سایر منابع:
سایر خبرها
صهیونیست ها مدعی چه چیزی هستند؟!
المقدس آماده شد. اما در همین ایام وجود مبارک رسول خدا در بستر بیماری افتاد و این حرکت موقتا به تاخیر افتاد. به هر حال این برنامه پیامبر(ص) در زمان خلیفه ی اول تعقیب شد وسپاهیان اسلام پس از نبردهایی چند، شهرهای مختلف فلسطین و شام را فتح کرده و در زمان خلیفه دوم به ایلیا رسیدند. اما به خاطر احترام و حرمتی که این شهر نزد مسلمانان داشت، از حمله به آن خودداری کرده و صرفا به محاصره ی شهر ...
قتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
. اولین رگه های تدوین و نگارش تاریخ توسط شیعیان در قالب سیره، تک نگاری (مقتل و وقایع نگاری) و. .. شکل گرفت؛ از برجسته ترین مورخان شیعه در عصر ائمه اطهار می توان از ابان بن عثمان بجلی یاد کرد. وی کتاب با ارزشی در اخبار انبیا و نیز سیره رسول خدا • نوشت که متأسفانه تنها بخشی از آن بر جای مانده است.[2] موانع تاریخ نگاری شیعی تاریخ و تاریخ نگاری با عنایت به اهمیتی که در ...
منازعه محمدبن حنفیه با عبداللَّه بن زبیر و ظهور خَشَبیه
دشمنی عبداللَّه بن زبیر با ابن حنفیه، روابط و مواضع سیاسی ابن حنفیه و ظهور جماعت خشبیه در حمایت از ابن حنفیه مورد بررسی قرار می گیرد. مقدمه به دنبال مرگ یزید بن معاویه در محرم سال 64 هجری خلافت امویان به شدت دچار تزلزل شد و ستیزه و کشمکش و جنگ های داخلی شدید میان مسلمانان بر سر تصدی مقام خلافت روی داد. این دوران را در واقع باید دوره ی فترت خلافت امویان به شمار آورد؛ زیرا قدرت ...
برآورد کمّی غنایم عصر خلفای راشدین و برخی پیامدهای آن
عمر فرستاده شد.237 کسکر (سقاطیه): در زمان خلافت عمر (13 ق) با جنگ فتح گردید، غنایم فراوان، از جمله آذوقه و مخازن پادشاه به تصرف مسلمانان درآمد و خمس غنایم به مدینه نزد عمر فرستاده شد.238 بویب: در زمان خلافت عمر (13 ق) با جنگ فتح شد اسیر و غنایم فراوان از جمله گاو و گوسفند و آرد نصیب مسلمانان شد و همه ی غنایم تقسیم و خمس آن به مدینه فرستاده شد.239 بعلبک: در زمان خلافت ...
قُرّاء و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجری
مضامین آن را با هم به آنان می آموخت.22 3. آموزش صحابه به دیگران: در این دوره عده ای از مسلمانان آیات قرآن را به دیگران تعلیم می دادند. این دوران با فرستادن مصعب بن عمیر به مدینه آغاز شد. وی به همراهی ابن ام مکتوم (عبداللَّه بن مسعود) قرآن را به مردم مدینه یاد می داد.23 رسول گرامی اسلام بعد از مدتی عمار و بلال را نیز به مدینه فرستادند. هنگامی که مکه فتح شد، معاذ بن جبل را برای تعلیم قرآن در ...
