سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت های وحی نبوی و الهام/ 2 دیدگاه درباره سخنان عبدالکریم سروش
النبی و کتاب الله وجود دارد؟ اگر بگوییم این فرض تباین است این نسبت باطل و منسوخ می شود، اگر بگوییم این نسبت تساوی و برابری است یعنی آنچه تجربه های نبوی یا معراج های پیغمبر بوده، همان کتاب الله است؟ معلوم است که اسلام متشکل از تجربه های نبوی از سنخ قرآن و سنت است یعنی تجربه های نبوی برابر با قرآن نیست بلکه بخشی از تجربه های نبوی و معراج های پیغمبر تبیین کتاب الله است و این تساوی هم غلط ...
فضیلت مناجات شعبانیه + متن و ترجمه
مرا به سوی بهشت خوانده است، خدایا از تو درخواست می کنم،و به پیشگاهت زاری نموده،و رغبت می ورزم،و از تو می خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و مرا از کسانی قرار دهی که ذکرت را همواره بر زبان دارند،و پیمانت را نمی شکنند،و از سپاست غافل نمی شوند،و فرمانت را سبک نمی شمارند،خدایا مرا به نور عزّت بسیار زیبایت برسان تا عارف به وجودت گردم،و از غیر تو روی گردان شود،و از تو هراسان و برحذر باشم،ای دارای بزرگی و بزرگواری،و درود خدا و سلام بسیار او بر محمّد فرستاده اش، و برخاندان پاکش باد. فضیلت مناجات شعبانیه + متن و ترجمه لینک منبع ...
رژیم علوم انسانی
عقل تاریخی، کاربردی و خردشده و تجلی کرده در تکنیک ها و حوزه های مختلف سخن می گوید: حقیقت مربوط به این جهان است و محصول محدودیت ها و اجبارهای چندگانه ای است... هر جامعه ای دارای رژیم حقیقت ویژه خویش و سیاست کلی حقیقت خویش است... نبردی برای حقیقت و یا دست کم در پیرامون حقیقت درگیر است، مادام که ما حقیقت را نه عبارت از امور حقیقی و راستینی که منتظر کشف شدن هستند بلکه عبارت از مجموعه ای از ...
اطاعت حضرت عباس(ع) سبب عبد صالح شدن اوست - معنای نافذالبصیره
که با اینکه همه فیوضات عالم دست سیدالشهداست، همه بازار گرمی خدای متعال و توحید در گرمی بازار امام حسین است و همه عالم را خدا به پای امام حسین ریخته است که وتر موتور است یعنی یکتاست، اما با همه این احوال حضرت عباس(ع) به جایی رسیده که محور عالم یعنی سید الشهدا به ایشان خطاب می کند اِرْکَبْ بِنَفْسِی اَنْتَ یا اَخِی ، سیدالشهدا می فرماید من به فدای عباس. این جمله جز حیرت چیزی به همراه نمی آورد که امام جان خویش را فدای عباس(ع) می خواند. + 1 - 0 ...
جاهلان عالم نما
امتیاز انسان از دیگر حیوانات است، از دست داده اند و آن تمییز میان خیر و شرّ و نافع و مضر در زندگی سعید انسان، به وسیله چشم، گوش و دل است و اگر در میان همه حیوانات بی زبان به انعام تشبیه شدند، با اینکه اینگونه اشخاص، خوی و خصال درندگان را نیز دارند، برای این است که در میان صفات حیوانیّت، تمتّع به خوردن و جهیدن که خوی انعام است، مقدّم تر نسبت به طبع حیوانی است، چون جلب نفع، مقدّم بر دفع ضرر است و ...
جدال نظریه های خرد وکلان درجامعه شناسی
دارندروف (1382: 59-32) نیز این تمایزگذاری را این گونه به نقد می کشد: ما نمی توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم و یا هیچ جمله ای به زبان آوریم، بدون اینکه شخص سومی بین ما و جهان واسطه گردد. این شخص سومی که ما را به جهان پیوند می دهد کسی جز جامعه نیست. جامعه شناسی با انسان در ارتباط با واقعیت آزارندۀ جامعه سروکار دارد. فقط در جایی می توان از ارتباط بین فرد و جامعه سخن گفت که دو واقعیت مذکور، یعنی فرد و ...
