سایر منابع:
سایر خبرها
"آسایش" اینها این است که "ناشناخته" باشند...!+عکس
صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ ؛ هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد . و تو حال گمان کن انسانی که بیش از چهل سال خودش را خالص کرده باشد ، چه می شود؟ ثمره اخلاص ، طلبیدن یار است و ثمره طلبیدن ، یافتن و ثمره ی یافتن و وصال و آن هم چه وصالی!!!! وصالی از نوع اتصال ، اتصالی که جدا ...
سه موردی که به فرموده امام جواد (ع) انسان به آن محتاج است
نزدیکان ایشان نقل می کرد: روزی دیدم که شیخ در حال خندیدن با صدای بلند است. تعجب کردم. رفتم و گفتم که شما همه را می گریانید و اکنون این گونه می خندید؟ و شیخ در پاسخ گفته بود که شیطانک خودم را مسلمان کردم. شیطانک من آمده بود تا من را از خداوند غافل کند اما آن قدر در گوش او خواندم که مسلمان شد و اشهد ان لا اله الا الله را گفت. گاهی اوقات برخی می آیند و می پرسند که ما چه کار کنیم که در دل ها ...
واژه ی کذب در قرآن
، همان نیت پاک و گرایش به هدف پاک و والاست. اینها چیزهایی است که شایسته ی توجه و دقت است وقتی که سخن می گوییم و یا به سخن دیگران گوش می سپاریم؛ در غیر از این موارد، کلام دروغ و از دروغ هم زشت تر است. چه خوب فرمود علی (علیه السلام): از دروغ کناره بگیرید، چون دور کننده ی ایمان است. راستگو بر نجات و بزرگوار، و دروغگو مشرف به سقوط و پست. و چه خوب فرمود امام صادق (علیه السلام): خداوند برای شر قفلهایی ...
زمان؛ ارزش واقعی فیلم محمّدرسول الله را مشخص می کند
بخش همان اعتراف حضرت عبدالمطلب(ع) به ابرهه بود مبنی بر اینکه من در حفظ خانه خدا هیچ کاره ام و همه کاره خداوند متعال است و محافظ خانه الهی خود خداست و این ناب ترین مباحث توحیدی است که در قالب مثال به ابرهه غیر موحد گفته می شود و عملا هم این اعتقاد بزرگ مکه اتفاق می افتد و واقعا خداوند متعال خانه اش را با ضعیف ترین اسلحه که همان ابابیل بودند از شر متجاوزان محافظت نمود و چه تعبیر زیبایی است که ضعیف ...
امام خمینی و تاکید بر بزرگداشت مقام زن/ توفیق در آموزش و پرورش رسمی نیازمند مشارکت والدین
برخوردار است به خصوص که خداوند در قرآن کریم می فرماید شما را از یک گوهر آفریدیم و همسرتان را هم از همان گوهر خلق کردیم. وی یادآور شد: خدا در آیه 195 سوره آل عمران بر این موضوع تاکید می کند که من عمل هیچ عمل کننده ای از شما چه زن و چه مرد را ضایع نمی کنم. خداوند همچنین در قرآن برای رشد و تعالی انسان ها الگوهایی را معرفی کرده است که حضرت محمد نمونه ای برای آقایان و حضرت زهرا(س) نمونه ای برای ...
واژه ی کلام در قرآن
تر از آن این که، صفات ذاتیِ شیء، کلامی است که از ذات پنهان او پرده برمی دارد؛ و این چیزی است که فیلسوفان بیان می کنند، یعنی صفات ذاتی خداوند، مثل علم و قدرت و حیات، کلام اویند. فرصتی نیست تا از نزاعهای کلامی خشنی که بین اشاعره و معتزله پیرامون قِدَم و حدوث قرآن مطرح بود، سخن بگوییم. اشاعره به قدم اعتقاد داشتند و می گفتند: مراد از کلام، همان معانی ذهنی است که کلامِ لفظی بر آن دلالت دارد ...
فقر و غنا نشانه بدبختی و خوشبختی نیست
کرده و خیر داده و اگر فقیر شدند فکر می کنند که بدبخت شده اند در صورتی که همه این حالات برای امتحان است بنابراین نه فقر اهانت است و نه داشتن مال نشانه اکرام خدا به انسان. این بستگی به زمینه ای دارد که خودمان فراهم می کنیم. استادی در ادامه با اشاره به تفسیر المیزان از آیات مطرح شده در سوره مومنون بیان کرد: خداوند به کفار مال و مکنت و فرزند داده است تا آنان را به عذاب دردناکتری مبتلا کند ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
کرد و به اندوه فرو برد. پس ای دو چشمانم اشک بریزید و بعد از آن باردیگر هم با یکدیگر اشک بریزید برای آن کسی که عرش خداوند پرشکوه از مصیبتش بیتابی کرد و به جنبش افتاد و آن همه مجد و عظمت دین خدا از این کار مُثله شد). ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین، شعری از شاعری گمنام را در رثای عباس بن علی(ع) چنین آورده است: احق الناس اَََنْ یُبکی - علیه فتیً ابکی الحسین بکربلاء و مَنْ ...
