سایر منابع:
سایر خبرها
سلفی ها؛ جماعتی که همه جا هستند
های ارتش اسلامی را تأسیس کرد. این شاخه ی نظامی پس از آغاز جنگ داخلی لبنان در سال 1975 و پخش شدن سلاح و حمایت گروه های فلسطینی از تشکیلات نظامی مختلف در طرابلس و درگرفتن جنگ های گاه آشکار و گاه مخفی بین اهل سنت طرابلس و علوی های جبل محسن (که تحت حمایت ارتش سوریه بودند) تأسیس می شد. آخرین خبر از جریان سلفی در اردن منابع امنیتی اردن تاکید کرده اند که مقامات این کشور اقدامات مهمی ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
وجود این که طبق آمار منتشر شده 10 میلیون جوان جامعه ما در سن ازدواج قرار گرفته اند و علی رغم تأکیدهای مکرر مکتب هستی بخش اسلام بر ازدواج و تشکیل خانواده و با وجود تأکید موکد پیامبر عظیم الشأن اسلام بر ازدواج و پیوند زناشویی که اوج آن در حدیث شریف النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منّی تجلی پیدا کرده و حبیب خدا حضرت محمد مصطفی(ص) این پیوند آسمانی را سنت خود برشمرده و تا بدان جا بر آن تأکید فرموده که ...
اندیشه های بنیادگرایانه نتیجه فضای بحران آلود و ورود افکار وارداتی است
این جهت در تجزیه و تحلیل بنیادگرایی مهم است که، می بینیم بعد از قطب، تمام متفکرینی که در شاخه اهل سنت اسلام به وجود آمده اند، تماماً افکار سید قطب را تکرار می کنند. او معتقد است که ما باید یک تمایزی بین زندگی اسلامی و زندگی غیراسلامی قائل شویم. او تأکید می کند که اسلام مفهوم پیشرفت را قبول دارد، ولی باید یک تمایزی بین مفهوم ماده با معنا و معنویت قائل باشیم و از نظر او مشکل اصلی دنیای غیر اسلام ...
گونه شناسی انتقادی دیدگاه ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع
ترین دلیل کولبرگ در اثبات نوپدید بودن اندیشه اثناعشریه در قرن چهارم این است که در منابع شیعی پیش از قرن چهارم، نظریه شیعه دوازده امامی مطرح نبوده است (5) و نخستین نظریه پردازن آن که نویسندگان نسل های بعد هم دقیقاً از آنها پیروی کردند برای اثبات این نظریه از چهار شیوه اصلی بهره بردند: استناد به آیات قرآن، استناد به احادیث شیعی، استناد به روایات اهل سنت و سرانجام، استناد به کتاب مقدس و روایات یهودیان ...
خدا در عرفان اسلامی و آیین سیکه
در مقابل فعل یا حرف نیست. (جوادی آملی، 1378: 1/ 278) در اصطلاح عرفان نظری، ذات را به اعتبار صفتی معین و تجلی ای از تجلیات اسم می نامند (امام خمینی(ره)، 1376: 108) و گاه صفت را اسم می گویند. هر مظهری را که اسمای ذات در آن ظهور و تجلی کنند، تجلی ذاتی گویند و اگر حق با اسما و صفات تجلی کند، آن را تجلی اسمایی و اگر با اسمای فعل تجلی کند، آن را تجلی فعلی می نامند. (ابن عربی، 1367: 20؛ قیصری ...
اخلاق خدایی در کلام امام صادق(ع)
تا با هر انسانی با توجه به میزان عقل و بهره مندی اش از عقل رفتار کند؛ چرا که امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل می کند که آن حضرت (ص) فرمود: انا معاشر الانبیاء أمرنا أن نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ ما گروه پیامبران مأموریم که با مردم به اندازه عقل خودشان سخن بگوئیم. (اصول کافی، ج 1، ص 27) بر اساس رفتار مبتنی بر عقلانیت، عاقل در برابر رفتار جاهل و اهانتهایش بهترین و نیکوترین خلق و رفتار را نشان می ...
نحوه شکل گیری اولین دولت وهابی سعودی
فقه حنبلی و دخل و تصرف شخصی، دین را به زعم خود اصلاح کند، شعار مبارزه با بدعت، خرافه و بازگشت به سنت های اسلامی و خلوص و سادگی اولیه آن به شیوه "سلف صالح" را مطرح کرد که منظور وی از سلف صالح، ابن تیمیه بود که پدر معنوی و مذهبی اش بود. حربه ای که محمد بن عبدالوهاب علیه مسلمانان غیر وهابی که اعتقادات وی را قبول نداشتند، مورد استفاده قرار می داد، مساله شرک بود و تمام اعمال آنها را شرک آلود ...
