سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه فتوا می دهد که علم دینی وجود دارد
حسی کار کند، دین را نمی بیند و وقتی دین را ندید، علم را منکر می شود و به فلسفه الحادی آلوده می شود و همه علوم عالم را ضد دین می کند، اما اگر فلسفه، فلسفه الهی بود، راه راست را رفت نه کج را و ثابت کرد که انسان قارچ گونه از زمین بر نخواسته است. وقتی نظم دقیق علمی را می بیند، می فهمد که خدا هست، پس دین در عالم هست. فهم این مطلب دو برکت دارد، فلسفه را زنده می کند و فلسفه الهی می شود و دیگر اینکه همه ...
حجت الاسلام میرباقری: وقتی از دنیا بزرگتر شوی، امامت را یاری خواهی نمود
رسید و او را همراهی کرد؟ حب دنیا در انسان سستی ایجاد می کند. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الأَرْضِ 7 ؛ چرا وقتی به شما می گویند در راه خدا کوچ کنید، سنگین می شوید و زمین گیرتان می کند و سبک بال نیستید. وقتی نداها و دعوت ها از دنیا می آید انسان با تمام وجود می دود؟ چرا وقتی با دوستت قرار داری سریع از جا می پری ولی برای ...
جوانی به رنگ رسول (ص)
بر حق می داند، پس هراسی هم از مرگ ندارد. اگر ناگهان به انسان بگویند که آیا اکنون حاضر هستی به جهان دیگر بروی و در پیشگاه خدا حاضر شوی، اگر گفت: بله ، این شخص سعادتمند است. والا کدام امتیاز دنیا به طور مطلق و بدون نگرانی به انسان دست می دهد؟ اما زیبایی ها، مثل کارد دولبه است. این مثال از یکی از بزرگان است: شخص زیبا اگر شخصیت نداشته باشد، هم خود و هم دیگران را زخمی می کند . اگر مسئله ثروت را بگویید ...
اگر موضوع علمی فعل خدا باشد، پس آن علم دینی است
به دست بیاورید. مرحله انسان قبل از دنیا مربوط به سرشت انسان می شود. انسان در دنیا سرگذشت انسان است و انسان بعد از دنیا نیز سرنوشت انسان است. در همه علوم انسانی باید این سه مرحله را با هم در نظر بگیریم. در علوم انسانی غربی راجع به مرحله اول و سوم تاکید و عنایتی نیست. از نظر آنها آغاز وجود انسان تولد و پایان او مرگ است. چگونه می شود علومی ایجاد کرد که انسان را در طیف گسترده هستی شناسی خود در نظر ...
امامت از دیدگاه امام کاظم (علیه السلام)
هرگز از صحنه زندگی انسان به دور نیست، و به تعبیری دقیق تر نعمت وجود او هماره ساری و جاری است و گرچه در برهه ای از زمان، غیبت شأنیه داشته باشد، حضرت شئونیه او منتفی نخواهد بود.[25] منبع: مجله تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی (الهیات و حقوق) فصلنامه پژوهشی علوم انسانی سال چهارم، شماره یازدهم، بهار 1383. بخشی از مقاله دکتر محمد علی مهدوی راد پی نوشتها: 1- انبیاء/ ...
شلوغ ترین جای جهنم کجاست؟
تغییر ایجاد کردن در آن و ترک نماز بعد از گرفتن و قبول آن . می توان گفت: بد نماز خواندن و نماز را بدون آرامش و با سرعت به جا آوردن از مصادیق ضایع کردن نماز است، نقل شده که روزی پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد مسجد شدند، شخصی را دیدند که با شتاب زدگی نماز می خواند و با رکوع و سجود ناقص، آن را انجام می دهد، فرمودند: عمل این شخص مانند نوک زدن کلاغ بر زمین برای برچیدن دانه است. لَئِنْ مَاتَ ...
عرضه امانت و قبول یا ردّ آن بر موجود صاحب ادراک و اختیار معنا دارد
انسان به سه قِسم منافق، مشرک و مؤمن تقسیم شد و آسمان، زمین و کوه ها این سه قِسم را ندارند، بلکه همه مطیع و مؤمن شدند (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج16: 350). علاّمه برای تأیید معنای ظلوم و جهول، به موضوع تقسیم بندی انسان ها که در آیه بعد (الأحزاب/ 73) بیان شده، پرداخته است و به یک نتیجه گیری منطقی رسیده است. در وجود دیگر موجودات، نسبت به کسانی که برای سود بردن از آنها اظهار امانت می کردند ...
ستون استوار دین و نردبان عروج به اوج کمال
های گونه گون است. و تغلّب هر یک از این امیال تصویر سعادت یا شقاوت را بر لوح ارزش مند حیات او ترسیم خواهد کرد . پس می تواند با پرورش اراده، استقامت، پرورش روح و پیکار با خصم نفس، سیر صعودی را در عروج به مدارج عالی انسانی و مقام شامخ الاهی ادامه دهد و برسد به جایی که به جز خدا نبیند! و تردیدی نیست، که اگر محکوم نفس آماره شود، توان حرکت در طریق رشد و تعالی را نداشته و به افق های اعلای ...
