سایر منابع:
سایر خبرها
ترکیب ایران مقابل شیلی چه خواهد بود؟ / 3 یا 4 تغییر نسبت به جام ملت های آسیا
در دسترس هستند و به احتمال زیاد بیک زاده انتخاب اول کی روش برای بازی در سمت چپ دفاع خواهد بود. همچنین با بازگشت پژمان منتظری این مدافع باتجربه و خوش تکنیک تیم ملی به احتمال زیاد مثل جام جهانی در پست دفاع راست به میدان خواهد رفت. با توجه به اینکه مرتضی پورعلی گنجی در دفاع وسط جا افتاده خیلی سخت می شود توسط کرد که کی روش جای او را به منتظری بدهد مگر آنکه این بازیکن جوان دچار مصدومیت شده باشد که در ...
بررسی نقاط ضعف تیم های گواردیولا
در لیگ قهرمانان اروپا کار سختی پیش رو دارد البته این تیم با توجه به بازیکنان شایسته ای که در اختیار دارد این شانس را دارد تا در این رقابت ها هم جام قهرمانی را بالای سر برد. آیا بایرن مونیخ به اوج رسیده است؟ این تیم چه نقاط ضعفی دارد؟ چگونه می توان برابر تیم گواردیولا به پیروزی رسید؟ این کاملا روشن است که بایرن مونیخ آنقدر بازیکن بزرگ دارد که می تواند در هر شرایطی حمله کند ...
مروری بر اتفاقات باشگاه پرسپولیس در سال 1393
بازیکن جدید دچار مشکل شد تا حمید درخشان تهدید به جدایی کند. در این میان رضا حقیقی هم به بهانه پول از جمع سرخ ها جدا شد، هر چند درخشان هم دیگر او را نمی خواست. دی ماه: نقل و انتقالات جنجالی در نیم فصلی که زودتر از موعد مقرر شروع شد بعد از جدایی حقیقی از پرسپولیس، نیلسون هم رفتنی شد که این مسئله اتفاق مهم فصل نقل و انتقالات سرخ ها بود و مسعود همامی از پیکان جانشین وی شد. بعد از ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
موهای بدنم با دیدن گلم به عراق سیخ می شود/ تمام تلاشم را می کنم تا شادی را به لبان مادرم بیاورم
مهر نوشت: مرتضی پورعلی گنجی یکی از ستاره های تیم فوتبال نوجوانان ایران در جام جهانی نوجوانان 2009 نیجریه بود اما بعد از آن مسابقات او و ستاره های دیگر آن تیم کمتر توسط مربیان فرصت حضور در رقابتهای باشگاهی را بدست می آوردند. البته 6 سال طول کشید تا مرتضی خود را به عنوان یک پدیده و ستاره به فوتبال ایران معرفی کند. روزی که کی روش نام او را در بین 11 بازیکن اصلی دیدار با بحرین در جام ملت ...
زندگی خصوصیِ محبوب ترین چهره ورزشی سال ایران
کند که بخش عمده ای از این پول مربوط به پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل بوده است. جزیره وامیزی موزامبیک ، مهم ترین بخش سرمایه گذاری کی روش است. او صاحب این جزیره است که به بهشت تعطیلات معروف شده است. کی روش این جزیره را در سال 2006 خرید و هتل های مجهزی بنا کرد. هتل هایش البته ساختمان نیست، تشکیل شده است از یک پشه بند بزرگ، یک تخت و امکانات ساده خواب اما کافی است. تلفن کنید و همه ...
کی روش راستگو نبود | او گفته بود بعد از جام جهانی به تیم ملی دعوتم می کند
بی تردید او یکی از ارکان موفقیت سپاهان در تمام سال های اخیر بوده. مدافع بلند بالایی که در قلب دفاع سپاهان همانند یک سد نفوذناپذیر تیمش را را رهبری می کند. هادی عقیلی ما در سال 93 یکی از حسرت های فوتبال ایران بود. مردی که جام جهانی را برای یک اشتباه ساده از دست داد تا از پای تلویزیون شاهد بزرگترین تورنمنت جهان فوتبال باشد. عقیلی در یک مصاحبه بلند بالادرباره سالی که گذشت و برنامه های سال آینده اش ...
