سایر منابع:
سایر خبرها
شاخصه های وحدت گرایی در آموزه های امام صادق(ع) از دیدگاه آیت الله مکارم
خانوادگی و نیز بسیاری از عناصر و احکام و شرایط اصلی هر کدام از قبیل ارکان نماز، تکبیر، نیت، قرائت، رکوع، سجود، تشهد، سلام و شرایطی مانند طهارت و قبله و مانند آنها و نیز تمام احکامی که صریح آیات قرآن یا احادیث متواتر نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به بیان آنها پرداخته است و سایر ضروریات فقه اسلامی همه از مشترکات فقه اسلام است که تمامی فقیهان همه مذاهب اسلامی بر آنها اتفاق نظر دارند. حال ...
چهل حدیث از امام صادق (ع)
. اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 – 33 حدیث بیست و سه : اذا أراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین . امام جعفر صادق (ع) : چون خدا خیر بنده ای خواهد ، او را در دین دانشمند کند . اصول کافی ، ج 1 ، ص 39 حدیث بیست و چهار : لیس بین الایمان و الکفر الا قلة العقل قیل : و کیف ذاک یا ابن رسول الله ؟ قال : إن العبد یرفع رغبته الی مخلوق فلو أخلص ...
در آمدی بر تلاش های فرهنگی امام صادق (ع)
غنایم است.(13) 4 الجعفریّات که مجموعه روایاتی است به ترتیب ابواب فقه که امام کاظم (ع) آن را نقل نموده است.(14) 5 نثر الدرر صحیفه ای است در کلمات قصار آن حضرت(ع) که گویا به صورت مجموعه ای واحد بوده و ابن شعبه حرّانی آن را در کتاب تحف العقول یک جا آورده است.(15) 6 رسالة الامام الی اصحابه که راهنمایی برای سلوک یارانش می باشد.(16) 7 الرسالة الاهوازیّه که در ...
ارتباط علم به اسم اعظم و علم به الکتاب
...؛ ولی در عالم الهی و قلمرو عقل، علم عین قدرت و قدرت عین علم است؛ یعنی علم آنان عین ایجاد پدیده هاست؛ و چون انسان کامل شود و از جهان ماده رها گردد، علم و قدرت او هم، عین یکدیگر شده، فرمانش در ملک و ملکوت جریان یافته و همه مراتب بهشت و ملکوت آسمان ها را در بر می گیرد. (صدرالمتألهین، 1383، ج2، ص (566. *تفکیک قدرت از الزام اگرچه مفهوم علم الکتاب شریفه، قدرت اهل بیت در تکوین ...
زیارتگاه عارفان و سالکان در نزدیکی حرم حضرت سیدالشهدا
عده الداعی درهشت باب از ابن فهد حلی است که بارها به فارسی ترجمه شده و یکی از ترجمه های آن به نام، آیین زندگی، منتشر شده است . ابن فهد حلی در این کتاب، ضمن تعریف دعا و ترغیب به آن، از راه عقل و نقل، درباره استجابت دعا، دعا کنندگانی که دعایشان مستجاب می شود و کسانی که دعاهایشان مستجاب نمی شود،کیفیت دعا، ذکر، تلاوت قرآن، و اسماء الحسنی سخن گفته است . ابن فهد حلی، قدس سره، پس از یک ...
نسخه عملی باقرالعلوم(صلوات اللّه و سلامه علیه) برای عدم تسلّط شیطان بر انسان
طاعَةِ اللّه ِ ، چون فطرت ما، الهی است، فطرت اللّه الّتی فطر النّاس علیها و ذات انسان به سمت خوبی هاست، همه مردم هم این گونه هستند؛ چون نفرمود: فطر المؤمن ، یا فطر المسلم ، بلکه فرمود: فطر النّاس . حالا این فطرت الهی می خواهد به سمت طاعت الهی برود، امّا وقتی مشغول به این ظواهر دنیا شدی، نفس نمی گذارد و تَجُرُّکَ إلی مَعصِیَتِهِ و تو را به سمت معصیت خدا می برد. فطرت الهی، تو را می ...
شبهه بهاییان با استناد به نظریه ضرورت تجدید دین
...، 1330ق، ص76)؟ آیا تعبیر پانصد هزار سال برای تداوم آیین بهاییت، تعبیر دیگری از ختمیت دین پس از بهاییت نیست؟ چگونه است که ختمیت دین پس از اسلام خلاف عقل است، اما پس از بهاییت، موافق عقل؟ 422. شبهه ای دیگر از دیگر شبهات بهاییان برای حل مشکل ختمیت نبوتِ مورد قبول مسلمانان، تقسیم نبوت به دو نوع تشریعی و تبلیغی و تخصیص ختم نبوت موردنظر مسلمین به نوع تبلیغی آن است. انبیای تشریعی ...
