سایر منابع:
سایر خبرها
ترانه ای به زیبایی لالایی تو نیست مادرم
تسلط صدایی را که خیلی قلدر و قدرتمند و دارای حجمی دلپذیر است و به صورت رام و اهلی و با رعایت همه تکنیک ها، در عمق جان شنونده تاثیر می گذارد. آهنگ مادر افتخاری که در آلبوم عشق گمشده منتشر شده، مربوط به دوران اوج این خواننده محبوب است. یعنی همان دورانی که افتخاری هر تصنیفی که می خواند ورد زبان مردم کوچه و بازار می شد؛ زمانی که او هنوز تبدیل به پرکارترین خواننده موسیقی سنتی نشده بود و به موسیقی پاپ ...
نامه اعتراضی وکلای دادگستری علیه در حاشیه و صحبت های بازیگر محبوب فوق سری و ستایش 3
استعدادها دارید. سال گذشته، کمپانی کِشت مدیا ایده ساخت سریال خانواده تو یا من را به شبکه پخش ترنر فروخت که امسال نیز همین سریال ایده پخش سریال دیگری با نام Til Death شد. مجله فوربس در ادامه این گزارش می افزاید: سریال تلویزیونی هوملند نیز براساس سریال اسرائیلی زندانیان جنگ که تهیه کنندگی آن را کمپانی کِشت مدیا به عهده داشته، ساخته شده است. هوملند ، یک سریال سیاسی آمریکایی است که ...
آخرین واکنش ها به لغو اپرای سعدی ، اجرای حمید متبسم در وحدت و تربیت نوازنده کمانچه
مواجه نشویم. حذف خوانندگان زنده از روی صحنه و ضبط صدای آنها در استودیو برای پخش هنگام اجرا بر همین اساس اتفاق افتاد و خوشبختانه طی ده سال گذشته این تدبیر با مقبولیت مخاطبان نیز مواجه شده است. کارگردان اپرای رستم و سهراب ادامه داد: اجرای اپراهای عروسکی مکبث ، عاشورا ، مولوی ، حافظ ، لیلی و مجنون و اخیرا هم سعدی به کلی با همین روش پیش رفت و آنچه در نمایش اخیر ما اتفاق افتاده به هیچ وجه خارق ...
ستاره های عامه پسند؛ بنیامین بهادری
روزنامه هفت صبح - هرمز اسلامی: بنیامین بهادری یکی از چهره های موسیقی است که در یک سال اخیر دوباره به بورس خوانندگان پاپ تراز اول پیوسته است و کنسرت هایش با استقبال فراوان مخاطبان روبرو می شود. از سال 1385 که اولین آلبومش منتشر شده تا امروز که حدود 9-8 سال از فعالیت هنری اش می گذرد، کارنامه بنیامین از نظر فنی فراز و فرودهایی داشته اما همیشه جزو محبوب ترین خوانندگان موسیقی پاپ بوده است ...
فصلنامه نقد کتاب میراث منتشر شد/ جلیسه: متون کهن دستمایه ای برای شهرت و نان شده است!
انتشار آثاری در این حوزه دست زنند؛ حال اینکه نگاشتن اثری در موضوع فهرست نگاری، یا تصحیح متون به تخصص های مختلف، صبر، حوصله و دقت فراوان نیازمند است. روزگاری بزرگانی چون محمد قزوینی، جلال الدین همایی، ایرج افشار و دیگران در زمره مصصحان و فهرست نگاران و پژوهشگران این حوزه بودند و هر یک با کوله باری از عشق و علم، در این حوزه پا می گذاشتند و با دقت فراوان، به تلاش برای احیا و معرفی میراث ...
زوج های عجیب و غریب هالیوودی /تصاویر
، هنرپیشه خوش چهره سینما، همه جا پخش شد همه حسابی تعجب زده شدند، چرا که نه تنها میشل حدود ده سال از زک بزرگتر بود، بلکه تمایلات همجنس گرایانه نیز از خود نشان داده بود. البته با تمام شدن تابستان عشق این دو نیز به پایان رسید. 5. حتی اگر ازدواج ناگهانی کمرون دیاز با خواننده راک، بنجی مدن شما را به اندازه کافی تعجب زده نکرده است، دانستن این که او یک رابطه عاطفی 4 ساله با شان دیدی کامز ...
خلق را تقلیدشان بر باد داد
چون خواننده محوری را هم ایجاد کرده است. با این همه اما در سالی که گذشت شاهد هیچ اتفاق شاخصی در عرصه خوانندگی نبودیم، هر چند خوانندگان بسیاری خواندند، آلبوم های تازه منتشر کردند و کنسرت های متعددی برگزار شد، اما هیچ صدای تازه ای نشنیدیم؛ صدایی که ماندگار شود یا کارشناسان را قلقلک دهد تا بگویند شاید ماندگار شود. حال این سوال پیش می آید که صداهای تازه کجا هستند؟ چرا شنیده نمی شوند؟ چه اتفاقی ...
