سایر منابع:
سایر خبرها
پریا در تغییر نگرش مردم نسبت به بیماری ایدز موثر است
ساغر شکوری بازیگر سریال تلویزیونی پریا در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در خصوص نقش آفرینی در این اثر تلویزیونی گفت: من دومین همکاری خود را با حسین سهیلی زاده تجربه می کنم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، شخصیت بهار برایم جذاب بود. وی ادامه داد : برای اولین بار با موضوع HIV سریالی ساخته شده است که نوع برخورد با افراد مبتلا به این را بیماری نشان ...
واقعیت در غبار
از جنس سینما حقیقت و- نمی تواند – کمی زیاد است و امر را، هم بر سازنده اثر و هم بر مخاطبش مُشتبَه می کند و این می تواند خطرآفرین باشد و گمراه کننده. نگاه کنید به مصاحبه های پی درپی فیلم ساز با مجلات گوناگون و ادعاهای عجیبش. قبلا گفته ام که فیلم درنیامده . آدم اصلی اش- متوسلیان- دَر نیامده و ساخته نشده، واقعیت نمایی اش نیز. اگر چیزی درباره این قهرمان جنگمان ندانیم، فیلم کاری با ما نمی کند و حتی ...
متروکه های شگفت انگیز +عکس
این سری مطالب، تصاویری از مکان هایی اسرارآمیز را نشان می دهد که کاملاً به حال خود رها شده اند. چه داستان ها و نجواها که در میان تَرَک ها و گرد و خاک های این مکان ها پنهان است. از مردمانی که روزی در آن زندگی کرده اند، شاد شده اند و وحشت کردند. از منظری، می توان به این تصاویر این گونه نگریست که پس از رها شدن توسط انسان ها، این اماکن به آرامی به دامن مادر طبیعت بازمی گردند و جزئی از آن می شوند. مثل همیشه منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان هستیم. ****** کلبه ای قدیمی در جنگل - اسکاتلند. تپه صلیب ها در شهر سیا ل ...
از نقش آفرینی نیکی کریمی در فیلمی زنانه تا لابی بازی بهنوش طباطبایی
نیکی کریمی در فیلمی زن محور به تهیه کنندگی خودش به ایفای نقش می پردازد. شخصیت اصلی این فیلم یک زن، با بازی نیکی کریمی است. وی علاوه بر بازیگری، تهیه کننده این فیلم نیز هست. پایان رویاها به گفته محمدعلی طالبی کارگردان این فیلم، تمام مراحل ساخت پایان رویاها به اتمام رسیده و تا اول مهر آماده نمایش خواهد بود. این فیلم در ژانر کودک ساخته شده است. بهنوش ...
قصور مجیدی در پروژه محمد رسول الله(ص)
، اما افراط در بیان آن به نوعی سبب دلزدگی در تماشاگر می شود. در ادامه بحث برای اینکه ارزیابی درستی از موضوع داشته باشیم، باید کمی شفاف تر به روش شناسی قرآن در سینمای مورد نظر بپردازیم. متدولوژی داستان گویی قرآن با دیگر کتاب های آسمانی کاملاً تفاوت دارد. این ادعا را ضمن مقایسه با انجیل، تورات یا اوستا به راحتی می توان دریافت. البته برای درک این تفاوت نیاز است که روش شناسی قرآنی لحاظ شود ...
قرآن از چه جهت معجزه است؟
ادیبان عرب را شگفت زده ساخته است تا آنجا که سرسخت ترین دشمنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) (مانند ولید)، بر فرابشری بودن اسلوب زیبا، ترکیب بدیع و آهنگ بی نظیر آن اعتراف کرده اند. پروفسور دورمان [Marry Gaylord Dorman]. آمریکایی می نویسد: قرآن لفظ به لفظ به وسیله جبرئیل، بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) وحی شده و هر یک از الفاظ آن کامل و تمام است. قرآن معجزه ای جاوید و شاهد بر صدق ...
