سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه خانه هایی پربرکت داشته باشیم؟
طَیِّبَهً (نور،61) در این آیه از قرآن کریم به یکی از آداب قرآنی که باید در هنگام ورود به خانه آن را مورد توجه قرار داد می پردازد و آن هم سلام کردن است. در این آیه بنا به نظر مفسرین مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن خلق کرده است. (طباطبایی ...
5 گناه رایج در ادارات
شوند یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ [5] یعنی اگر آنها قیامت را باور می داشتند و می دانستند حساب و کتابی در کار است، و تمام اعمالشان برای محاکمه در آن دادگاه بزرگ ثبت می شود، و هر کس به اندازه سر سوزنی کار نیک و بد کرده، نتیجه آن را در آن روز عظیم می بیند، هرگز چنین ظلم و ستم نمی کردند، و حقوق افراد را پایمال نمی ساختند.[6] 3-دزدی های مدرن و اداری: ماندن در اداره در ساعات غیر ...
وقتی ترس های بشر رنگ می بازد
بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لاَ یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (5)؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد، و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و بیمشان ...
عواقب سوء نفرین بر زندگی انسان
ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سردرد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است. لعن از ناحیه خداوند متعال به معنای دور ساختن کسی از رحمت خویش در دنیا و در آخرت عذاب و عقوبت و از ناحیه بندگان نیز لعن و نفرین در واقع همان دعا به ضرر و بر ضد دیگران است .(ر. ک :مفردات الفاظ قرآن ، راغب اصفهانی ...
ترورهای تاریخی ایران؛ از کاووس تا رزم آرا
پدرانش با پیروان دیگر مذاهب مدارا می کرد و می گفت: تخت سلطنت ما بر چهار پایه قرار دارد که مقصود پیروان چهار دین رایج در عهده وی بود عبارت از زردشتی ها، مسیحی ها، یهودی ها، بودایی ها و می گفت: هر کدام از این چهار پایه را ما باید حفظ نماییم و البته این عقیده شاهنشاه را موبدان نمی پسندیدند و می خواستند به قتل و غارت و آزار مسیحیان و دیگران مانند گذشته ادامه دهند و سخن پادشاه را بر بی دینی وی حمل کرده او ...
تعامل مولانا با نهادهای قدرت و سیاست در قونیه
پاسخ به امیر میکائیل که نگران است مبادا خدمت و سجده بر مغولان چون بت پرستی کافران باشد می گوید که حق تعالی در جان شما نور ایمان نهاده است که این کارها را زشت می بیند (10) (همان: 77). افسانه هایی که پیروان مولانا سال ها بعد ساخته اند که در آن مولانا یک تنه با کرامت و معجزه به پشتیبانی لشکر اسلام رفته و لشکر مغول را از حمله به قونیه بازداشته (افلاکی، 1980-1976، 93 تا 95 و 258) درواقع پاسخی است به ...
مقصود از - مودة فی القربی - چیست؟
است از جمله فلا امنعه و مانند آن، مقدر بدانیم در این صورت مقصود از اتخاذ سبیل همان کمک های مادی و معنوی است در این صورت معنای آیه چنین می شود از شما اجری نمی خواهم ولی اگر کسی بخواهد به سوی پروردگار خود اتخاذ سبیل کند، من از آن جلوگیری نمی کنم . در نتیجه معنای هر دو جمله استثنائی در سوره های شوری و فرقان کاملاً با هم متفاوت است و نقطه مشترکی میان آنها نیست. 2- لفظ من را موصوله بگیریم، و ...
ازدواج مایه آرامش یا مایه دردسر؟!
زن در کنار مرد دردسر داشته باشد. مرد از زن لذت جنسی ببرد اما زن از مرد دردسر بکشد. راستی آیا این آیه لتسکنوا در قرآن برای همان قرآنی نیست که گفت: ما اجر هیچ مرد و زنی را ضایع نمی کنیم؛ .... أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی... (آل عمران، 197) قرآن مگر تمامش معجزه نیست و در آیات دیگرش نیست که: هر کسی عمل صالحی به جا آورد از مرد و زن، و مومن باشد ما به ...
