سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی صلح با اسرائیل از نگاه فقهی
.... از جمله حقایق خدشه ناپذیر تاریخی – چنان که اشاره شد – آن است که سرزمین فلسطین به دست لشکر اسلام و به فرماندهی عمرو بن عاص در عهد خلیفه دوم عمر بن خطاب و پس از جنگی که بین لشگریان اسلام و بیزانس درگرفت، گشوده شد. درباره حکم فقهی این سرزمین از دو بعد می توان بحث و کاوش نمود، یکی از نظر مالکیت آن و دیگر از نظر مالیاتی که بر آن تعلق می گیرد (خراج)؛ باید توجه داشت که فقهای ...
دسته بندی یاران امام زمان (عج) در روایات
... ویژگی های رجال المهدی (عج) در کتابهای شیعه و سنی به روایاتی چند اشاره شده که پیامبرصلی الله علیه وآله چند ویژگی از ویژگی های ابدال را بیان فرموده است: الف) قلب های ابدال همانند قلب ابراهیم علیه السلام است. عبادة بن صامت از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل کرده که فرمود: الأبدال ثلاثون رجلاً قلوبهم علی قلب ابراهیم علیه السلام .(9) شاید مراد پیامبرصلی الله علیه وآله از این ...
روایتی از شرح حال 130شهید عالم
الله سید محمدبن محمدباقر الحسینی فیروزآبادی، آیت الله سیدابوتراب بن ابوالقاسم خوانساری، آیت الله میرزا علی بن عبدالحسین ایروانی و آیت الله میرزا ابوالحسن بن عبدالحسین مشکینی کسب علم نمود. علامه امینی در این زمان افزون بر اینکه به درجه اجتهاد دست یافت، اجازه روایت را نیز کسب کرد. اجازه در روایت حدیث به این معنی است که استاد و محدث به برخی یا همه شاگردان خود که دارای شایستگی هایی مانند امانت در نقل ...
علامه امینی؛ گنجینه معرفت و حکمت
مورد توجه و تاکید قرار داد؟ ***حجت الاسلام جعفرزاده: تا کنون 11 جلد از مجموعه 20 جلدی الغدیر به زبان عربی چاپ شده است که در آن به اثبات ولایت علی بن ابی طالب(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) و حقانیت مذهب شیعه می پردازد. این اندیشمند بزرگ جهان اسلام در این کتاب، به نقل حدیث غدیر از قول 110 تن از صحابه و یاران رسول خدا(ص) و 84 تن از تابعین پیامبر(ص) یعنی نخستین مفسرانی که حضرت محمد(ص) را ندیده بودند ...
لغات غریبه در قرآن
: طرائق (ذاریات51: 7) (2). پی نوشت ها: 1. این رساله در حاشیه ی تفسیر جلالین، ج1، ابتدا از ص124 چاپ شده دار احیاء الکتب العربیه- مصر) و نیز مستقلاً به نام اللغات فی القرآن به تحقیق دکتر صلاح الدین المنجد چاپ شده (چاپ سوم دارالکتاب الجدید- بیروت). جلال الدین سیوطی در دو جای کتاب الاتقان از آن نام می برد: چاپ جدید، ج1، ص19 و 91. و آن را تلخیص می نماید. 2. برای مزید اطلاع به الاتقان ، ج2، ص89-104، نوع37. و نیز التمهید، ج5، ص 108-130 رجوع کنید. منبع مقاله : معرفت، محمدهادی؛ (1389)، علوم قرآنی، قم: مؤسسه ی فرهنگی تمهید، چاپ پانزدهم. ...
ویژگی قرائت حفص از عاصم
.... امام شمس الدین ذهبی می گوید: بالاترین چیزی که برای ما به وقوع پیوست به دست آوردن قرائت قرآن عظیم از طریق عاصم است . او سپس اسناد خود را متصلاً تا حفص نقل می کند که او از عاصم و عاصم از ابوعبدالرحمان سلمی و وی از علی (علیه السلام) و از زرّ بن حبیش و او از ابن مسعود گرفته و این دو (علی و ابن مسعود) آن را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) اخذ کرده و پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز به واسطه ی ...
