سایر منابع:
سایر خبرها
تصاویر/ عصر ناصری به روایت یک آلمانی
عمر در آنجا ماند. هولتزر در میانه اقامت خود در ایران سفر کوتاهی به آلمان داشت . یک دوربین عکاسی و وسایل ظهور عکس از آلمان خرید و به اصفهان آورد و عکاسی در ایران را آغاز کرد. عکس هایی که او در طول 20 سال اقامتش در ایران برداشت منظره ها، بناها و مردم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار را نشان می دهد. او بیشتر از مراسم مذهبی، طرز پوشش و جشن های ارامنه عکس گرفته اما عکس هایی هم از ...
یک واقعیت تاریخی؛ بهائیت مساوی با تروریسم است
مهم ترین عوامل در ایجاد یک بحران عظیم و عمیق است، که تأثیرات روانی و تبلیغی و فرهنگی عظیمی برجای گذاشت؛ و در فاصله چهار سال، آنچنان بی تفاوتی در جامعه به وجود آورد، و ساخت سیاسی کشور را چنان خنثی و آلوده کرد، که در نهایت با هجوم چند صد نفر قزاق به سرکردگی رضا خان میر پنج از قزوین، پایتخت کشور به سادگی و بی هیچ مقاومتی به تصرف آنها درآمد، و با سقوط حکومت قاجار، مشروطیت به سرنوشت شوم دیکتاتوری پهلوی ...
اولین مجری اقتصاد مقاومتی در ایران چه کسی بود؟ +عکس
واردات و تولیدات خارجی همراه سازد؛ تا جاییکه حکم تحریم کالای فرنگی در اصفهان از سوی وی صادر شد. به دنبال اقدامات آقا نجفی، سایر علمای اصفهان نیز به تبعیّت از وی فتواهایی با عنوان ترغیب مردم به استفاده از کالای داخلی و تحریم کالای خارجی صادر کردند. مقابله های وی با کالاهای خارجی سبب شد که سه ضلع استبداد محلی، استبداد مرکزی و استعمار یعنی ظل السلطان، ناصرالدین شاه و انگلیس به این نتیجه ...
روایت شب و قلندر در رادیو نمایش
به گزارش جام جم، نمایش شب و قلندر را منیژه آرمین نوشته و جواد پیشگر تنظیم کرده است. داستان این نمایش درباره فردی به نام افراسیاب است که در بیابان ها راهزنی می کند تا این که در یکی از غارت ها،قالیچه ای پیدا می کند و تصویر زنی را در آن می بیند. افراسیاب با این تصویر شروع به صحبت می کند و این گفت وگو آغاز حرکت به سوی انسان شدن و پرهیز از چیزهایی می شود که تاکنون به آن مشغول بوده است. او از پنج سالگی پدر و مادرش را از دست داده و به دنبال گمشده ای بوده و تماشای این تصویر در قالیچه آغاز جست وجویش برای یافتن زندگی است. افراسیاب در این مسیر با شخصیت های متفاوت آشنا می شود. شنیدن این خلاصه داستان بهانه ای برای تهیه گزارش پشت صحنه از ضبط این نمایش رادیویی می شود. یک دنیا حرف بنای قدیمی رادیو نمایش واقع در میدان ارگ روایتگر حرف های ناگفته بسیاری است، چراکه ساختمان قدیمی و صمیمی رادیو نمایش ساکت و آرام در محاصره بناهای اطراف میدان ایستاده و هیاهوی رفت و آمد عابران به بازار را با دقت تماشا می کند. با هماهنگی معصومه نورزاد، روابط عمومی رادیو نمایش راهی استودیو 14 می شویم.شهریار کرمی کنار علی حاجی نوروزی صدابردار نشسته و متن نمایش شب و قلندر را به دست دارد. سمت راست حاجی نوروزی هم جواد پیشگر ایستاده و با دقت مشغول کارگردانی است. او حساسیت زیادی در کار دارد و به تک تک کلمات توجه می کند. بازیگران هم داخل استودیو نشسته و هر کدام مشغول گفتن دیالوگ هایشان هستند. در فاصله ضبط نمایش سراغ کارگردان و دیگر بازیگران نمایش می روم و با آنها همصحبت می شوم. آمیزش افسانه و واقعیت پیشگر، در پاسخ به این سوال که تا امروز شما نمایش های بسیاری را کارگردانی کرده اید، نمایش شب و قلندر چه ویژگی هایی داشت که کارگردانی آن را پذیرفتید، به جام جم گفت: این کار را خودم برای رادیو تنظیم کردم. وقتی برای اولین بار این اثر را خواندم، آمیزش افسانه و واقعیت را دوست داشتم که نویسنده به زیبایی انجام داده بود، زیرا کار را صاحب ویژگی های برجسته ای در حوزه رمان کرده است. شخصیت پردازی خوب، زبان و ادبیات کار و ساختار گفت وگو از دیگر شاخصه های این رمان است. وی ادامه داد: این نمایش براساس روایاتی از تاریخ نوشته شده و به بخشی از رویدادهای تاریخ معاصر ایران از اواخر مشروطیت تا آغاز