سایر منابع:
سایر خبرها
تخصص گرایی در فلسفه از عهد عتیق آغاز شد/ اهمیت فلسفه های مضاف
انعکاس اخلاقی فراهم می کنند، شاید فضایی هم برای تفوق بر سایر رشته ها فراهم کند. دریدا در کارهای خود حاکمیت و لغو روابط قدرت به دلیل رشته های تخصصی شده فلسفه را زیر سوال برده و همچنین هرگونه ای از حاکمیت یکپارچه که تفاوت ها را به حاشیه می راند نیز محل سوال می داند. در زیبایی شناسی، به عنوان مثال، دریدا معتقد است که برای نظارت بر هنر و ادبیات در میان تحلیل فلسفی بسیار تلاش می شود. از نظر ...
جایگاه مرگ در فرم روایت سینمای عباس کیارستمی
داستان های خود را بازگو کنند. تدوین دیگر روان نیست. نماهای دنباله دار از ماشینی که به آرامی حرکت می کند یکپارچگی و خودبسندگی یک برداشت بلند را پیدا می کنند و اغلب اهمیت کمی برای تدوین پیوسته ی صحیح و کارگردانی شده قائل می شوند. این شیوه ی فیلم برداری با این نظر آندره بازن، که برداشت بلند زمان را برای اندیشه در شریان فیلم گشوده می کند، همخوانی دارد. او اعتقاد داشت کمپوزیسیون در ژرفای خود به واسطه ی ...
چرا ما پیروزیم؟
فناوری های غیرقابل انتظار یا روش های مبتکرانه معرفی نمود و به موازات این مباحث پروژه قرن جدید آمریکا (استقرار نظم امپراتوری در سراسر جهان توسط ایالات متحده آمریکا) در دستورکار نو محافظه کاران این کشور قرار گرفت. هر کشوری با توجه به شرایط خاص داخلی و اوضاع و احوال منطقه ای و با درک نظامی بین المللی، نیازمند تدوین استراتژی امنیتی و دفاعی ویژه ای است و به همین ترتیب با توجه به چگونگی و اهمیت تهدیداتی که ...
مفهوم شناسی جریان های تکفیری و زمزمه های ایجاد سلفی گری
می دهند. وی با اشاره به اینکه در اندیشه سلفی ها، روش های عقلی و منطقی جایگاهی ندارد و تنها نص قرآن، احادیث نبوی و ادله مفهوم از نص قرآن برای آنها حجیت دارد، افزود:سلفیه رأی و قیاس رادر زمینه های عقیدتی نفی می کند و هرگونه کفر وگرایش را کفر و انحراف می داند و گرایش های کلامی، صوفی گری و افکار فلسفی را بدعت تلقی می کند. مسئول علمی پژوهش وفناوری سپاه ناحیه احمد بن موسی(ع) شیراز خاطرنشان ...
برگزیت و بریتانیایی که دیگر کبیر نیست
و سازمان های بین المللی می بیند و بر این اعتقاد است از آنجا که سرشت انسان خوب است بر خلاف واقعگرایان(رئالیست ها) می توان به صلح جهانی دست یافت. لیبرال ها که از نظریه پردازان پیشتاز در روابط بین الملل هستند در دهه های اخیر سیری تاریخی و تکاملی خود را طی کرده اند. این نظریه در سال های بعد از جنگ جهانی دوم در قالب نظریه های همگرایی، نظریه وابستگی متقابل ، نهادگرایی نئولیبرال (نئولیبرالیسم ...
پشت پرده جنایت دوقلوهای سعودی و ضجه عربستانی ها بر مادرکشی
به گزارش دولت بهار به نقل از مشرق، جنایت منطقه الحمراء شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی چنان وحشتناک بود که صدای فغان و ضجه مردم عربستان از هر تیر و طایفه به آسمان می رسید، به ویژه آنکه بسیاری از آنها اعتقاد داشتند، این جنایت ثمر افکار و اندیشه هایی است که قرن هاست، آل سعود و آل شیخ نه تنها در عربستان، بلکه در سراسر جهان اسلام آن را اشاعه داده اند و هم اکنون این باورها به شدت و به شکلی خطرناک جامعه ...