معرفی پردرآمدترین نویسندگان جهان
هزار دلار مقام دوم را دارد. رولینگ نویسنده رمان های هری پاتر که طی سال های گذشته مشغول نگارش و انتشار رمان های بزرگسال بوده، در 12 ماه گذشته 19 میلیون دلار به جیب زده و رتبه سوم فهرست پردرآمدترین نویسندگان جهان را از آن خود کرده است. او هفته گذشته هری پاتر و بچه نفرین شده را که مخاطبانش آن را هشتمین کتاب هری پاتر می دانند روانه بازار کرد. این اثر یک نمایشنامه است که اقتباس آن در حال اجرا ...
سه ماهی ساخته دستیار فرهادی روی آنتن می رود
رقیبان حاج یوسف تصمیم می گیرند تا پول خود را پس بکشند. این ماجرا حاج یوسف را با خطر ورشکستگی مواجه می کند که ... شبکه دو انیمیشن توستر کوچولوی قهرمان و سفر پرماجرا جری ریس پنجشنبه 4 شهریور ماه ساعت 8 صبح --- یک توستر نان و تعدادی لوازم دیگر که در یک خانه قدمی زندگی می کنند و تصمیم می گیرند پسر بچه کوچکی را که مدتها قبل از آنها استفاده ...
حضور سه سال و سه ماه و دو روز در جشنواره "فریزا"/ اکران "قیچی" در هویزه
جشنواره فریزا در بین 188 فیلم کوتاه حاضر در بخش مسابقه به نمایش درخواهند آمد. فیلم سه سال و سه ماه و دو روز پیش از این نیز موفق به دریافت جایزه های معتبر بین المللی در حوزه ی فیلم های کوتاه شده است. دو فیلم کوتاه از مشهد، منتخب هجدهمین جشن سینمای ایران شد دو اثر از هنرمندان سینما و تآتر مشهد، به عنوان آثار منتخب بخش فیلم های کوتاه هجدهمین جشن سینمای ایران توسط هیئت ...
دوستی و اتحاد در ماهی بادکنکی
اگر چه این انیمیشن با تکنیک سه بعدی ساخته می شود، اما فضایی فانتزی و تخیلی دارد و از رنگ های شاد و جذاب در گرافیک و طراحی بصری آن استفاده شده است. نی نی بال (خواهر کوچک ماهی بادکنکی)، اره ماهی (مجسمه ساز و هنرمندی مودب)، جیز ماهی (همیشه دنبال کشف اجسام)، سبیل ماهی (با نمک و چاق) و دیو ماهی (برادر غول ماهی) از دیگر شخصیت های کارتونی این مجموعه هستند. در این انیمیشن، پدر سبیل ماهی، پلیس است و پدر نی نی بال نیز در نقش آتش نشان ظاهر می شود. فست فودها و بازی های رایانه ای سلمی افکاری، کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن به جام جم گفت: به 90 قسمتی که در حال ساخت است، شخصیت ها و فضاهای جدی اضافه شد ه اند. برای مثال، چون آغاز سال تحصیلی نزدیک است در یک فصل به مدرسه می پردازیم یا در قسمتی دیگر به بحث فست فودها و بازی های رایانه ای اشاره می کنیم. وی معتقد است: در مجموعه هایی که برای کودکان ساخته می شود، باید مواظب باشیم دیالوگ ها کودکانه باشد و حد وسط را در همه امور رعایت کنیم تا برای کودک بی مزه نباشد. از این رو، گاهی در فیلمنامه ماهی بادکنکی مجبوریم جملات را تغییر دهیم. افکاری بیشترین مشکل حوزه انیمیشن را مالی دانست و عنوان کرد: افراد هنرمند و کاربلد زیاد داریم، ولی بیشتر وقت ها به آثاری ارجحیت داده می شود که می توانند واقعی باشند و لزومی ندارد در قالب انیمیشن ساخته شوند. می توان به کارهای فانتزی بیشتر بها داد و هزینه ها را طوری تقسیم بندی کرد که به همه موضوعات و تکنیک ها اختصاص یابد. در این صورت انیمیشن کشور ما در وضعیت بهتری قرار می گیرد. این کارگردان ادامه داد: انیمشن سازان ما از نظر تکنیکی پیشرفت خوبی داشتند، اما مشکلات مالی باعث افت آنها می شود. این اتفاق باعث شده، خیلی ها این شغل را کنار بگذارند. عده ای فکر می کنند انیمیشن هنر و تفریحی بیش نیست اما برای ما شغل است و با آن زندگی می کنیم. آموزش کارگروهی به کودکان رامین کرمی، نویسنده