مرزهای فرهنگی و زبانی، بیش از مرزهایی که به زور تفنگ ایجاد شده اند ارزشمند است
استفاده از منابع الهی محروم می شوند، من هم در این روز این موهبت ها را بر خود تحریم می کنم . وی همچنین اذعان داشت که سال بعد از این حادثه هم، وقتی مادر آقای ابوطالب مظفری شاعر معروف افغانستانی به رحمت خداوند رفت، بنده با الهام از همین ماجرا اقدام به سرودن شعری کردم که به مناسبت روز زن خوانش این شعر هم بی مورد نیست: رها شدی از مرزها پیش رویت ردیف های گل به جای میله های مرزی ...
تحریم 30 ساله اسرائیل توسط علی رهبری و برنامه کنسرت های بهاری
اتریش ادامه داد: من ارکستر و اعضای قدیمی آن را می شناسم، البته سال های زیادی است که در ایران زندگی نکردم و فقط گاهی سفرهایی به ایران داشته ام. بنابراین نمی توانم نظر درستی در ارزیابی ام از ارکستر بدهم، اما باید این نکته را در نظر قرار دهیم که در ایران باید روی مدارس موسیقی و هنرستان ها زیاد کار و تلاش شود که با استادان خوب، نسل جوان را تعلیم داد. باید گفت ساز، شبیه خواننده اپرا است، خوبش هیچ جا زیاد ...
تکه تکه تان میکنم+تصاویر
...> اما معروف ترین ویدیویی که از او منتشر شده، ویدیویی است که در آن، تهدید می کند داعشی ها را "پودر" می کند. استفاده از واژه پودر کردنِ داعشی ها چنان با استقبال کاربران سایت های اجتماعی مواجه شده است که از عبارت ابوعزرائیل "الا طحین" به عنوان هشتگی برای بازنشر ویدیوها و مطالبِ مرتبط با او یا مرتبط با درگیری نیروهای عراقی با داعش استفاده می شود و سرانجام اخیرا یکی از خوانندگان عراقی، ترانه ای حماسی با ...
ساز کنسرت های بهاری کوک می شود
در طول عید نوروز بازار کنسرت گروه های پاپ داغ بوده است و خوانندگان محبوبی چون فرزاد فرزین، محمد علیزاده، مازیار فلاحی، سیروان و زانیار خسروی و بنیامین بهادری در شهرهای چالوس، تنکابن و رشت به اجرا رفتند. پس از آن فصل جدیدی از کنسرت های بهاری بار دیگر دوستداران خود را به سالن های کنسرت می کشاند، تا گروه های موسیقی از جمله پاپ بتوانند شادی فزون تری را با مردم در آغاز این سال همراه کنند. ...
انتشار ویراست جدید از فرهنگ بروبچه های ترون زنده یاد مرتضی احمدی
بخش دیگری از این پیشگفتار درباره آینده زبان تهرانی نوشته است: زبان تهرانی زبانی است جذاب، شیرین و همه پسند و همه گیر که در این شصت هفتاد سال اخیر به همه جا نفوذ کرده و در آینده نیز به نفوذش ادامه خواهد داد و به همه جا سرک می کشد اگر این حرکت تداوم خود را حفظ کند که می کند شاید 100 الی 150 سال آینده زبان تهرانی جایگزین سایر لهجه ها شود، اما خود بچه های تهران آن هنگام دیگر نیستند که برپایی امپراتوری ...
از آغیز یئمیشی به عنوان اولین آلبوم رسمی راک آذری رونمایی شد
زمان کنسرت صحبت نکنم. *نیما جوان: تیراژ این آلبوم 2000 نسخه است نیما جوان درباره تیراژ این آلبوم و روند پخش آن گفت: این کشور هفتاد میلیون جمعیت دارد و ای کاش هفتاد میلیون تیراژ هم برای هر اثر هنری داشتیم. متاسفانه در کل کشور بیش از صد یا صد و پنجاه مرکز در حوزه عرضه محصولات موسیقی نداشته باشیم. به همین دلیل باید حساب شده عمل کنیم و ما در ابتدا برای این تیراژ آلبوم 2000 نسخه در نظر گرفته ایم ...
سعید شهروز: نسل اول موسیقی پاپ در موسیقی کشور قربانی شد
موسیقی ما – خواننده کهنه کار نسل اول موسیقی پاپ از دغدغه های این روزها و تفاوت نسل فعلی موسیقی در کشور با دوره های قبلی و تغییر ذائقه مخاطب موسیقی کشور گفت. به گزارش موسیقی ما ، سعید شهروز درباره فرق های دوره کنونی فضای موسیقی کشور نسبت به دوره های قبلی به خصوص سالهای نخست موسیقی پاپ بعد از انقلاب توضیح داد: تفاوت اصلا قابل تصور نیست و از زمین تا آسمان است. آن زمان در خوانندگی چنین ...