حجت الاسلام هاشمی نژاد: دنیا را بت قرار ندهید
این عظمت روی چیزی بند نیست. می دانید یک مقدار جاذبه ی زمین کم و زیاد شود همه از روی آن می افتند. دانشمندان می گویند کره ی زمین در مقابل افلاک مثل یک دانه کنجد است. آن وقت دل بعضی ها به ماشین و آهن پاره هایشان خوش است. از بچه ها تواضع کردن را یاد بگیریم. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: اگر ذره ای کبر در دل انسان باشد، خداوند او را به بهشت راه نمی دهد. بشری که اگر جنازه اش را ...
تحریم یا تسلیم؟
برجسته می شود که انسان را به حیرت و شگفتی وا می دارد. این حیرت از آن روست که طبعاً از دشمن انتظاری جز خباثت و عناد نمی رود، اما چگونه افرادی با شناسنامه های ایرانی، این چنین از خودباخته می شوند که در جایگاه بلندگوی دشمن نقش آفرینی می کنند؟ واقعیت آن است که بیماری غم انگیز خودباختگی در برابر سلطه گران، از میراث های شومی است که از دوره استعماری گریبانگیر کشور ما و دیگر کشورهای به اصطلاح ...
ابراهیم و اضطراب
شک کرده بود. ابراهیم ای پدر گرامی! آن گاه که از کوه موریه به خانه بازگشتی هیچ نیازی به مدیحه ای که تو را از غم گم کرده ات آرامش بخشد نداشتی؛ زیرا همه چیز را به دست آوردی و اسحاق را نگاه داشتی. چنین نبود؟ خداوند هرگز دوباره او را از تو نگرفت، تو شادمانه با او در خیمه ات بر سفره نشستی، همان گونه که در جهان دیگر تا ابد چنین می کنی. ابراهیم، ای پدر گرامی! از آن روزها هزاران سال گذشته است اما تو ...
چگونه به خواندن نماز اشتیاق پیدا کرده و بر تنبلی غلبه کنیم؟
اعتقاد دارد اما باور و ایمان ندارد. مثلا می داند انسان مرده ترسی ندارد, اما باز هم می ترسد. وجود این ترس در انسان دلیل است که آن اعتقاد، تبدیل به باور دل و ایمان قلبی نشده است. چه بسا اعتقاد به اهمیت نماز اول وقت باشد اما باور و ایمان به آن نباشد. برای به دست آوردن این باور می توان از اسباب باوربخش استفاده کرد, مثل مطالعه کردن کتابهایی که در موضوع نماز اول وقت نگاشته شده است که این مطالعه باید پیاپی ...
واژه ی کُفر در قرآن
و معانی موجود در قرآن را ذکر کرد. اکنون، نویسنده ی کافی روایت می کند: ابو عمرو زبیری نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و پرسید: از گونه های کفر در قرآن به من بگو، فرمود: کفر در کتاب خداوند بر پنج گونه است: کفر- جحود- که جحود بر دو گونه است-، و کفر به ترک فرمان خدا، و کفر برائت، و کفر نعمت. اما کفر جحود، همان کفر به ربوبیت است؛ مثل کسی که می گوید: خدا و بهشت و جهنم وجود ندارند. که سخن دو گروه ...
نیایش امام سجاد(ع) در زمان غم و اندوه
امان نبخشد، و مطلوب را جز طالب یاری نکند، 4. و ای خدای من همه این وسائل به دست توست، و گریز و پناه هم به سوی توست، پس بر محمد و آلش درود فرست، و گریزم را به پناه خود بر، و حاجتم را برآور. 5. الهی اگر روی کریم خود را از من بگردانی، یا مرا از فضل بزرگت بی نصیب کنی، یا روزی ات را از من دریغ ورزی، یا رشته پیوندت را از من بگسلی، راهی برای دستیابی به هیچ یک آرزوهایم جز وجود تو نخواهم یافت، و بر ...
واژه ی غضب (خشم) در قرآن
آن است که بر نفس خویش هنگام خشم حاکم باشد. هر چقدر که انسان قوی باشد، هرگز به سطح قدرت حیوانات وحشی نمی رسد، امّا به عقل و خردمندی و متانت، دنیا را آباد و به ملکوت خداوند پا می گذارد. امام صادق (علیه السلام) به ایجاز ولی با حفظ معنا در ایجاز می فرماید: خشم کلید هر شر و بدی است. و از وهب بن منبه نقل می کنند که گفتگوی بین راهب و شیطان را برای آنها بیان می کرد؛ که راهب به شیطان می گفت: کدام اخلاق ...