پیامبر عَزِیزٌ عَلَیْهِ و حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ است
بعد از من همه کاره است. امیرالمؤمنین بلند شدند و فرمودند: لااله الاّالله . پیغمبر فرمودند: بنشین. دوباره تبلیغ کردند. این جملاتی که می گویم از شیعه نقل نمی کنم و همه از سنّی هاست. سیرۀ حلبی و ابن هشام این را دارد و در شرح ابن ابی الحدید معتزلی هست و تاریخ طبری هم دارد. بار دوم پیغمبر اکرم منبر رفتند و تکرار کردند و فرمودند: ای مردم! اگر می خواهید آقای دنیا و آخرت شوید، بگویید: لااله ...
حیات فکری و فرهنگی شیعه؛ مدیون نهضت علمی امام صادق(ع) و فقه جعفری
جعفر بن محمد ندیده، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است . به گفته وی،از دانشمندان اهل سنت نقل شده است که از امام صادق(ع) به قدری علوم نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه آن همه جا پخش شده است و بزرگترین پیشوایان فقه و حدیث مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سجستانی از حضرت روایت نقل کرده اند. این ...
گونه شناسی انتقادی دیدگاه ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع
پیامبر(صلی الله علیه و آله) را این گونه اثبات می کند که تشیع، چیزی جز اسلام نیست. لذا پاسخ دادن به این پرسش که پس از ظهور اسلام، تشیع چگونه پدید آمد، افتادن در این دام است که ابتدا پذیرفته ایم که زمانی اسلام بوده و تشیع نبوده است، اکنون می خواهیم بدانیم تشیع در چه زمانی و چگونه پدید آمده است؛ حال آنکه این پرسش را باید متوجه اهل سنت ساخت و پرسید تسنن چگونه و از چه زمانی پدید آمده است؟ درست است که ...
نقد و بررسی مقاله تورات در دایره المعارف قرآن لیدن
...> تقریباً همه اهل کتاب معتقدند که موسی تورات را تألیف کرده است، به گونه ای که فرقه فریسیان از یهود در تأکید بر این عقیده، مخالف آن را مرتد دانسته اند. به همین دلیل ابن عزرا که دانشمندی نسبتاً آزاد اندیش بود، برای اظهار نظر خویش در این باب جرأت نکرد و تنها با اشاراتی مبهم، اشتباه بودن این اعتقاد عمومی را متذکر شد. اما من بدون ترس و واهمه پرده ابهام را از روی سخنان ابن عزرا برخواهم داشت و حقیقت را ...
گونه شناسی انتقادی دیدگاه ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع
همین موضوع اختصاص دارد. شاید یادآوری این نکته خالی از لطف نباشد که واژه شیعه امروزه در برابر اهل سنت به کار می رود و شاید کلان ترین تقسیم بندی مسلمانان، تقسیم بندی آنها به شیعه و سنی باشد که همان گونه که پیش از این هم ذکر شد، جوهره این تقسیم بندی، چگونگی اعتقاد به امامت است. در نوشته های معاصرین، گاه این دیدگاه مبنا قرار گرفته که تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی تنها براساس تفاوت های سیاسی ...
امامت عهدالله است/ آیا با سقیفه می شود عصمت امام را حذف کرد؟
امت دانستند، اجماع را هم بر اساس این عصمت، حجّت دانستند و در ردیف کتاب و سنّت قرار دادند. بر همه ما لازم است، گوش اجماع را از بالا بکشیم پایین بیاوریم، دست عقل را بگیریم از پایین به بالا ببریم، اجماع در ردیف کتاب و سنّت نیست، اجماع به هر تقریبی که بیان شود، چه دخولی باشد، چه لطفی باشد، سرانجام کشف از قول امام است، مثل خبر است. اجماع که مثل سنّت نیست، اجماع منبع نیست، اجماع، دلیل است، اجماع را نباید ...
حکمت عشق از منظر حکیم محی الدین مهدی الهی قمشه ای
میرزا مهدی الهی قمشه ای، عارف نامدار و مترجم ماندگار قرآن کریم، در کتاب ' حکمت الهی عام و خاص'، ضمن شرح و بیان دیدگاه فلاسفه - از افلاطون تا ابن سینا - به شرح معنای عشق با استفاده از قرآن و احادیث نبوی پرداخته است. وی در بین آراء فلاسفه درباره ی عشق ، بیش از همه با آراء فارابی همدل است. آنچه در پی می آید برگرفته از فصل تعریفات عشق و بیان اهل معرفت و حکمت ، از کتاب منظور است. عشق را یکی ...