پیدایش نصیریان علویان
رهنمون ساخت تا امامان را خدا سازد. بعد از مرگ ابن نصیر, محمدبن جندب که درباره او چیز بیشتری نمی دانیم به عنوان ((باب)) امامان جانشین او شد و بعد از جندب, ابو محمد عبدالله جنان جنبلانی (متوفای900م287/ه’), معروف به فارسی (ایرانی), از شهر جنبلا واقع در میان کوفه و واسط در جنوب عراق, جانشین او گردید. از ارجاعی در ((کتاب المشیخه)) متوجه می شویم که جنبلانی شخصی زاهد و معلم یک شخصیت خیلی مهم در تاریخ فرقه ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
از انسان و خدا دارد هم چنین درباره نکات اولیه ای که برای مواجهه با این متن الهی لازم است بدانیم سخن خواهیم گفت. بر سبیل مقدمه ذکر چند نکته الزامی است: ما برای مواجهه با متون الهامی و آثار ماندگار در طول تاریخ مانند تورات، انجیل و قرآن ( حتی اگر کسی باور نداشته باشد که این متون از جانب خداوند آمده است) و متون و شاهکارهای الهامی دیگری هم چون کمدی الهی دانته و مثنوی که شأن الهامی دارند و ...
مذهب امامیه در قرن چهارم هجری
دیگر نیز در عدول احمد معزالدوله از تصمیم خود, دخالت داشت. خلافت عباسی سالیان دراز بود که سیطره نفوذ خود را بر سرزمین های مهم جهان اسلام گسترده بود و عامه مردم به تبلیغات آن ها عادت کرده و به آن ها دل بسته بودند و چون اطاعت از خدا و رسول خدا از آن ها اطاعت می کردند. تجارب علویان در حصول خلافت و قدرت, جز با سرکوبی و قتل با چیز دیگری قرین نبود و تبلیغات عباسیان آن ها را افرادی عاصی و طاغی جلوه گر ...
تاریخ نگاران و رویداد قادسیه
...> گروهی برای بزرگ جلوه دادن نبرد و پیروزی بر ایرانیان و برخی دیگر برای کاستن از بار خفت این شکست, به جای برخورد با واقعیت ها, به ذهن گرایی پرداخته اند. بعضی از مورخان اخیر سعی نموده اند از میان انبوه اطلاعات متفاوت, رخداد قادسیه را واقع بینانه بررسی نمایند, چنان که شمار مسلمانان را 24700 تن(25) گزارش نموده اند. تنی چند از مورخان متإخر و متقدم نیز بر آمار 30000 نفر توافق دارند. (26) از میان مورخان ...
اهل ذمه در صدر اسلام
در داخل قلمرو حکومت اسلامی بود. بر این اساس, اقامت افراد غیر مسلمان در جامعه اسلامی منوط به شرکت در عقد قرارداد ذمه بود که پس از امضا قرارداد مزبور جزئی از جامعه بزرگ اسلامی به حساب میآمدند. در تنظیم و انعقاد پیمان ذمه, آزادی طرفین بر اساس اصل ((تراضی)) و ((توافق)), به عنوان رکن اصلی محفوظ بود و طرفین می توانستند شرایط و موارد خاصی را طبق مصالح و مقتضیات مورد نظر خود به جز در موارد خاص ...
یکسان شدن مصحف ها پس از وفات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
آنجا گروهی جمع بودند و حذیفه بن یمان در میان آن جمع بود. در آن وقت مسجد گماشته ای نداشت و کسی فریاد برآورد: آنان که پیرو قرائت ابوموسی اشعری هستند به زاویه ی نزدیک باب کنده و آنان که پیرو قرائت ابن مسعودند به زاویه ی نزدیک خانه ی عبدالله بیایند. دو گروه درباره ی آیه ای از سوره ی بقره اختلاف داشتند. یکی می گفت: و اتِمّو الحجَّ و العُمْرَه للْبَیت و دیگری می گفت: وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ ...
درباره محمد بن ابی حذیفه از شخصیت های صدراسلام
کندی درباره ی محمد بن ابی حذیفه – ولی خلاصه تر از او – آورده است و در آغاز می نویسد: محمد بن ابی حذیفه در مصر خروج کرد و آنجا را، بدون داشتن ولایت از جانب خلیفه، تملک نمود و لذا مورخان، او را از امرای مصر به شمار نیاورده اند.6 هم چنین کندی در خصوص گروگان گیری معاویه و قتل آنان می نویسد: کشته شدن محمدبن ابی حذیفه و ابن عدیس و کنانه بن بشر و کسانی که با آنان در گروگان بودند، در ذی حجه ی ...
