سایر منابع:
سایر خبرها
ایمان دینی بدون انتخاب آگاهانه قوام ندارد/ هفت تلقی از دین
اصلی و قوام بخش دین به منزلة فرهنگ بوده، ربطی وثیق میان فرهنگ و تئولوژی وجود دارد. از آنجا که برخلاف تصور دکارتی از انسان، هیچ فهم، تفسیر و کنشی نمی تواند از نقطة صفر و از آغازی مطلق، یعنی مستقل از همة مفروضات تاریخی و در یک فضای اثیری، استعلایی و غیرتاریخی صورت پذیرد، لذا، بی تردید، ایمان دینی نیز به منزلة فهم و کنشی انسانی نمی تواند مستقل از سنت های تاریخی و امکاناتی که این سنت ها در اختیار ...
مسئولان تحت تأثیر چالش های سیاسی، خطی و جناحی عمرشان را تلف نکنند
، آشوب و زیاده خواهی ها نمی شوند. آیت الله عابدینی بیان کرد: ذکر تنها تسبیح نیست، بلکه خشیت داشتن، همه چیز را از سوی خدا دیدن، بهره مندی از کرامت و عظمت خدای متعال ذکر محسوب می شود و در نهایت ذکر همه قرآن است و باید به فراگیری قرآن بیش از پیش اهمیت داده شود. امام جمعه قزوین با بیان این که یکی از اسم های خدا نور و خدا نور مطلق است، افزود: همه نورها در قرآن، پیغمبر (ص) و آل او ...
کارکردهای پنهان نماز در سیاست
خصوصیات نماز این است که سبب از بین رفتن غفلت می شود و به بیداری، آگاهی و معرفت انسان به خداوند، محیط پیرامون، اوضاع سیاسی و اجتماعی منجر می شود، غفلت زدایی نماز می تواند تحت تأثیر مستقیم نماز باشد؛ زیرا در نماز اذکار توحیدی و استحکام بخش بیداری و بصیرت وجود دارد، مثلاً اذکار الله اکبر، ایاک نعبد و ایاک نستعین و ... روحیه الهی و استقلال طلبی را در فرد موجب خواهد شد؛ ممکن است غفلت زدایی بر اثر مراوداتی ...
چگونه به مقام قرب الهی دست یابیم
همه کشف الهی است که از سوی خداوند ممکن می شود. معرفت علم بعد از جهل است به همین دلیل هم هست که خداوند را عارف نمی گویند چرا که خداودن علیم ازلی و ابدی است و معرفت را انسان کسب می کند چرا که علمش بعد از جهل حاصل می شود پس با این کشف الهی انسان مشاهده می کند که اصل و حقیقت صور عالم چیست. دستیابی به عرفان و حکمت الهی سمتی است که انسان در آن گام بر می دارد و حق بین و واصل به حق می شود ...
مغالطه وهابیت برای کشتار مسلمانان جهان! +فیلم
به راستی با عالم غیب اتصال داشت، شما هم باید مثل او به غیب اتصال می داشتید؛ چون شما در بشریت و لوازم آن چیزی کمتر از او ندارید و چون چنین اتصالی در شما نیست، پس او در ادعای خود کاذب است؟ زیرا ممکن نیست کمالی در خور طاقت بشر باشد، ولی در میان تمامی افراد بشر فقط یک نفر به آن کمال برسد و بدون هیچ شاهدی مدعی آن گردد. پس دیگر هیچ وجهی برای ادعای او نمی ماند، مگر اینکه بخواهد بر شما برتری یابد و ریاست ...
هستی به مثابه متعلَق شناخت نزد افلاطون
نوشتار برآنیم تا امکان و نقش آفرینی ادراک حسی در اندیشه افلاطون را بررسی کنیم و این کار مستلزم نگاهی تحلیلی به معرفت شناسی و هستی شناسی افلاطون می باشد. حاصل مقاله آنکه ادراک حسی به دلیل بهره مندی جهان محسوس از عالم مُثل و قرار گرفتن میان وجود و عدم، همچنین ذی نفس بودن و اندام های حسی صرف نبودنِ انسان به عنوان فاعل شناسا و یادآوری بودنِ علم، نه تنها ممکن است، بلکه مقدمه ای برای معرفت حقیقی است. ...
