سایر منابع:
سایر خبرها
...> وی افزود: علت ناموفق بودن برخی بحث هایی که در مورد اصطلاحات صورت می گیرد، عدم توجه به تحولات آن اصطلاح می باشد و بدون توجه به تحولات یک واژه، تحلیل منطقی آن ممکن نیست. استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: به همین جهت لازم است که اصطلاح تناسخ را به عنوان یک واژه امروزی مورد توجه قرار دهیم. وی با اشاره به طرح مسئله تناسخ و پاسخ با مسائل پیرامون آن، یادآور شد: مسئله ...
این نشست درباره ارتباط علوم شناختی با مطالعات دین گفت: قرن 21 قرن عصب شناسی با توجه به پیشرفت های موجود در آن است و امروز امکان دستکاری مغز با دارو و جراحی های خاص وجود دارد. این عصب شناسی و پژوهش های علمی در حوزه های مختلف از جمله دین پژوهی اثر گذاشته و طی چند دهه اخیر هم گسترش پیدا کرده است. او ادامه داد: برخی از اساتید فلسفه می گویند هرچه عصب شناسی را گسترش بدهیم به الحاد کمک کردیم ...
جدال بین فهم حقیقت را از یک سو و روش های تبیینی و تجربی علوم طبیعی از سوی دیگر مطرح کرد. از نظر گادامر تحمیل روش های تجربی می تواند منجر به از دست رفتن فهم حقیقت در اثر ادبی گردد. برعکس، فهم و تأویل اثر ادبی وارد شدن به بازی یا گفتگویی است که یک سر آن افق انتظارات متن و سر دیگرش افق انتظارات خواننده است. رویداد فهم در اثر تلاقی و آمیزش بین این دو افق رخ می دهد. از نظر گادامر، عمل فهم چیزی نیست مگر ...
پیوند مباحث نظری و عملیاتی جنگ / دفاع مقدس ایفا کنند. امید است که عمر استاد علیرضا کمری طولانی و مستدام باشد و اندیشه ورزان و دوستدارانش از سایه سار وجود پربرکتش همچنان بهره مند گردند. جا دارد از باب حسن ختامِ این مقالۀ کوتاه، با استفاده از برخی منابع گفت وگومحور، همچون کتاب پرسمان یاد ، مجلۀ هابیل و... سیری کوتاه در اهمیت پژوهش از منظر استاد داشته باشیم. پژوهش زاییدۀ سؤال است ...
خوانده و شنیده و آموخته در آن حوزه هائی که به آن ها علاقه داشته قرار گرفته است.. ملاصدرا برای ساختن دستگاه بسیار بزرگ فلسفی ای که در نظر داشت سه پیش فرض را پذیرفته بود: 1) یگانگی معرفت در بارۀ خدا و جهان و انسان، 2) همسازی و مکمل بودگی منابع سه گانۀ مدعی شناخت یعنی عقل و شهود و وحی یا فلسفۀ مشاء، فلسفۀ اشراق، عرفان، و قرآن و حدیث، و 3) همنوایی و مکمل ...
فیزیکالیست است که با تعبیر خود به این مسئله پرداخته است. وی از یک سو قائل به وجود من تجربی است؛ اما از سوی دیگر، ویژگی هایی چون استمرار، شخصیت و عاملیت را منکر شده است. درحالی که به نظر می رسد این مؤلفه ها، ویژگی هایی اساسی برای معنای من می باشند. نوشتار حاضر با روش تحلیلی-انتقادی سعی می کند از بستر تحلیل مؤلفه های مفهوم من مورد نظر استراوسن، به این سؤال بپردازد که وی چگونه با عدم پذیرش این سه ویژگی، وجود ...