سایر منابع:
سایر خبرها
سهروردی حکمت خسروانی را احیاء کرد/ خداوند از شدت ظهور پنهان است
یونانی و نور را ایرانی می داند. در تعریف وجود می گوییم: الظاهر بذاته و المظهر لغیره. سهروردی می گوید: این تعریف برای نور است. او می گوید: وجود بدون نور نمی شود و مبنا را نور می داند. شیخ اشراق نور را نور معنی و نور عقل دانسته و خداوند را نورالانوار می داند. در نظر او عالم نور است و جسم ظلمت. خداوند نیز می فرماید: الله نورالسماوات و الارض. خداوند به حقیقت نور است. بدون شائبه مجاز ...
دین و ادیان
جماعت های بشری را که اینک هرچه بیشتر تلاش های خویش برای تخریب نظم طبیعی را یکدست می کنند، تعریف می کرده اند. بحران رابطه ی میان انسان و عالم طبیعت در مقیاسی که امروزه مشهود است ابتدا در مغرب زمین، که زادگاه تجددگرایی بود، آغاز شد ولی اینک بحرانی جهانی است و مقتضی پژوهشی فراتر از محدوده ی سنت غربی (2) و تاریخ حمله به آن سنت در دوران متجدد است. هرگونه تحقیق درباره ی مسئله ی رابطه ی میان دین و ...
هدف از زندگی در عرفان رسیدن به عالم قدس است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، فرشته ندری ابیانه، عضو هیئت علمی گروه معارف و الهیات دانشگاه بوعلی سینای همدان شام گاه یکشنبه، 9 بهمن ماه در نشستی پیرامون عرفان سینوی ، اظهار کرد: انسان چون جایگاهی فراتر از آنچه اکنون در زمین دارد را داشته است، پس خواهان بازگشت به آن جایگاه متعالی است. وی با بیان اینکه عالم عرفان، ما را به جایگاه واقعی خویش خواهد رساند، افزود: در ...
حضرت زهرا(س)، تجسم رضایت و سخط الهی
کردم او را به سوی نور فرستادم. و هنوز سخنان حضرت امیر(ع) تمام نشده بود که خداوند او را تصدیق نمود و نقطة نوری از بدن طاهر حضرت فاطمه(س) قسمتی از زمین را نورانی کرد. این چه معنایی می دهد؟ به این معناست که إنّالله و إنّا إلیه راجعون برای همه است، ولی فاطمه(س) به نور خدا پیوست، نوری که از آن خلق شده بود. این مقام فاطمه است... روحش به نور خداوندی پیوست و اینگونه آن جهان از بدن طاهری که از ...
شیوه های دسته بندی و ارائه تفسیر آیات الاحکام
مسلماً با توجه به سیاق و صدر و ذیل آیه، سخن از شرک و قبول تثلیث است؛ لذا تعبیر می کند که غلو در دین نکنید و نسبت به خدا جز حق نگویید. همه اینها، گرچه به ظاهر در قالب تعریف های فقهی نمی گنجد، ولی دستوراتی است که جزو احکام به شمار می آید. این دستورها را می توان احکام الایمان و العقاید به حساب آورد و نکاتی مقدماتی اما فقهی در باب لزوم معرفت، دقت در منابع شناخت، بر طرف کردن موانع شناخت ...
بروجردی امر کرده منبر بروی!
به گزارش افکارنیوز ، آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه اخلاق خود به موضوع خطورات و مراقبه پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:*برای خطورات الهی همه جوارح باید ذکر الله شود تا انسان، در فکر و ذکر پروردگار عالم نباشد، دنیا و مافیها حتماً جلوه دارد. وقتی دنیا و مافیهایش برای انسان، جلوه کرد؛ طبعاً دیگر اصلاً از حقایق چیزی نمی ...