آیا آزر، پدر ابراهیم بوده است؟
پیامبران مؤمن و موحد بوده اند و نور نبوت در صلب پدری مشرک و کافر قرار نمی گیرد (2). کلمه اب که در آیات (3) مربوط به حضرت ابراهیم وارد شده است به معنی پدر اصطلاحی نیست، بلکه مراد از اب در این مورد عمو و مانند آن است و در قرآن گواه روشنی است که این لفظ در این مورد نیز به کار می رود، اینک گواه: لفظ اب در مورد عمو در خود قرآن مجید، کلمه اب در مورد عمو به کار رفته است چنان که ...
حفاظت از سردار سلیمانی در عراق /سردار سوار بر ترک موتور!
...> دشمنان سعی دارند درگیری های نیروهای مقاومت و داعش در عراق را به جنگ میان شیعه و سنی تعبیر کنند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟ دشمن قصد دارد اینگونه در میان مردم تبلیغ کند که جنگ در عراق، جنگ میان شیعه و سنی است درحالیکه به هیچ وجه اینگونه نیست؛ امروز درگیریها در عراق و سوریه، جنگ میان جبهه حق و جبهه باطل است؛ نیازی نیست که تمامی جبهه حق لزوما شیعه باشد، لزومی ندارد که تمامی آنها مسلمان باشند ...
آیا این آیه درباره علی (علیه السلام) است؟
. معروف و مشهور میان محدثان و مورخان (1) این است که مقصود از الیوم در هر دو مورد، روز غدیر است و آیه یاد شده در روز غدیر نازل گردیده روزی که خدا، با تعیین جانشین و خلیفه، ابلاغ دین خود را تکمیل نمود، و نعمت خود را به پایان رساند، و نقشه کافران را (پس از درگذشت پیامبر، آئین او نیز همراه او خواهد رفت) نقش بر آب نمود و با نصب امام یأس و نومیدی آنان قطعی گردید. اشکالی که به نظر نویسنده ...
آیا در عدّه ی وفات آیه ای نسخ شده است؟
خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِی مَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ) (بقره، آیه 240) هرگاه بیرون رفتند و درباره ی خویش کار شایسته (نکاح) انجام دادند بر شما گناهی نیست . زیرا به طور اطمینان می توان گفت که جمله ی فَإِنْ خَرَجْنَ به جای جمله فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ است که در آیه 234 وارد شده است. گواه ما بر این که مقصود از فَإِنْ خَرَجْنَ مجرد خروج از خانه نیست ...
آیا در دوران کودکی پیامبر بوده است؟
) را در دوران کودکی به او دادیم . گروهی از مفسران می گویند: مقصود از حکم، همان منصب نبوت است به گواه اینکه در سوره یوسف آیه 22، همین لفظ در معنای نبوت به کار رفته است مانند (وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً): هنگامی که یوسف کامل و قوی گردید ما حکم و دانش به وی دادیم و درباره موسی می فرماید: (وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَی آتَیْنَاهُ حُکْماً ...
وراثت در مال است یا در علم؟
نموده و به رخ این و آن می کشد. ما قبلاً دلالت آیه را بر این که سلیمان، از داود، ارث مالی برد، روشن می سازیم آنگاه به شبهات نویسنده پاسخ می گوئیم: شکی نیست که مقصود از آیه این است که سلیمان مال را از داود به ارث برد. تصور این که مقصود، وراثت در علم و دانش است از دو نظر مردود است: اولاً: لفظ ورث در اصطلاح همگان، همان ارث در اموال و حقوق است و تفسیر آیه به وراثت در علم یک نوع ...
مقصود از - الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکَاحِ - کیست؟
کرده بودید در این صورت نصف آن را بپردازید مگر خود زنان عفو کنند و یا کسی که گره نکاح در دست او است، عفو نماید، و اگر عفو کنید به تقوی نزدیک تر است، فضیلت و بخشش را میان خود فراموش مکنید، به راستی خدا به آنچه که انجام می دهید بینا است . مورد بحث، تفسیر (الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکَاحِ) است، آیا منظور شوهر است چنان که دانشمندان اهل تسنن آن را بر گزیده اند و نویسنده تفسیر نیز (1) همین نظر ...