اصول دیپلماسی صلح آمیز پیامبر اسلام(ص)
اسلام با صلح و دعوت می باشد. در پژوهش حاضر که در آن تلاش شده تا اهمیت و جایگاه بالای دیپلماسی در دوران حکومت پیامبر اسلام(ص) و آثار صلح آمیز آن در پیشبرد مبانی قرآن کریم از منظری نوین، مورد ارزیابی قرار گیرد این نتیجه حاصل شده که در حکومت حضرت رسول(ص)، دیپلماسی مبتنی بر صلح در تسهیل توسعه دین مبین اسلام، مؤثر بوده است. این نوشتار، نخست با بیان مفهوم دیپلماسی و صلح، به اصول دیپلماسی پیامبر ...
داستان حوزۀ علمیه
یا حجت الاسلام والمسلمین یا واعظ و منبری یا پیش نماز و مسجدی نداشته است، و به آن به چشم جایی برای آموختن نگاه می شده است؛ هرچند به مرور گسترۀ علومی که می شد به شکل سنتی آن ها را فرا گرفت، کوچک و کوچک تر شد، و اکنون به طور عمده در فقه و اصول خلاصه شده است و در گوشه و کنارش، فلسفه و تفسیر و علم رجال و ادبیات عرب و غیره، در بخش های بسیار کوچک تری نسبت به فقه و اصول. این که بدانیم طلاب علوم دینی ...
فلسفه سیاسی شیعه با نظر به دیدگاه های علامه طباطبایی
(دین خدا) یا بشری (بر اساس خرد بشری بر اساس مشورت) است. اختلاف مرحوم نائینی با شیخ فضل الله نوری این بود که شیخ فضل الله معتقد بود که ما حق تشریع نداریم و پارلمان نمی خواهیم و همه چیز را خدا تعیین کرده است. نائینی در پاسخ می گوید که ما جایی که قوانین به صراحت مشخص است، این دیدگاه را قبول داریم. اما حوزه ای هست که در آن قوانین شرعی مشخص نیست و انسان در پارلمان برای این حوزه تشریع می کند. این تشریع ...
چهل حدیث از پیامبر مهربانی حضرت محمد رسول الله (ص)
کربا بهترین کارها در پیش خدا آن است که بینوایی را سیر کنند ، یا قرض او رابپردازند یا زحمتی را از او دفع نمایند . کنز العمال ، ج 6 ، ص 342 ، ح 15958 24- لا فقر اَشد من الجهل ، لا مال اَعود من العقل . هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست . اصول کافی،ج1،ص30 25- احب الاعمال الی الله حفظ اللسان بهترین ...
وقتی سایت گیلانی مدعی اخلاق به مرده هم رحم نمی کند! / بامداد ماچیانی که بود؟
دهم که این دین به تربیت اخلاقی انسان توجه نموده است هر نظام اخلاقی سه رهیافت اساسی برای رسیدن به مصادیق فضیلت و رذیلت اخلاقی مورد تاکید قرار گرفته که عبارتند؛ از عقل ، فطرت (دل) و ولی می باشد. اصول اخلاقی اسلام یک رویه اعتدالی و بدون افراط و تفریط را پیش پای مومنان می گذارد. در مکتب اخلاقی اسلام به قصد و نیت عامل ، عمل اخلاقی توجه شده است و عمل باید با قصد و نیت رضایت خداوند یعنی با اخلاص ...
نشست بررسی مبانی فقهی قاعده عسر و حرج در تطبیق بر مسایل فقهی خانواده برگزار شد
مبنای فقهی است که بر تطبیق قاعده عسر و حرج تاثیرگذار است. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده خاستگاه اصلی قاعده لاحرج را قاعده لاضرر دانست و گفت: در علم اصول و مباحث فقهی هم مطرح شده است که تمامی مسایل دارای حکم فقهی هستند و اینگونه نیست که موضوعی رخ دهد و درمورد آن حکم شرعی نباشد، بنابراین اگر معتقد بر این مساله باشیم، باید موضع شرع نسبت به حرج زوجه مشخص باشد. آیت الله ...
