سایر خبرها
آیا حجیت قرآن ذاتی است و از مصونیت ذاتی برخوردار است؟
ید بیضا مبعوث شد، خداوند به او فرمود: اسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَیْکَ جَنَاحَکَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِکَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّکَ إِلَی فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ[6]؛ دستت را در گریبان خود فروبر، هنگامی که خارج می شود سفید و درخشنده است بدون عیب و نقص ؛ و دست هایت را بر سینه ات بگذار، تا ترس و وحشت از تو دور شود ...
از نزدیک شاهد کینه افراد بسیاری با نوع هزینه کردن مرحوم سلحشور در سریال یوسف(ع) بودم/ ماجرای به تعویق ...
تلویزیونی و انیمیشن ساخته شده اند که اغلبشان فقط تا زمان خروج بنی اسرائیل توسط حضرت موسی(ع) و این قوم را همچنان قوم برتر و مورد توجه خداوند نشان می دهند و قصه را با شکست بت پرستان، فراعنه و فرعون تمام کرده اند. ولی اصل ماجرای قصه حضرت موسی(ع) اتفاقاً بعد از خروج از مصر رخ می دهد. بهانه های مختلفی که بنی اسرائیل می گیرند و لجاجت های متعددی که با جناب موسی(ع) می کنند و حتی نقشه قتل پیامبر ...
چگونه مومنی را شاد کنیم؟
فرح مربوط به دنیا با لحن مذمت آمیز و نکوهش آمیزی یاد شده است. مانند: انه لفرح فخور (هود: 10) و یا لا تفرح ان الله لا یحب الفرحین (قصص: 76). این آیه درباره قارون است که به واسطه نعمت های دنیایی، به خود می بالید و بسیار مغرور بود. بنی اسرائیل برای نصحیت او به نزدش آمدند و گفتند: لا تفرح ان الله لایحب الفرحین ; خیلی سرمستی نکن، خدا فرحین را دوست نمی دارد. معمولا در ادبیات فارسی تعبیر سرمستی برای این ...
حجت الاسلام علی پناه: جوان عابد، مایه ی مباهات پروردگار است
تن من است هر کس او را اذیت کند، مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد، گویی خدا را آزرده است. این جمله را پیامبر مکررا فرمود . تا کسی بعد از ایشان کسی اورا اذیت نکن. خوب است که سفارش کرد، اگر سفارش نمیکرد معلوم نبود امتش با حضرت چه میکردند . پی نوشت: 1- بحار الانوار، ج68، ص221؛ منهاج البراعة(للخوئی)، ج19، ص320 2- سوره یس آیه 68 3- سوره قصص آیه 72 4- معانی الأخبار، ص 325 5- کنز العمّال: ج 15 ص 776 ح 43057 6- وسائل الشیعه ج10 ص437 7- نور الأبصار ص 52 . 8- همان ...
شجره انقلاب؛ از تولد تا تناوری در میان هجمه ها
دنیوی و سرگرمی های آن قطع رابطه کرده و به پروردگار خود پناهنده شده و جز قرب خدا آرزویی نداشته و به درگاه خدا عرضه می دارد : پروردگارا مرا از دست فرعون و اعمال او و نیز از این قوم ستمکار نجات بده و این دعا در حقیقت اعلام بیزاری و برائت ازجامعه آلوده و ستمکار فرعونی است ... در ادامه مثل برای اهل ایمان حضرت مریم دختر عمران را نام می برد و مریم (س ) تنها زنی است که در قرآن به نام او اشاره شده و در سی ...
واژه ی فتنه در قرآن
...: آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند. 13- همان، آیه ی 3: و به یقین، کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم، تا خدا آنان را که راست گفته اند معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد. 14- طه (20)، آیه ی 40: و تو را بارها آزمودیم. 15- عنکبوت (29)، آیه ی 10: و چون در راه خدا آزار کشند، آزمایش مردم را مانند عذاب خدا قرار می دهد. ...
قرآن در دعواها و اختلافات سیاسی به حاشیه رفته است
مقام بیان بخشی از ماجرای نبوت حضرت عیسی در سوره مبارکه آل عمران بیان شده یاد آورشد: حضرت عیسی از انبیاء دارای کتاب و شریعت است که خداوند در 45 جای قرآن نام حضرت را به عنوان عسیی ذکر است و در 11 جای قرآن با کلمه مسیح از او یاد کرده است و در 13 سوره قرآن خداوند داستان این پیامبر بزرگوار را نقل کرده است. وی با اشاره به توضیح آیه 52 از سوره مبارکه آل عمران گفت: حضرت عیسی در بین همه انبیاء ...
دلایل عقلی و روانشناسی استفاده از حجاب
نیست که اگر توافق زن و مرد بر این رابطه نامشروع وجود داشته باشد و راضی هم باشند، خدای متعال هم راضی باشد. بحث حجاب هم این گونه است؛ هم حق الناس است و هم حق الله. حجاب از آن مسائلی است که وقتی رعایت می شود هم حقوق مردم رعایت می شود و هم حق خداوند و کسانی که بی حجابند، حق مردم را ضایع می کنند و به نظام اجتماع و به خانواده ها و به عفت ها و به آزادی فکر ضربه می زنند و هم حکم خدا را زیر پا ...
