سایر خبرها
جایزه نخست جشنواره نهج به ایران رسید
و فیلمسازان حضور داشتند. در ابتدای این مراسم، کلیپی درباره فعالیت های شبکه کربلا پخش شد، سپس رئیس این شبکه در سخنانی گفت: ما شما را به اینجا دعوت کردیم که هم تمدن خودمان را به شما بشناسانیم و هم با فرهنگ شما آشنا شویم. در ادامه حسنین الهانی مدیر جشنواره ضمن قدردانی از عتبه مقدس حسینی بابت همکاری در برگزاری جشنواره، از شرکت کنندگان برای حضور در این جشنواره تشکر کرد. ...
روزنامه های سه شنبه
تأثیرات آن بر زندگی مردم اشاره کرد و افزود؛ دولت در عین حال تلاش کرده تا گام به گام اتکاء بودجه را به درآمدهای نفتی کاهش داده و برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب، سال 94 اولین سالی بود که صادرات غیرنفتی بیشتر از واردات غیرنفتی در کشور شد. این روزنامه با بررسی عنوان آیت الله هاشمی رفسنجانی: تقویت قدرت موشکی کشور ضروری است، آورد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز تأسف از تحریف و تقطیع ...
پشت سر شیخ نذیر نماز می خواندند
صدایش را روی کسی بلند کرد. یک بار هم این بچه با صدای بلند با ما حرف نزد. خیلی اهل دعا بود. در جبهه زیاد قرآن، دعا و نماز می خواند. گاهی پشت سرش نماز می خواندند. آخرین اعزامی که داشتند مربوط به چه عملیاتی بود؟ آخرین حضورش مربوط به عملیات رمضان در ماه رمضان 61 بود. 25/4/61 شهید شد. سه ماه در جبهه حضور داشت و مسئولیت فرمانده گروهان و دسته گردان را به عهده داشت و بر اثر اصابت ترکش ...
ایوان تورگنیف، روسِ لیبرال در ایران
میان نویسندگان روس می شناسند . نام کاملش ایوان سرگئی یویچ تورگنیف. او را بزرگ ترین نویسنده روس قرن نوزدهم می دانند. نویسنده ای که خلاف جریان آب شنا می کرد؛ از خشونت نسل انقلابی بیزار بود، با این حال در داستان هایش شجاعت و ایثارگری این نسل را می ستود. اشراف زاده بود اما پس از مرگ پدرش زیر سایه مادری زندگی کرد که روحی مستبدانه داشت. نویسنده ای که به غرب سفر کرد و تحصیل و زندگی کرد اما به وقتش به ...
جعبه سیاه بازگشت احمدی نژاد
جوانان عیب نیست. معتقدم طیف احمدی نژاد تلاش می کند ذهن مردم را مشغول کند و از مرحله دوم انتخابات، از مساله خبرگان و اقتصاد مقاومتی منصرفشان کند. تلاش می کنند تا این طور القا شود که راه حل مشکلات این است که ایشان برگردد. الان که نه وقت داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری است و نه وقت انتخابات آن. من به عنوان یک شهروند، با آن کارنامه منفی که آقای احمدی نژاد از خود نشان داد، هرگز او را صالح برای این سمت نمی ...
پادزهر ژاپنی پول سمی
شدن آن رفت. یک معما در اقتصاد ایران، افزایش حجم نقدینگی در چند سال اخیر با سرازیر کردن درآمدهای نفتی به اقتصاد است؛ این مشکل در حال حاضر در بانک ها نیز وجود دارد؟ مشکل نقدینگی همه بخش ها از جمله بانک ها است، آیا می توان این معما را حل کرد و آیا مطالبات بخشی از این راه حل است؟ دکتر تقی زاده: این سوال شما را می توان با یک محاسبه اقتصادسنجی نه چندان پیچیده پاسخ داد. در ژاپن نیز ...
افزایش خدمات رسانی به گردشگران نوروزی درایلام
جماعت خبر داد. نیروهای جمعیت هلال احمر ایلام نیز در طول تعطیلات نوروزی به منظور امدادرسانی به حوادث احتمالی در آماده باش کامل قرار داشتند و با استقرار در مناطق مختلف به ویژه در شهرستان های کوهستانی در ایجاد آرامش خاطر برای گردشگران و رسیدگی به مشکلات آنها نقش بسزایی ایفا کردند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: امدادگران این جمعیت در ایام تعطیلات نوروزی امسال در مجموع به 27 حادثه جاده ...
فوتبالیستی که فرمانده گردان توپخانه جوادالائمه شد
کارش گرفت. پس از این به خاطر سرعت عمل و کار خوبش او را به جانشینی و سپس فرماندهی آتشبار 130م.م برگزیدند. فرماندهی و اداره یک آتشبار سنگین 130م.م در اوایل شکل گیری توپخانه سپاه، استعداد و نبوغ و توان بالایی را می طلبید که او به خوبی از آن برخوردار بود. درعملیات بزرگ فتح المبین، بیت المقدس و رمضان خدمت در توپخانه از او فرمانده ای مجرب و متخصص و کارآمد ساخت. درعملیات بیت المقدس زخمی شد ...