تحول و تطور در نیروی دریایی مسلمانان تا پایان خلافت عباسی
پیروز بیرون آمدند, در این نوع جنگ نیز بیشتر فعال شدند. اگر روایت نه چندان صحیح طبری در مورد جنگ اندلس در عصر عثمان به سال 27 را بپذیریم,(13) باید گفت مسلمانان یک سال قبل از فتح قبرس و پس از فتح افریقیه, از طریق دریا برای فتح اندلس اقدام کرده اند. طبری گزارش می کند که خلیفه به عبدالله بن نافع دستور داد تا از طریق دریا به سوی اندلس تهاجم برند. او به فرمانده سپاهش چنین نوشت: ((اما بعد, جز ...
درباره عبدالله بن جعفربن ابی طالب
محبوب مهدویان پدر عبدالله, جعفربن ابی طالب و مادرش إسمإ بنت عمیس خثعمیه است. وی به هنگام اقامت والدین خود در حبشه, در آن جا متولد شد.(1) او نخستین فرزند جعفر و نخستین مولود مسلمانان در حبشه بود.(2) گفته اند او در زمان رحلت رسول خدا(ص) ده ساله بوده است (3) عبدالله بن جعفر را با کنیه ابوجعفر می خواندند;(4) برخی نیز از او با کنیه ابومحمد و ابوهاشم یاد کرده اند.(5) عبدالله بن جعفر از رسول خدا(ص), عمویش علی بن ابی طالب(ع), مادرش اسمإ بنت عمیس و هم چنین از ابوبکر, عثمان و عم ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
اسلام و مسلمانان. ایجاد تردید در پذیرش آیات قرآن، واکنش دوگانه به هنگام جهاد، سخنان طعن گونه نسبت به رسول خدا(ص) و تحقیر مؤمنان از این قبیل است. قرآن ادّعاهای باطل منافقان را نفی می کند و به افشای اهداف آنان می پردازد و در پاسخ به دستة دوم و اقوال آنان، با لحنی کوبنده به روشنگری می پردازد و تهدید به عذاب می نماید. همچنین آثار متفاوت قرآن را بیان می کند و از رسول(ص) و مؤمنان دفاع می نماید و ...
بررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
...> ابن خلدون، عبدالرّحمن. (1369). مقدّمه. ترجمه محمود پروین گنابادی. تهران: علمی و فرهنگی. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1363). شرح اشارات وتنبیهات. ترجمه حسن ملکشاهی. تهران: سروش. ابن عربی، محیی الدّین. (بی تا). الفتوحات المکّیه. بیروت: دار صادر. . (1366). فصوص الحکم. تصحیح ابوالعلاء عفیفی. تهران: انتشارات الزّهراء(س). ابن منظور، محمّد بن مکرم. (1368). لسان ...
اسباب نزول
، روایاتی که درباره ی فتنه های آخرالزمان گفته شده و روایاتی که درباره ی تفسیر و تأویل قرآن آورده اند. امام بدرالدین زرکشی از برخی محققین نقل می کند: مقصود بیشترین روایات در این باره قابل اعتماد نیست، نه اینکه همه ی آنها قابل اعتماد نباشند. (5) معروف ترین کسی که در این باره روایاتی جمع آوری کرده است، ابوالحسن علی بن احمد واحدی نیشابوری (متوفای 468) است که جلال الدین سیوطی (متوفای 911) بر او خرده گرفته و ...
آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾
.). تفسیرالقرآن العظیم. بیروت: دار الکتب العلمیّه. ابن منظور، محمّد بن مکرم. (1414ق.). لسان العرب. بیروت: دار صادر. اعلامیه جهانی حقوق بشر. (20/04/1394). مادّه 18: https://fa.wikipedia.org بلاغی نجفی، محمّدجواد. (1420ق.). آلاء الرّحمن فی تفسیر القرآن. چاپ اوّل. قم: بنیاد بعثت. بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418ق.). انوار التّنزیل و اسرار التّأویل. بیروت: دار احیاء ...
