سایر منابع:
سایر خبرها
زیباترین جاذبه های جهان در بهار 1395
برای تقریبا شش هفته جذب میکند. زمین های وسیع صورتی شکوفه با منظره کوه فوجی در پس زمینه از ویژگی های این جشنواره هستند. آخرین گردشگران توانستند به تحسین 800،000 ساقه گل از 5 رنگ مختلف بپردازند از 19 آوریل الی 1ژوئن زمان لذت بردن از این منظره است در صبح کمتر شلوغ است، اما بعد از ظهر برای عکس گرفتن بهتر است. 5٫ Theoxenia، میکونوس، یونان هتل بوتیک زیبایی با چشم اندازی خیره کننده ...
بانک ها در تکمیل صنایع تولیدی نیمه تمام استان بوشهر مشارکت کنند
یکی از طرح های مهم استان بوشهر است که امید می رود این طرح به بهره برداری برسد تا زمینه اشتغال بیش از 300 نفر فراهم شود. استاندار بوشهر طرح های اشتغال زایی در اولویت پرداخت تسهیلات بانک ها دانست و افزود: بهترین کار که هم در دنیا و هم در آخرت دارای ارزش است توسعه طرح های اشتغال زایی است تا خانواده ها بتوانند از دست رنج خود در تامین معیشت و اقتصاد خانواده بهره ببرند. دکترسالاری ...
اسد می خواست سوریه را تحویل شهیدصدر بدهد
به چه سمتی حرکت می کند تا خط سیر آن را به سمت آرمان بزرگ هدایت کند. در یک برهه ای احساس کرد که مردم به مسائل فلسفی اعتقاد دارند. آن زمان اوج شیوع فلسفه مارکسیستی در عراق، جهان عرب و حتی در ایران بود. احساس کرد که باید به این نیاز مردم پاسخ داد و همین باعث شد که کتاب فلسفتنا را نوشت تا با همان زمان رسا و عمیق پاسخ نیازهای این جامعه را بدهد. تمام منابع مارکسیستی را به دست آورد و ...
لیون به رده دوم صعود کرد
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تیم لیون با برتری 2 بر صفر در بازی خارج از خانه هفته سی و سوم لیگ دسته اول فرانسه (لوشامپیونه) مقابل مون پولیه به دلیل تفاضل گل بهتر به طور موقت جای موناکو را در رتبه دوم گرفت. کورنه مانند اکثر هفته های گذشته در دقایق 34 و 40 هر 2 گل لیون را به ثمر رساند تا روند اخیر مطلوب تیم ادامه یابد. لیون 55 امتیازی به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به موناکو تا قبل از ادامه بازی های این هفته به بالاترین رتبه این فصلش یعنی رده دوم لوشامپیونه تکیه زد. مون پلیه، قهرمان فصل 2012-2011 لیگ دسته اول فرانسه، 37 امتیازی شد و در رده پانزدهم ایستاد. انتهای پیام/ ...
استقلال به دنبال بازگشت به صدر جدول
خواهد داشت. استقلال - سپاهان استقلال در بازی رفت شکست سنگینی را به سپاهان متحمل کرد و توانست این تیم را در اصفهان با 3 گل شکست دهد. شاگردان مظلومی برای پس گرفتن صدر جدول از استقلال خوزستان چاره ای جز شکست حریف بحران زده خود ندارد. حریفی که بعد از سال ها حضور در جمع مدعیان قهرمانی لیگ در این مقطع از فصل در میانه جدول باید مراقب این باشد که مبادا تیم های ته جدولی نزدیکش شوند ...
شخصیت شناسی افراد در زمان رانندگی و نحوه برخورد با دیگران
سعی می کند در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسد. اگرچه حق با فرد است و راننده مورد نظر اشتباه کرده است اما پنچر کردن اتومبیل شاید عواقبی در پی داشته باشد. کسانی که از راه های هیجانی و کودکانه مسائل را حل می کنند، تبعات زیادی برای خود می خرند. نمونه این تبعات، دعواهای بسیاری است که حتی به از دست رفتن جان انسان ها ختم شده است. خط کشیدن روی اتومبیل خط کشیدن روی خودروی دیگران به طور ...