آنچه مهمتر از نگاه کردن به قرآن است، برخورداری از نگاه قرآنی است
گرفته بحث این دسته گل های قرآنی است. علمای بزرگوار ما مفهوم تربیت را بعد از مناقشاتی که در تعریف و لغت فرموده اند در این بیان ساده و مختصر فرموده اند که تربیت، عبارت است از پرورش استعدادهای درونی انسان و فراهم کردن زمینه رشد آن، منتهی چیزی که در این زمینه مهم است جهت گیری آن است که این جهت گیری در فرهنگ و ایدئولوژی ما یک جهت گیری فطری و خدایی است. سلیمی تصریح کرد: این آیه کریمه در سوره ...
الهیات غیبت و مسئله ی قدیسه ترزا
از تجربه ی ترزا می توان آموخت این است که ترزا به واقع یک قدیس یا یک عارف نبود، چون از آن آرامش روحی و انقیاد قلبی ای که عرفایی همچون مایستراکهارت، فرانسوا آسیزی، مولوی و یا عین القضات داشته اند بی بهره بوده است، اگرچه شکی نیست که انسانی خیرخواه و بشردوست و مهربان بوده است. کوتاه سخن آنکه نراقی علی رغم شروع فلسفی و نسبتاً علمی کتابش نتوانسته ادعاهایش را بر کرسی قبول بنشاند و برداشت او از الهیات غیبت انسجام علمی ندارد و نامستدل است. ...
تفسیر و تأویل امانت در تفاسیر روایی شیعه
...، امری مربوط به دین حقّ و مقسّم انسان ها به سه دسته منافق، مشرک و مؤمن است، امّا بسیاری از مصادیق بیان شده برای امانت الهی مقسّم انسان ها نیست. از این رو، قابل اثبات نمی باشد. از سویی، استعداد تحمّل امانت الهی فقط در انسان وجود دارد. بنابراین، مواردی که در سایر موجودات وجود دارد؛ مانند عقل در فرشتگان یا تکلیف در جنّیان، قابل حذف از مصادیق امانت است. به نظر می رسد مصداقی که با ...
اثبات ما میتوانیم در دفاع مقدس
.... از طرفی با توجه به نگاه توحیدمحوری، معتقدیم که هر کاری به اراده خداوند متعال محقق می شود و ما ابزاری بیش نیستیم. البته اراده خدا بر این تعلق گرفته که کارها به اراده و اختیار خود انسان ها انجام شودک بنابراین وقتی کاری انجام می شود، اراده ما نقشی اساسی در تحقق آن داشته (جزء اخیر علت تامه است) به طوری که اگر اراده ما نبود، آن فعل تحقق نمی یافت؛ درعین این که همه این ها به اذن الهی بوده ...
بر بازوی مبارک امام زمان(عج) کدام آیه قرآن حک شده؟
که خدای را بندگی کنند و به وی، شرک نورزند، در آن زندگی می کنند. برای اداره چنین حکومتی که بر پایه عدل استقرار دارد و خواسته هر انسان عاقل و شریفی است، وجود یک رهبر عالی مقام روحانی لازم است؛ رهبری پاک و منزه از احساسات حیوانی مانند خشم، شهوت، کبر، غرور و خودخواهی. رهبری که فقط وابسته به خدا باشد و به همه ملت ها و جمعیت ها و نژادها با چشم مهربانی و تساوی و برابری کامل نگاه کند. ...
دانش مدیریت جامعه - بعضی علوم انسانی اسلامی را بد فهم کرده اند
زیر میکروسکوپ می آورید، اما چگونه می خواهید نفس و روح آدمی را زیر میکروسکوپ بیاورید؟ چگونه می توانید فطرت را زیر میکروسکوپ بیاورید؟ این هم که نمی شود وجود هر چیزی که زیر میکروسکوپ نیامد را نفی کنید. البته میکروسکوپ در این تعبیر نماد آزمون تجربی است، نه لزوماً خود این دستگاه . تاریخ به وضوح نشان داده است که نفی ماوراء الطبیعه امکان پذیر نیست و حقیقت انسان و جامعه انسانی را نمی توان از ...
بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی و جایگاه فقه در این فرآیند
انجام می شود. بر این اساس، مادامی که نظام مفاهیم و تعاریف ما رنگ تعبد نپذیرد و از طریق یک روش مستند به وحی لباس وجود نپوشد نمی توان به پی ریزی نظام معادلات اسلامی همت گماشت و تا زمانی که چنین نظام هایی توسط دو نهاد اصلی فرهنگ کشور (یعنی حوزه و دانشگاه) طراحی و ارائه نشوند کماکان باید ریزه خوار خان اغیار باشیم که قطعاً نمی توان در آن، انتظار مائده های بهشتی را داشت. به عبارت دیگر ...