جمعیت، متهم ردیف اول آلودگی هوا/ مرگ دانش آموز پس از تنبیه در مدرسه / آمدن معین و نیامدن باهنر/ گلستان ...
پاسپورت ایرانی باز گردد، به من رای بدهید.این وعده هم مورد استقبال جوانان و حاضران در مراسم قرار گرفت و همه سر مست از اینکه به زودی و در اثر دوستی با کدخدا، اعتبار پاسپورت ایرانی بازمی گردد و با ثروت افسانه ای که در اختیارشان قرار می گیرد، می توانند تعطیلات آخر هفته را در هر کشوری که می خواهند بگذرانند، در انتخابات شرکت کردند. اندکی بعد آثار بازگشت اعتبار به پاسپورت ها معلوم شد و آمریکا نماینده ...
ثبت نام 250 کاندیدای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در قم
شهر ادامه داد و دروس سطح را در خدمت اساتیدی چون اوسطی، دوزدوزانی، موسوی تبریزی، صلواتی، ستوده، مظاهری و فاضل و درس خارج اصول را به مدت 10سال نزد آیت الله فاضل لنکرانی، سیدمحمد روحانی و آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی سپری کرد. سیمای مخبتین، جلوه های لاهوتی، شرح حدیث عقل و جهل و شرح مناجات شعبانیه از جمله تالیفات وی است. آیت الله تحریری داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان تهران است که ...
از انزوا تا ارتقاء به جایگاه پدر معنوی فتنه گران
خواص جامعه که از همه به شرع و قانون آگاهتر و تواناترند و از نفوذ کلمه و اعتبار بیشتری برخوردارند مسئولیتی خطیرتر دارند و باید با اتحاد و همفکری و ایجاد احزاب و تشکیلات و تجمعات خصوصی و عمومی به دیگران اطلاع رسانی کرده و راه چاره را به آنها بنمایانند. مولا امیرالمومنین(ع) در وصیت آخرشان فرمودند: "لا تترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم " (نهج ...
یادداشتی در مورد بامداد ماچیانی
دین به تربیت اخلاقی انسان توجه نموده است هر نظام اخلاقی سه رهیافت اساسی برای رسیدن به مصادیق فضیلت و رذیلت اخلاقی مورد تاکید قرار گرفته که عبارتند؛ از عقل ، فطرت (دل) و ولی می باشد. اصول اخلاقی اسلام یک رویه اعتدالی و بدون افراط و تفریط را پیش پای مومنان می گذارد. در مکتب اخلاقی اسلام به قصد و نیت عامل ، عمل اخلاقی توجه شده است و عمل باید با قصد و نیت رضایت خداوند یعنی با اخلاص انجام گیرد . از ...
حجیت ظواهر آیات و نفی اخباری گری در اندیشه فقهی محقق اردبیلی
، اما در استنباط فقهی، چندان به آن نیاز نمی دید. او می توانست قرآن را از مجموعه منابع استنباط فقهی خود به کناری نهد و با اعتماد به احادیث، فقه را تدوین کند. به عبارت اگر بتوان اخباری و اصولی را با هم مقایسه کرد می توان گفت: اخباری و اصولی در اصول عقاید مشترک هستند (توحید، نبوت، معاد، امامت، عدل و...) و همین طور در همه فروع با هم مشترک هستند مثل نماز و روزه و حج و زکات و خمس و... ولی اختلاف ...
مفاهیم: اجتهاد چیست؟
پا خاست و از عقاید آن دو بزرگوار در میان شاگردان خود، از جمله سید مرتضی، علم الهدی و شیخ طوسی به نیکی یاد کرد، این شیوه ادامه یافت تا نوبت به علامه حلی رسید و پس از او شهید اول و فقیه فاضل، علی، و نیز شهید دوم راه او را ادامه دادند تا اجتهاد به عنوان ضرورتی در مسلک شیعه پایدار بماند و شکوفاتر شود. منبع: ویکی فقه (دانشنامه حوزوی) ...
حجیت اخبار آحاد در مواجهه با احکام القرآن در اندیشه فقهی محقق اردبیلی
کتاب راجع به مسائل فقه و احکام به چه میزان از روایات اهل بیت کمک گرفته است؟ به عبارت دیگر برای تبیین اندیشه فقهی ایشان دانستن این نکته ضروری است که در درجه اول آیا محقق اردبیلی برای هر یک از احکام استنباط شده از قرآن در کتاب خود تأئیدیه ای از روایات آورده یا بیشتر از نیروی عقل و استدلال عقلی استفاده نموده است؟ در درجه دوم این که محقق اردبیلی تا چه به حجیت اخبار آحاد در کنار ظواهر قرآن اهمیت می ...