احمدی نژاد نماد تمام عیار عدم اجرای قانون بود
مسعود پزشکیان از معدود نمایندگانی است که سابقه حضور در سمت وزارت را در کارنامه کار سیاسی خود دارد؛ سمتی که البته به اعتقاد او آش دهن سوزی نبوده و نیست. از چگونگی ورودش به دولت هشتم گفت و تاکید کرد که در تمام دوران فعالیت سیاسی اش نه چپ بوده نه راست. پزشکیان در ادمه از پزشکیان زدایی دولت احمدی نژاد می گوید و اینکه چگونه دولت پاکان در عرض سه سال به اندازه 30 سال پول به حسابش ...
همه چیز در مورد دیدار تیم ملی ایران و شیلی
. البته هر دو مربی قرارداد خود را تا جام جهانی 2018 تمدید کردند اما در این بین کی روش قرار است خیلی زودتر از موعد مقرر تیم ملی ایران را ترک کرده تا سرنوشت خود در مربیگری در آینده را در کشور دیگری جست و جو کنند. در ترکیب تیم ملی بازیکنان مطرحی مانند کلودیو براوو و سانچس حضور دارند که در تیم های معتبر و بزرگی مانند بارسلونا و آرسنال توپ می زنند. جالب اینکه براوو که در ال کلاسیکوی گذشته با ...
بررسی تخصصی؛ جادوی کریک در آنفیلد
فن خال بسیار مفید بوده است تا جایی که این مربی هلندی از کریک به عنوان "مربی درون زمین" یاد می کند. فن خال همواره یک بازیساز دفاعی را در تیم هایش دارد. حالا این فرد چه مثل فرانک ریکارد یک مدافع مرکزی باشد که یک خط جلو آمده است و یا بازیکنی که جلو مدافعان بازی می کند مثل اشارز در آلکمار. اگر دنی بلیند که هنوز با فوتبال انگلستان وفق پیدا نکرده است را فاکتور بگیریم، کریک تنها بازیکن یونایتد است که هم ...
دنیلو: امیدوارم روزی در فینال جام جهانی بازی کنم
نیمار گفته بود که توانایی بازی در هر تیمی را دارید، نظر شما چیست؟ از صحبت های او خوشحال شدم. نیمار فرای یک هم تیمی، برای من یک دوست فوق العاده و یکی از بهتری بازیکنان جهان است. پیرامون صحبت های او باید بگویم که من اهداف خود را دارم و می خواهم که هر روز بهتر شوم و برای رسیدن به آن ها آماده ام تا چالش و رقابت ناشی از حضور در هر باشگاهی را قبول کنم. الگوی شما در پست دفاع راست ...
جدال سخت ایران با ستاره های لاروخا
. شاید تنها امیدمان، انگیزه احتمالا بالای ملی پوشان برای این دو بازی تدارکاتی مقابل شیلی و سوئد، دفاع آنها از اعتبار نام فوتبال ایران و مصاف با بازیکنان سرشناس دنیا باشد و البته کی روش که می تواند از آخرین فرصت برای دو چندان کردن اعتبارش بهره ببرد. چالش ها دست بردار نبودند و حتی کی روش بخاطر پرداخت نشدن مالیات قراردادش توسط فدراسیون با یک روز تاخیر به اتریش رفت تا یک دغدغه ذهنی دیگر برایش بوجود آید ...
فوت و فن های خرید و طبخ ماهی شب عید
بافت ماهی شده و وقتی شعله را خاموش می کنیم این روغن دوباره از گوشت ماهی خارج شده و به درون تابه بازمی گردد، با این تفاوت که این بار اسید چرب امگا3 و کارنیتین را هم از ماهی جدا کرده و بخش عمده ای از خاصیت گوشت کاهش می یابد. در فویل آلومینیوم بپیچید یکی از بهترین روش های پخت ماهی این است که آن را در ورقه های آلومینیومی بپیچید و در یک فر یا روی زغال قرارش دهید. در این حالت لایه ...