سه معنای دموکراسی
فرهنگ امروز/ مراد فرهادپور: *** از دموکراسی به سه گونه می توان سخن گفت: نخست، مفهوم عام و کلی دموکراسی از یونان باستان تا امروز. این مفهوم را با استناد به آرای ژاک رانسیر مساوی با سیاست تعریف می کنیم؛ سیاست مردمی و رهایی بخش که مبارزه و مقاومتی است علیه هر گونه سلطه. چگونه این معنی از این واژه مستفاد می شود؟ دموکراسی به عنوان مفهومی در برابر دیگر شکل های حکومت داری در یونان باستان و در برابر دعاوی گروه های دیگری مطرح شد که حکومت را برازنده خود می دانستند، مثل سالمندان یا پدران، اشراف و نجیب زادگان، قدرتمندان و ثروتمندان. ...
باید اصول تمدن اسلامی را بازیابیم/ این اسلام هراسی، مسخره است!
انسان در تمدن اسلامی در ادامه از نظر می گذرد؛ *این روزها مباحث گوناگونی درباره احیا و بازسازی تمدن اسلامی مطرح می شود و متفکران شاخصی در جهان اسلام در طی یک قرن گذشته در پی احیا و بازسازی تمدن اسلامی بوده اند. حضرتعالی نیز در زمره چهره هایی هستید که بحث احیای تمدن اسلامی را دنبال می کنید. مهم ترین راهکارهای پیشنهادی شما برای احیای تمدن اسلامی چیست؟ در وهله اول بازیافتن اصول تمدن ...
اطلاع پرستار یا بیمار از اشتباه بودن دستور درمانی
قصدیه دانسته است. برای پاسخ به این نظر می توان از راه های گوناگون وارد شد. طریق اول اینکه اساسا احسان را از عناوین قصدیه ندانیم (آنگونه که برخی فق ها اعتقاد دارند و در بررسی ادله فقهی خواهد آمد). راه دوم اینکه بگوییم هرچند احسان از عناوین قصدیه است اما قصد دریافت اجرت با قصد احسان منافاتی ندارد (تفصیل فقهی مطلب در بررسی ادله فقهی همین گفتار خواهد آمد). راه سوم این است که مبنای مادهٔ 479 را ...
خواجه توس، پیشینه تاریخی جهان تشیع
می پردازد و اعتقاد دارد که دین را باید با عقل پذیرفت اما بیشتر آنچه در کتب اخلاقی درباره فلسفه اخلاق آمده مباحث ارسطویی است و هنوز هم بسیاری از بخش های فلسفه ما بر همین اساس استوار است. در گذشته شرایط چنین بود که اکثراً با مطالعه چند علم افراد ذوابعاد تلقی می شدند چرا علوم هنوز اینگونه شاخه شاخه نشده بود و البته گسترش هم پیدا نکرده بود به همین خاطر کسی شاید در طول سالیان می توانست در ...
بایسته های دیالکتیک جنبش دانشجویی و احزاب سیاسی
تحقق شعار حماسه ی سیاسی در 24 خردادماه 1392 را که به اذعان دوست و دشمن حقاً و انصافاً بدون حمایت های بی شائبه ی رهبر معظم انقلاب قابل دستیابی نبود،1نمی توان پایانی بر پیگیری این راهبرد در میان اقشار مختلف دانست؛ چه آنکه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار یک ماه پیش خود با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر ضرورت پیشگامی و پیشتازی جوانان دانشجو در عرصه های سیاسی تأکید فرمودند و در این باره به ...