نارنجی ها در قم خرد شدند/ صبا 4 سایپا صفر؛ بازگشت آرامش به دایی
به گزارش "ورزش سه"، صبا که تنها در نخستین هفته دور برگشت مقابل استقلال اهواز به برتری رسید و بعد از آن رنگ پیروزی ندیده بود امروز موفق شد با عملکرد برتر نسبت به سایپا این تیم را با نتیجه 4 بر صفر شکست داده تا با 35 امتیاز بالاتر از شاگردان مجید جلالی در رده هشتم جدول جای بگیرد و در فاصله پنج هفته به پایان لیگ به کسب سهمیه آسیایی امیدوار باشد؛ سایپا هم در ادامه سیر نزولی اش با این باخت یک پله ...
موشکافی اسرار Game Of Thrones: آزور آهای کیست؟ (1)
... آزور آهای دوباره کارش را از ابتدا شروع کرد. بار دوم، پنجاه روز و پنجاه شب طول کشید تا شمشیر آماده شود و در پایان شمشیری به دست آمد که بارها و بارها از اولی قوی تر و بهتر به نظر می رسید. آزور آهای این بار برای آبدیده کرده شمشیر به سراغ یک شیر رفت. وی، تیغه را در قلب سرخ او فرو برد تا آن را آبدیده کند اما فولاد بازهم ترک برداشت و خرد شد. افسوس و ناراحتی اش بی پایان بود، نه به خاطر ...
نظر باهنر درباره فهرست اصولگرایان در تهران
ببرم از این هفت نفر که اگر فهرست دست هرکدام بود چه کسانی می ماندند و چه کسانی حذف می شدند. در کار جمعی تنازع وجود دارد. اگر هفت نفر روی نظر خود پافشاری کنند که کار پیش نمی رود. یکسری نشانه و شاخص وجود دارد. مثلا جبهه پیروان خط امام و رهبری با 18 تشکل، که شما هم دبیر آن هستید، سهمی در حد سه یا نهایتا چهار نفر در فهرست داشت که برخی حتی می گویند همین سهم را هم نداشته است. اما مثلا جبهه ...
رابطه سرگرمی و امنیت ملی در ایران (2)
ایام جشنواره در خدمت شما هستیم. برای من برنامه زنده، برنامه ای است که جذابیتش را از طریق کلک های ژورنالیستی سطح پایین به دست می آورد. به نظرم برنامه تلویزیونی که تضمین کننده از آن حذف نکنند بهتر از برنامه زنده ای است که با عجله روی آنتن برود. روزی که آقای پورمحمدی گفت: برنامه هفت را بساز، گفتم: اگر برنامه تولیدی باشد و پول خوبی برایش خرج کنید، این کار را خواهم کرد. چون برنامه ...
پیش بازی پارس جنوبی جم و شاهین بوشهر
، امیدوارتر به صعود باشند. شاگردان پاشازاده در دیدار قبلی خود در البرز با یک گل مغلوب اکسین شدند تا با برد مقابل شاهین آن باخت را به فراموشی بسپارند. آنها با بازگشت سعید حلافی در خط حمله خود امیدواری بیشتری به گلزنی این بازیکن داردند. پارس جم هم اکنون با 7 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. اما شاگردان کامیاب در تیم شاهین بوشهر که اجازه حضور هواداران پرشورشان را در این بازی را به دلیل محرومیت تیم ...