عدالت و سماحت حضرت علی (ع) فراتر از زمانه اش
وجود داشت. از مخالفت خزرجیان گرفته تا ابوسفیان و زبیر بن عوام و عباس عموی پیامبر و تا مخالفت امام علی و همسرشان و بنی هاشم و دیگرانی که در خارج از مدینه بودند. آنچه به این جریان کمک شایانی کرد جنگ های اهل رده بود؛ اگر چه چنان نبود که تمامی کسانی که بعدها تحت این عنوان طبقه بندی شدند، مرتد شده باشند. انگیزه های مختلفی وجود داشت که می باید در جایش مورد بررسی قرار گیرد، اما قابل انکار نیست که گروه ...
نقش ابراهیم بن مالک اشتر نخعی در حوادث سیاسی عراق 66 – 72 هجری
در هر حال، دو لشکر رو در روی هم قرار گرفتند و هر یک طرحی برای حمله ریختند و جنگ آغاز شد. مورخان نخستین مانند طبری، بلاذری و ابن اعثم گزارش کرده اند: ابراهیم، پسر مالک اشتر نقش بزرگی در این نبرد داشت. او در این پیکار، راشد بن ایاس، فرمانده ی سپاه نیرومند کوفه را کشت و همین سبب شد که روحیه ی سایر نیروهای تحت فرمان او در دیگر دسته ها، ضعیف گردد. ابراهیم موفق شد محاصره ای را که شبث بن ربعی ...
دادگرترین داور
مردان) می دانند که به پیامبر ایمان و اسلام آورد. فضیلت حضرت علی (ع) علاوه بر حضور در کنار پیامبر و قبول اسلام این است که تنها کسی است که هرگز بت نپرستیده است و از زمانی که خود را شناخته خدای واحد را پرستیده است و با رسول خدا نماز گزارده است. بنا به روایات چند ماه پس از واقعه نهروان سه تن از بزرگان خوارج با هم قرار گذاشتند که علی (ع) و معاویه و عبدالله بن عاص را در یک شب بکشند. آن که مامور ...
صاحبان حقوق نجومی پس از افشای فیش ها چه گفتند؟
دریافتی از وزارت نفت طی سال های گذشته عملکردی ضعیف و توأم بانادیده گرفتن حقوق ایران در ارتباط با میدان نفتی مبارک داشته، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود... قیمت و شرایط قراردادی مذاکره شده در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیر مطلوب است . خاتمی چه عذر تقصیری درباره این فساد حداقل 14/5 میلیارد دلاری یا قرارداد شرکت استات اویل و... که حتی بارها صدای نمایندگان ...
تحلیلی بر سیره ارتباطات میان فردی پیامبر اکرم(ص)
پیامبر6 همچنان که به خاطر بزرگسال منتظر، نماز خویش را کوتاه می کرد برای کودک گریان نیز نماز را کوتاه تر می نمود.[46] قطب راوندی می گوید: رسول خدا به بزرگ و کوچک سلام می نمود .[47]در سیرت رسول خدا6 محبت به کودک زمینه ساز پرورش جوانانی بود که شایستگی امیری لشکر پیامبر6 را کسب می کردند. محمدبن نقل می کند: هنگامی که اُسامة ابن زید پسر بچه ای بود و تازه به مدینه آمده بود دچار آبله گردیده و آب ...
جمع قرآن توسط زید بن ثابت
ابوبکر به من گفت: می بینم که جوان عاقلی هستی و هرگز ما به تو اندیشه ی ناروا نمی داریم. تو کاتب وحی رسول خدا بودی، این کار را دنبال کن و به خوبی انجام ده. زید می گوید: سنگینی این کار که بر من تحمیل شده بود از تحمل کوه گران سخت تر بود، ولی به ناچار آن را پذیرفتم و قرآن را که بر صفحاتی از سنگ و چوب نوشته شده بود، جمع آوری کردم. (3) روش زید در جمع قرآن زید به جمع آوری قرآن مشغول ...