تلاش برای تطبیق دادن آیات قرآن کریم با مذاهب فقهی
: موافقان حجیت خبر واحد در تفسیر قرآن است. از نظر ایشان، خبر واحد ، فردی از افراد علم است، ولی فردی تعبدی، نه وجدانی؛ بنابراین، همۀ آثار قطع بر آن مترتب می شود. پس صحیح است که طبق آن خبر داده شود (خوئی، البیان، ص 308). آیت الله معرفت نیز همین دیدگاه را دارد و می گوید: حجیت خبر واحد (ثقه) مستند به سیرۀ عقلا (بنای عقلا) است و عقلا خبر واحد ثقه را اطمینان بخش و دلیل علمی (یقین آور) می دانند و در تمامی موارد ...
تفسیر جهل از زبان امام صادق علیه السلام
...: "از نگاه امام رضا علیه السلام سه اصل مهم حیات طیبه عبارتند از: "برخورداری از سلامت عقل، داشتن روح تعبد بندگی خداوند و داشتن اسوه و الگوی تمام عیار هدایت." ارزنده ترین نعمتی که خداوند به انسان مرحمت فرمود، نعمت عقل است. این نعمت، اساس شخصیت و منشأ اصلی افتخارات آدمی شمرده می شود. به وسیله این گوهر گرانبهاست که آدمی راه را از بیراهه و صلاح را از فساد تشخیص می دهد و در پرتو فروغ و روشنایی آن ...
سهروردی حکمت خسروانی را احیاء کرد/ خداوند از شدت ظهور پنهان است
یونانی و نور را ایرانی می داند. در تعریف وجود می گوییم: الظاهر بذاته و المظهر لغیره. سهروردی می گوید: این تعریف برای نور است. او می گوید: وجود بدون نور نمی شود و مبنا را نور می داند. شیخ اشراق نور را نور معنی و نور عقل دانسته و خداوند را نورالانوار می داند. در نظر او عالم نور است و جسم ظلمت. خداوند نیز می فرماید: الله نورالسماوات و الارض. خداوند به حقیقت نور است. بدون شائبه مجاز ...
علامه جعفری و طرح گفت و گوی تمدنی با محور علوم انسانی
انسان به عنوان موضوع علوم انسانی چیست. علامه می گوید: با توجه به کیفیت قابل تفسیر قانون زندگی و تفکرات و عقاید و رفتارهای اصیل انسانی که بشر در طول تاریخ تاکنون از خود نشان داده است، به وضوح اثبات می شود که ان نقطه مرکزی یا آن محوری که همه علوم انسانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم باید در مسیر به ثمر رساندن آن حرکت کنند “من انسانی” است که با الفاظ گوناگون مانند شخصیت، روان و روح مطرح می شود . ...
فرهنگ در رسانه
...، خیال می کرد که واقعاً خود ایوب پیامبر آنجا ایستاده است. بعد از نمایش گفتم: من که آخوندم و این همه در زندگی پیامبران مطالعه کرده ام، بعد از این نمایش تو، معرفت و ارادتم به حضرت ایوب بیشتر شد! سلحشور متخصص سریال های مذهبی فرج الله سلحشور به دلیل علاقه ای که به داستان های قرآنی داشت، تلاش کرد تا با استفاده از قصص قرآن دست به تولید مجموعه های تلویزیونی بزند. در سال 76 سریال ...
دین و ادیان
جماعت های بشری را که اینک هرچه بیشتر تلاش های خویش برای تخریب نظم طبیعی را یکدست می کنند، تعریف می کرده اند. بحران رابطه ی میان انسان و عالم طبیعت در مقیاسی که امروزه مشهود است ابتدا در مغرب زمین، که زادگاه تجددگرایی بود، آغاز شد ولی اینک بحرانی جهانی است و مقتضی پژوهشی فراتر از محدوده ی سنت غربی (2) و تاریخ حمله به آن سنت در دوران متجدد است. هرگونه تحقیق درباره ی مسئله ی رابطه ی میان دین و ...