سوم شعبان؛سالروز ولادت شفیع یوم الورود
خدا سبب نجات از آتش جهنّم است. بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. عقل کامل نمی شود مگر با تبعیت کردن از حق. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. برحذر باشید از ستم کردن بر کسی که جز خدا کسی را ندارد. درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است. چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد. بخشنده ترین مردم کسی است که به آنکه چشم امید به او نبسته، بخشش کند. ...
طعم چای روضه امام حسین، راهی برای شناخت زندگانی امام (علیه السلام)
المومنین (تعارف: معارفه و آشنایی). چای اندک اندک آماده نوشیدن می شود و در این فرایند سردشدن چای، تو گرم می شوی! گرمِ سخن، گرم آشنایی، گرم شناخت اهالی خیمۀ امام حسین -این بزرگ ترین تشکل ایمانی- و این ها همه با جماعت نوشیدن چای محقق می شود. چای بهانه ای است برای جمع شدن و سخن گفتن دربارۀ مسائل عاشورا... الغرض آن که در چای نوشیدن هیئتی اصل تک خوری ممنوع! جریان دارد. به تعبیر زیبای حافظ: ...
نفاق کار را به جایی رسانده بود که امام حسین(ع) حتی به عنوان یک فقیه شناخته نمی شد!
بعد از قتل پسر پیامبر! یعنی ما داریم در حادثه کربلا که شمر بعد از واقعه عاشورا خانه خدا رفت و در کنار خانه خدا ایستاد و گفت خدایا تو می دانی که من شریف هستم؛ یکی به او گفت فلان فلان شده تو چه طور شریفی هستی و شمر جواب داد من به دستور امیرم این کار را کردم یعنی به دستور صاحب آن جایگاه است؛ همینطور مسلم ابن عقبه وقتی آن همه آدم را کشت به دلیل بیماری داشت از دنیا می رفت گفت خدایا من عملی ...
حجت الاسلام رهدار: قرار نیست دین خودش را به رنگ زمانه در بیاورد/ علوی تبار: روشنفکری دینی گفتگوی انتقاد ...
. عضو شورای علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم اظهار کرد: در این حالت این فرد بزرگ شده و دو راه حل بیشتر ندارد یکی این که باید عریان شود و یا این که جامعه بسط پیدا کند. وی با بیان این که سروش و دیگر کسانی که متأثر از او به عنوان روشنفکران دینی هستند بر این باور شدند که باید تحولات زمانه را اصل گرفت، بیان کرد: در واقع براساس این نظریه باید دین را به عنوان یک متغیر وابسته در نظر ...
ویژه نامه میلاد امام حسین (علیه السلام)
) مشاهده کرد که سخن می گفت . بلادرنگ از منبر بالا رفت و فریاد زد: "از منبر(14) پدرم فرود آی ...". امام حسین (ع ) با برادر پس از شهادت حضرت علی (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصیت امیرالمؤمنین (ع )مامت و رهبری شیعیان به حسن بن علی (ع )، فرزند بزرگ امیرالمؤمنین (ع )، منتقل گشت و بر همه مردم واجب و لازم آمد که به فرامین پیشوایشان امام حسن (ع ) گوش فرادارند. امام حسین (ع ) که ...
قرآن، وحی الهی یا رؤیای بشری؟
محمدتقی فرجی، رئیس بنیاد حکمت و اندیشه در وبلاگ شخصی خود به نقد آخرین نظریه عبدالکریم سروش با عنوان محمد: راوی رویاهای رسولانه پرداخته است. مشروح این نقد را در پی می خوانید. من در کتاب اسلام و سکولاریسم و مقالات، عقل در منطق وحی ، علم از چشم دین ، دینداری و روشنفکری و اندیشه مشوش، شخصیت مشوش ، به پاره ای از گفتمان صاحب تئوری قبض و بسط شریعت پاسخ گفته ام، و اکنون در مقام نقد نظریه ایشان مبنی ...
رسوایی 2 ، نشانه ای منسجم علیه جریان بی نظمی
فساد و شهوات و عشرت خواهی و غفلت در شهر، شهر را در معرض عذاب الهی که چیزی نیست جز تجسم همین گناهان ویرانگر قرار داده تا شاید تکان شهر منجر به بیداری شود. و البته ریشۀ همۀ اینها همان نفس پرستی و اهواء افراد و پشت کردن به خدا و فقدان عقل الهی است. این مضمون، برآمده از مهم ترین و عالی ترین تفکر دینی، معنوی و عرفان ایرانی و اسلامی است و اصلاً مبتذل نیست، پس فیلم روایتی دارای جهان اندیشه ورز دارد ...
