و چند نفری بغض گلویشان را گرفته بود. 9- استان یزد سال ها است با مشکلات خشکسالی روبرو است صدها روستای یزد آب ندارد، بسیاری از دهات و روستاها آب خوردنشان با تانکر تامین می گردد، پی درپی ساکنان این مناطق با سختی های فراوان درگیر هستند عده ای از آنها به شهرها مهاجرت کرده اند. آیا نجات این قشر از جامعه از ساخت مسجد و حسینیه در محلی که در این برهه از زمان نیازی احساس نمی شود ترجیح ندارد و در اولویت نیست؟ 10- محل شهادت سومین شهید محراب و قبل از آن مکان های درگیری نیروهای هوادار حکومت پهلوی با انقلابیون در حوالی (میدان امیرچقماق، شهیدبهشتی، بعثت، خیابان قیام و امام ) و گوشه و کنار بازار و نزدیک همین مسجد و ارتباط و نزدیکی با پایگاه اصلی انقلاب یعنی مسجد روضه محمدیه(حظیره) و آن همه رخدادها و حوادث و جریانات که خود(یادآور رخدادهای گوناگون) تاریخ انقلاب در دارالعباده است آیا این مجموعه یک میراث گرانسنگ فرهنگی- تاریخی نیست که باید پیوسته زنده بماند؟ و آیا اگر مصلای دیگری در جایی دیگر ساخته شود این میراث شکوهمند فراموش نخواهد شد و از یادها و خاطره ها نخواهد رفت؟ آیا مسجد ملا اسماعیل که اکنون پیوند دهنده مسجد و بازار و حوزه و مراکز گوناگون علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است به محلی بلا استفاده، همچون مسجد جامع شهر یزد تبدیل نخواهد شد که بازدیدکنندگان آن گردشگران داخل و بعضاً خارجند نه برای بندگی خدا و عبادت و ذکر یاد و نام او که برای بازدید از گنبد و مناره ها و کاشی و سنگ و کتیبه و سال ساخت و غیره در آن مکان حضور می یابند؟ 2 در آن صورت مردم در ایامی از سال شاهد هستند عده ای گردشگر و بازدید کننده از مکان مقدسی چون مسجد ملااسماعیل در حال خوردن شولی و یا باقلوای یزدی و خرید سماور و منقل وسوغاتی هستند و دیگر از آن قداست ها خبری نیست. گرچه این رفت وآمدها و داد و ستدها در جای خود ضروری است و گردشگران و خریداران و فروشندگان نیز مورد احترام هستند. در بعضی از شهرها ساخت مصلی به صورت مورد نظر بیش از 20 تا 30 سال طول کشیده، هزینه های زیادی روی دست مردم گذاشته معمولا در این گونه موارد بعضی از روی اکراه پول می دهند و در غیاب متولیان امر اظهار عدم رضایت می کنند و عده ای زراندوز هم هر گاه برای ساخت این ساختمان ها کمک کنند هیچ گاه به کمتر از چندین برابر رانت خواری و سوء استفاده و پر کردن جیب خود که دود آن بازهم به چشم مردم مستضعف می رود راضی نخواهند شد. انصاف این است که با دقت و تیزبینی و توجه عمیق به ساخت مصلای شهر بنگریم و در این طرح بدون توجه به خط و ربط سیاسی گروهی و اختلاف سلیقه و تضادهای فکری و فرهنگی افراد به درک واقعیت های اجتماعی بنشینیم و ضرورت ها و نیازهای امروز مردم شهر دارالعباده را اولویت بندی کنیم. از نظرات مردم صاحب نظر و خبرگان امور اجتماعی فرهنگی استفاده کنیم و یک بررسی جامع الاطراف در این مورد داشته باشیم و به یک نتیجه واقعی برسیم. طبعاً عقلای قوم یا راهی برای عبور از مشکلات و معضلات موجود اجتماعی فرهنگی خواهند یافت یا انصراف از ساخت مصلای بزرگ با هزینه سرسام آور را فعلا به فرصت های آینده خواهند سپرد. درخواست می گردد نویسنده ای که برای اولین بار ساخت مصلی در یزد را پیشنهاد نمود موارد فوق الذکر را مطالعه و پاسخ لازم را تدوین و برای نشر در آیینه یزد به دفتر هفته نامه ارسال نماید ضمناً اگر هر یک از خوانندگان نظری پیرامون مطالب مندرج در این سرمقاله دارند با اسم و امضا مراتب را به دفتر هفته نامه اعلام نمایند تا به نام خودشان چاپ و منتشر گردد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- هفته نامه ملک یزد، شماره 2540، 11/5/93 2-هفته نامه آیینه یزد، شماره 297، انعکاس آیینه، 10/9/ ...