پرسپولیس در سالی که گذشت
...> این مدافع شمالی، نشان داد تعصبش به پرسپولیس در حد حرف و حدیث نیست و او واقعاً این تیم را دوست دارد. از دعواهای شدید با بازیکنان استقلال تا کری خوانی برای آنها و سپس مصاحبه هایی داغ و خواندنی، تنها بخشی از زندگی حرفه ای بنگر در سال 93 بود. البته سوتی هایش در خط دفاع را فراموش نکنید! او مثل قهرمان های فیلم فارسی رفتار می کرد. بهروز رهبری فرد ؛ اینستاگرام را عشق است و در ...
شواین اشتایگر از کاپیتانی و فشار های ناشی از آن می گوید
طرفداری- باستین شواین اشتایگر که آخرین بار در پیروزی یک بر صفر تیم ملی کشورش در فینال جام جهانی 2014 برزیل برابر آرژانتین برای تیم ملی کشورش به میدان رفته است، در بازی دوستانه امشب مقابل استرالیا برای نخستین بار به عنوان کاپیتان اول دائمی این تیم پس از خداحافظی فیلیپ لام از بازی های ملی به زمین خواهد آمد. به گزارش وب سایت FourFourTwo شواین اشتایگر در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت ...
حقوقدانان از مزایای قانون آیین دادرسی کیفری جدید می گویند
عنوان قانون موقت اصول محاکمات جزایی به تصویب کمیسیون عدلیه مجلس شورای ملی رسید. قانونی 492 ماده ای که در نهایت با 506 ماده در روز پنج شنبه 11 شهریور ماه 1290 از طرف دولت وقت به وزیر عدلیه ابلاغ و به مرحله اجرا درآمد. البته ناگفته نماند که در تصویب این قانون نقش آیت الله شهید مدرس بسیار پررنگ بود. این قانون بیش از 60 سال بر دادرسی های کیفری کشور حاکم بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش ...
خاطره البرادعی از ناراحتی احمدی نژاد از اوباما/ تعبیر عجیب علم الهدی در باره حادثه شیراز/ عسگراولادی:پول ...
ژرف ناشی از سیاست های نئولیبرالی خصوصی سازی، و صدور فرهنگ بیزنس انگلوساکسونی به این سرزمین در سه دهه اخیر (تعبیر اوان جونز، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه سیدنی)، اینک مهم ترین سنگر فرمانروایان مالی ، بویژه نسل جدید خاندان روچیلد، بشمار می رود که، به سبک اسلاف خویش، با روش های ماجراجویانه نه چندان پنهان، اهداف سیاسی و منافع مالی عظیمی را در منطقه خاورمیانه پی می گیرند. حکم هاشمی برای باقر ...
وحشت از جهان خواران و اعتقاد به وکالت فقیه کجایش خط امام است؟!
دروغ از امام (ره) و خط امام دم می زنند. در اینجا این پرسش مطرح می شود که چگونه یک جریان مخالف خط امام (ره)، می تواند مدعی خط امام باشد؟! این ادعا یک پیشینه تاریخی دارد. در زمان حیات حضرت امام (ره)، بعد از حذف لیبرال ها، ملی گراها و روشنفکر های غرب گرا از صحنه سیاست با فرار بنی صدر از کشور، نیروهای متعلق به اردوگاه انقلاب و جریان اسلامی و دینی، بر امور کلیدی در اداره جامع مسلط ...
برنامه چهارم به دنبال توسعه مدرنیته و تعمیم نظام سلطه در ایران بود
تربیت اشغال شده است. فرد مجبور است دروسی را بخواند که شاید در آینده، با استفاده از آن ها، بتواند نقشی در جامعه اجتماعی ایفا کند. بنابراین، فرصتی ندارد که به امور مهم دینی و مطالعاتی درباره افق زندگی خود بپردازد. بعد از فارغ التحصیلی نیز دچار پدیده زشت مصرف گرایی می شود. توجه داشته باشید که مصرف گرایی ذائقه را تغییر می دهد. با تغییر ذائقه، تأمل و تفکر انسان به سمت دنیا متمایل می شود و فقط به روش ...