پادزهر ژاپنی پول سمی
درآمدهای نفتی به اقتصاد است؛ این مشکل در حال حاضر در بانک ها نیز وجود دارد؟ مشکل نقدینگی همه بخش ها از جمله بانک ها است، آیا می توان این معما را حل کرد و آیا مطالبات بخشی از این راه حل است؟ دکتر تقی زاده: این سوال شما را می توان با یک محاسبه اقتصادسنجی نه چندان پیچیده پاسخ داد. در ژاپن نیز برای پیدا کردن دلیل انباشت مطالبات معوق در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 همین کار را انجام داده اند. یک ...
بهرام رادان از اوج و فرودهایش می گوید
تفحصی که برای انتخاب هایت می کنی، بپردازیم. پشت آن چه تفکری وجود دارد؟ تعبیر که شما استفاده می کنی، مربوط به بعد از انتخاب نقش ها و انجام کارهاست؛ زمانی که در حال انجام کاری هستم، به تحلیل آن نمی پردازم. با تحقیق کار را نجام می دهم اما پیش خودم فکر نمی کنم که الان نیازمندم که مثال بروم در فلان نقش بازی کنم و بعدها تحلیلش چنان شود یا جاه طلب باشم. من همیشه کاری را که فکر می کنم درست است، براساس ...
شعور موسیقایی مردم ما بالا رفته است
اسلامی مجوز آن را صادر کند. من برای ساخت ویدئو در گذشته پیشنهادهای بسیاری را از خارج کشور داشته ام و هنوز هم کم وبیش به من پیشنهاد می شود، اما این پیشنهاد ها اصلا برایم اهمیتی ندارد. در این 10 سال که فعالیتتان در موسیقی خیلی جسته وگریخته بود، مشغول چه فعالیت دیگری بودید؟ گویا در حرفه مدلینگ هم فعال بودید. بله، مدل هم بودم اما خیلی کم. این سال ها برای من تلخی ها و شیرینی هایی داشت که ...
دوست دارم به ریشه ها و سنت هایم فکر کنم
ای دیگر در رپرتوار این ساز نقش ایفا می کند یعنی شما با یک نگرش دیگری مواجه می شوید؛ اینکه چگونه یک ساز از نگاه آهنگ سازی دیده شود و از امکاناتش در فضای آهنگ سازی استفاده شود و اینکه می توان آن را درون یک ظرف دیگری قرار داد که تا به حال به آن نگاه نشده است، با توجه به اینکه ما می گوییم نی یک ساختمان بدوی دارد اما نگاه آهنگ ساز توانسته این ساز را تا این حد شاخص کند. به نظرم این اندیشه است که در ...
سقوط تیراژ سنگین وزن ها به پرتگاه رکود
محمدعلی دیانتی زاده* - گشت وگذاری در نمایشگاه بین المللی خودرو اسفندماه پارسال در تهران کافی بود تا علاقه مندان به بازدید از غرفه ها و سالن های سازندگان خودروهای کاروتجاری متوجه غیبت نیمی از شرکت های سازنده خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری و مسافری شوند. مروری بر آمارهای موجود نشان می دهد که غایبان نمایشگاه ها ماه های متوالی است که تولید نداشته اند و حتی حاضران نیز غالبان با کاهش تولید ...
مسجد جامع خرمشهر بنای ساده ای که مظهر مقاومت و هویت ایران اسلامی شد
یاری ادامه مقاومت نمی کرد و خبری از پشتیبانی نبود، از همه طرف به خرمشهر حمله می شد و انگار که روزهای آخر مقاومت در خرمشهر بود. حالا مسجد جامع خرمشهر یعنی کانون مقاومت در آستانه سقوط بود، مسجد جامعی که نقش بیمارستان و ستاد عملیات مقاومت شهر را بر عهده داشت در تیررس دشمن قرار گرفت، اگر مسجد جامع خرمشهر سقوط می کرد دیگر برای رزمندگان پناه و روحیه ای نمی ماند. رزمندگان با مسجد ...
خواندنی های دفاع مقدس
به فروش رفته است. سلام بر ابراهیم تلاش دارد تا از گذر خاطرات و گفته های دیگران، شخصیت ابراهیم هادی را به عنوان یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس به مخاطب معرفی کند. در این راه، کتاب با استفاده از بیانی داستان گونه بر روایت های کتاب جذابیت بخشیده است. بخش اول کتاب، به زندگی نامه شهید اختصاص دارد. شهید هادی در یکم اردیبهشت ماه سال 36 در خانه ای اجاره ای در خانواده ای مقید و مذهبی متولد می شود ...