25 غول پرفروش برتر قرن بیست و یکم (3)
.... رتبه 9 جدول - در جستجوی نمو (2002) فروش: 937 میلیون دلار جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 25 در جستجوی نمو قطعا به خاطر عصر اولتران از لیست 25 فیلم تمام دوران که ظرف چند هفته به فروش بالایی دست پیدا کردند، بیرون خواهد افتاد (و در آینده با مینیون ها ، شبح و جنگ ستارگان دورتر هم خواهد رفت) اما در زمان خودش یکی از پنج فیلم تمام دوران بود و میزانی بود برای اعتماد به نفسی ...
لسترسیتی می تواند ارزان ترین قهرمان لیگ انگلیس لقب بگیرد؟
از کناره ها را داشت. در نوک خط حمله اسپانیا نیز آنتون آریتا بازی می کرد که دو گل به ثمر رساند. این برتری با حمایت تماشاگران سویایی به وجود آمده بود. این فضا در بیرون از سویا کمتر شناخته شده بود و بیشتر اسپانیایی ها این توانایی ذاتی را در سویایی ها می دیدند. آن شب، همچون جشنی برای اسپانیایی ها شد. سال ها بعد تماشاگران این شهر را به عنوان یار دوازدهم شناختند. از آن پس، بازی های ملی زیادی ...
ماجرای واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی / ارشاد تکذیب می کند، توضیح نمی دهد
از حیطه شایعات فراتر گذاشته و به روشنی از رخ دادن اتفاقی ناخوشایند در کوتاه ترین زمان ممکن حکایت می کند. برای پایان دادن به تمامی شایعات و کشیدن خط بطلان بر گمانه زنی هایی که لرزه بر اندام هنرمندان متعهد و دلبسته به سرنوشت فرهنگ و هنر این مرز و بوم می اندازد، دیگر زمان آن فرا رسیده است که پاسخگویی جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را طلب کنیم و از ایشان بخواهیم تا با اظهارنظر رسمی در ...
ستاره ای که به پرسپولیس نه گفت و حالا می درخشد
آلمان است اما بازی های خیلی خوبی انجام می دهیم و شانس نداریم. بازی هایی که با اختلاف 2 گل جلو بودیم را نتوانستیم ببریم و نمی دانم چه می شود که تمرکزمان را از دست می دهیم یا چیز دیگری، نتیجه با برد عوض می شود. این موضوع را بیشتر باید تمرین کنیم و مشکل گل خوردن در دقایق آخر را برطرف کنیم تا در اینجای جدول نبودیم. امیدوارم در 6 بازی آینده امتیازات لازم را جمع کنیم. گل 50 متری ام شانسی نبود ...
باید به احمدی نژاد جایزه داد
. در کشورهایی که رشد اقتصادی بالاتر دارند، توزیع درآمد بهبود پیدا می کند و تعداد زیادی از افراد فرصت پیدا می کنند مشاغل جدیدی به دست بیاورند و از زیر خط فقر بالا بیایند. مثلا چین در عرض 20 سال در سایه رشدهای بالای اقتصادی توانست 400 میلیون نفر را از زیر خط فقر نجات دهد. حال به رشد اقتصادی خودمان نگاه کنیم. در سال های 55 تا 90، قبل از تحریم ها، رشدهای مثبت داشتیم که تخلیه و منفی شده. از سال ...
تشدید غارت آب در دولت قبل
ویژه در گرم ترین ساعات فصل تابستان قابل تامین باشد. بنابراین وزارت نیرو هرساله طرح های متعدد آبرسانی به مناطق مختلف را به بهره برداری رسانده و همچنین از طریق حفر چاه ها، آب بیشتر برای رشد تقاضا را تامین می کند. هرچند به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب زیرزمینی در بسیاری از مناطق کشور، چه به لحاظ کمی و چه کیفی، شاید نتوان همواره میزان آب مورد تقاضا را تامین کرد، اما وزارت نیرو با ایجاد مخازن ذخیره و رینگ ...
پرسپولیس است و یک طارمی!