اسامی ماه ها در کشورهای عربی و شیوه یکسان سازی آنها
جمادی الاولی و جمادی الثانی (الاخر) 30 یا 29 روز وجه تسمیه آن دو به دلیل یخ زدن آب در این دو ماه (زمستان) و تأثیر یخ بندان و شدت سرماست. این دو ماه در فاصله نیمه کانون الاول و نیمه شباط قرار دارند. 7 رجب 30 روز وجه تسمیه آن عادت عرب به حرکت در آن ماه است ولی نه به جهت جنگ. گفته اند: (ارجبوا) یعنی از جنگ و ویرانی و کشتار دست بکشید. گاهی فعل رجب به معنی عظم می آید زیرا عرب ها به جهت عدم ...
نقش معاویه در جنگ جمل
.... جنگ جمل نخستین پیکار بزرگی بود که میان دو گروه از مسلمانان روی داد. این جنگ در آغاز خلافت حضرت علی علیه السلام در گرفت. اکثریت قریب به اتفاق مورّخان علّت برپایی جنگ یاد شده را مخالفت طلحه و زبیر با علی علیه السلام، به بهانه ی خونخواهی عثمان ذکر کرده اند. با آن که دشمنی طلحه، زبیر و عایشه با عثمان و تلاش آنان در برافروختن آتش فتنه بر ضد او امری آشکار بود، ولی بنی امیه به آسانی با آنان ...
سیمای یهود در ادب منظوم پارسی از سده سوم تا سده هفتم
بررسی آثار منظوم ادب پارسی در ارتباط با یهودیان، گذشته از این که ما را با نحوه ی تفکر شعرا و سخنوران در مورد یک گروه اقلیت فکری و مذهبی آشنا می کند، می تواند ما را به درک بهتر اوضاع زندگی یهودیان آن دوره ها رهنمون سازد. آثار این بزرگان که در واقع، بخش مهمی از هویت ملی و فرهنگی ما را تشکیل می دهد، ارزش زیادی در درک صحیح الگوهای رفتاری دارند. داشتن تساهل و تسامح در برخورد با افکار و عقاید مخالف ...
ابن ملجم های امروز چگونه اند؟
حجت الاسلام محمد علی آهنگران- ابن ملجم مرادی از جمله یاوران و همپیمانان امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام بود کسی که در جنگ جمل در رکاب امام علی شمشیرها زد زخم ها خورد و مجاهدتها کرد. ابن ملجم در زمره مردان و زنانی بود که از بذل جان و مال خود در راه دین دریغ نداشت . او مطلقا فاسد و شرابخوار و زنباره نبود و از او جز زهد و تلاوت قرآن و نماز و روزه داری و تهجد و جهاد چیزی به چشم نمی ...
عوامل انسان شناسی در پیدایش فرهنگ جامعه کوفه
... ای پدر، ای رسول خدا(ص)، ما پس از تو از ابن الخطاب و ابن ابی قحافه چه ها کشیدیم . دیگر سرزمین ها نیز در طول روزگار و با اختلاف صورت های انسانی، شاهد این مسأله بوده است. از این رو، جای شگفتی نیست که خولی بن یزید اصبحی – لعنت الهی بر او باد – سرِ مقدّس سرور جوانان اهل بهشت را نزد ابن زیاد آورد و آن را در برابر او قرار داد و گفت: إمْلَأْ رِکَابِی فِضَّهً وَ ذَهَباً إِنِّی ...
الگوی اسلامی-انقلابی زن مسلمان
اسلام خرج کرد و تأثیر این کار را کسانی می دانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمک های مالی را به مبارزین تجربه کردند که اگر کمک های خدیجه علیهاالسلام نبود، شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه ی عمده ای به وجود می آمد. بعد هم با رسول خدا و همه ی مسلمین به شعب ابی طالب تبعید شدند و چند سال، دو سه سال، زندگی دشوار و طاقت فرسا را در آنجا تحمل کرد و در همان شعب ابی طالب هم دعوت حق را ...