ماهی بادکنکی درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نگارش فصل سوم یعنی 39 قسمت به پایان رسیده و خلاصه فیلمنامه در 26 قسمت تهیه شده است. این نویسنده ادامه داد: ماهی بادکنکی در مرکز پویانمایی صبا، برای گروه سنی کودک و پخش از شبکه کودک و نوجوان تولید می شود. این اثر جنبه آموزشی دارد و هدف از ساختش دوستی و اتحاد است. در این مجموعه، ماهی بادکنکی قهرمانی نیست که به تنهایی بتواند کاری انجام دهد. اگرچه سرگروه است و از همه باهوش تر و قدرت رهبری اش بیشتر، ولی اگر دوستانش به او کمک نکنند نمی تواند موفق شود. ما قصد داریم در این انیمیشن قدرت کار گروهی را به کودکان آموزش دهیم. کرمی معتقد است: کسی که می خواهد فیلمنامه انیمیشن بنویسد، باید کودک درونش زنده باشد، شیطنت های کودکان را در نظر بگیرد و با روحیات آنها آشنا باشد. در ایران، بیشتر فیلمنامه هایی که برای انیمیشن نوشته شده، باید در قالب رئال تولید شوند چراکه بخش تخیلی شان خیلی کم است. آنچه انیمیشن را از حوزه های دیگر جدا می کند، تخیل است. فضای فانتزی با حس و حال کودکانه محمد میروهابی، کارگردان هنری انیمیشن ماهی بادکنکی نیز عنوان کرد: در گرافیک کار سعی کردیم به سمت رئال پیش نرویم و بتوانیم حسی را که برای یک کار فانتزی لازم است، داشته باشیم. خودمان را محدود به تکنیک و قابلیت هایش نکرده ایم. وی ادامه داد: وقتی اثری با تکنیک سه بعدی ساخته می شود خیلی ها تمایل دارند به سمت واقعیت و زیاد کردن جزئیات پیش بروند، اما ما این وسوسه را کنترل و سعی کردیم این مجموعه حس و حال کودکانه داشته باشد. این کارگردان هنری بیان کرد: من مخاطب انیمیشن را کودک می شناسم؛ اما هرچه کار واقعی تر و پویانمایی به واقعیت نزدیک تر شود، سن مخاطبش می تواند بالاتر برود. در این اثر، شخصیت ها ماهی هستند، اما به آنها حس انسان گونه دادیم؛ یعنی صحبت می کنند و به جای این که باله داشته باشند، چیزی شبیه دست دارند. صحبت کردن با زبان خیال وی در پاسخ این پرسش که تخیل چقدر از میزان باورپذیری می کاهد، تصریح کرد: باورپذیری و همذات پنداری دو مقوله جدا هستند. اگر به زبان کودکان صحبت کنیم، برایشان قابل قبول تر و تاثیرگذارتر است تا این که بخواهیم آنچه را که واقعی است، به آنها نشان دهیم. باید به زبان خودشان که زبان خیال، بازی و فانتزی است، با آنها صحبت کنیم و ما نیز تلاش کردیم این مورد را در کارمان لحاظ و رعایت کنیم. میروهابی درباره ناقص بودن فیلمنامه و تاثیر آن بر ادامه تولید اظهار کرد: در آثار واقعی وقتی فیلمنامه آماده نیست، می توانند فی البداهه عمل کنند یا در صحنه تصمیماتی بگیرند و در نهایت کار انجام شود، ولی در انیمیشن این اتفاق نمی افتد چراکه باید همه چیز مشخص باشد و سپس اجرا شود. بنابراین آماده و کامل نبودن فیلمنامه این اختلال را ایجاد می کند که ما مجبور می شویم کار را متوقف کنیم. فانتزی کارمان خیلی زیاد است کرمی، نویسنده انیمیشن: یک روز به محل کار یکی از دوستانم رفته بودم. او آکواریوم خیلی بزرگی داشت. در مدت زمانی که منتظر آمدن دوستم بودم، به آکواریوم نگاه می کردم و برای ماهی ها غذا می ریختم. ایده داستان از آنجا به ذهن من رسید. ما در این مجموعه، فانتزی کارمان خیلی زیاد است، سعی کردیم تخیل در آن زیاد باشد به طوری که پدر یکی از ماهی ها آتش نشان است؛ یعنی زیر آب آتش سوزی رخ می دهد و آنها آتش را خاموش می کنند. تمام اتفاقاتی که در دنیای خارج از آب رخ می دهد، با شکلی متفاوت و جدید در زیر آب روایت می کنیم. شبنم قدمی ...