دُمل چرکی سراوان در دل طبیعت گیلان شیرابه می زاید
اینجا زندگی می کرده اند، تنها 36 خانوار باقی مانده و بیشتر اهالی به دلیل اینکه درآمدزاییشان از طریق کشاورزی بوده و حالا دیگر قادر به ادامه آن نیستند، منطقه را ترک کرده و در مناطق دیگر مشغول کارگری هستند. دهیار جوکلبندان از روزهایی می گوید که 200 هزار قطعه ماهی در رودخانه سیاهرود تلف شدند و از شب هایی که پشه و مگس امانشان را می برد. سمیع زاده توضیح می دهد: طبق آزمایشات به عمل ...
مجیدی و پرستویی نامزد چهره سال هنر انقلاب
، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا در نقطه کور به ایفای نقش پرداخته اند. در خلاصه داستان این فیلم به قلم احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور آمده است: خسرو که 23 روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده؛ با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره، ذهنش را اشغال کرده، وارد خانه اش در تهران ...
مصاحبه با امید رضایی، مهاجم ارومیه ای رهپویان
آغاز کردید و در طی این سالها، عضو کدام باشگاه ها بودید؟ در رده ی نوجوانان فعالیت خودم را از تیم شهید کاظمی، زیر نظر آقای عباس رحمانی آغاز کردم و پس از آن در تیم آریا پارس ارومیه حضور داشتم که هدایت این تیم بر عهده ی آقای طاهر شفیقی بود و ایشان نقش به سزایی در پیشرفت بنده داشتند. در این برهه از زمان به تیم ملی نوجوانان هم دعوت شدم اما فرصت بازی پیدا نکردم. در ادامه به تیم جوانان و امید ...
آزموده شدن به هنگام رکود
به تندی فراموش می کنیم تا آن روزها دوباره بر ما فرود آیند. درحالی که نا آماده گرفتار می شویم تشویش و اضطرابمان فزونی می گیرد. به خود می گوییم که سرانجام همه چیز دوباره خواهد شد و کوششی فراوان تر کار بازرگانی را از کسادی خارج خواهد ساخت. ما در نقش یک بازرگان و به عنوان یک انسان به این شیوه پرورش می یابیم. در زمان های ناساز و دشوار است که این پرورش پدید می آید. همین داستان درباره ی ...
دلایل استقبال سرد کاسترو از اوباما و بهای انقلابی ماندن کوبا +تصاویر
حاکمیتی اهداف اجتماعی و انسانی را در محور کار قرار داد، نه فرمول های بی انعطاف و جزمی هزینه و فایده در مکتب سرمایه داری که طبق آن اگر درصدی از جامعه یر چرخ های جامعه له شدند هم مهم نیست، چرا که زنده باد بازار آزاد و نظام جهانی سرمایه داری. کاپیتالیزم نئولیبرال جهانی، با محوریت ایالات متحده، که دستمزدها را به حداقل معیشت فرو می کاهد و نیروی کار را بدون حمایت های حکومتی اسیر شبکه ای از ...
گفتگو با نویسنده جایزه بهترین تصویر گری کتاب کودک سال 2015 آلمان
دوست بزرگ توضیح دهید. از حدود 20 سال پیش به دلیل علاقه بسیارم به نویسندگی برای کودکان، در این حوزه مشغول به نوشتن هستم و تاکنون کتاب های مختلفی را با موضوعات مختلف برای کودکان نوشته ام. این کتاب ها که عمدتا به زبان های چینی، اسپانیایی، ایتالیایی، عربی، ژاپنی و آلمانی ترجمه شده، همواره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در مردادماه سال گذشته، کتابم به نام دوست بزرگ از سوی هنرمندی یزدی به نام مهرداد ...
اسباب بازی، کالای فرهنگی با رویکرد اقتصادی
.... در تولیدی ما 4نفر انباردار هستند و با پرسنل خط تولید و کادر اداری و عوامل پخش و توزیع 16نفر مشغول به کارند. برای شروع کار در این حرفه با حجم کم دست کم 50 تا 60میلیون تومان باید کنار بگذارید. فرصت ها و تهدیدها حیاتی با اشاره به قاچاق گسترده و وجود اجناس نامرغوب اضافه می کند: به خاطر توان پایین واحدهای تولیدی و همچنین فروش کم، بازار مملو از کالاهای بی کیفیت شده است. در همین ...
سریال رهایی از شبکه دو/ مستند ساحل و نمایشنامه رادیویی آفاق
ایرانی را روایت می کند و علی میلانی، بهناز بستان دوست، شهین دخت نجف زاده، حمید منوچهری، نازنین مهیمنی و نورالدین جوادیان در آن ایفای نقش کرده اند. آفاق به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا و گویندگی میرطاهر مظلومی، هفدهم فروردین، ساعت 13:30 از رادیو نمایش پخش می شود. فراهنگ**9157 * 1569 انتهای پیام /* ارتباط با سردبیر: info@avaeabiposhan.ir تماس بی واسطه با مسئولین ...