ماجرای حمله ی ضدانقلاب به پاوه و درایت چمران برای دفاع از شهر
قابل توجهی نداشتیم. اوضاع هر روز بدتر می شد و حلقه محاصره که دیگر تقریباً کامل شده بود، تنگ تر. مدام درخواست کمک می کردیم ولی خبری نبود . با اولین هلی کوپتر چمران آمد بعد از آن همه درخواست کمک و بعد از گذشت تقریباً سه هفته، اولین هلی کوپتری که در هوا ظاهر شد، همان بود که چمران را با خود آورده بود . البته نمی دانستیم چه کسی دارد می آید، اما بچه ها به محض دیدن هلی کوپتر از شادی ...
شهید هاشمی جاذبه و دافعه را با هم داشت
حضور داشتند و عده ای هم مدتی می ماندند و بر می گشتند . در خط اولمان که دو سه کیلومتر بود بعضی مواقع فقط 10 -15 نفر بودند. اما گاهی اوقات این تعداد به 200-300 نفر هم می رسید. البته لازم است بگویم در فروردین 60 تعداد نیروهای ما در عقبه و خط به حدود 800 نفر رسید. گروه سید مجتبی چنین ویژگی هایی داشت و به خصوص در اوایل جنگ که گروهها پراکنده بودند و کسی دیگری را نمی شناخت، افرادی که با هم رفیق و به قول ...
فرزاد حسنی در واکنش به ادعاهای همسر سابقش آزاده نامداری /همه چیز از ابتدا تا انتها +تصاویر
پزشک یا بازیگر باشد. ما روش خاصی نداریم. ما سعی می کنیم با هم صادقانه و رو راست باشیم. عیب این مصاحبه این است که می خواهی از ما الگو بتراشی. چرا؟ این بد است. ما خیلی عادی هستیم. ما الگو نیستیم. ما دو تا آدم معمولی هستیم. نامداری: ما بعد از چهار ماه داریم اینها را می گوییم. من می خواهم همه چیز صادقانه باشد. یک دهه زندگی نکرده ایم که خیلی تجربه داشته باشیم. نمی توانم نکات خیلی کلیدی بگویم. به ...
بررسی تخصصی؛ در ال کلاسیکو چه گذشت؟
رئال مادرید 2-4-4 / 3-3-4 ترکیب ابتدایی و سازمان دهی رئال مادرید به روش معمول خود، یعنی 2-4-4 نامتقارن دفاع کرد. شکل این سیستم ترکیبی بین 2-4-4 و 3-3-4 است که بیل به عنوان عامل تعادل بخش در سمت راست عمل می کند و کریستیانو رونالدو فاقد هرگونه وظیفه دفاعی در سمت چپ حضور دارد و در خط حمله باقی می ماند. ایسکو از نقش هافبک میانی چپ به بال چپ نقل مکان کرد تا کریستیانو را پوشش دهد ...
اصولگرایی و اصلاح طلب تعریف های محملی دارند
مکلف کردند تا در یک بازه زمانی مشخص تکلیف مذاکرات را روشن کند. در صورتی که طرف مقابل هیچ تمایلی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارد، فعالیت های هسته ای را به حالت گذشته برگرداند و اقداماتی را که در چارچوب معاهدات NPT است به ویژه در بعد مجوزی که این معاهده برای فعالیت های گسترده غیرتسلیحاتی داده است را دوباره فعال کند و به سمت استفاده و بهره برداری بیشتر ببرد. که اکثریت قاطع مجلس قریب به اتفاق به این ...