جایگاه عقل و برهان در اندیشه فقهی محقق اردبیلی (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا خیراللهی کوهانستانی 6- موارد به کارگیری دلیل عقل در زبدةالبیان قبل از ورود به بحث مورد نظر این تحقیق، یعنی موارد به کارگیری دلیل عقل در زبدةالبیان بهتر است به طور مبسوط در مورد زمینه ها و ظرفیت های بهره گیری از عقل در فقه بحثی داشته باشیم تا بتوانیم قضاوت مناسبی نسبت به برخورد محقق ...
جایگاه عرف در اندیشه فقهی محقق اردبیلی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا خیراللهی کوهانستانی یکی از مراجع تشخیص ظاهر ادله، عرف است. به عبارتی می توان گفت حلقه واسطه میان آیات و روایات و ادله اصولی و فقهی چون قاعده لاضرر و لاحرج، عرف است زیرا این قواعد از آیات و روایات به دست آمده و فهم آیات و روایات نیز، برعهده عرف است. افزون بر این، عرف به گونه ای مستقیم نیز، در ...
جایگاه اجماع در اندیشه فقهی محقق اردبیلی (2)
عزیمت [یعنی واجب معین نیست چون اگر واجب معین باشد حتماً باید شکسته بخواند و نماز کامل مجزی از آن نیست] ولی فتوای فقهای امامیه (38) و ابوحنیفه (39) بر این است که عزیمت است یعنی واجب معینی است که فعل دیگری مجزی از آن نیست و [عمل] جائز [هم] نیست که [مکلف] در آن مخیر باشد و بر این فتوا روایاتی از طریق اهل سنت و روایات صحیحه ای از اهل بیت (علیهم السلام) و اجماع طائفه [امامیه] نقل شده است. [همچنین] نفی ...
جایگاه اجماع در اندیشه فقهی محقق اردبیلی (1)
داشته اند عالمانی مانند اسکافی و ابن زهره در بالغ بر 650 مسئله فقهی به اجماع استدلال کرده اند (11). منابع موجود درباره کاربرد اجماع طایفه امامیه در مکاتب کهن فقهی در قرن دوم تا چهارم اطلاعات چندانی به دست نمی دهد ولی در اواخر قرن چهارم کاربرد آن در فقه شیخ مفید شایان توجه است در آثار باقی مانده از فقه استدلالی شیخ مفید مکررا تمسک به اجماع طایفه به عنوان یک دلیل شرعی دیده می شود؛ از جمله نظری نیز ...
مجلس خبرگان رهبری؛ مایه ی اقتدار نظام
الهی و عقل سلیم بشری، تعدد در حاکمیت را نمی پذیرد. از آن جا که نقل و عقل و منطق، مؤید رهبری واحد است، در سیره ی عقلا و متشرعان، نیز مردم در اجرای حکومت همیشه به فرد مراجعه می کرده اند نه به گروه یا شورا. بی تردید مشورت در امور فردی و جمعی و نظرخواهی از دیگران و استفاده از نظر کارشناسان و به اصطلاح، استفاده از خرد جمعی، امری پسندیده، معقول و مورد تأیید اسلام و قانون اساسی ایران نیز هست؛ اما با دقت ...
لطفاً اخلاق را رعایت کنید!
نظام های مردم سالار است. اصولی که بی توجهی به آن فضای سیاسی را از سلامت دور می کند و با تضعیف انگیزه های مشارکت، به آسیبی چون بی اعتمادی سیاسی دامن خواهد زد. امیدوارم اخلاق انتخاباتی سرلوحه رقابت ها قرار گیرد دیروز، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در جمع گروه هایی از اقشار مختلف مردم اردکان با بیان اینکه انتخابات مظهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و کشور است ...
جایگاه شهرت در اندیشه فقهی محقق اردبیلی
اجماع مورد بحث و بررسی قرار داد. در این قسمت تحقیق قصد دارم تا جایگاه شهرت و موارد کاربردی آن را در استنباط احکام از دیدگاه محقق اردبیلی بهتر بیان نماییم و به پاسخی روشن، برای برخی از تعبیرهای به ظاهر ناهمگون و ناسازگار این فقیه، در این زمینه دست یابیم. منظور از شهرت روائی، مشهور بودن نقل روایتی است در بین محدثان و راویان که به روزگار حضور نزدیک بوده اند و آن خبر و روایت را فراوان و با ...