سایر منابع:
سایر خبرها
به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، شرح دعای روز چهاردهم ماه رمضان را می خوانیم در کلام مرحوم آیة الله مجتهدی تهرانی: اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزش ها واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی ها ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و ...
روزانه ماه مبارک رمضان است. دعای روز چهاردهم را در چند بخش می خوانیم: اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ و اقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. خدایا مرا در این روز به لغزشها مؤاخذه نکن و از از خطاها و بیهودگیهای من در آن درگذر و مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات قرار مده ای عزت دهنده مسلمانان. ...
ما باشد را از ما دور کند که اجابت این درخواست را به عزت خودش قسم می دهیم که عزت بخش مسلمین هم می باشد. در فراز اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ از خداوند درخواست می کنیم که خدایا ما را با لغزش هایی که داریم مؤاخذه نکن! کلمه عثر به کار رفته در دعا عبارت است از لغزشی که انسان قصد انجام آن را نداشته و ناخواسته در دام شیطان گرفتار شده و آن عمل و خطا را انجام داده است، بنابراین از خداوند ...
درخواستش را قبول کند و وی را مجازات نکند. سپس بنده درخواست می کند در معرض گناه قرار نگیرد. در اینجا درمعرض گناه قرار گرفتن به سیبل شدن در تیراندازی تشبیه شده است. به این معنا که بنده هر لحظه در معرض برخورد با بلا است. در پایان، بنده خدا را به صفت عزت بخشی اش قسم می دهد تا در معرض گناه قرار نگیرد. ...
...؛160 آل عمران،29 فرقان،22 اسری و منسوب به خداوند، انسان و شیطان. این مفهوم محل نزاع در بحث اختیار انسان است و اینکه آیا این استطاعت گناهکار مخذول موجب آسان کردن اسباب شر برای فاسق نیست؟تعبیر قدرت بر کفر ورزیدن نیز از سایر تعاریفی است که بر این واژه رفته و معتزله آن را به منع لطف از جانب خداوند در صورت شرک اختیاری انسان گرفته اند. همچنین دقت در تعبیر تعرض در انتهای این ...
الْمُسْلِمینَ به عزتت ای عزت بخش مسلمانان. تفسیر آیت الله احمدی فقیه یزدی از دعای روز چهاردهم رمضان: در ابتدا بنده از خدا می خواهد برای لغزش هایی که می کند، مؤاخذه نشود. همانند کسی که جنس خریداری شده را پس می آورد و فروشنده هم وی را بر نمی گرداند و درخواستش را می پذیرد، بنده هم می خواهد که خداوند درخواستش را قبول کند و وی را مجازات نکند. سپس بنده درخواست می کند در معرض ...