سکوت علی(ع) رضایت از فریاد زهرا(س) بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فتن٬ استاد سیدعبدالله فاطمی نیا از اساتید اخلاق درباره ولایت مداری حضرت صدیقه طاهره(س) گفتاری بیان کرده که در مجله پنجره منتشر شده است: فریاد سکوت دفاع از ولایت، مهمترین رکن اعتقادی حضرت فاطمه(س) است و ایشان آنچنان ذوب در ولایت است که در جریان رحلت رسول اکرم(ص) مشاهده می کنیم، حضرت(س) تنها کسی است که حق امام علی(ع) را بر همگان روشن و دسیسه های ...
پورعلی گنجی: من به هیچ کس رای ندادم
از قبل باشم تا بتوانم نظر مردم را جلب کنم و ثابت کنم که واقعا خوب هستم. تا آنها بابت رایی که به من داده اند پشیمان نشوند. پورعلی گنجی در ادامه می گوید: جا دارد از یحیی گل محمدی تشکر کنم. آنها فصل قبل در نفت من را یک خط عقب بردند و از من در خط دفاعی بازی گرفتند و راه و چاه را به من گفتند تا مدافع موفقی باشم. آنها در حق من لطف بزرگی کردند، آنها برای تیم ملی با کی روش هم صحبت کردند و بعد از ...
اصلاح طلبان سر ستیز ندارند
؟ به نظرمن در انتخابات مجلس دهم هم با حضور فعال جریان اصلاحات و نیروهای معتدل سایر جریان های فکری می توان نتایج مثبتی در راستای تامین منافع ملی و بهبود اوضاع کشور گرفت که البته گام برداشتن در جهت تامین مصالح ملی و بهبود وضع مردم یکی از مهم ترین خواسته های اصلاح طلبان است. شما در پیام تبریک تان به آقای روحانی به این اشاره کردید که بالاخره دولت باید توجه داشته باشد که از کدام بخش جامعه رای ...
آنتی کی روش ها
جام جم/ کارلوس کی روش که در دو تورنمنت بزرگ بین المللی جام جهانی 2014 و جام ملت های 2015 آسیا هدایت تیم ملی ایران را به عهده داشته است، ظرف یک سال گذشته انتقادات زیادی را از سوی مربیان داخلی متوجه خودش دیده است. منتقدانی که چه قبل و چه بعد از حضور در این دو تورنمنت بزرگ، ایراد و اشکالات فنی و غیرفنی به سرمربی تیم ملی وارد کردند و به نوعی لقب آنتی کی روش را به خودشان گرفته اند! گرچه منتقدان ...
نامت گل همیشه بهار است فاطمه(س)/ حضرت زهرا از نگاه اهل تسنن/ خطبه دختر رسول خدا برای همه تاریخ
عشق را بسته اند… و … فاطمه به خانة خویش می رود و به علی(ع) پناه می برد و از بی دفاع ماندن خویش در میان آن همه گرگ های تیزدندان و دشمنان کین توز می نالد و شِکوه از اینکه چرا ذوالفقار علوی در نیام است و زبان حیدر، در کام! اما مظلوم اولین و آخرین، صاحب ولایت غدیر، او را به صبر فرا می خواند. او هم می پذیرد و به خاطر خدا و برای بقای دین، جام تلخ صبر می نوشد و همدم مظلومیت های علی(ع) می ...
ملاقات غیر منتظره پروین و قلعه نویی؛ بازیکن امروزی فقط دنبال پوله!
هم پشتم نبود. البته اینکه باشگاه عوض نکردم خیلی مهم بود؛ الان به بازیکن می گی بالا چشت ابرویه می ره یه تیم دیگه. این پول پدر فوتبالو درآورده، من تو اوج فوتبالم که بازیکن ملی بودم 2 هزار تومن می گرفتم؛ کجا از این پولای میلیاردی می دادن؟ الان به بازیکن بگو خوش اومدی، سریع سپاهان و فولاد و ...می رن صدمیلیون بهش بیشتر می دن می برنش! آقا این پول همه چی رو خراب کرده، محمود خوردبین می گه بازیکن پرسپولیس ...