پیدایش برنامه ریزی
برنامه ریزی هدفمند سیاست های روزمرگی، تصمیمات شتابزده و فقدان یک استراتژی منسجم باعث شد که به زودی فکر برنامه ریزی در ایران نیز شکل بگیرد. یکی از نخستین کسانی که در این مورد دست به اقدام عملی زد ابوالحسن ابتهاج، دولتمرد بنام سال های نخست حکومت پهلوی دوم بود. وی به مدت 8 سال (1329-1321ش) ریاست بانک ملی ایران را که عملا وظایف بانک مرکزی را انجام می داد برعهده داشت. او پس از آن نیز به عنوان نخستین رئیس سازمان برنامه ایران منصوب شد. ابتهاج که در زمان رضاشاه و به دعوت علی اکبر داور به امور دولتی وارد شده بود در خاطرات خودنگاشته اش نخستین جرقه های حرکت به سوی برنامه ریزی قانونمند و مدون را چنین توصیف می کند: من از سال ها پیش یعنی درست از همان زمانی که در شرکت های دولتی با [حسین] علا کار می کردم، عقیده ام را در مورد مشکلات اقتصادی ایران با او در میان می گذاشتم و تاکید می کردم تا زمانی که برای کارهایمان نقشه نداشته باشیم (کلمه برنامه هنوز در آن زمان مصطلح نشده بود) وضع مملکت درست نخواهد شد. او مدعی است که از زمان آغاز به کار دیوانی تا لحظه انتصاب به مدیریت سازمان برنامه یعنی قریب به 30 سال تنها راه اصلاح وضع اقتصادی، اجتماعی را در برنامه ریزی می دانسته و بدان می اندیشیده است: [من] معتقد بودم که کشوری مانند ایران، با امکانات مالی و نیروی انسانی محدود و احتیاجات نامحدود، باید دارای برنامه باشد. استدلال می کردم که مملکتی مانند ایران، با خصوصیاتی که به آن اشاره کردم، قادر نیست در ظرف مدت کوتاهی کلیه احتیاجات خود را تامین کند و بنابراین باید دید مهم ترین و ضروری ترین کارهایی که می توان در مدتی معین با بودجه ای معین انجام داد کدام هستند. به این صورت ابتهاج ایده خود را در مورد برنامه ریزی با حسین ...
درآمدی به فلسفه عمل
در مقدمه این کتاب به قلم مهدی ذاکری آمده است: 1. ارسطو را می توان نخستین فیلسوفی دانست که از عمل، فارغ از ارتباط آن با اخلاق سخن گفت. ارسطو عمل ارادی را برحسب علّت مشخص می کرد: علّت عملِ ارادی درونی و ذهنی است، در حالی که اعمال غیرارادی معلول عوامل بیرونی اند. علّت عمل ارادی مرکبی از شوق و فکر است. متعلق شوق امر مطلوبی است که فکر راه نیل به آن را نشان می دهد (ارسطو، 1369، 433 الف). بحث دیگر ارسطو درباره عمل، مربوط است به استدلال عملی. او در بحث از منطق استدلال، مقایسه ای بین استدلال عملی با استدلال نظری محض می کند و تفاوت آن ها را نه در صورت، ...
روایت ناشنیده فراستی از زندان و حکم اعدامش در گفتگوی جنجالی
که اهل هنر است به نظر من در سینما هنرمند نداریم. در رشته های دیگر هم هست. بحث نمی کنم وقتی به مخاطب و به نیاز او فکر نمی کنم و به او ربطی ندارم، به چه چیز ربط دارم؟ تعریف اش این است که می گوید ما برای مخاطب فیلم نمی سازیم. می گوید می خواهم حرف خودم را بزنم. مردم دیدند، دیدند، ندیدند هم مهم نیست. خب! برو در خانه ات این فیلم را برای عمه ات نمایش بده. آیا این بی ادبانه است؟ خب می ...
نه این یهودستیزی نیست
به گزارش قم نیوز، لندن ریویو آو بوکز — دیدگاه های ضد اسرائیلی مدام درحال گسترش اند و روزبه روز در مجامع فکری رسوخ بیشتری می کند. فعالان فکری ای که از این دیدگاه ها حمایت می کنند، در عمل، مروج دیدگاه های یهودستیزانه هستند، حتی اگر قصدشان چنین نباشد. لارنس سامرز1 ، سپتامبر 2002 لارنس سامرز، مدیر دانشگاه هاروارد، در سال 2002 ادعا کرد که انتقاد از اسرائیل آن هم در شرایط موجود و با حمایت از محروم سازی اسرائیل چیزی نیست مگر تلاشی در راستای یهودی ستیزی، حتی اگر چنین قصدی هم در میان نباشد. او میان نیت و اثربخشی تمایزی گذاشت که البته امری کاملاً مناقشه برانگیز است. منظور سامرز این بود که فعالان جنبش تحریم اسرائیل بر ضد آزادی دانشگاهی ایستاده اند ولو در ذهنشان چنین نیتی نداشته باشند. سامرز البته تأکید م ...
سروش محلاتی:نظریه پردازان ولایت بالاتر از عدالت ، هرنوع عدالت خواهی را لجن مال می کنند/ حرکت روبه جلو ...