- رازی - در سرگذشت پزشکی ایران باستان
... آغازگر این دوازده فصل، داستان کوتاهی درباره مباحث مرتبط با آن است. مثلاً اولین داستان، ماجرای جراحی مغز دختری سیزده ساله است که در 4850 سال پیش در شهر سوخته ی ایران (در ساحل رود هیرمند در سیستان و بلوچستان) انجام گرفته است. علت بیماری، تجمع آب در مغز است که با ایجاد سوراخی مثلثی در جمجمه، آب جمع شده در اطراف مغز دختر نوجوان خارج می گردد: دخترک جام دارو را سرکشید. احساس کرد سرش گیج ...
دنیای عروسک های بخت برگشته+تصاویر
بهره برداری می کند. این تکنیک که با ارزان بودن نسبی و آزادی در خلق اثر هنری عجین شده، همواره برای افراد تکرو، کله شق و ساختار شکن جذاب بوده است. اولین استاد شناخته شده ی این فرم هنری، کارگردان پیشروی روس-لهستانی لادیسلاس استارویچ است. قصه های سوررئال و تا حدودی خوف انگیز او درباره ی حشرات، تماشاچیان اولیه ی سینما را در دهه ی 1910 شگفت زده کرد. حتی برخی گمان کردند که او باید به حشرات برای نقش آفرینی ...
پریا روایتی روشن و گویا از ایدز
...، یکی از این موضوعات است که با وجود پرداختن به آن در چند اثر سینمایی و تلویزیونی از دهه هفتاد تا به امروز، بسیاری از جنبه های حقیقی آن مغفول مانده و بدرستی معرفی نشده است. سریال آخرین ستاره شب، ساخته منوچهر پوراحمد را می توان نخستین نمایش جدی ایدز در قاب تصویر دانست. پس از آن در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی دیگری نظیر داستان یک شهر، خط قرمز، بهشت پنهان، غوغا و پابرهنه در بهشت، می توان رد پایی از این بیماری را مشاهده کرد. این حجم از روایت ها در مقایسه با هزینه ها و آسیب هایی که ایدز به جامعه تحمیل می کند ناچیز است؛ خصوصا این که در برخی آثار به دلایل گوناگون، شاهد نمایش نه چندان صحیح این بیماری یا پرداختی کوتاه و گذرا به آن هستیم. ادامه این روند معیوب باعث شده است سوژه ای جذاب که لزوم پرداخت صحیح به آن همچنان احساس می شود، نه مانند گذشته بکر بماند و نه آنچنان تاثیرگذار باشد. قصه آدم های این روزگار حال دوباره این بیماری، دستمایه اصلی یک سریال تلویزیونی قرار گرفته است. پریا در دل قصه ا ی خانودگی و اجتماعی مشخصا به بیمازی ایدز می پردازد و برخلاف آثار پیش از خود بی پرده سخن می گوید. تلویزیون با انبوهی از مخاطبان خود، بستری مناسب برای آگاهی رسانی درباره ویروس اچ آی وی است، زیرا این بیماری نه یک مساله بهداشتی و پزشکی صرف، بلکه یک معضل فرهنگی اجتماعی قابل پیشگیری است که در خلال یک اثر نمایشی در قاب همه گیر تلویزیون می تواند بهتر معرفی شود و تاثیرگذارتر باشد. ناگفته نماند، این تاثیرگذاری در صورتی است که اثر به جنبه های نمایشی و جذابیت های مخاطب پسند وفادار بماند و وظیفه آگاهی رسانی صرف را بر عهده برنامه های آموزشی و مستند قرار دهد. در سریال پریا این مهم تا حد زیادی رعایت شده، اما درست در آنجایی که پای نمایش در شیوه انتقال اطلاعات لغزیده، بیشترین آسیب را به یکدستی اثر وارد کرده است. برای مثال، نویسنده پریا در جای جای سریال، اطلاعاتی از راه های انتقال و ابتلا به ویروس اچ ای وی و تبدیل آن به ایدز به مخاطب ارائه می دهد. این اطلاعات اغلب از طریق دیالوگ های میان خواهر و شوهر خواهر کیوان و همچنین در راهنمایی های پزشک به گوش مخاطب می رسد. اطلاعات تازه از نقاط قوت و وجه تمایز کار