زندگی نامه آیت الله فاضل لنکرانی
تدریس اشتغال داشت، یک سال بعد از آن که حوزه علمیه قم به دست توانای حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رحمة الله علیه تأسیس شد وارد قم و حوزه علمیه مقدسه آن گردید . در همان اوان با یکی از خاندان های اصیل وصلت کرد و از این وصلت، فرزندانی نیکوتبار به وجود آمدند و بدینسان، حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی که چهارمین فرزند آن خاندان و تنها فرزند روحانی پدر به شمار می رود در ...
جدال خیالی با زامبی ها!
. شقایق می گوید: مستر ها که همان مربی هایمان می شوند همگی زیرنظر افراد خاصی هستند که بیشتر آنها در زندان به سرمی برند. یکی از این افراد طاهری است. او معتقد است ارواح داخل کالبد انسان ها هستند و باید آنها را بیرون کرد. از نظر طاهری همه زامبی هستند و با آموزش های او باید این ارواح را از کالبد ها بیرون آورد. با این تصور، هر اتفاقی که برای اعضا رخ می دهد به بیرون ریزی تعبیر می شود. متأسفانه چون در این راه ...
هدف از زندگی در عرفان رسیدن به عالم قدس است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، فرشته ندری ابیانه، عضو هیئت علمی گروه معارف و الهیات دانشگاه بوعلی سینای همدان شام گاه یکشنبه، 9 بهمن ماه در نشستی پیرامون عرفان سینوی ، اظهار کرد: انسان چون جایگاهی فراتر از آنچه اکنون در زمین دارد را داشته است، پس خواهان بازگشت به آن جایگاه متعالی است. وی با بیان اینکه عالم عرفان، ما را به جایگاه واقعی خویش خواهد رساند، افزود: در ...
حضرت زهرا(س)، تجسم رضایت و سخط الهی
کردم او را به سوی نور فرستادم. و هنوز سخنان حضرت امیر(ع) تمام نشده بود که خداوند او را تصدیق نمود و نقطة نوری از بدن طاهر حضرت فاطمه(س) قسمتی از زمین را نورانی کرد. این چه معنایی می دهد؟ به این معناست که إنّالله و إنّا إلیه راجعون برای همه است، ولی فاطمه(س) به نور خدا پیوست، نوری که از آن خلق شده بود. این مقام فاطمه است... روحش به نور خداوندی پیوست و اینگونه آن جهان از بدن طاهری که از ...
عواطف چگونه ما را مدیریت می کنند؟
مؤلف بعد از خلق اثر، این دیدگاه را فقط دیدگاهی میان انبوه دیدگاه ها می توان دانست. از منظرهای مختلفی می توان به این پویانمایی نگاه کرد که منظر تربیتی مورد تأکید داکتر فقط یکی از آنهاست. منظرهای روان شناسی رشد شناختی، معرفت شناختی، فلسفۀ ذهن، مابعدالطبیعی و زیبایی شناختی، سوای منظرهای فنی و هنری، از مهم ترین آنهاست. به هیچ عنوان نمی توان ایدۀ هوشمندانۀ این پویانمایی را دست کم گرفت. فیلم به وضوح دارای ...
شیوه های دسته بندی و ارائه تفسیر آیات الاحکام
مسلماً با توجه به سیاق و صدر و ذیل آیه، سخن از شرک و قبول تثلیث است؛ لذا تعبیر می کند که غلو در دین نکنید و نسبت به خدا جز حق نگویید. همه اینها، گرچه به ظاهر در قالب تعریف های فقهی نمی گنجد، ولی دستوراتی است که جزو احکام به شمار می آید. این دستورها را می توان احکام الایمان و العقاید به حساب آورد و نکاتی مقدماتی اما فقهی در باب لزوم معرفت، دقت در منابع شناخت، بر طرف کردن موانع شناخت ...
