سایر منابع:
سایر خبرها
یک بار دیگر با مفهوم علم در میان مسلمانان
...: بعید است مساله علم و دین تا صدها سال دیگر هم حل و فصل شود. نه فقط در شرق که حتی الان در غرب نیز همچنان این مساله محل بحث بوده و هست و دایما ذهن عده ای را به خود مشغول کرده است. در ارتباط با بحث ما که مربوط به قرن سوم است باید یک تذکر بدهیم، و آن این که معیار ما در این باره، زمانی که تاریخی بحث می کنیم تا تا آن زمان که بحثی نظری در باره چگونگی ارتباط این دو از نظر مبانی طرح شده در دین به زعم خودمان داریم، متفاوت است. به این معنا، که مثلا در قرن نوزدهم، از نظر تاریخی، بحث رابطه علم و دین، مسائل خاص خود را دارد، به طوری که وقتی برای نخستین بار بحث اصلاح ...
زندگی به سبک دختر رسول خدا (ص)
سجود برای خداوند متعال، تا صبح به عبادت می ایستاد. [27] و درباره یکی از زمان های استجابت دعا، می فرمود: از پیامبر شنیدم: در روز جمعه، وقتی است که در آن زمان، مسلمانی ازخداوند متعال، درخواستی را داشته باشد و خدواند آن را به اجابت نرساند. و آن زمان در روز جمعه، هنگامی است که نیمی از آفتاب برای غروب کردن در افق، فرو برود. پس از آن بود که بانو، از خدمتکارش میخواست هرگاه چنین لحظه ای فرا رسید ...
نزدیک شدن به قدرت های بزرگ بدون اقتدار درونی، تهدیدی بزرگ برای نظام اسلامی است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، امروز 13 فروردین در دومین نماز جمعه سال 95 در بیان دغدغه های اهل تقوی گفت: اهل تقوی، اهل عبرت است و سعی می کند با عبرت گیری، ثبات در راه حق داشته باشد. حجت الاسلام نکونام افزود: اگر انسان از تاریخ گذشته و حوادث پیش رو عبرت ...
گره زدن سبزه در "سیزده به در" افسانه یا واقعیت؟!
-سعد- دانسته اند. برای نمونه در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روزها وجود دارد که در آن برای سیزدهم نوروز که تیر روز نام دارد، واژهٔ سعد به معنی نیک و فرخنده آمده است. پس از اسلام چون سیزدهم همه ماه های قمری را نحس می دانند، به نادرست سیزدهم نوروز نیز نحس پنداشته شده است. محمد علی مهدوی امیری پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه مردم در طول ...
از نوای غلامحسین بنان و شهرام ناظری تا رنو گارسیا و انور براهم
کهن و هیچ دانشمند و نویسنده ای، از این روز (سیزده بدر)به بدی یاد نکرده اند بلکه در بیشتر نوشتارها و کتاب ها، از سیزدهم نوروز با عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند. برای نمونه کتاب آثار الباقیه جدولی برای سعد و نحس بودن روزها دارد که در آن جدول در مقابل روز سیزدهم نوروز کلمه ی سعد به معنی نیک و فرخنده آورده شده است. اما پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان رسید که در این فرهنگ ...
طبیعت را تخریب نکنیم
فرد متولد شده شکل می گیرد و خارج از دوازده برج که عدد سیزده است ،نابجا و نحس به شمار می آمده است. گروهی چنین بیان می دارند که روز سیزده هر ماه در جدول سی روز ایران باستان به فرشته تیر یا تیشتر که ستاره باران است،مربوط است و بسیار روز خجسته و مبارکی است،در اعتقادات مردم ایران باستان روز سیزده بدربه هیچ وجه نحس نبوده است، در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نیز روز سیزدهم مبارک آمده است. ...