اول کسی که نقطه را در مصحف قرآنی به کار برد (اعراب گذاری قرآن)
دانشمندان و قرّاء به شمار می آمدند، در حالی که زبان آنان عربی نبود و ناگزیر انحرافاتی در تلفظ آنان وجود داشت. از این رو تغییراتی در قرائت رخ می داد که جامعه ی اسلامی را نگران ساخت. ابو احمد عسکری (3) گزارش می دهد: مردم چهل و اندی سال تا زمان عبدالملک بن مروان با قرآن عثمانی سروکار داشتند. سپس تغییرات فراوانی در قرائت قرآن رخ داد، این تغییرات بیشتر در عراق گسترش یافت. حجاج بن یوسف، نگرانی خود را از ...
نگارش و دبیره ی قرآن در مراحل تکاملی خود
السلام) بود که در حدود سال صدم هجری درگذشته است. او به خوشنویسی و داشتن خط زیبا معروف بود. گفته اند که سعد، مولا و حاجب ولید، وی را برای کتابت مصحف و شعر و اخبار در دربار ولید بن عبدالملک (96-86) استخدام کرد. او کسی است که پس از تجدید بنا و توسعه ی مسجد نبوی در مدینه، به دست عمربن عبدالعزیز، سوره ی شمس را با طلا بر محراب آن مسجد نوشت. این تجدید بنا به سال 90 هجری پایان یافت. (1) عمر بن ...
فلسطین در گذر زمان
به گزارش پایگاه انقلاب نیوز ، تحقیق پیرامون قدس و تاریخ فلسطین پاسخ های درستی به پرسش ها درباره این دو مکان مقدس و دیدگاه صهیونیست ها نسبت به آن در اختیارمان می گذارد. این پرسش ها را می توان اینگونه بیان کرد: 1 اصول این تاریخ چیست؟ نشانه های آن چگونه مشخص شده است؟ میراث یهود در فلسطین چه جایگاهی دارد؟ 2 واقعیت های قدس و تاریخ آن در طول زمان چیست؟ 3 ملت فلسطین چگونه در سایه حکومت اسلامی، آزاد ...
قرّاء سبعه و راویان آنها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدهادی معرفت قرائت قرآن بین قاریان [اولیه] در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش می یافت تا اینکه ابن مجاهد (1) از میان کلیه قرائات، هفت قرائت را برگزید که هرکدام دو راوی دارند: 1. ابن عامر: عبدالله بن عامر یحصبی (متوفای 118) قاری شام؛ دو راوی او هشام بن ...
مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس چهارمحال و بختیاری اعلام شد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از جهانبین نیوز ،با قلوبی سرشار و مالامال از فیوضات ضیافت حق و عطر روح بخش بهار قرآنی و معنویت لیالی با عظمت قدر، با حضور پرشور خویش در راهپیمایی روز جهانی قدس، اقتدار و عظمت اسلام را به همه جهانیان نمایش می دهند. * امسال به لطف و عنایت الهی مردم شریف و متدین استان، جمعه 11 تیرماه در خیزشی عظیم در کنار "جبهۀ بزرگ مقاومت و بیداری اسلامی" در ...
بررسی امکان برقراری وحدت و انسجام در جامعه/ زیارت عاشورا را در زمان حاضر چگونه تحلیل کنیم؟
وحدت در جامعه به چه معناست و چه پایه ها و ملزوماتی دارد؟ جوامع انسانی، متشکل از اقوام، گروه ها، افکار، مذاهب و ادیان مختلف است. اگر وحدت را به معنای هم شکل و همگون بودن در همۀ ابعاد بگیریم، تقریباً غیرممکن است در طی تاریخ یک جامعۀ انسانی را پیدا کنید که در تما می ارکان آن وحدت وجود داشته باشد؛ ولی آیا بین وحدت و انسجام رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ یعنی آیا می شود ما در جامعه ای زندگی کنیم که در آن جامعه تفاوت ها، تمایزها، تبای ...
قتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
...؛ کتاب السقیفه؛ کتاب مقتل عثمان؛ کتاب الجمل وصفین؛ کتاب مقتل الحسن بن علی(علیه السلام)؛ کتاب مقتل امیر المؤمنین(علیه السلام)؛ کتاب قتل حجربن عدی؛ کتاب قتل محمد؛ کتاب اخبار مختار؛ مقتل عبدالله بن زبیر؛ مقتل ابن اشعث؛ مقتل محمد بن ابی بکر؛ کتاب دیگری که به وی نسبت داده اند مقتل ابی عبدالله الحسین(علیه السلام)[41] است. نسخه هایی که اکنون در کتابخانه های جهان از مقتل ابی عبدالله ...
طلب حج، طلب امام عصر علیه السلام است!
عج و هماهنگ شدن با سبک زندگی اسلام ناب به ویژه در دوران ظهور حضرت مهدی عج است. در دوران ظهور، قرار است همه زمین رنگ عدالت به خود بگیرد. چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : "قیامت بر پا نمی-شود تا زمانی که زمین از ستم و دشمنی آکنده شود، آن گاه مردی از خاندان من قیام می کند و زمین را، همچنان که از ظلم و جور آکنده شده، از عدل و داد پر می کند." (3) پس منتظران واقعی، باید نگاه جهانی را در ...
منازعه محمدبن حنفیه با عبداللَّه بن زبیر و ظهور خَشَبیه
او به خطبه ایستادند. مسعودی به نقل از کتاب الاخبار نوفلی می گوید: او به نقل از ولید بن هشام مخزومی آورده است: ابن زبیر خطبه خواند و در آن به سرزنش و وهن علی بن ابیطالب علیه السلام پرداخت، چون خبر به محمد بن حنفیه، پسر علی علیه السلام رسید، بیامد و در جلوی ابن زبیر برای او کرسی آماده کردند و او روی آن قرار گرفت و گفت: ای جماعت قریش روی های شما زشت باد! چطور در حضور شما از علی ...
برآورد کمّی غنایم عصر خلفای راشدین و برخی پیامدهای آن
قیمت هر صد شتر را ششصد تا هشتصد دینار تعیین کرد.288 ابوداود می نویسد: دیه ی قتل در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله 800 دینار یا 000/8 درهم بود. وقتی که زمان خلافت عمر شد، وی خطبه ای خواند و گفت: قیمت شتر بالا رفته است؛ سپس دیه را برای صاحبان دینار 000/1دینار و برای صاحبان درهم 000/12درهم قرار داد.289 ابن سعد می نویسد: در زمان عثمان، مال چنان زیاد شد که ...
پدیده های آسمانی در قران
... ابن شعبه، سعید بن منصور. (بی تا). سُنَن سعید بن منصور. تحقیق حبیب الرّحمن الأعظمی. بیروت: دار الکتب العلمیّه. ابن عاشور، محمّدبن طاهر. (بی تا). التّحریر و التّنویر. بی جا: بی نا. ابن عطیّه آندلسی، عبدالحقّ بن غالب. (بی تا). المحرّر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. تحقیق عبدالسّلام عبدالشّافی محمّد. بیروت: بی نا. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (1408ق.). روض ...
قُرّاء و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجری
چهل نفره را برای این امر برگزیده بود. برخی از این افراد عبارتند از: [امام ] علی بن ابی طالب علیه السلام، ابوبکر، عمر، عثمان، زید بن ثابت، ابی بن کعب، خالد بن ولید، ثابت بن قیس، ابان بن سعید، خالد بن سعید، أرقم بن اُبی، حنظله بن ربیع، عبداللَّه بن ابی سرح، زبیر بن عوام، عبداللَّه بن رواحه، محمد بن مسلمه، عبداللَّه بن عبداللَّه بن ابی، عبداللَّه بن ارقم، حنظله الاسیدی، علاء الحضرمی، جهم بن الصَّلْت ...