حضور رضا شاه اشاره می کند. بخشی از زیبایی اثر و جذابیت آن آشنایی نویسنده با هنر اصیل اسلامی -ایرانی یعنی سفالگری و کاشیکاری است که شخصیت اصلی اثر به آن وابستگی عمیق پیدا می کند. این کارگردان با اشاره به دیگر ویژگی های اثر تاکید کرد: توجه به هویت تاریخی و رویکردش به مسائل اجتماعی از نکات مورد توجه در مضمون این اثر است. نویسنده با نفوذ به درونیات، آرزوها و امیال شخصیت اصلی و دیگر اشخاص اثر، مخاطب را با خود همراه می کند. مسلماً استفاده از ابزار شنیداری به صورت نمایش رادیویی در خلق فضاها و مکان های اثر و ایجاد شرایطی برای گفت وگو (دیالوگ) امکان ارتباط بیشتر مخاطب با اثر را فراهم می کند. اجرا و تمرینات ما به گونه ای است که پاسخگوی ارزش ها و ویژگی های شاخص این رمان باشیم. سرکرده راهزنان میکائیل شهرستانی هم درباره نقش اش در نمایش شب و قلندر گفت: در این مجموعه نقش افراسیاب را به عهده دارم که نقش محوری قصه است. او در روند نمایش دچار تغییر و تحولات می شود، زیرا در کودکی در موقعیتی قرار می گیرد که خانواده اش را از دست می دهد و از همان دوران طفولیت نمی تواند طعم واقعی کودکی و نوجوانی را بچشد. حتی وقتی به جایگاهی می رسد که می تواند از حقش دفاع کند، مسیر درست را طی نمی کند و سرکرده راهزن ها می شود تا به این طریق عقده گشایی کند و به دشمنانش لطمه بزند.وی ادامه داد: تا این که ورود یک قالیچه در یکی از راهزنی هایش مسیر زندگی او را عوض می کند و با آدم هایی متفاوت روبه رو می شود. این بازیگر در پاسخ به این سوال که یک نمایش رادیویی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا شما بازی در آن را بپذیرید، توضیح داد: درام در رادیو ویژگی های خودش را دارد و باید با زبانی عنوان شود که تخیل مخاطب برانگیخته شود. بویژه در سریال های رادیویی، قصه باید کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد تا آن را دنبال کند. من هم با دعوت آقای پیشگر در این نمایش بازی می کنم. البته قصه نواقصی دارد که با خود آقای پیشگر هم در میان گذاشتم. شهرستانی با اشاره به این که قصه و کاراکترها باید به گونه ای باشد که مخاطب را سر ذوق بیاورد، ادامه داد: باید سازندگان نمایش رادیویی به این مساله توجه کنند تا نمایش ها مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد. در مدیریت آقای قربانی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی راد ...
دختری که با تولدش مادرش را نجات داد!
...، برای شوهرم می فرستند. این عکس را تمام فامیل دیده بودند. زیرا که من هشت ساله و قابل حجاب نبوده ام. در همان زمان این شخص در خود علاقه ای نسبت به من احساس می کند... . شوهری نادان و فریب خورده! شاید خود تاج السطنه هم تصور نمی کرد تنها با دیدن این عکس و آغاز آن احساس چه بلایی قرار است سر او و زندگی اش در آینده بیاید. اما با گذر زمان و کمتر از یک سال او شاهد اتفاقاتی در اطرافش ...
اهدای یکصد سکه تاریخی دوران اسلامی به موزه آستان قدس
...> یزدی نژاد با بیان اینکه این سکه را سلطان همایون، امپراطور گورکانی هند به پاس کمک شاه طهماسب صفوی جهت بازپس گیری تخت و تاج خود از شیر شاه سوری که علیه وی شورش کرده بود، در شهر قندهار در زمان برگشت از اصفهان به هند، ضرب کرد، اظهار کرد: واحد سکه ها شامل دراخم، فلوس ، درهم ، دینارنقره، درهم مسی، نیم درهم ، دو درهم ، چهار درهم ، دینار ، یک سوم دینار، چهار دینار ، میری و تنکه است. مسئول گنجینه ...
فرمانفرما یا فرمانروا؟
عرصه شطرنج سیاست عیان و پنهان دانست. در یکی از کتب رجال شناسی آمده است: باغ خانه فرمانفرما رقیب حقیقی سفارت بریتانیا بود .(1) در ایام جوانی دوباره به ولایت تبریز رفت، بعد از چندی فرمانده ژاندارمری آذربایجان شد. پس از مرگ ناصرالدین شاه تا عصر رضا خانی به گفته شاهزادگان و دولتمردان، هیچ مردی چون فرمانفرما در امر سیاست پر ریشه، پر نفوذ و صاحب قدرت در سایه نبوده است تا جایی که رضا ماکسیم تنها یکی از ...