بروجردی امر کرده منبر بروی!
به گزارش افکارنیوز ، آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه اخلاق خود به موضوع خطورات و مراقبه پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:*برای خطورات الهی همه جوارح باید ذکر الله شود تا انسان، در فکر و ذکر پروردگار عالم نباشد، دنیا و مافیها حتماً جلوه دارد. وقتی دنیا و مافیهایش برای انسان، جلوه کرد؛ طبعاً دیگر اصلاً از حقایق چیزی نمی ...
بسیاری از آموزه های دینی، در معتزله جدید، تاریخی و تعلیق می شوند
سازگاری نداشتند، اما مراد از عقل در طبقه متاخر نو معتزله همان عقل مستقل و خود بنیاد غربی است؛ در حالی که عقل معتزله قدیم بطور کامل منقطع از وحی نبود؛ در معتزله جدید بسیاری از آموزه های دینی تاریخی و تعلیق می شوند و بسیاری از آیات قرآن مختص زمان نزول دانسته می شود؛ امروزه از حوزه مسائل مورد بحث نو اعتزال به کلام جدید تعبیر می شود. گستره مورد بحث در این پروژه از شخصیت هایی چون اقبال ...
قیامت، صحنه ظهور عقاید و عملکرد انسان(خوان حکمت)
قیامت را منکرند. وقتی قیامت مورد انکار قرار گرفت ؛ اوّل و آخر زندگی می شود از گهواره تا گور، بعد خبری نیست ؛ می شود اِنْ هِیَ اِلّا حَیاتُنَا الدُّنیا (6). اگر این باشد و اساس که مسئله قیامت است انکار شود (معاذ الله)؛ این نظام می شود پوچ ! برای اینکه هر که هر چه کرد، کرد؛ چون حساب وکتابی نیست، پاداش وکیفری نیست. یک عالم پوچ جز پوچ گرایان، کس دیگر را نمی پذیرد. فرمود: اینها اساس کارشان این است که ...
درمان بیماری با قران
لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَO (منافقون/5)؛ و هنگامی که به آنان گفته شود: بیایید تا فرستاده خدا برای شما طلب آمرزش کند. ، سرهایشان را می پیچانند؛ و آنان را می بینی که روی برمی گردانند، در حالی که آنان مستکبرند . یعنی و چون بدیشان (منافقین) گفته شود بیایید تا پیامبر خدا برای شما آمرزش بخواهد، سرهای خود را بر می گردانند و آنان را می بینی ...
فدا کردن واجبات پای مستحبات از وساوس شیطان است
انتخابات 92 هم بیان کردم که محضر آیت الله العظمی بهاءالدّینی اعلی اللّه مقامه الشّریف بودیم، یک آقایی آمد که می خواست نماینده بشود. ایشان گفت: من می خواهم یک نکته خصوصی محضر مبارکتان بیان کنم. آقا می دانست چی می خواهد بگوید، فرمودند: بگویید، این ها غریبه نیستند. لذا آن بنده خدا هم دیگر مجبور شد که بگوید. گفت: به من گفتن برای نمایندگی مجلس بروم، خواستم که شما ... . آقا به سرعت فرمودند: چه کسی به شما ...
حجت الاسلام بی آزار تهرانی: فاطمیه اصل ضروری اعتقادی ماست+گزارش تصویری
یا گم کند از صفات سلبی است. خدا چیزی را گم نمی کند. مفاتح الغیب دست خداست. این جمله حضرت زهرا سلام الله علیها فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً، یعنی همه ی عالم، ملائکه و انبیا بیایید ببینید چرا حضرت زهرا سلام الله علیها، عصمت الله و حجج البالغه است؟ چرا همه ی انبیا حول محور او حرکت کردند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: وهی الصدیقة الکبری وعلی معرفتها دارت القرون الاولی 5 او صدیقه کبری است ...