جدول به نحوی است که نمی توان از تیم ها انتظار بازی با کیفیت داشت چون شرایط تیم ها خیلی سخت شده است. نیکبخت در ادامه درخصوص شرایط تیم پرسپولیس در جدول و بازی های آینده اش عنوان کرد: شرایط پرسپولیس در لیگ نسبت به استقلال خیلی بهتر است چون فشاری روی این تیم وجود ندارد. از آنجایی که نتایج ضعیفی در اوایل فصل این تیم به دست آورد می توان گفت که انتظار قهرمانی از این تیم نمی رفت ولی در بازی ...
شروع هفته بیست و پنجم لیگ برتر / بازگشت خوزستانی ها به صدر(+جدول)
... بازیها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز 1 استقلال خوزستان 25 12 10 3 27 13 14 46 2 استقلال 24 11 11 2 33 ...
استقلال و سپاهان؛ آبی پوشان قبل از دربی به صدر برمی گردند؟
مقابل گسترش فولاد با وجود اینکه 3 بر یک از حریف پیش بود 4 بر 3 بازنده شد. البته شاگردان گل محمدی بعد از آن باخت در آسیا به یک پیروزی پرگل و روحیه بخش دست پیدا کردند و 5 بر 2 بنیادکار را شکست دادند. تراکتورسازی هم مثل ذوب آهن در آسیا صدرنشین گروهش است. امیر قلعه نویی دیدار با ذوب آهن را فینال تیمش در لیگ نامید. این دو تیم در رده چهارم و پنجم جدول قرار دارند و ذوب آهن به لطف 4 گل زده بیشتر یک پله ...
مهدوی کیا:شاید زیباترین دربی در راه باشد/بحث حضورم درپرسپولیس منتفی شد
ای و با دید باز در اول فصل تیم نتیجه نمی گرفت پشت تیم محبوب شان ایستادند و به بچه ها و کادر فنی کمک کردند که تیم در جمع مدعیان قرار گیرد. پرسپولیس امسال مدیون هوادارانش است و نکته امیدوارکننده ای که وجود دارد این است که تیم تیم جوانی است و این جوان ها می توانند سال ها را برای پرسپولیس بازی کنند. * شانسی برای قهرمانی استقلال قائل نیستید؟ استقلال تیم صدرنشین جدول است و آنها هم ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
استقلال به دنبال بازپس گیری صدر
بهترنی و حساس ترین بازی های فصل به شمار می رفته اما این بار تنها برای یک طرف بازی حساسیت زیادی دارد. استقلال برای بازپس گیری صدر جدول از استقلال خوزستان باید از سد سپاهان بگذرد اما با وجود ضغف سپاهان در چند هفته گذشته، این کار چندان هم برای استقلال راحت نخواهد بود. سپاهان همیشه برابر استقلال بازی خوبی انجام داده و حالا که به طور کلی از قهرمانی در لیگ برتر و کسب سهیمه لیگ قهرمانان آسیا ...
استقلال خوزستان با برتری مقابل استقلال اهواز به طور موقت صدر نشین شد
0 به گزارش آوای آبی پوشان به نقل از ایرنا در این دیدار که امروز (جمعه) در ورزشگاه تختی اهواز برگزار شد شاگردان عبدالله ویسی با یک گل از سد تیم هم نام اهوازی خود گذشتند و به صدر جدول صعود کردند. حسن بیت سعید در دقیقه 69 برای تیم استقلال خوزستان گلزنی کرد و تیمش را به صدر برد. بیت سعید با این گل 9 گله شد و خود را به مهدی طارمی که با 14 گل در صدر جدول رده بندی بهترین گلزنان ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
گروه های اسلام گرا، نقشی مهم برعهده دارند؛ به طور نمونه، مردمی که توان تأمین مخارج بیمارستان های عمومی را ندارند، به بیمارستان های اسلامی تحت پوشش اخوان المسلمین مراجعه می کنند (برزگر، 1386: 208). ناصر، مصر را به سمت سوسیالیسم و بلوک شوروی برد تا توسعه نظامی و مدنی را به دست آورد؛ به همین دلیل، غربی ها اغلب، گرفتاری های اقتصادی کنونی مصر را به زیاده روی های زمان ناصر نسبت می دهند (حافظیان ...