پیدایش نصیریان علویان
دانشمندی عمیقا مذهبی بود و به دلیل دانش مذهبی گسترده اش, شیخ الدین نامیده شد. بعد از یک زندگی طولانی و پرحادثه, خصیبی در حلب از دنیا رفت, جایی که بر بقعه اش نام شیخ یبراق نقش بسته و به بقعه مقدسی تبدیل شده, که توسط مردم بسیاری زیارت می شود.(54) طبق نقل سلیمان ادانی, مذهب نصیری با محمدبن نصیر شروع شد, ابن جندب جانشین اوشد, پس جنبلانی بر جای وی نشست و جانشین وی نیز حسین بن حمدان خصیبی بود. وی ...
مذهب امامیه در قرن چهارم هجری
از علمای اهل تشیع هم حمایت کرده و زمینه رشد و گسترش فعالیت های مذهبی آن ها را فراهم می ساختند. 4) چهره های برجسته مذهب امامیه الف کلینی (متوفای 329ه’) ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی از چهره های درخشان فقه امامیه و از روات ثقات ائمه(علیهم السلام) در حدیث و ضبط آن بوده است.(108) وی عالمی آشنا به اخبار و احادیث بود و در این زمینه اکثر علمای شیعه را بر او ...
تاریخ نگاران و رویداد قادسیه
با مرتدان جهاد کرد و مردم بسیاری را از آنان کشت تا به اطاعت آمدند و توبه کردند)) ; ر.ک: ابوسعید عبدالحی گردیزی, زین الاخبار, تصحیح عبدالحی حبیبی (چاپ اول: تهران, دنیای کتاب, 1363) ص 127٫ 31٫ هشام جعیط, همان, ص42٫ 32٫ محمدبن جریر طبری, همان, ج4, ص164٫ 33٫ همان, ص1641٫ 34٫ هشام جعیط, همان, ص 39٫ 35٫ همان, ص 40 39٫ 36٫ همان, ص 44٫ 37٫ محمد بن جریر طبری, همان, ص 35 – 1632٫ 38٫ به عقیده آرنولد, بسیاری ...
اهل ذمه در صدر اسلام
باشد و گرفتن بیش از آن جایز نیست. پیروان ابوحنیفه نیز اعتقاد دارند که باید بر ثروتمندان 48 درهم, بر متوسطان 24 درهم و بر پایین مرتبه ها 12 درهم وضع کرد. پیروان احمدبن حنبل نیز با پیروان ابوحنیفه هم رإی می باشند.(15) ابویوسف که خود از پیروان ابوحنیفه است ضمن بیان روایتی, نقل می کند که عثمان بن حنیف به دستور عمربن خطاب, بر مردم سواد و ترتیب ثروتمند, متوسط و پایین مرتبه; 48 درهم, 24 درهم و ...
یکسان شدن مصحف ها پس از وفات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
دیگر آمده است که حذیفه گفت: مردم کوفه می گویند قرائت عبدالله و اهل بصره می گویند قرائت ابوموسی. به خدا سوگند اگر نزد عثمان رفتم او را به غرق این مصحف ها وادار خواهم کرد. عبدالله به او گفت: قسم به خدا که اگر چنین کنی خداوند تو را در جایی غیر از آب (جهنم) غرق خواهد کرد. (4) ابن حجر گفته است: ابن مسعود، به حذیفه گفت: به من خبر داده اند که تو چنین گفته ای. حذیفه گفت: آری، من دوست ندارم که بگویند ...
علل دستگیری حسین بن روح نوبختی توسط دولت عباسیان
بر می آید که ابن فرات در دوره ی نخست وزارت، سیاست جذب و جلب افراد را به خویش دنبال می کرد؛(2) بعید نیست که او، وسیله ی ارتباط نزدیک حسین بن روح با دربار خلافت شده باشد. هم چنین دختر محمدبن عثمان، نایب دوم، نقل کرده است: در این زمان اموالی از آل فرات به حسین بن روح می رسید.(3) حسین بن روح چندی پس از انتصاب به نیابت خاص امام علیه السلام، مجبور شد مخفی شود. منابع امامیه از استتار او قبل از ...