واژه ی غُل (بند) در قرآن
کنیم که ید (دست) معانی متفاوت، غیر از عضو بدن انسان دارد. مثل قدرت، نیرو، نعمت، مُلک و... امّا این لفظ در اصل برای عضو بدن وضع شده است و به نحو استعاری در دیگر معانی به کار می رود، چون از اموری هستند که به نوعی به این اعضا نسبت داده می شود. مثل نسبت انفاق و بخشش به دست به خاطر گشاده دستی و نسبت قدرت و حکومت به آن از حیث تصرف و مقام بخشیدن و عزل نمودن وقتی می گویند یدالله مغلولة، گویی خداوند را به ...
واژه ی فتنه در قرآن
درخت آن دو را فراخی می بخشد و علیه شیطان یکدیگر را یاری می کنند. فتانه هم یعنی سنگ محک طلا و نقره، از تعریفهای خوب و قابل توجه تعریف شریف جرجانی است: فتنه آن است که به وسیله ی آن حال انسان از خیر و شر مشخص می شود منظور امتحان و آزمایش اوست تا صبر او در بلا، و ایمانش به قضا، و عشق او به خداوند، و میزان وابستگی اش به دنیا، و فهم او از حکمت راحتی و سختی و سعادت و شقاوت مشخص گردد. در مفردات راغب ...
جمهوری اسلامی، حکومت الهی و مردمی
است و خداوند راه هدایت و گمراهی را برای انسان مشخص کرده و عقل و اراده را بدو ارزانی داشته است تا او خود انتخاب کند و مسئولیت این انتخاب را بپذیرد:[46] إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکرا وَإِمَّا کفُورا [47] براساس دیدگاه شهید صدر، حاکمیت مردم و آزادی انسان، نتیجه پذیرش اصالت حاکمیت خدا بر کل هستی است. به این صورت که انسان با پذیرش حاکمیت الهی آن را در وجود خود جاری می کند و حاکمیت ...
واژه ی غیبت در قرآن
زنا سنگسار می کرد، مردی به دوستش گفت: این مثل سگ کشته می شود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها از کنار مرداری رد می شد فرمود: از این بخورید. گفتند: ای رسول خدا! از این مردار بخوریم؟ فرمود: آنچه که به برادر دینی تان گفتید از این گندیده تر است. کلینی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمود: تأثیر غیبت بر انسان، سریع تر از تأثیر خوره ...
واژه ی فقر در قرآن
به این معنا اشاره کرده است، که گفت: فقیر کسی است که برای خود نیازی به هیچ یک از این اسباب، نبیند. همه ی آفریده ها به فقر ذاتی به خداوند موصوفند، چون در وجود و حیات به او محتاجند و تنها به فیض وجود اوست که چیزی وجود دارد؛ و عارف همه ی نیروها را از آن او می داند و شرم دارد که برای خود مالکیتی یا استقلالی قائل شود. چه خوب گفت ابن خفیف، که فقر یعنی عدم مالکیت و خروج از احکام صفات. حکیم حسن بن ...
----- " روز سه شنبه " ------
وارث : دعای روز سه شنبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند بخشنده مهربان الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ کَمَا یَسْتَحِقُّهُ حَمْدا کَثِیرا وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِی ستایش برای خداست وسپاس گفتن سزاوار اوست آن چنان که شایسته اوست ستایش بسیار و پناه می برم به او ازشرهوای نفسم إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ ...
ولایت فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
دو فرهنگ را داراست و از معایب آن نیز در امان است. پس جامعه آرمانی ایشان بر اساس معانی به وجود می آید و به عبارتی، روح و ماهیت جامعه را فرهنگ و معانی موجود در آن به وجود می آورد. از همین رو معلوم می شود که واحد تحلیلی امام خمینی(رحمه الله) فرهنگ است نه اصالت جامعه یا فرد. حال اندیشه هستی شناختی امام خمینی، بر اساس مطلب مذکور (یعنی معانی انسان و ارتباط آن ها با خداوند به عنوان منبع فیض معرفت ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
مسئولانی را در جامعه ای بشناسیم، بایستی مردم آن جامعه را مورد ملاحظه قرار دهیم. نتیجه گیری از آنچه در این نوشتار ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که غایت همه رسولان و امامان حق برپایی حکومت دینی و اجرای شریعت الهی بوده است که تبع آن انسان ها هدایت شده و قسط و عدل در جامعه برقرار می گردد. این وظیفه در دوران غیبت معصوم علیه السلام نیز از دوش شیعیان کنار نرفته و ایشان بایستی تمام مساعی خود ...