آیا سیزدهم فروردین ماه نحس است؟
فرقی میان این روز و آن روز نیست، تا یکی را سعد و دیگری را نحس بدانیم و اما عوامل و عللی که در ایجاد حوادث مؤثرند و نیز در به ثمر رساندن اعمال تأثیر دارند، از حیطه ی علم و اطلاع ما بیرونند، ما نمی توانیم تکه تکه ی زمان را با عواملی که در آن زمان دست در کارند بسنجیم، تا بفهمیم آن عوامل در این تکه از زمان چه عملکردی دارند و آیا عملکرد آن ها طوری است که این قسمت از زمان را سعد یا نحس می کند و به همین ...
طبیعت را تخریب نکنیم
خوی فرد متولد شده شکل می گیرد و خارج از دوازده برج که عدد سیزده است ،نابجا و نحس به شمار می آمده است. گروهی چنین بیان می دارند که روز سیزده هر ماه در جدول سی روز ایران باستان به فرشته تیر یا تیشتر که ستاره باران است،مربوط است و بسیار روز خجسته و مبارکی است،در اعتقادات مردم ایران باستان روز سیزده بدربه هیچ وجه نحس نبوده است، در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نیز روز سیزدهم مبارک آمده است ...
سیزده بدر
تیشیج در خوارزمی چیریچ و ایرانیان این روز را برای خجستگی بسیار انتخاب کرده اند در حال حاضر در برخی نواحی سیزده بدر را در روزچهارشنبه تیشتر شید برگزار میکنندو تاکنون هیچ دانشمند ایرانی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند کلمه سعد به معنی فرخنده است وبه هیچ وجه نحوست و کراهت ندارد بعد از اسلام چون اعراب سیزده را نحس میدانند به ...
سیزده به در و آئین های زیبای آن
سرسبزی را به ارمغان می آورند.) برگرفته از: کتاب از نوروز تا نوروز. دیدگاه هایی پیرامون نحس بودن سیزده تا کنون هیچ تاریخ نگار و پژوهشگری دلیلی برای نحس بودن سیزده نوروز نیاورده است، بلکه وارون بر آن، بیشتر آنها روز سیزده نوروز را بسیار نیکو و فرخنده (سعد) دانسته اند. برای نمونه در آثارالباقیهٔ ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روزها وجود دارد که در آن برای سیزدهم نوروز که ...
نگاهی به سیره سیاسی و سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در خانواده
خط پایانی نخواهد داشت. زهرای عزیز با ارائه تدبیری خردمندانه، عرصه ستم ستیزی و میدان مبارزه با دشمن را فراتر از زمان و مکان گسترش داده بود تا نمای افراد از ارزش دوستی های الهی و زشتی دشمنی های شیطانی تا روز رستاخیز آگاهی یابند؛ ازاین رو در وصیتش به امیر مؤمنان(ع) فرمود: اوصیک ان لایشهد احدٌ جنازتی من هؤلاء الذّین ظلمونی و اخذوا حقّی فانّهم عدوّی و عدوّ رسول اللّه و لاتترک ان یصلّی علیّ احد منهم و ...
اینگونه بود که خداوند خیر کثیر را به پیامبر داد
...: فَعَدَدْنَاهَا، فَإِذَا هِیَ أَلْفُ شَهْرٍ لَا یَزِیدُ یَوْمٌ وَلَا یَنْقُصُ جامع ترمذی ج2 ،ص861 (شبیه این حدیث در کتب شیعه: مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص36) ترجمه حدیث: بعد از صلح امام حسن ع با معاویه، شخصی به ایشان گفت: آبروی مومنان را بردی! حضرت فرمود: با من چنین پرخاش نکن، خدا تو را رحمت کند؛ چرا که پیامبر (ص) بنی امیه را [در رویای صادقه ای] بر روی منبرش دید [اشاره به ...
نگاهی به بیانات رهبری در خصوص مقام زن
به گزارش شهدای ایران به نقل از مشرق، روز ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛ روز بزرگداشت مقام زن و مادر است و همه می کوشند به نوعی از مقام و جایگاه مادران و زنان مسلمان تجلیل کنند. مروری بر بیانات مقام معظم رهبری درباره این قشر از جامعه نشان دهنده نگاه والای ایشان به بانوان جامعه اسلامی است. گزیده ای از این بیانات در تجلیل از مقام زن در نگاه اسلام و جامعه اسلامی و مقایسه آن با نگاه غرب به ...