هر کس شود بخاک ری از معرفت مقیم ؛ باشد پناه مرحمت سیّدالکریم
، بسیار علاقمندم که عقاید دینی ام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم . آن گاه تک تک مسائل اعتقادی خود را در زمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد و جز آن توضیح می دهد. وقتی سخنانش به پایان می رسد امام هادی علیه السلام می فرمایند: ای ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتی که عرضه کردی مبانی واقعی دین الهی است. بر این ...
قرآن و شفاعت خواهی
صحیح می باشد، بلکه آمرزش در این مورد در صورتی تحقق پیدا می کند که متجاوز، رضایت آن فرد را به دست آورد، و حقوق پایمال شده او را به نوعی جبران کند. جداسازی حکم این دو صورت کلید تفسیر آیات سه گانه ای است که دانشمندان اسلامی با آنها به استواری طلب شفاعت استدلال کرده اند. و به دیگر سخن: هرگاه کسی خدا را نافرمانی کند و به حضور ولی او برسد باید به او بگوید: یا وَلِیَّ اللهِ اِسْتَغْفِرْلِی ...
نشانه های انحطاط جامعه ایمانی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، رهبر معظم انقلاب طبق روال هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان دیدارهای مختلفی با اقشار مختلف داشتند؛ از اساتید و پیشکسوتان و نخبگان قرآنی گرفته تا مسئولان نظام، شاعران، اساتید، فرهنگیان و دانشجویان. رهبر معظم انقلاب در هر یک از دیدارها مطالب و نکات مهمی را در رابطه با مسائل داخلی، منطقه و بین المللی و در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصاد و اجتماعی مطرح کردند. از جمله نکا ...
آیا حضرت یونس نافرمانی نمود؟
. گاهی تصور می شود که چه اشکالی دارد که بگوئیم انبیاء دروغ نمی گویند ولی گناه دیگر را مرتکب می شوند، ولی یک چنین اندیشه بسیار خام است زیرا هرگاه آنها با نیروی عصمت مجهز باشند، نه دروغ می گویند، و نه حرامی را مرتکب می شوند، و اگر مجهز نباشند احتمال ارتکاب هر دو باقی است و نتیجه آن همان سلب اطمینان و از بین رفتن هدف از بعثت است. 2- افراد گنهکار باید تنبیه شود، در این صورت باید کسی بر آنها ...
حضرت فاطمه علیهاالسلام و ولایت کبرا
ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ (آل عمران: 61)؛ بگو (ای پیامبر): بیایید، بخوانیم ما فرزندانمان و شما فرزندانتان را، و ما زنانمان و شما زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را، سپس به مباهله برخیزیم تا دروغگویان را به لعن خدا گرفتار سازیم. 3. فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْه (بقره: 37)؛ پس آدم از خداوند کلماتی فراگرفت و آن کلمات را وسیله ...
آیا مقصود از - یقین - مرگ است؟
نیز مرگ است. گواه روشن بر این که مقصود از یقین در دو آیه مرگ است همان به کار بردن لفظ یأتیک است و حاکی از این است که این یقین به سراغ انسان می آید. در این صورت بسیار مناسب است که به موت که انسان را دنبال می کند تفسیر شود، چنان که می فرماید: (أَیْنَ ما تَکُونُوا یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ) (نساء، آیه 78). هر کجا باشید، مرگ شما را درک می کند و نیز می فرماید: (حَتَّی إِذَا جَاءَ ...
بحثی پیرامون آیه ی - صلوة الوسطی -
اینک اشکالات او: 1- اگر ما قرآن را با اخبار و اقوالی که متواتر نیست معنی کنیم، در این صورت میان قرآن (که متواتر است) با اخباری که متواتر نیست چه فرقی خواهد بود. پاسخ: فرق بسیار روشن است زیرا قرآن از نظر صدور، متواتر بلکه ما فوق متواتر است، ولی هرگاه چیزی از نظر صدور به حد ضرورت رسید هرگز لازم نیست که از نظر دلالت و تفهیم مقصود، حتماً باید به همان پایه باشد؟ ولی روایات اگر ...