مصاحف صحابه
قطعی نیست و احتمال دخالت سیاست در جعل و نسبت خلاف به ابن مسعود بسیار می رود. به ویژه که وی مخالفت هایی با حُکام وقت داشت. از طرف دیگر مواردی از این زیادت ها جنبه ی تفسیری و توضیحی دارد و در آن زمان بسیار متداول بوده است که صحابه در کنار مصحف خود مطالب تفسیری را می نوشتند، و به دیگران نقل می کردند تا مفهوم و پیام آیه در میان مردم حفظ شود. (13) مصحف اُبیّ بن کعب ویژگی های مصحف اُبیّ بن کعب ...
موضع صحابه درباره ی یکسان شدن مصحف ها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدهادی معرفت حذیفه بن یمان اولین کسی بود که درباره ی یکسان شدن مصحف ها سخن گفت و سوگند یاد کرد که به نزد خلیفه خواهد رفت و از او خواهد خواست که فقط یک قرائت بین مسلمانان معمول باشد. (1) او بود که در کوفه در این باره با صحابه ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) مشورت کرد و همه ی آنان، به جز ابن مسعود، با ...
اندیشه های حسن صبّاح در باب امامت و حجّت
تبلیغاتی نیرومند آن نقش انکارناپذیری داشته اند. این کوشش ها در استحکام خلافت فاطمی در مصر و پیش بردن سیاست های خارجی آن نیز بسیار مؤثر بود. اما این پیوندِ تنگاتنگِ میان اسماعیلیان ایران و مصر، در اواخر قرن پنجم قمری، با بروز تنازع مذهبی بر سر جانشینی خلیفه مستنصر فاطمی (487-426ق) از هم گسست و در پی آن، فرقه ی تازه ای به وجود آمد. سردم داری این جریان مذهبی را حسن صباح بر عهده داشت. وی معتقد به حقانیت ...
تعداد مصحف های عثمانی
خطی زیبا و روشن و پخته و با مرکبی خوب. در ورق هایی نوشته شده بود که به گمان من از پوست شتر بود. (6) جهانگرد معروف، ابن بطوطه (متوفای 779) می گوید: در رکن شرقی مسجد و در مقابل محراب خزانه ای است بزرگ که در آن مصحفی را که عثمان بن عفان به شام فرستاده است، قرار داده اند. این خزانه را در هر جمعه، پس از نماز باز می کنند و مردم برای بوسیدن آن هجوم می آورند. در همین جا، مردم درباره ی حل اختلافات و ...
صابئین در قرآن
از ابن سعد در مورد پیرزنی بادیه نشین که از پیامبر(ص) با لفظ صابئی یاد می نماید.(14) ابوالفرج اصفهانی نیز در ((الاغانی)), داستانی به این مضمون نقل می کند که, چون لبید از پیش پیامبر(ص) به نزد مردم خود باز گشت و از تعالیم وی درباب بهشت و جهنم و... برای آن ها سخن گفت, شاعری به نام صرافه این کیش را دین الصابئین خواند.(15) پنجم این که: اشاره ای که در بعضی منابع اسلامی نظیر ((الفهرست)) ابن ندیم ...
سال آغاز یکسان شدن مصحف ها
از حوادث سال سی ام برشمرده اند. ابن اثیر می گوید: در این سال، حذیفه به کمک عبدالرحمان بن ربیعه به جنگ رفت. و در آنجا متوجه اختلافات فراوان مردم درباره ی قرآن شد. و در بازگشت از عثمان خواست که در این باره چاره ای بیندیشد و عثمان نیز چنین کرد. (3) تصور می رود که ابن اثیر در تعیین این سال اشتباه کرده است، زیرا: اولاً؛ به روایت ابومخنف جنگ در سرزمین ارمنستان سال 24 اتفاق افتاده که طبری آن را نقل ...