روایت مَقدِسی از زندگی حضرت ابرهیم (ع)
.... این کار اوست. گویند قصدش این بوده که خود را نشان دهد چرا که او این کار را کرده بود و میان ابراهیم و ایشان ماجراها روی داد تا این که گفت: شرمتان باد از آن چه از غیر خدا می پرستید آیا خرد نمی ورزید. گفتند: او را بسوزانید و خدایان خویش را یاری کنید، اگر می کنید [الأنبیاء: 68]. پس آتشی بزرگ افروختند، و ابراهیم را در آن افکندند و خداوند این آتش را بر او برد و سلام گردانید و او را فرمان داد تا از ...
روایت ابن اثیر از زندگی حضرت ابراهیم (ع) (1)
...: پس تا وقتی که به نحوی در کیش باطل خود پایدار هستی، خدا از تو هیچ قربانی را نخواهد پذیرفت. نمرود گفت: ای ابراهیم، من نمی توانم از فرمانروایی و پادشاهی خود چشم بپوشم. آنگاه چهار هزار گاو قربانی کرد. از ابراهیم نیز درگذشت. بدین گونه خداوند ابراهیم را از خشم نمرود برکنار داشت. مردانی از قوم نمرود نیز، با وجود بیمی که از نمرود و بزرگانش داشتند، وقتی دیدند که خدا با ابراهیم چه کرد، همانند او، به خدای ...
روایت یعقوبی از زندگی حضرت ابراهیم (ع)
گروه گمراهان می شوم پس چون روز رسید و خورشید از خاور برآمد گفت: هَذَا رَبِّی [6: 76] این که روشن تر و درخشنده تر است پروردگار من است پس چون خورشید در افق ناپدید گشت پنهان گشت و پروردگار من پنهان نمی شود، همان طور که خدای متعال سرگذشت و داستان او را گفته است. و آن گاه که سن ابراهیم به حد کمال رسید از بت پرستی قوم خود در شگفت می شد و می گفت: أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ [الصافات: 95] آیا آن چه را ...
عاقبت مرفّهین کم فروش!
به گزارش مازند اصناف ؛ یکی از موضوعات مهمی که در قرآن کریم بعد از دعوت به توحید روی آن تاکید فراوان شده توجه به مفاسد اقتصادی است. در آیه 85 سوره اعراف از قول شعیب نبی خطاب به قومش پس از اشاره به عبودیت خداوند و توحید، به مبارزه با مفاسد اقتصادی توصیه می شود. نخست آنان را که آلوده به کم فروشی و تقلب و تزویر در معامله بودند از این کار باز می دارد و سپس می گوید اکنون که راه خدا برای شما آشکار شده ...
آشنایی با سوره های کتاب آسمانی - نَمل
سرچشمه حکمت است و بر تمامی امور داناست. در این سوره بخش هایی از زندگی و سرگذشت پیامبر بزرگ الهی: حضرت موسی، حضرت داوود، حضرت سلیمان، حضرت صالح و حضرت لوط ذکر شده است. داستان حضرت سلیمان در آیات 15 تا 44 می آید. ابتدای داستان چنین است: (و به راستی به داوود و سلیمان(1) دانشی عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش خدایی را که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمانش برتری داده است. و ...
روایت ابن اثیر از زندگی حضرت ابراهیم (ع) (2)
: منظور از دو قربانی چیست؟ جواب داد: عبدالمطلب نذر کرد که اگر خدا کندن چاه زمزم را بر او آسان سازد یکی از فرزندان خویش را قربان کند. هنگامی که می خواست به عهد خویش وفا کند قرعه کشید و قرعه به نام عبدالله- پدر حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)- افتاد. بعد برای عبدالله صد شتر فدیه داد. یعنی به جای او صد شتر قربان کرد. قربانی دوم نیز اسماعیل بود. عکرمه و عبدالله بن مسعود و ابن سابط و ابن ابی ...
واژه ی شمس و قمر در قرآن
در سوره ی انعام آمده، نمونه ی روشنی است بر این که قوم او در کنار پرستش بتها، به تقدس یا عبادت زهره و خورشید و ماه اشاره می کردند؛ و آن گاه وی اعتقاد آنها را در معرض آزمون قرار داد. و یک بار رویش را از جانب ستاره و بار دیگر از جانب ماه و بار سوم از جانب خورشید برگرداند و به اندیشیدن ادامه داد و دریافت که حرکت هر یک از این کرات سه گانه و طلوع و غروبشان دلیلی است بر این که آنها آفریدگاری دارند که ...
حاجت خواستن از غیر خدا در قرآن
خواهم که او همانا آمرزنده مهربان است . علاوه بر آمرزش در آخرت، گاهی برای رفع عذاب دنیا نیز می توان اولیای الهی را واسطه قرار داد؛ چنان که درباره قوم حضرت موسی (ع) می خوانیم: (وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَیْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا یا مُوسَی ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ ...) [12] ؛ و هنگامی که عذاب بر آنان فرود آمد، گفتند: ای موسی! پروردگارت را به عهدی که نزد تو دارد، برای ما ...