جشن مبعث رسول اکرم (ص) در مرکز اسلامی هامبورگ
نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ 2. تسلیم شدن نسبت به فرمایشات پیامبر(ص) و باور آنها. بدون شک این تسلیم شدن ارتجاع و عقب گرد به عصر حجر نیست، بلکه تسلیم در برابر سخن خدا مخالفت با حکم عقل است؛ چراکه خدای متعال می فرماید: وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا لذا ما به حکم عقل و دستور قرآن، سخنان پیامبر(ص) را می پذیریم و به آنها باور داریم. 3 ...
انقلاب قریب الوقوع - دیدگاه رهبر انقلاب درباره علوم انسانی اسلامی
از تحلیلگران تاریخی را شگفت زده کرده و موجب شده زبان آن ها به ستایش متفکران مسلمان گشوده شود. علوم انسانیِ غربی یا ایدئولوژی های انسانیِ غربی؟ علوم انسانیِ غربی، فقط محصول تجربه و عقل نیست، بلکه علاوه بر گزاره های تجربی و عقلی، شامل گزاره های ایدئولوژیک نیز می شود. بر اساس تعریفی که متفکران غربی از ایدئولوژی دارند، گزاره های ایدئولوژیک، آغشته به ارزش ها هستند و به جای حکایت ...
اشعار آیینی ویژه ولادت سرداران کربلا
کوزه و ما تشنه لبان می گردیم هرکسی طعنه به ما زد دمِ محشر بیند دور ارباب همه سینه زنان می گردیم آفریدند مرا تا که گدایش باشم آفریدند سگ صحن و سرایش باشم مهدی علی قاسمی روز میلاد شما، روز عطا و کرم است باز هم شعر سر شور و تغزّل دارد دفتر من چقدر رایحه ی گل دارد به نگاه تو قلم دست توسل دارد ...
فرهنگ در رسانه
گروه فرهنگی: امروزه رسانه ای نیست که فعالیت داشته باشد و به مقولات فرهنگی توجهی نکند. چه اینکه فرهنگ و رسانه دو روی یک سکه بوده و اصلاً نمی توان دم از کار رسانه ای زد ولی مقولات فرهنگی را نادیده گرفت. در این شرایط، یکی از مهمترین رسانه هایی که از قدیم الایام و به طور مدام، موضوعات فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است، روزنامه ها بودند. تا جایی ک ...
فضیلت و اعمال ماه شعبان
یاران دین خدا باشند درود خدا بر ایشان در هر زمان که رفت و آمد دارد شب و روز اَللّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ اِلَیْکَ اَتَوَسَّلُ، وَاَسْئَلُ سُؤالَ مُقْتَرِف مُعْتَرِف، خدایا پس به حق ایشان به سوی تو دست نیاز دراز کنم و از تو خواهم خواستن شخص گنه کار اعتراف کننده مُسیئ اِلی نَفْسِهِ مِمّا فَرَّطَ فی یَوْمِهِ وَاَمْسِهِ، یَسْئَلُکَ الْعِصْمَةَ اِلی مَحَلِّ رَمْسِهِ، ...
مولوی: وقتی زنبور شایستگی دریافت وحی را دارد، آیا آدمی ندارد؟!
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، در طول تاریخ تفکر اسلامی، وحی به عنوان دریافت پیام از خدا مطرح بوده است، یعنی پیامبر(ص) وسیله ای بوده، جهت دریافت آموزه ها و دستورهای الهی برای ابلاغ به مردم. در این ارتباط، پیامبر(ص) پیام الهی را با همان مضمون و کلامی که از خداوند دریافت داشته، به دیگران ابلاغ می کرده است. دیدگاه متفکران اسلامی درباره وحی با افرادی نظیر دکتر سروش که روایاتی مدرن از ...
منطقة الفراغ صدر و بطن معرفت؛ پاسخ به شبهات مستشرقان
نبرند و اگر الغای خصوصیت بیشتری داشته باشیم این تعبیر به دست می آید که ای ملت ها مراقب استعدادهای خود باشید تا آن را نربایند یعنی مانند ایرانی ها عمل نکنید که استعدادهای برتر خود را می فرستیم به المپیادها و همه اطلاعات آنها را هم به این کشورها می دهیم و آن ها هم فرزندان نخبه ما را می ربایند و به کشورهای خودشان می برند. رضایی اصفهانی تصریح کرد: البته در الغای خصوصیت باید پیام را به گونه ای از ...