. از عدالت می شود صرف نظر کرد اما از ولایت نه. سروش محلاتی همچنین با قرائت بخش های دیگری از این سخنرانی اظهار کرد: طبق این دیدگاه، باید برای مان راحت باشد که از عدالت بگذریم. اگر ذهن تان را توانستید از دغدغه عدالت خالی کنید تا آخر خط همراهید. واقعا هم همین است. درست می گوید؛ می چسبد آقا! می چسبد آدم با کلمه، مفهوم و حتی مصداق عدالت بخواهد با مقام منیع ولیّ خدا و ولایت دربیفتد. ما باید از ...
شکست سیاست زدایی، خروج انگلیس و آینده فلسفه سیاسی
شکل گرفته، به تبع سازمان ملل متحد و اقمار دیگرش، نه مبنایی فلسفی که مبنایی پراگماتیک داشت. در حقیقت فیلسوفان ابتدایی قرن بیستم از جمله هوسرل و هایدگر مذکِّر به بحران اروپایی شده بودند و به دنبال طرح امکان ها و ایده های جدیدی بودند. ادموند هوسرل که متأثر از ایده روح مطلق هگلی نشان داده بود مفهوم اروپا را باید با نظر به غایات تاریخی عقل طرح کرد در کتاب بحران علم اروپایی این گونه تذکر داده بود: علت ...
لکان و پسافمینیسم
نسیم السادات محبوبی شریعت پناهی لکان و پسافمینیسم نویسنده: الیزابت رایت مترجم: محمود قدس انشارات مهرگان خرد 1395 در پیشگفتار مترجم کتاب لکان و پسافمینیسم آمده است: ژاک لکان اندیشمند معاصر فرانسوی از جمله مهم ترین متفکران قرن بیستم به شمار می رود که توانسته با مفهوم پردازی های بدیعش بر غنای دانش روانکاوی بیفزاید. او که ادامه دهنده سنت فرویدی روانکاوی ...
از رئالیسم در نقاشی تا امپرسیونیسم در جامعه شناسی زیمل؛
، در این راستا چنان ظرافتمندانه و وسواس گونه عمل می کردند که در پایان حاصل تلاش شان، نگاهی معتبر و جهان شمول به یک قضیه ی واحد بود و قابلیت استناد داشت. آن چه ازبررسی کلی این مکتب دریافت می شود و مورد نظر ماست، شباهتی است که می توان میان مکتب رئالیست (باتوجه به تفاسیری که ارائه شد) و مکتب پوزیتویسم قائل شد. نحله ی پوزیتویسم نیز که در ابتدا ازسوی اگوست کنت و در نیمه ی دوم قرن نوزدهم مطرح گردید ...
چرا توافق با FTAF برای ایران خطرناک است؟
تحکیم وحدت می گوید در جلسات آغازین تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان با حضور برخی بزرگان بحث می کردیم که آیا از مجموعه دیدگاه های امام خمینی می توان به یک منظومه فکری رسید؟ ابوالحسن بنی صدر صریحا می گفت خیر و معتقد بود اگر هر کدام از دیدگاه های برجسته امام را به صورت نقطه ای در نظر بگیریم هیچ خط مستقیمی وجود ندارد که آنها را به هم وصل کند اما آیت الله خامنه ای اعتقاد داشت مجموعه نظرات و ...
نصرالله: اسرائیل باید محو شود
دیپلماتیک مشخص می شود. در این راستا باید به این نکته توجه و تأکید شود که حق مسلمی که باید در چنین روزی یعنی روز جهانی قدس باقدرت گفته شود این است که فلسطین از دریا تا رود سرزمین اشغال شده و غصب شده از اهالی و ساکنان شرعی آن است و گذر زمان و به رسمیت شناختن جهان نمی تواند سارقان و غارتگران را به مالک شرعی و قانونی این اراضی تبدیل کنند. بنابراین دولت اسرائیل رژیمی غاصب و اشغالگر و سارق است و تمامی این موارد ...
امّت قرآن، همان مجتمع تمدّنی قرآن است - رابطه تمدّن با آسایش
ی فلسفه، یک کسی که این معیارها را داشته باشد. مثلاً ده تا کتاب داشته باشد، 20 سال تدریس داشته باشد و تعریف کردند و یک شاخص هایی دارد. می خواهند 30 سال در داخل یک چنین شهرکی تمام آدم هایی که در این شهرک هستند فیلسوف باشند، می خواهند ببینند چه می شود. این را روی خیلی از چیزهای دیگر تست کردند. نظر شهید بهشتی در مورد محقّق کردن نظام اسلامی در مقیاس کوچک شهید بهشتی (رحمه الله ...