سایر منابع:
سایر خبرها
نماز جمعه نمایش قدرت و اقتدار مسلمانان است
گفته اند عقل چیزی است که به واسطه آن انسان با خداوند عبادت می کند و به بهشت خداوند راه پیدا می کند. جنت و بهشت جایگاه کسانی است که با هوای نفس خود مخالفت کرده اند چراکه هوای نفس به بسیاری افراد ضربات سنگینی وارد کرده است. انتهای پیام/
آیا دانستن فلسفه احکام با عبودیت تعارض دارد؟
احکام و دستوراتی که در ادیان مختلف وضع شده همیشه ذهن افراد را به خود مشغول ساخته است. ممکن است امثال این سؤالات در ذهن افراد بسیاری به خصوص جوانان نقش بسته باشد و هنوز جوابی برای آن نیافته اند. اعتقاد ما بر این است که این احکام تماماً از جانب خداوند متعال، برای رسیدن انسان به کمال در زندگی فردی و اجتماعی اش وضع گردیده است. لذا تمام احکامی که خداوند متعال برای انسان قرار داده، به صلاح و ...
اجتماعات مسلمانان نمایش قدرت آنها است
جعفر (ع) آمده است که ایشان نیز می فرمایند کسانی که سخنان را می شنوند، آنها را تجزیه و تحلیل کرده و نیکوترین را از بین آنها انتخاب می کنند. عقل مخلوقی است که بی چون و چرا فرمان خدا را به کار می بندد و به آن عمل می کند. خیطب موقت نماز جمعه گرگان گفت: از امام صادق (ع) سوال شده است که عقل چیست و ایشان نیز در جواب گفته اند عقل چیزی است که به واسطه آن انسان با خداوند عبادت کرده و به بهشت ...
تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
در شهر با آن عمل می کند مانند پزشکی، تجارت و کشاورزی و قسم دیگر علمی که انسان در روش اخلاقی خود به آن نیازمند است و با آن کارهای نیک و درست را تشخیص می دهد. مقصود از این صناعات یا زیباست یا سودمند. اولی فلسفه یا حکمت مطلق نامیده می شود و دومی چیزی نیست که حکمت مطلق نامیده شود. و از آنجا که امر زیبا بر دو نوع است، نوعی که دانش است و نوع دیگر که هم دانش است و هم عمل، صناعت فلسفه بر دو قسم می شوند ...
زیباکلام: کینه به غرب پس از سقوط رضاشاه کلید خورد
این ادعا به نوعی در تقابل و تضاد جهان بینی ایرانی نسبت به غرب و اساسا بحث اختیار بشر و انسان قرار می گیرد که می تواند اجازه چاپ داشته باشد یا خیر. تا قبل از روشنگری انسان تنها مکلف و موظف برای تن دادن به دستورات کلیسا شناخته می شود اما بعد از آن اتفاق تعقل و خرد انسانی حقوق شهروندی را نیز پدید آورد. زیباکلام افزود: یکی دیگر از مبانی این بحث این است که آیا انسان اساسا نیاز به هدایت توسط ...
غفلت از تنگه احد و نفوذ دشمن
بِإِذْنِهِ حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراکُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ الدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْمُؤْمِنین؛ و به حقیقت، خداوند صدق وعده خود را به شما نمود آن گاه که به فرمان خدا کافران را به خاک هلاک می افکندید تا وقتی ...
حرکت های مردمی، پاسخی است به خواب مسؤولان
: باید این مساله را به بحث گذاشت تا به نتیجه مشخصی برسیم و تکلیف حکومت مشخص شود. وی با بیان اینکه معتقد نیستم از تمام احکام زنان و مردان باید فقط حجاب را برجسته کنیم، افزود: باید همه مسائل مرتبط با آن از جمله تشکیل خانواده را در نظر بگیریم. ازغدی ادامه داد: همان دینی که می گوید بی اخلاقی جنسی را منع شود، می گوید نباید عقده جنسی در جامعه به وجود آید؛ اسلام رعایت شرط اخلاق و حقوق ...
تعامل مولانا با نهادهای قدرت و سیاست در قونیه
پاسخ به امیر میکائیل که نگران است مبادا خدمت و سجده بر مغولان چون بت پرستی کافران باشد می گوید که حق تعالی در جان شما نور ایمان نهاده است که این کارها را زشت می بیند (10) (همان: 77). افسانه هایی که پیروان مولانا سال ها بعد ساخته اند که در آن مولانا یک تنه با کرامت و معجزه به پشتیبانی لشکر اسلام رفته و لشکر مغول را از حمله به قونیه بازداشته (افلاکی، 1980-1976، 93 تا 95 و 258) درواقع پاسخی است به ...
اعتقاد شهید بهشتی به حقوق زنان به معنای پذیرش فمنیسم نیست
البته طبعا با این تفاوت که از نظر اسلام، این حقوق از ناحیه خداوند به انسان داده شده و این امر موجب اعتقاد به مفهومی به نام حقوق الهی شده است که نوع رابطه و تعامل حقوق الهی و حقوق بشری محل بحث و گفتگوهای زیادی بوده است. شهید بهشتی نیز همانند همه متفکران مسلمان و غیر مسلمان حقوق طبیعی انسان را به رسمیت می شناسد و بارها در مباحث مختلف به آن اشاره کرده است. این موضوع، محور بحث من نیست. انچه من می خواهم ...
