سایر منابع:
سایر خبرها
روایت سمبلیک و رمزگونه ای از یک واقعیت بیولوژیکی/ راز خلقت انسان در بیان قرآن
.... و از اینجا به بعد است که داستان حضرت آدم و ذریه او در قرآن آغاز می شود. بنابراین، نمی توان گفت که در همه ما روح خدا نهفته است، بلکه باید گفت که ما همه قابلیت داریم که روح خداوند در ما دمیده شود. از نظر وجودشناختی روح خدا در همه موجودات هست، بلکه خداوند ظاهر و باطن و اول و آخر همه چیز است (هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم)، اما از نظر ایدئولوژیکی روح خدا فقط ...
معادباوری و معنای زندگی
... 3-خدا ما را دوست دارد و دل نگران ماست. 4-برای این سؤال که چرا اخلاقی باشیم، پاسخ داریم. 5-عدالت عالم گیر بر جهان حاکم است. 6-همة انسان ها ارزشی برابر دارند. 7-لطف و غفران الهی، پایان خوشی برای همه خواهد بود. 8-زندگی پس از مرگ وجود دارد. مرگ پایان همه چیز نیست. مقدر است که زندگی والاتری از زندگی این دنیا داشته باشیم.[11] توجه به ...
اشعار آیینی ویژه ولادت کریم اهل بیت " امام حسن مجتبی علیه السلام"
ذوالفقاری شد چه صف کُفر را به هم می ریخت بر دل کُفر، زخم کاری شد لحظه ها ماندگار و زیبا بود روزها مثل روزگاری شد . . . . . . که خدا قلب کعبه را وا کرد و جهان غرق بی قراری شد اسوۀ صبر بود و صلح و صفا او خداوند بردباری شد *** زیر پایش خدا غزل می ریخت غزلی را که از ازل می ریخت ...
مناظره علمی/ تجربه عرفانی یا تجربه دینی؟
تطورات و تحولاتیست؛ ارسطو نامتناهی را کم ارزشتر از متناهی می داند اما دکارت، نامتناهی را کمال مناسبی برای خدا برمیشمرد. اسپینوزا هم از دو نوع نامتناهی سخن میگوید نامتناهی در نوع خود و نامتناهی علی الاطلاق و خدایش جوهر مطلقا نامتناهی است. فیلسوفان مسلمان نیز خدا را نامتناهی میدانند برخی فیلسوفان و عرفا قائلند امتداد و لوازم پذیرش نامتناهی، نظریه وحدت شخصی وجود است. نکته در خور توجه آنکه ...
وجود هدایت تکاملی مؤمنان در بهشت
در مقابل اولیاء الله ممکن است همین حرف های معمولی را بزنند ولی در آن یاد خدا مطرح است و حرف هایشان باعث سبکی انسان می شود و ذکر خدا است. هادوی تهرانی تصریح کرد: هدایت و نور، نور می آورد همان طور که گمراهی، گمراهی می آورد به همین دلیل باید از هر نوع گمراهی اجتناب کرد و از هر فرصتی برای کسب نور بهره برد. وی با طرح این سؤال که آیا در بهشت تکاملی وجود دارد، افزود: این آیه می تواند دال بر وجود تکامل افاضه ای الهی در بهشت باشد اگرچه در واقع در دنیا نیز همین تکامل افاضه ای است. ای کاش در این ماه راه حق را نزدیک ببینیم و از این فرصت استفاده کنیم. ...
برای داشتن حضور قلب در نماز چه کنیم؟
.... و گرنه حضور قلب با الفاظ و یا با معانی است؛ و خداوند علِیّ أعْلی مهجور گردیده، و فقط به نظر ضمنی که در حقیقت نظر نیست به او ملاحظه شده است.(سید محمد حسین حسینی تهرانی ، روح مجرد، ص164) 2 انجام مستحبات در نماز انسان قلب و همان حقیقت خود را محو در عظمت آن موجود ازلی و ابدی که تمام موجودات قائم به اوست می نماید، و خود را بدان ابدیّت می پیوندد، و به ذکر او و یاد ...