حجت الاسلام بی آزار تهرانی: فاطمیه اصل ضروری اعتقادی ماست+گزارش تصویری
یا گم کند از صفات سلبی است. خدا چیزی را گم نمی کند. مفاتح الغیب دست خداست. این جمله حضرت زهرا سلام الله علیها فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً، یعنی همه ی عالم، ملائکه و انبیا بیایید ببینید چرا حضرت زهرا سلام الله علیها، عصمت الله و حجج البالغه است؟ چرا همه ی انبیا حول محور او حرکت کردند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: وهی الصدیقة الکبری وعلی معرفتها دارت القرون الاولی 5 او صدیقه کبری است ...
هایدگر و ماهیت علم مدرن
انسان با عینی کردن و محاسبه کردن و تکنیکی کردن همه چیز در صدد فتح جهان برمی آید، از پی این امر، انسان شناسی به عنوان نظامی فلسفی متولد می شود و درصدد برمی آید تا با توجه به محوری بودن انسان، جهان را توضیح دهد. بر این مبنا هرچه بیشتر جهان به تصویر مبدل شود و در دسترسِ دستکاری انسان قرار می گیرد یا به عبارت دیگر عینی تر شود، آدمی نیز ذهنی تر می گردد و جسورانه تر درصدد فتح جهان برمی آید. ...
اراده انسان از دیدگاه غزالی و نقد آن با تکیه بر آثار صدرالمتألهین
افعال و صفات متمایز از هم دارند؛ امّا نور الهی در همه موجودات نافذ است و تمام ذرّات و موجودات تحت قدرت و سیطره الهی هستند. این همان تفسیر لامؤثر الوجود الا اللّه است. این دیدگاه هیچ گاه منافی با تأثیر موجودات از جمله اراده انسان نبوده است. مراد از طرح این مطلب اختیار انسان و اراده اوست. او از جهتی مجبور و مضطر است و از همان جهت اراده و اختیار دارد؛ زیرا اختیار او عین اضطرار اوست (صدرالمتألهین، 1378، ص ...
مصادیق قوانین جامعه شناختی در قرآن
، جامعه شناسی، سنت های اجتماعی، قوانین اجتماعی. مقدمه خداوند هنگامی که حکمت خود را بر زمین گسترانید سعادت دنیوی و اخروی انسان را در قالب کتابی نازل ساخت که آن را قرآن نامید؛ این هدایت نامه بزرگ الهی، جامع تمام نیازهای بشری بوده و مربوط به همه ادوار و عصرهاست و تمامی انسان ها را شامل می شود. احکام و عبادات، قوانین، فضایل و آداب و قوانین سیاسی، مدنی، اجتماعی و اقتصادی همگی در ...
در سودای معاصرت
شیفتگان معاصرت احمد شاملو از جمله افرادی بود که برگرفتن اندیشه های امروزین را در خاطر می پروراند و بر سنت قدمایی انتقاد وارد می آورد. انتقاد وی بر آن بود که "چرا ما مردم در همه چیز به چشم تابو نگاه می کنیم؟ چرا تصور می کنیم همه چیز به بهترین نحو ممکن در گذشته های دور گفته شده، همه دستورالعملهای زندگی همان چیزهایی است که از هزار سال پیش به صورت غیر قابل تغییری در کتابها ثبت کرده اند؟ چرا ما مردم هر از چندی به خانه تکانی ذهنی نمی پردازیم؟ ...
انتخابات و بنیان های اندیشه(پاورقی)
جسم زنده است. بر این اساس، زندگی یعنی حرکت عضلات وتنفس و...، و مهم نیست که گیاه باشد و یا غیر. غرب مدرن با تکیه بر اومانیسم، از قرن چهارده و پانزده میلادی آغاز شده و عقیده داشت: اومانیسم خودبنیادی بشر تلقی می شود و انسان خود را یک حیوان نفسانی تلقی می کند. عالم غرب مدرن، تجسّم نفس اماره است. دوم، در تعریف انبیا عَلَیْهِم السَّلَامُ بدن بستری برای زنده بودن است. در تعبیر قرآن، این زندگی به ...