حوادث کوتاه از کشور
زنجان- خبرنگار کیهان: رئیس پلیس راهور فرمانده انتظامی زنجان از مرگ یک کودک 3 ساله در اثر برخورد با یک دستگاه خودرو نیسان پاترول خبر داد. سرهنگ رمضان آفریدون گفت: این کودک مشغول بازی در خیابان بود که در اثر غفلت والدین خود، و بی احتیاطی راننده نیسان شدیداً مصدوم شده و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. کشف 785 رأس دام قاچاق سرویس شهرستانها: فرمانده ارزوئیه گفت: مأموران ...
ابد و یک عشق احسان و سولماز
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : در سال های گذشته یکی از برنامه های پرمخاطب تلویزیون در ماه رمضان ماه عسل بود که مردم با داستان های مطرح شده در این برنامه ارتباط خوبی برقرار می کردند. یکی از این مهمانان که سال گذشته توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد، زوج جوانی به نام سولماز و احسان بودند که به احتمال زیاد داستان شان را شنیده اید. این زوج با وجود مشکلات زیاد، همچنان به ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (236)
انقلاب کشورمان حال عمومی خوبی ندارند و در وضعیت کما به سر می برند. امیدواریم خانم حکنت هرچه سریع تر سلامتی خود را به دست بیاورند و جامعه هنری را خوشحال کنند. از کارنامه ی پربار خانم حکمت میتوان به "برزخی ها" ساخته زنده یاد ایرج قادری، "ماه پیشونی" ساخته جواد ارشاد و "آواز قو" به کارگردانی سعید اسدی اشاره کرد. سلفی لادن مستوفی در کنار محمدرضا شیرخانلو در پشت صحنه کار جدیدشان که ...
سفرنامه وزیر سابق ارشاد از شهر رویایی کلوت + تصاویر
فریبندگی رهرو خسته را به ادامه حرکت وا می دارد. نخل های بلندقامت و رعنای شهداد از کیلومترها فاصله خودنمایی می کند و قبل از مردم خونگرم این دیار، مسافران کویر را به سوی خود می خواند تا این شهر قدیمی که روزگاری خبیص نامیده می شده، موردتوجه قرار گیرد و رهگذران از مکان های دیدنی آن ازجمله باغ ها، قلعه ها، آب انبار حاج محمد تقی و امام زاده زید بازدید کنند. شهداد شهر کوچکی با جمعیت ...
پایانی متفاوت برای سریال های نوروزی
قرار گرفته بود. در واقع این سریال کاراکترهایی پویا و متحول شونده را پیش چشم تماشاگر تصویر کرد. با این حال این سریال با وجود آن که تجربه جدیدی و نقطه عزیمتی به سمت فانتزی سازی استاندارد در تلویزیون بود، در بخش هایی می توانست عملکرد بهتری را به رخ بکشد. نخست آن که چه بهتر که این سریال پر گره و برخوردار از داستان های متعدد که با از دست دادن قسمتی از آن بیننده به سختی می تواند خود را با ادامه داستان ...
هومن سیدی: اگر تقلید کنم کارگردانی راکنار می گذارم
هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان [...] هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان یک فرد مشهور و فساد اخلاقی اش در سینمای ایران روایت می شود و از آن جا که چند نمونه واقعی هم دارد – از جمله مشهورترین آن ها ماجرای شهلا جاهد و ناصر محمد خانی است که موقعیت بحرانی فیلم شباهت قابل توجهی به آن دارد – توجه مخاطبان در جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این فیلم در اکران به تنهایی می تواند پدیده گیشه باشد اما اکران نوروزی و قرار گرفتن در کنار فیلم های کمدی و جدی دیگر، هنوز آنگونه که شایسته است فیلم دیده نشده است. در بخش اول گفت وگو با هومن سیدی درباره داستانگویی فیلمش و روایتی که برای بازگویی قصه در نظر گرفته، توجه به مخاطب و ساخت آثاری که سطح سلیقه مخاطب را نازل می کند صحبت کردیم که از نظرتان می گذرد: زندگی پیچیده است/ به راحتی نباید قضاوت کرد فیلم با جمله ای از ویلیام فاکنر آغاز می شود و نام فیلم هم از رمان مشهور خشم و هیاهو برگرفته شده است . رمان فاکنر حاوی چند زوایه دید است و سرهم نهادن از حکایت چند راوی است همین دلیل باعث شد نام فیلمی که تلاش کردید با ماهرانه ترین نوع ممکن داستان را با پیچیدگی و پس و پیش کردن وقایع آن هیجانی و دلهره آور روایت کنید، از رمان فاکنر اقتباس کنید یا دلیل دیگری وجود داشت؟ بن مایه اصلی حرفی که در فیلم وجود دارد و باید روی آن تمرکز می کردیم این بود که به راحتی راجع به یک جریان نباید نظر دارد و بیرون گود قرار گرفت و درباره یک زندگی نظر داد. زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. لزوما آن جریانی که به چشم می بینیم و ذهن ما آن را واقعی تلقی می کند، می تواند واقعی نباشد و می تواند وجه دیگری هم داشته باشد و واقعی تر از آن باشد که ما فکر می کنیم. ما چون هیچ گاه امکان شنیدن و دیدن تمام وجوه را نداریم به راحتی قضاوت می کنیم و اجازه می دهیم احساسات ما بر عقل غلبه کند. به طور مثال در یک دعوای زناشویی به خودمان اجازه می دهیم تقصیر را به گردن یکی از طرفین بیندازیم . قرار بر این است که خشم و هیاهو برای لحظه ای تماشاگر را به خودش بیاورد و به این مهم فکر کند که در یک لحظه نمی تواند درباره شخصیت های داستان نظر بدهد و قضاوت کند. به همین دلیل نوع روایتی که انتخاب شد که در نوع مرسوم ادبیات و فیلمنامه نویسی، سینما ، تئاتر و تمام گونه های دیگر تصویری یا ادبیاتی موجود است انتخاب شد . احساس کردم این نوع روایت برای این نوع پیام انتخاب درست تری باشد ما هر دو شخصیت را نشان می دهیم نه تنها برای دیده شدن بازی ها یا خندیدن یا هر چیز شبیه به این... این اتفاقات هر کدام می تواند واقعی باشد و ما راحت نمی توانیم به ضرس قاطع یک فرد را متهم و دیگری را مبرا از خطا و لغزش بدانیم در داستانگویی مدیون رمان خشم و هیاهو هستم برگرفتن نام فیلم از رمان خشم و هیاهو را بفرمایید درست است که این رمان به فیلمنامه من و بالعکس ربطی ندارد اما بعد از خواندن این رمان دغدغه نگارش این نوع فیلمنامه به ذهنم رسید. من خودم را یک جورهایی مدیون این رمان می بینم برای نوشتن این فیلمنامه درست است که تاکید می کنم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دو کاراکتر، مصداق اصلی خشم و هیاهو هستند/ از آثار بزرگ یاد می گیرم با خواند این رمان به سمت داستانگویی در سینما رفتید؟ بله. احساس کردم این دو کاراکتر اصلی من مصداق اصلی نام رمان هستند هر دو مصداق اصلی هم خشم و هم هیاهو هستند. اعتقادم این است که خود کاراکترها یک حرکت رو به جلویی دارند و خودشان برای خودشان اسم می یابند و برخی لحظات را تعیین می کنند. احساس می کردم بعد از نوشتن کل فیلمنامه چقدر یک کاراکتر را خشم نوشتم و دیگری را هیاهو. فکر کردم این اسم شاید درست باشد . البته مقیاس فیلمنامه و رمان کار خطایی است اما من یاد گرفتم که از آثار بزرگ استفاده کنم ، بهره بگیرم و تلاش کنم برای یادگیری بیشتر. شخصیت ها کدام نزدیک به خشم و کدامیک بیشتر به سمت هیاهو رفتند؟ برای من خسرو داستان خشم است و حنا هیاهو. آنونس را هم بر این مبنا ساختم یکی را کاملا خشم و دیگری را کاملا هیاهو. خسرو خانواده دوست است این خشم خسرو از کجا می آید؟ خشم خسرو، عصبی بودن، نگران بودنش، حتی دل لحظه های احساسی هم آرامش ندارد. بیس فیلمنامه را که می نوشتم خسرو رادر دو وزنه قرار دادم جایی که از خودش تعریف می کند فکر کردم که باید خودش را درست تعریف کند بدون ایراد و بی نقص . این دم دستی ترین نگاهی است که در لحظه اول به فیلمنامه نویس ارجاع می دهد اما هرچه جلوتر رفتم به دم دستی بودن این نوع معرفی بیشتر پی بردم. خسرو باید وقتی از خودش تعریف می کند بگوید فردی هستم که عصبی می شوم و پرخاش می کنم من این ایرادها را دارم اما لزوما خانواده برایم مهم است. وقتی خسته است به خانه می آید با بچه بازی می کند اما جنبه اش را ندارد زود از کوره درمی رود. فرد عصبی لزوما گناهکار نیست/ تلاش کردم تصویر یک فرد واقعی را به نمایش بگذارم با این معرفی پس زمینه به مخاطب می دهید که در انتها مخاطب قضاوت خودش را داشته باشد؟ حتما همینطور است. آدمی که عصبی و پرخاشگر است لزوما گناهکار نیست. اگر داد و بیدار می کند لزوما قاتل نیست. شکل و شمایلی که خسرو از خودش ، همسرش (تینا) و حنا روایت می کند کاملا به گونه ای است که هر جور دل خواهش است آن ها را تعریف می کند. جلوتر که می رویم حنا هم همین کار را می کند. در روایت حنا، خسرو آدم بسیار ضعیف و متزلزل است کسی که به او آسیب وارد می شود. کسی که همسرش او را مورد توهین و تحقیر قرار می دهد (رفتار تینا با خسرو در ماشین). کسی که به عنوان یک مرد زار می زند و خواسته اش را درخواست می کند،کسی که دیگر آن غرور را ندارد (فصلی که حنا تعریف می کند). این تعاریف (خسرو و حنا) تنها دارای یک جریان های واقعی مشترک هستند خسرو در هر دو روایت با بچه اش تند است. تلاشم این بود تمام لکه هایی که وجود دارد و در کنار هم قرار می گیرد به گونه ای باشد که تصویر یک آدم غیرواقعی را نبینیم. چون خسرو از خودش تعریف می کند، لزوما آدم خوب مهربان و خانواده دوست نبینیم و از روایت حنا چیز دیگری به مخاطب ارایه شود. من همه تلاشم این بود که یک آدم ببینیم اگر در بخشی از فیلم مجبور است که از خودش تعریف کند عصبی بشود و فریاد هم بزند اما کار اشتباه هم می کند. انتخاب نکردم قصه یا ضد قصه جلو بروم/ بسیاری از ترس، تجربه نمی کنند بعد از ساخت خشم و هیاهو به سمت داستانگویی خواهید رفت. من هیچ وقت انتخاب نکردم که چه باید بکنم. الان قصه تعریف کنم یا ضد قصه جلو بروم چیزی که همیشه تلاش می کنم آن را حفظ کنم و بخش زیادی از دوستان مخالف آن هستند تجربه گرایی است. بسیاری عنوان می کنند جای تجربه در سینما نیست و اشتباه بحث تجربه گرایی را تلقی می کنند. معتقدند اگر کسی قرار است تجربه کند برای خودش و درخانه تجربه کند . این حرف زمانی درست است که فرد الفبای سینما را بلد نباشد . اما کسی که حرفه اش فیلمسازی است اساسا امکان این وجود ندارد که تجربه نکند. حالا افرادی می ترسند که نکند خراب کنند و سرمایه از بین برود ورود به دنیای تجربه کردن نمی کنند افرادی هم هستند که نترسند و تجربه می کنند . برایم مهم نیست ماحصل تجربه کردنم چه می شود شما جزء دسته دوم هستید فکر می کنم این طور است . برایم مهم نیست ماحصل آن تجربه چه می شود مهم این است که یک جریان جدید را تجربه کنم اسمش هرچه که می خواهد باشد. اگر قرارباشد تقلید کنم کارگردانی را کنار می گذارم به اسم و عنوان آن جریان کاری ندارید اصلا. من اینجوری حالم خوب است .به طور مثال اگر قرار باشد من کارهایی که یک کارگردان مثل فرهادی انجام داده من هم انجام بدهم برای من چیزی ندارد اگر این گونه باشد کارگردانی را می گذارم کنار و به سراغ بازیگری می روم. برخی از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند حتما برای مخاطب هم ارزش دیدن ندارد دیدیم کارهایی که کپی هایی از کار کارگردان دیگر بودند و هیچ گاه نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند. متاسفانه افراد بی مایه و کم مایه وجود دارند که از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند تمام تلاششان را می کنند که هیچ کس قدمی برندارد. دو نوع حسادت داریم یکی منجر به پیشرفت و ترقی می شود و دیگری باعث می شود که نه خداوند و نه خلق خداوند از فرد راضی و خشنود نباشد. متاسفانه از این دست آدم هایی که خانه نشین هستند و قلم و کاغذ دارند و فکر می کنند تنها قلم و کاغذ داشتن لزوما فرهیختگی است زیاد هستند. کسانی که در خانه نشستند و فکر می کنند هیچ کس آن ها را کشف نکرده و این افراد بزرگترین آرتیست های کره زمین هستند و تریبونی به آن ها داده نمی شود برای خودنمایی. همانقدر فیلمسازان با استعداد خوبی که به سینما وارد می شوند همانقدر هم افراد بی استعداد به سینما وارد می شوند. چگونه بایدغربال بشوند تا اینگونه وارد سینما نشوند خودشان غربال می شوند. من دوران سینمای جوان را گذراندم شیفته بعضی ها در سینما بودم بعضی از بزرگان را نقض می کردم. در آن دوره یادم است یک دانشجوی فیلمسازی که یک فیلم یک دقیقه ای ساخته