قرآن و شفاعت خواهی
...، از خداوند نیز برای ایشان طلب مغفرت نماید چنان که یعقوب نیز فرمود که درباره شما از خدا طلب مغفرت خواهم نمود در این آیه واضح است که منظور فرزندان این بود که در مرحله اول حضرت یعقوب از تقصیرشان درگذرد و سپس از خداوند بر آنان طلب مغفرت کند . پاسخ: در این که فرزندان یعقوب، پدر را اذیت کرده و حقوق او را پایمال نموده بودند جای گفتگو نیست، هم چنانکه جای شک نیست که آنها نیز نسبت ...
چرا رهبری پای جنگ احزاب را وسط کشیدند؟
وقتی وارد این میدان شدید، همه ی عوامل کفر و استکبار با شما دشمنی می کنند؛ این قضیّه را قبلاً خدا و پیغمبرش به ما گفته بودند: هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه و وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه، درست گفته بودند؛ همانی که پیغمبر به ما گفته بود، همانی که خدا گفته بود، همان اتّفاق افتاده؛ یعنی آمدن دشمن و حمله ی دشمن، به جای اینکه روحیّه ی اینها را تضعیف کند، ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا، ایمانشان را ...
آیا آدم و حوّا خدا را نافرمانی کردند؟
فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ) (اعراف، 19 و بقره، 35) به این درخت نزدیک نشوید، که از ظالمان می شوید . شما فرض کنید که معنای حقیقی ظلم همان ستم است، ولی موازنه و تطبیق آیات با یکدیگر به خوبی نشان می دهد که مقصود واقعی از ظلم همان است که در آیه دیگر، آن را شقاوت (تیره بختی) خوانده است و آن را با آلام دنیوی، توضیح داده است چنانکه در تفسیر إِنَّ لَکَ اَنْ لا تَجُوعَ... بیان گردید، بنابراین باید گفت ...
آیا حضرت یونس نافرمانی نمود؟
، و امکان ذاتی از آنها سلب نمی شود، و مقصود از جمله: لایُمْکِنُ اَنْ یَصْدُرَ نفی امکان وقوعی است نه امکان ذاتی، چه بسا کارهائی هست که ذاتاً امکان وجود دارند ولی به حسب یک سلسله علل، امکان وقوعی ندارند. برای توضیح مثالی می آوریم: شعاع قدرت خدا، ظلم و ستم و کارهای قبیح را نیز می گیرد، یعنی خداوند بر کارهای قبیح و زشت قادر است، و صدور آنها از خدا امتناع ذاتی ندارد، ولی مع الوصف ...
ما با یک شاعر سر و کار داریم
خدا / بر منتهای همّت خود کامران شدم (2/314) - شما سال های بسیاری را با حافظ مانوس بوده و به او پرداخته اید، پس از کار سترگ شرح غزلیات حافظ، حافظ را چگونه یافتید؟ - من هر روز که با حافظ همنشین می شدم با دنیای نامکشوف دیگری روبه رو می شدم که با آن چه در روز پیش و گاهی ساعتی پیش یافته بودم، متفاوت بود. سخن و معنا در شعر حافظ با شعر تمام شاعران ایران متفاوت است، سخنی است مواج و پرجاذبه ...
آیا مقصود از - یقین - مرگ است؟
نیز مرگ است. گواه روشن بر این که مقصود از یقین در دو آیه مرگ است همان به کار بردن لفظ یأتیک است و حاکی از این است که این یقین به سراغ انسان می آید. در این صورت بسیار مناسب است که به موت که انسان را دنبال می کند تفسیر شود، چنان که می فرماید: (أَیْنَ ما تَکُونُوا یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ) (نساء، آیه 78). هر کجا باشید، مرگ شما را درک می کند و نیز می فرماید: (حَتَّی إِذَا جَاءَ ...
نقد بددلی و تردید و فتنه ی اختیار در مثنوی
... اگر لطف ازلی خدا شامل حال انسان شود، چگونه ممکن است که در برابر جاذبه ی حق چنین بددلی و بد گمان شود؟ ای خداوندی که دادرسِ دادخواهانی! فریاد از دوراهی های اختیارِ پلید. مولانا می گوید: تردید و دو دلی شوم ترین پدیده ی روانی است، زیرا این پدیده روح را از سیر تکاملی باز می دارد و زندان روح است. تنها با استعانت از خدا و مدد از اولیا و سالکان راستین، می توان خود را از این زندان رهانید. من از مکر ...
مقصود از خلافت آدم چیست؟
خون ها را می بریزد، و ما تو را ستایش گویانیم، و تو را تسبیح و تقدیس می کنیم، خدا گفت: من چیزی را می دانم که شما نمی دانید . میان مفسران درباره متعلق خلیفه اختلاف نظر است: (1) آیا منظور از خلافت حضرت آدم و یا فرزندان او، جانشینی از پیشینیان است که قبل از حضرت آدم در روی زمین زندگی می کردند؟ و چون نسل آنها از بین رفته و آفرینش مجدد انسان با خلقت حضرت آدم شروع شده بود، از این جهت خداوند ...