هایدگر و ماهیت علم مدرن
انسان با عینی کردن و محاسبه کردن و تکنیکی کردن همه چیز در صدد فتح جهان برمی آید، از پی این امر، انسان شناسی به عنوان نظامی فلسفی متولد می شود و درصدد برمی آید تا با توجه به محوری بودن انسان، جهان را توضیح دهد. بر این مبنا هرچه بیشتر جهان به تصویر مبدل شود و در دسترسِ دستکاری انسان قرار می گیرد یا به عبارت دیگر عینی تر شود، آدمی نیز ذهنی تر می گردد و جسورانه تر درصدد فتح جهان برمی آید. ...
خواجه نصیر و تحول در علم کلام
. متکلمین اسلامی از بدو ورود فلسفه در اسلام قرن ها با فلاسفه نبرد کردند. آنان با علم منطق نیز مخالف بودند و آن را به کار نمی بردند زیرا فن منطق در ردیف علوم فلسفی به شمار می رفت که به کلی مباین عقاید شرعی بود. متکلمان پیشین مباحث کلام را از مسائل معرفت شناسی مانند وجوب معرفت به طور عام و وجوب معرفت باری، آغاز و بعد به حدوث اجسام و جواهر و اعراض پرداخته اند ودر اثبات وجود خدا غالباً حدوث عالم را مبنا ...
همه چیز درباره امواج گرانشی آقای اینشتین
همراه آن حرکت خواهد کرد. برای درک این موضوع فضا-زمان را یک صفحه پلاستیکی نرم یا سطح آب یک دریاچه تصور کنید. روی این صفحه جسمی که جرم زیادی ندارد روی خط مستقیم حرکت می کند اما جسمی با جرم زیاد باعث فرورفتگی در صفحه می شود. نیوتون گفته بود که همه اجسام تا زمانی که به آن ها نیرویی وارد نشود، با سرعت ثابت در خط مستقیم به حرکت ادامه می دهند. اینشیتن اما با خودش فکر کرد وقتی که یک جسم ...
اراده انسان از دیدگاه غزالی و نقد آن با تکیه بر آثار صدرالمتألهین
افعال و صفات متمایز از هم دارند؛ امّا نور الهی در همه موجودات نافذ است و تمام ذرّات و موجودات تحت قدرت و سیطره الهی هستند. این همان تفسیر لامؤثر الوجود الا اللّه است. این دیدگاه هیچ گاه منافی با تأثیر موجودات از جمله اراده انسان نبوده است. مراد از طرح این مطلب اختیار انسان و اراده اوست. او از جهتی مجبور و مضطر است و از همان جهت اراده و اختیار دارد؛ زیرا اختیار او عین اضطرار اوست (صدرالمتألهین، 1378، ص ...
مصادیق قوانین جامعه شناختی در قرآن
، جامعه شناسی، سنت های اجتماعی، قوانین اجتماعی. مقدمه خداوند هنگامی که حکمت خود را بر زمین گسترانید سعادت دنیوی و اخروی انسان را در قالب کتابی نازل ساخت که آن را قرآن نامید؛ این هدایت نامه بزرگ الهی، جامع تمام نیازهای بشری بوده و مربوط به همه ادوار و عصرهاست و تمامی انسان ها را شامل می شود. احکام و عبادات، قوانین، فضایل و آداب و قوانین سیاسی، مدنی، اجتماعی و اقتصادی همگی در ...
در سودای معاصرت
شیفتگان معاصرت احمد شاملو از جمله افرادی بود که برگرفتن اندیشه های امروزین را در خاطر می پروراند و بر سنت قدمایی انتقاد وارد می آورد. انتقاد وی بر آن بود که "چرا ما مردم در همه چیز به چشم تابو نگاه می کنیم؟ چرا تصور می کنیم همه چیز به بهترین نحو ممکن در گذشته های دور گفته شده، همه دستورالعملهای زندگی همان چیزهایی است که از هزار سال پیش به صورت غیر قابل تغییری در کتابها ثبت کرده اند؟ چرا ما مردم هر از چندی به خانه تکانی ذهنی نمی پردازیم؟ ...