یا حتی همان را هم نساخته به راحتی راجع به یک فیلمساز در هر سطحی نظر می دهد در حالی که توان گرفتن یک پلان از فیلم ندارد اما به راحتی می تواند تصمیم بگیرد که سینما به چه سمت و قهقهرایی می رود. غربال شدن این افراد زمانی رخ می دهد که وارد سینما بشوند زیرا از این دست افراد ادعاهای زیادی داشتند و همیشه احساس می کردند موقعیت بروز و ظهور استعدادهایشان را نداشتند. برای خیلی از این افراد موقعیتش فراهم می شود و کار را خراب می کنند و از این وادی می روند و متاسفانه وقتشان را هدر می دهند. عده ای هم هستند بدون حاشیه وبا اصل مطلب جلو می آیند. نسبت به فیلمسازان دیگر قضاوت سطحی ندارند به این فکر می کنند که فیلمساز دیگر ده سال جلوتر از خودش کاری را به انجام می رساند که باید به قدم هایش نگاه کرد و اگر کاری را نتوانسته انجام دهد شاید ما بتوانیم انجام دهیم. این نوع نگاه در من (به عنوان یک جوان) وجود دارد من به بزرگان در این عرصه نگاه می کنم و می بینم کدام یک از تجربیاتشان خوب بوده و من چگونه می توانم تجربه جدیدی کسب کنم واگرنه چه کاری است که فیلم بسازند. همه می توانند با یک ماه کلاس فشرده فیلمسازی بیاموزند/ جهان انسانی و تصویر آن مهم است به صراحت می گویم همه آدم ها با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند فیلمسازی را بیاموزند یادگیری الفبای سینما کار سختی نیست اما جهان انسانی فرد است که درست باید به تصویر کشیده شود. اینکه چه در چنته داری و دنیای پیرامونت را چگونه می بینی و آن را چگونه می توانی تصویر کنی. واگرنه فیلمسازی یک دکوپاژ ساده است با چند پلان شات و تدوین دم دستی که می توان آن را یاد گرفت. چیز پیچیده ای نیست یک ریتم و ضد ریتم و فیلمنامه که دیگر کسی نمی نویسد. بازیگران هم که همه خوب هستند فیلمنامه خوب باشد پول خوب هم بدهیم می آیندو کار می کنند. باساخت اعترافات ذهن خطرناک من فکر می کردم داستانگو می سازم/ من تلاش نمی کردم به سمت شمایل فیلم روشنفکری بروم/ سینما روشنفکری خطرناک است تمام این حواشی زودگذر است و می گذرد. من از فیلم آفریقا تا به امروز به مراتب افرادی که فیلم من را می بینند و دنبال می کنند بیشتر شدند. اما یادم هست وقتی اعترافات ذهن خطرناک من را ساختم من فکر می کردم اتفاقا فیلم داستانگو می سازم . اما مخاطبش خاص شد. آن نوع سینما، سینمای خطرناکی می توانست باشد به دلیل این که می توانست به سمت شمایل فیلم هایی که روشنفکری است،برود اما خدا شاهد است من اصلا تلاش نمی کردم یک چنین چیزی بسازم و به آن سمت فیلمسازی حرکت کنم. اعترافات جهان خاصی را دنبال می کرد اگر با شخصیت اصلی داستان نگاه کنیم همه چیز درست و به جا بود اما چقدر مخاطب جای آن قرار بدهد سخت و سنگین بود. بله . درست است. واقعیت این است که از ساختن آن فیلم لحظه ای پشیمان نیستم امیدوارم روزی برسد حرف هایی را درباره آن فیلم بزنم که دوست دارم بگویم اما هیچ وقت نگفتم. در آن مسیر فیلمسازی احساس کردم دنیایی برایم باز شد که دنیایی جدید، عجیب و غریبی است و پتانسیل سینما شدن را دارد. فکر می کردم افراد زیادی با این نگرش که در فیلم دیده می شود درگیر هستند و فکر نمی کردم درگیری ذهنی هیچ کس نباشد. احساس کردم پدیده ای به وجود آمده که زندگی همه را تحت الشعاع قرار می دهد . فکر نمی کردم خیلی از افراد درباره آن اطلاع ندارند یا حوصله اش را ندارند یا چرا باید بدانند که کجای زندگی هستند. اساسا فکر می کردم (هنوز هم فکر می کنم) هر فیلمسازی یک حدیث نفسی دارد من باید این را بدانم که چرا می خواهم فیلم بسازم . سینما صرفا جای تفریح نیست/ ذات هنر فرهنگسازی است بیش از هر چیز مخاطب به سمت سینمای کمدی گرایش دارد. جامعه شلوغی داریم . مردم درگیر گرفتاری های زندگی هستند. واقعیت این است که خنده در جامعه بسیار کم است جدیدا نگرش هایی به وجود آمده که خنده را تقویت کنند که بسیار عالی است. طبیعی است که کشور جوانی هستیم انرژی های بسیار