علت جبهه گیری هنرمندان مقابل رپ چیست؟
شده باشد. موسیقی باید توسط هنرمندان محبوب اجرا شود. در سال 2007 بعد از اینکه تدریس آکادمیک هیپ هاپ گسترش یافت؛ "تونی محمد" وبلاگی باعنوان "محاکمه مدرسین هیپ هاپ" ایجاد کرد که در آن معلمین درباره مبارزات خود در راه علمی کردن هیپ هاپ به گفت وگو می پرداختند. از دیگر اتفاقاتی که به علمی شدن هیپ هاپ کمک کرد؛ انتشار سه گانه هیپ هاپ توسط رپر بزرگ شرق امریکا common بود. او به ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
شهرام شکوهی: باید به همسرم جایزه بدهم
هر چند بهارهای کودکی اش همه در شیراز گذشته اند، اما حالا سال هاست تهران می ماند و خاطره بهارهای شیراز را دوره می کند. او چهره و صدایی آشناست که بی آن که بداند در خاطره های افراد زیادی نقش دارد و لحظه های غم و شادی را با بسیاری همراه بوده است . شهرام شکوهی شبیه دیگر خواننده های پاپ نمی خواند و هر چند تاکنون فقط دو آلبوم منتشر کرده است، اما می توان از او به عنوان مردی یاد کرد که شبیه ...
موسیقی و احکام آن/ آیا موسیقی های صدا و سیما جایز است؟
...، زیاد شدن ضربان قلب طفل در رحم[15]، سکته قلبی[16] و ... می شود. [17] د: یکی از ابزار کار استعمار استعمارگران جهان همیشه از بیداری مردم، مخصوصا نسل جوان، وحشت داشته اند، به همین دلیل بخشی از برنامه های گسترده آنها برای ادامه استعمار، فرو بردن جامعه ها در غفلت و بیخبری و نا آگاهی و گسترش انواع سرگرمیهای ناسالم است. یکی از مهمترین ابزار استعمار توسعه غنا و موسیقی است که آنها برای ...
کتاب" مبادی سواد بصری" انتشارات سروش از مرز 100هزار نسخه گذشت
خبرگزاری میزان:چاپ چهل و دوم کتاب مبادی سواد بصری نوشته دونیس اِ . داندیس، با ترجمه مسعود سپهر از سوی انتشارات سروش با شمارگان بیشتر منتشر و در مجموع از مرز 102هزار نسخه گذشت. به گزارش خبرنکار کتاب خبرگزاری میزان،کتاب "مبادی سواد بصری" که اولین بار در سال 1368 منتشر شده و تا به امروز بارها مورد تجدید چاپ و استقبال بسیاری از علاقمندان به ویژه دانشجویان رشته های هنر و معماری قرار گرفته ...
رونمایی از راک آذری آغیز یئمیشی ، کنسرت سیامک آقایی و انتشار آلبوم سینا حجازی
/ تدارک کنسرت نخستین آلبوم رسمی سینا حجازی خواننده موسیقی پاپ اواخر فروردین ماه امسال روانه بازار موسیقی می شود. رسول ترابی مدیر موسسه آوای دوران و تهیه کننده این آلبوم گفت: تمامی کارهای مربوط به انتشار نخستین آلبوم رسمی سینا حجازی انجام گرفته و این اثر بعد از میکس و مسترینگ نهایی چند قطعه، تا اواخر فروردین ماه در بازار موسیقی منتشر خواهد شد. وی ادامه داد: سینا حجازی ...
حضور ستاره های موسیقی در آخرین آتش بازی پدرام امینی ابیانه
هم همه روزه قطعات آن از صدا و سیما پخش می شود. بالغ بر 200 ترک ترانه و آهنگ و ویدیو کلیپ برای خوانندگان مختلف ساخت. کتاب جامع فلامنکو مشتمل بر تکنیک های نوازندگی گیتار، قطعات برگزیده و روش های ساخت گیتار و واژه نامه را نوشت که انتشارات چنگ آن را منتشر کرد واز آن استقبال خوبی شد. در ادامه قطعه مثل فصل ها از این آلبوم را می شنوید که آهنگ ساز و نوازنده گیتار آن پدرام امینی ست و در آن ...
امین رستمی با عاشقانه هایش به بندرعباس می رود
موسیقی ما - خواننده سرشناس آلبوم های یاد چشمات و شش ، پس از مدتها روی استیج می رود. امین رستمی که پس از انتشار دو آلبوم رسمی و چند تک آهنگ، اجراهایی را تجربه کرده بود، در گفت و گو با موسیقی ما از آغاز تور کنسرتهایش در سال 94 و برنامه ریزی برای سالی پربار خبر داد. بر این اساس، تور کنسرتهای این خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ با اجرا در شهر بندرعباس آغاز می شود و رستمی با همراهی گروهش ساعت ...
نقش فقها و مراجع در کمک به موسیقیدانان
با پیروز ارجمند گفتگویی داشته ایم که وی در بخش اول این گفتگو ضمن ترسیم افق های پیش روی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سال 94 به موضوعات دیگری چون دیدار با مراجع و بزرگان دین، نحوه حضور خوانندگان به اصطلاح ممنوع الکار، موسیقی رپ یا گفت آواز و حاشیه های کم و بیش زیاد آن به مهر پاسخ داد. با ما در بخش نخست این گفتگو همراه می شوید: - یکی از مسایلی که سال گذشته دفتر موسیقی وزارت ارشاد ...