یوم الحساب وعده های اغواگر برجام/ بمب های اتمی ترزامی کجا را نشانه می گیرد؟
تسلیحات ایرانی به یمن شده در حالی که این ادعای او به هیچ وجه و بنا بر هیچ منبع رسمی تأیید نشده تا چه رسد به اینکه هیچ ارتباطی با موضوع او در این گزارش ندارد که همان برجام و نحوه اجرای آن باشد. به نظر می رسد مون علاوه بر منافع امریکا و رژیم صهیونیستی نیم نگاهی به عربستان هم داشته تا ادعای آل سعود مبنی بر حضور ایران در جنگ یمن را به این نحو در گزارش بگنجاند. در هر صورت، مون در حالی ماه های ...
تاسف برانگیزتر از وحشی گری های مقامات هند، سکوت سازمان های بین المللی است
.... سازمان های بین المللی، منطقه ای و اسلامی در طول این سال ها هیچ اقدامی برای حمایت از حقوق مشروع مردم کشمیر جز تماشای ریختن خون مسلمانان و سرکوب آنها انجام نداده اند. سازمان های بین المللی هرگاه واکنشی هم نشان دادند با نادیده گرفتن نظر و خواست مردم کشمیر تنها به منافع کشورهای صاحب نفوذ در این سازمان ها توجه کردند در حالی که تنها راه حل بحران ده ها ساله کشمیر احترام به خواسته های مردم ...
نگاهی به زندگی و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
نقل شده که فرمود : هر کس قبر عبدالعظیم را زیارت کند ، بر خدا لازم می شود که که او را داخل بهشت کند .[34] و در حدیث دیگری از آن امام آمده که فرمود : هرکس نمی تواند مرا زیارت کند ، برادرم عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند [35]. لیکن این احادیث ، علاوه بر ارسال و ضعف سند ، از نظر تاریخی نیز مورد خدشه اند ؛ زیرا حضرت عبدالعظیم علیه السّلام سال ها پس از شهادت ...
مقصود از - تشبیه - چیست؟
که هدف هر دو آیه بیان روش و برخورد هر دو گروه با آیات الهی است، نه بیان روش خدا درباره هر دو گروه. ثانیاً: هرگاه مقصود از جمله کَدَأْبِ آلَ فِرْعَوْنَ بیان سنت خدا درباره ی کافران است در این صورت آوردن جمله کذبوا بآیاتنا پس از تشبیه چندان لطفی نخواهد داشت، بلکه شایسته است، تنها جمله ای بیاید که بیانگر سنت خدا درباره ی کافران آل فرعون باشد، نه جمله ای که بیانگر روش زندگی کافران از آل فرعون ...
در خانواده شهید بهشتی عدالت بین دختر و پسر رعایت می شد/ زنان باید مانند مردان حق انتخاب گری داشته باشند
...؛ چون زنان همان فعالیت مردان را انجام می دادند، اما از حقوق مردان برخوردار نبودند. از 1980 گرایش تفاوت گرایانه به وجود آمد که می گفت زن به عنوان انسان و شهروند، تکالیف و حقوقی دارد، اما ویژگی های جسمی و روحی او باعث می شود برای پاسداشت آن ها حقوق خاصی تعریف شود. البته، گاهی از این رویکرد سوءاستفاده می شود. نگاه شهید بهشتی به انسان و جامعه عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان ...
تجلیات غیبی روح متعالی در مثنوی
ایشان بماند *** عمرها در شوق ایشان اشک راند تو بگویی مرد حق اندر نظر *** کی در آرد با خدا ذکر بشر خر ازین می خسپد این جا ای فلان *** که بشر دیدی تو ایشان را نه جان کار از این ویران شده است ای مرد خام *** که بشر دیدی مر ایشان را چو عام تو همان دیدی که ابلیس لعین *** گفت من از آتشم آدم ز طین چشم ابلیسانه را یک دم ببند *** چند بینی صورت آخر چند چند ای دقوقی با دو چشم ...