چرا فلسطین برای غرب مهم است؟/ تاثیر توافق با FATF بر امنیت کشور
...> ادوار الیگارشی در ایران را می توان به 3 دوره مجزا از هم تفکیک کرد: الیگارشی سنتی ، الیگارشی مدرن و الیگارشی نوین . الیگارشی سنتی همان اشرافی هستند که نمونه آخر آن شاهزادگان قاجار بودند که در نظام سیاسی سنتی مرکز اقتدار بوده و در کانون قدرت و ثروت قرار داشتند. الیگارشی مدرن هم در دوران پهلوی پیدا شد که به دلیل زوال زودهنگام در سال 57، بتدریج در سال های پس از انقلاب الیگارشی نوین جای آن را ...
نخستین حکومتگر زن در ایران پس از اسلام
رستم ملقب به مجدالدوله را به جانشینی همسرش برگزید و خود نیابت سلطنت را برعهده گرفت. همچنین ولایتعهدی و حکومت اسمی همدان را به پسر دیگرش ابوطاهر شاه خسرو ملقب به شمس الدوله، و حکومت اصفهان را به پسر دیگرش ابوشجاع عین الدوله واگذار کرد و خود بر آن ها نظارت کامل داشت. به این دلیل از این پس به سیده خاتون لقب ام الملوک دادند. سیده در عین رتق و فتق امور ممکلت و رسیدگی به احوال مردم، از تربیت و ...
الیگارشی مدرن الیگارشی نفتی
دلیل زوال زودهنگام در سال 57، بتدریج در سال های پس از انقلاب الیگارشی نوین جای آن را گرفت. افراد الیگارشی سنتی به دلیل روابط خانوادگی ای که با پادشاهان داشتند و با آنها همخون بودند در بالاترین طبقه اجتماعی قرار داشتند و از بیشترین مواهب و قدرت برخوردار بودند. اما الیگارشی سنتی با پیدایش پهلوی بتدریج رو به زوال نهاد اگرچه بخشی از آنها پس از فروپاشی قاجار همچنان در قدرت قرار داشتند و حتی ...
جواهرات بی همتا در موزه جواهرات ملی ایران
بعدها (احتمالا بالاجبار) به ملکه انگلستان اهدا شد هرگز به ایران باز گردانده نشد. الماس کوه نور در دوران قاجار جواهرات گردآوری و بخشی از آنها بر تاج کیانی و کره جواهر نشان و تخت نادری سوار و مرصع گردید و در کاخ گلستان نگهداری می شد. با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل شده در سال 1316 و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده این جواهرات به ...
چه کسی جانشین تاج و تخت عربستان می شود؟
داند پادشاهی را به کدام یک از آنها واگذار کند. از آن زمان، بسیاری از ناظران تلاش کرده اند تا با وجود ابهامات بسیار حداقل منطق جانشینی سلطنتی و رقابت بالقوه ای که بر اساس آن ایجاد می شود را پیش بینی کنند. به قدرت رسیدن شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد در حال حاضر مطرح شده است. او ظاهرا پسر عموی خود شاهزاده محمد بن نایف را که اخیرا گزارش هایی در مورد بیماری مهلک وی منتشر شده، تحت الشعاع ...
انسان؛ حلقه گمشده معماری شهرهای ما
مدرن آن در ایران را در بطن انقلاب مشروطه جست وجو کرد؛ آنچه که کمی بعدتر در دوران پهلوی اول عینیت یافت. پیش از این در دوران قاجار، وضع به این منوال بود که احیانا فلان شاه قجر میل فرنگ کرده و در اثنای سفر مبارک چیزهایی دیده و تحفه آورده که وصف العیش، نصف العیش . قاجار که در ساخت وسازهای درباری به میراث شگرف صفویه چنگ می زد - که البته اغلب میراث بر ناشی و پلشتی بود- به یمن سفرهای مذکور، هرچه داشت را ...
تونل زمان برترین ها (50)
کرد اما با اعتراضات مردم به ناچار امضا کرد. وی با اینکه یک سال پس از رسیدن به قدرت در مجلس شورای ملی سوگند وفاداری به مشروطه یاد کرد، اما کمتر از دو سال پس از تاجگذاری طی تلگرافی به تمامی ولایات و حکام با رد فعالیت مجلس اول تأکید کرد، این مجلس خلاف مشروطیت است و از این پس مخالفین را سرکوب خواهد کرد. محمدعلی شاه پس از آن با شدت و حدت بیشتری به ستیز با مشروطه ادامه داد و پس از ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
خرجی بیافرید و حفظ آنها هم برای او در بر دارندۀ مؤنة و زحمتی نیست، و اگر خواستار اعدام و نابودی همۀ این ها گردد بمجرد قطع افاضۀ وجود از آنها، همۀ آنها محو و نابود خواهد گشت. پس منزه است خدائی که برای عظمت و جلالت قدر و قدرت او حدی نمیتوان تصور نمود. خلاصۀ کلام آنکه اگر بنده باین مطالب توجهی کند و از طرف دیگر جنایات و گناهان خود را مجسم کند و موقعیت خطیر مناجات و گفتگوی با این سلطان بزرگ ...