موعود گرایی پاسخی به پوچ انگاری
کمی و کیفی به اندازه آفریده است. 4. هدفمندی آفرینش قرآن موجودات و حتی جمادات را شعورمند و برخوردار از نوعی آگاهی و ادراک می داند. آن دست از آیات قرآن که از سجده، تسبیح، شهادت و نطق موجودات سخن گفته است، گواهی بر این ادعاست. با این باور که تمامی موجودات، به میزان سعه وجودی خود، از نوعی شعور و ادراک برخوردارند می توان نتیجه گرفت که هرموجود هدفمندی باتبعیت از نظام ...
قلم او را به آسمان رساند
این طبیعت معنی دار و مقدس که آینده قدرت و خردمندی و زیبایی خداست علی شریعتی مصنوع زیبای خداوند بود و چشمهایش جز زیبایی هستی نمی دید. تمام زشتیها برایش زیبا بود و جانش بر مدار سنت های خدا می چرخید و روحش را در آستان خدا می پرورید و بالا می برد تا بتواند از خاک تیره اش آفتابی را برویاند. با تمام رنج هایی که می کشید معتقد بود آینده برای انسان است: آیندای پاک و وفادار از آیات یک روح، یک شعور ...
شنبه های قرآنی / قامت رعنای محبوب!
دلهای روشن، آیات قدرت، رحمت و عظمت او را در جزء جزء اجزای هستی می بینند و زبان به حمد و ستایش می گشایند. به راستی کدام انسان باوجدان و فهیمی می تواند این همه نشانه را در اطراف خود ببیند و به قدرت و حکمت خالق آن پی نبرد و ایمانش، افزون نگردد . نگریستن به چرخه بی نهایت پیچیده هستی؛ چرخه آب، چرخه خاک، چرخه تولید مثل انسان و جانوران ریز و درشت، از فیلها و نهنگها گرفته تا مورچه ها و ...
ماه رمضان و قرآن (8)
گذشته و حال و آینده فی القرآن نبا ما قبلکم و خبر ما بعدکم و حکم ما بینکم خبر می دهد و به پیامبرش دستور بازگو نمودن داستان ها می دهد فاقتص القصص لعلهم یتفکرون، اعراف 176 تا مردم با اندیشه و انتخاب عمل کنند. حال به داستان خداوند و سجده فرشتگان می پردازد و می فرماید: و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس، بقره 34 به فرشتگان دستور سجده بر آدم دادیم که سجده بالاترین مرحله خضوع و خشوع را اعلام می ...
چرا خداوند فرشتگان را جانشین خود روی زمین نکرد و انسان را برگزید؟
توانایی رفتار مسئولانه را ندارند، برابری می کند. خدا جانشینی مخیر میان خیر و شر در زمین برگزید و اسما را به او آموخت، منظور از اسما همان اسباب و وسایلی است که انسان را به نتیجه کارها می رسانند. شکی نیست که خداوند به انسان توانایی چیرگی بر موجودات را داده است و سبب آن هم قابلیت انسان برای آموختن است. پس علم، مایه چیرگی انسان بر همه موجودات است. وقتی انسان چیزی را نمی داند، از آن می ترسد و ...
مسجد ختم خانه نیست/صرف برگزاری ختم، توهین به مسجد و حسینیه است
سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، در این آئین، گفت: مساجد از آن خداست و جز خداوند نباید در آن خوانده شود. وی مسجد را معبد دانست و با بیان اینکه معبد محل عبادت و عبودیت انسان است، اظهار داشت: عبادت، یعنی خضوع انسان در برابر عظمت بی پایان و عبودیت انسان یعنی؛ تجسم یافتن این خضوع در وجود انسان. آیت الله ملک حسینی، با بیان اینکه خداوند دارای ...
چگونه به اعتدال برسیم؟ دکتر فاطمه طباطبایی پاسخ می دهد: حیات تعقلی انسان را به انسانیت می کشاند/سلوک ...
، پیامبر خاتم و حقیقت ایشان است. خداوند تمام کمالات خویش را، در وجود انسان کامل می بیند و به همین دلیل است که به مقام نبوت و پیامبری نائل آمد تا مظهرِ اسمِ "الله" گردد. همه ی موجودات، مظهرِ اسمی از اسماء الهی می باشند و اگر همه ی اسامی در کنار هم جمع گردند، اسمِ "الله" می شوند. بنابراین اسمِ "الله" جامع اسماء الهی است. جامعیت اسم الله این اسمِ جامع، تنها یک مظهر کامل و تام و تمام ...