آشنایی با سوره های کتاب آسمانی/قَصَص
قومش به او گفتند: شادی مکن که خداوند سرخوشان را دوست ندارد. با آنچه خدایت داده است، سرای آخرت را بجوی و بهره ات را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خداوند بر تو نیکی کرده است تو نیز به دیگران نیکی ]و انفاق[ کن و در زمین فساد مکن که خداوند فسادگران را دوست نمی دارد. ]قارون[ گفت: این ]اموال[ با علمی که دارم برایم فراهم شده است. آیا ندانست که خدا نسل هایی را پیش از او نابود کرد که از او ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه امامت-امت
بی هدف باشد. هدف از آفرینش انسان سیر تکاملی او در همه ابعاد وجودی است و بارور شدن و شکوفا شدن او سرانجام سیر به سوی کمال مطلق. (بهشتی، 1390: 201) خداوند برای هدایت انسان ها به سمت این هدف متعالی دو حجت ظاهر و باطن در اختیار آن ها قرار داده است. مقصود از حجت باطن، عقل و خرد و حجت ظاهر، پیامبران و امامان است. در واقع از نگاه شهید بهشتی، اسلام برای انسان آزاد و آگاه زمینه و توان شکوفایی ...
من حق ندارم حرف بزنم اما این آقا هر کاری دلش می خواهد می کند
برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال درست است؟ به اعتقاد من باید انتخاباتی برگزار شود که عدالت در آن وجود داشته باشد. مثل انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که با رای مردم افراد انتخاب می شوند. من نمی دانم روش انتخابات فدراسیون به چه شکلی است اما باید براساس عدل و عدالت باشد. باید طوری رییس فدراسیون فوتبال انتخاب شود که حق به حقدار برسد و دخل و تصرفی در آن نشود وگرنه کار در آینده ایراد پیدا می کند ...
آراء سیاسی و حکومتی محدث جزایری (1050 - 1112 ه.ق)
جعلت الکل فی مملکه العدل مقهورین تحت السیاسه اعتدل الامر و ظهر العدل فی مملکه البدن ... (4) محدث جزایری در بحث ریشه یابی خاستگاه حکومت گفته است که حکومت در دست خداوند است و خداوند آن را تنها برای بندگان صالح و عادل که حکومت را وسیله ای برای خدمت به مردم و اصلاح امور آنان می دانند، واگذار نموده و ستم کاران را از آن محروم کرده است. (5) دین و سیاست نگرش محدث جزایری به ...
روایت مَقدِسی از زندگی حضرت ابرهیم (ع)
و قربت و نزدیکی به خداوند و خدا داناتر است. اما داستان که چگونه بود و چگونه با او سخن گفت و چگونه کارد کند شد به درازا می کشد و امیه آن را در شعر خویش آورده است: و ابراهیم که به نذر خویش وفا کرد/ و صاحب عظمت و بزرگواری بود:/ ای فرزند من تو را نذر خدای کردم شکیبا باش، وجود من فدای تو باد!/ و آن پسر پاسخ داد که هر چیز/ از آن خداوند است، بی هیچ به خود بستنی/ و خداوند گردن او را مسین گرداند/ چرا ...
سرچشمه و خاستگاه فلسفه اسلامی
...> گرچه موضوع فلسفه، اصل هستی است، اما هر جستجوی فلسفی ای در فلسفه اسلامی بدون بحث از خداوند، ناتمام خواهد بود. قلب فلسفه اسلامی را خداوند و مسئله ذات و صفات الهی شکل می دهد. نخستین ابداع فارابی متوجه تقسیم وجود به واجب و ممکن بود. بیشترین نزاع فیلسوفان اسلامی در باب صفات خداوند و به ویژه علم الهی بود. مسئله اراده و اختیار انسان و نیز مسئله بقا و جاودانگی نفس بدون حل موضوع صفات الهی میسر نیست؛ همان طوری ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
فراهم آوردن پراکندگان و اصلاح ذات البین و آشکار کردن کارهای پسندیده و پوشاندن رفتار نکوهیده و نرمخویی و فروتنی و خوشرفتاری و...، به زینت پارسایان بینا رأی... و من و فرزندانم را از شر شیطان رانده شده، ... و از شر هر حاکم سنگر و شر هر خودکامۀ زور خشم... و از شر هر نزدیک و دور و از شر هر جنّی و انسی که بر رسول تو و خاندان او به جنگ برخیزد... پناه ده). باری. سخن گفتن از ظاهر و باطن دعای صحیفه نه در ...