زیادی دارند که تخلیه نمی شود تخصص من نیست که چگونه باید این تخلیه انرژی در جوان رخ بدهد. حالا این مهم است که یک خانواده که متشکل از افراد جوان است وقتی قصد دارد حالش خوب بشود به سینما می آید اما هیچ گاه درباره آن حرف نزدیم. سینما صرفا جای تفریح نیست. سینما وجود دارد که به لحاظ فرهنگسازی حرکت آهسته ای را به سمت جلو ببریم. به طور مثال رامبد جوان در برنامه خندوانه با یک شوخی شیرین کمربندها را باز یا بسته می کند این یعنی فرهنگسازی برای بستن کمربند در هنگام سوارشدن در ماشین. به ذات کار هنر فرهنگسازی است. اگر سینما با سیرک و بازیگر با دلقک اشتباه گرفته شود باید این شغل را ببوسیم و بگذاریم کنار. فیلمی که مخاطب کم دارد شکست خورده است فیلم باید پرفروش باشد هیچ شکی در آن نیست. فیلمی که مخاطب کم دارد نابود شده و شکست خورده است اما می گویم کاری که بعضی از دوستان با سلیقه و ذائقه مردم می کنند را نکنیم . باج دادن به هر دلیلی انصاف نیست برای این که باید پاسخگو باشیم. این که من پلان را باز بگذارم. 15 بازیگر نامی را جلوی دوربین بیارم تا کارهای خیلی زشت و زننده ای را جلوی دوربین انجام بدهند که باعث خندیدن تماشاچی بشود و در آخر تماشاگر بیرون سالن بگوید چقدر مزخرف بود و به آن بخندند برایم حال خوبی را به ارمغان نمی آورد و این نوع پول درآوردن و گیشه داشتن برای من خوشایند نیست. فکر می کنم وقتی یک تابلوی نقاشی کشیده می شود با هدف رساندن یک پیام یا مفهوم این کار انجام می شود. معضلات جامعه را به گونه ای روایت کنیم که روی مخاطب تاثیربگذارد مهم این است که در اثر یک مفهومی را به مخاطب ارایه دهیم اگر درباره معضلات جامعه حرف بزنیم باید به گونه ای باشد که روی مخاطب اثرگذار باشد اگر بادیدن فیلم یک خانواده به خودش نهیب بزند که بعد از جدایی فرزند ما چه شرایطی را پیدا خواهد کرد برای من فیلمساز کفایت می کند. حالا یکسری آدم بگویند فکر کردی کی هستی که این حرفها را می زنی من در پاسخ این افراد باید بگویم من یک انسانم که در مملکتم زندگی می کنم احساس دارم و حالم بد و خوب می شود و همه ما به زعم خودمان تلاش می کنیم برای بهبود جامعه با هر عقیده و ذائقه ای و با هر تربیت خانوادگی . برای ادامه مسیر فیلمسازی کاملاً حسی جلو می روید یا با برنامه پیش می روید؟ نه خیلی حسی نیست. بدون حساب و کتاب هم جلو نمی روم باید ببینم چه چیزی الان خوراک جامعه است. با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم/ سطح سلیقه مردم را باید بالا برد/ در کار بعدی بیشتر حواسم به تماشاچی است حتی اگر خوراک جامعه فیلم کمدی باشد؟ من با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم. من بعداز این همه سال بازیگری، برای حضور در فیلم کمدی و ایفای نقش درآن جایزه گرفتم شاید خیلی از مردم من را به عنوان یک کمدین بشناسند تا بازیگر جدی. اما معتقدم هر چیزی باید ارزش و احترامش سرجاش باشد و حفظ شود . تلاش می کنم داستان را بیشتر از این در کار بعدی جدی بگیرم و بیش از این حواسم به تماشاچی باشد. من از تلاش کردن خسته نمی شوم معتقدم باید آرام آرام سطح سلیقه مردم را بالا آورد تا رشد فرهنگی صورت می گیرد و آمار کتابخواندن مقداری بالا بیاید. آن زمان دیگر نیاز به این همه تبلیغات شعارگونه برای حفظ محیط زیست نداریم زیرا سطح فرهنگی بالا آمده است. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
نغمه سرای کودکان در کتابخانه کنگره آمریکا
دوران پر تحول کودکی و نوجوانی او می گشاید. در ادامه، فیلم به وقایعی که اورا به ادبیات کودکان دلبسته و متعهد ساخت، می پردازد. نقش او در پیدایش اولین مجله های کودکان : "بازی کودکان"، "دانش آموز"، "سازمان جوانان شیر و خورشید"، " کیهان بچه ها" مورد بررسی قرار می گیرد. سفر او به امریکا در سال 1953 برای تحصیل در دانشگاه کلمبیا در رشته اموزش ابتدائی کودکان، اقدام به تاسیس مدارس ملی ( دبستان های روش نو) در ...