دایی: کابوس را گذراندیم و به آینده امیدوار شدیم - گل های بیشتری می توانستیم به سایپا بزنیم
بازی های نیم فصل ما بود. دایی تصریح کرد: دیروز هم در مصاحبه گفتم 5 بازی دیگر پیش رو داریم و در همه مسابقات برای برد می رویم و باید به فکر فوتبال بازی کردن باشیم و از فوتبال لذت ببریم. ما مشکلاتی داشتیم. ما و استقلال اهواز تیم هایی بودیم که بدنسازی نداشتیم. مسایلی هم داشتیم که در خودمان حل کردیم و بازیکنان مردانه آمدند و کار کردیم. کابوسی که داشتیم را گذراندیم و امیدوارم بازی بعدی هم پیروز ...
صدرنشینی قرمزها به شرط شنا در مرداب انزلی
خوزستان به نام خود ثبت کند. همچنین این تیم 32 بازی پیاپی توانسته دروازه حریفان را باز کند و در صورت گلزنی در بازی فردا برای سی و سومین بازی پیاپی دروازه حریفان را باز خواهند کرد. سرخپوشان با 36 گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارند که می توانند در بازی فردا به رده دوم جدول برسند. شاگردان برانکو در 24 بازی 11 برد، 9 تساوی و 4 باخت کسب کرده اند که با 42 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارند. در صورتی پرسپولیس مقابل ملوان به پیروزی برسد و استقلال مقابل سپاهان شکست بخورد، سرخپوشان به رده دوم پیش از دربی صعود خواهند کرد. ...
حرکت جادوگر در لیست 10 اعتراض بزرگ تاریخ فوتبال
شهرت داشت! اما هنگامی که یک نفر روی دست او بلند شد و باشگاه تصمیم گرفت در سال 2003 زوج او در خط حمله هرنان کرسپورا به چلسی بفروشد از انجام شادی پس از گل برای اینتر میلان خودداری کرد و گفت : از این به بعد من با تمام استانداردها و بهترین و بیشترین توانایی هایم مثل همیشه بازی می کنم و یک عالمه گل می زنم اما شادی پس از گل انجام نمی دهم! این مهاجم باحیا و افتاده که احتمالا رنجیده و قهر کرده بود در ادامه ...
هفتم اسفند به سه روایت
روحانی و همچنین در این مجلس -تا اینجا دست کم- نمی بینیم. این مهم است که ما از داستان نگذشته ایم، یک بلیت دیگر برای یک فرصت مجدد به ما داده شده است. اما آیا می توانیم این سیکل معیوب را بشکنیم؟ آیا از این اوتیسم سیاسی می توانیم خارج شویم؟ البته خانم صادقی بلیتی داده نشد. شاید بهتر است بگوییم اصلاح طلبان بلیت را برای خود ساختند. یعنی با هیچ چیز توانستند خودشان را به پیروزی برسانند. ...
قطعی اینترنت ورزشگاه یادگار امام(ره) برای چهارمین دیدار متوالی صبای قم
بوده است در این بازی در ترکیب 18 نفره این تیم نیز قرار نداشت. ** صبای قم پیش از دیدار با سایپا از هفته شانزدهم که استقلال اهواز را شکست داده بود صاحب پیروزی نشده بود که در این دیدار پس از هشت هفته صاحب برد شد. ** در دقیقه 29 این دیدار فرید کریمی در موقعیتی تک به تک با دروازه بان سایپا طی برخورد با او سرنگون شد ولی داور اعتقادی به پنالتی نداشت و این امر موجب اعتراض شدید علی ...