است، اما اجرای نه چندان ظریف آن در برخی سکانس ها، آن را از یک اثر نمایشی هنرمندانه به برنامه ای آموزشی تنزل می دهد. اگر این اطلاعات که به قصد آگاهی دهی در دیالوگ ها نشسته اند، کمی هنرمندانه تر در تار و پود قصه تنیده می شدند، به قصه گویی سریال ضربه کمتری وارد می شد. ساختارشکنی خلاقانه تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده . در کنار این همه تازگی، همچنان شاهد تلاش بی ثمر برای نمایش خانواده ای آرمانی و بی نقص در روابط کلیشه ای خانواده خواهر کیوان با بازی کمند امیرسلیمانی و امیررضا دلاوری و همچنین شخصیت مددکار اجتماعی به عنوان حلال مشکلات و همراه همیشگی هستیم. از سوی دیگر، سریال گاه در ایجاد روابط علت و معلولی برخی اتفاقات سهل انگارانه عمل کرده است؛ برای مثال شخصیت کیوان به واسطه تزریق از طریق سرنگ آلوده گرفتار این بیماری می شود، اما این رخداد بسیار ساده انگارانه رقم می خورد و همین می شود که چینش برخی اتفاقات در قاب تصویر مستدل و منطقی از کار در نمی آید. ریتم سریال نیز در یک طیف در حال نوسان است. این اتفاق بیش از اجرا از فیلمنامه نشأت می گیرد و اغلب ناشی از تزلزل شخصیت ها در واکنش به حوادث و تعلل آنهاست. شخصیت پریا که نام سریال نیز از او گرفته شده، یک قهرمان بی تقص نیست و تردید او در تصمیم گیری درباره ازدواج، فرزندانش یا واکنش به بیماری همسرش باعث می شود روند داستان به کندی پیش برود؛ روندی که مدتی است با بروز روحیه جنگندگی پریا در مقابل بیماری ضرباهنگ تندتری به خود گرفته است. این ویژگی انسانی موجب نزدیکی بیشتر مخاطب به شخصیت اصلی می شود، اما گاه توالی اتفاقات را از ریتم می اندازد. شخصیت های آشنا با دغدغه های امروزی آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و بادغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. همان طور که گفته شد در گذشته از ایدز و بیماران درگیر با آن تصویری مبهم ارائه می شد. باید پذیرفت که برخی ملاحظات و در لفافه سخن گفتن ها اقتضای زمان ساخت این آثار بوده است؛ اما امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همچنین نگاه جدی تر به این بیماری، بیان کهنه یا الکن هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد داشت. پریا تا به امروز روشن ترین نگاه و گویاترین زبان را نسبت به مبتلایان ویروس اچ آی وی در میان آثار تلویزیونی داشته است. سریال در ضمن به تصویر کشیدن داستان یک زندگی، با دستمایه قرار دادن یک بیماری سخت، چندین شخصیت را وارد ماجرا می کند که هر کدام با مسائل و مشکلاتی، دست و پنجه نرم می کنند و سرنوشتشان به یکدیگر گره خورده است. با این میزان از گره افکنی به سرانجام رساندن شخصیت ها با پایانی رضایتبخش که درخور این قصه متفاوت باشد، مشکل به نظر می رسد. باید به تماشا نشست و دید سعید فرهادی این کلاف سردرگم را چگونه باز می کند! تمایزهای جذاب پریا تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده است. آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و با دغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی، به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. نوشین مجلسی ...
فیلمی کوچک با جنجالی بزرگ!
و ملموس هستند و بازی های زیرمتوسط بازیگران، فیلم دوازده صندلی را فیلمی غیر جذاب برای مخاطب ساخته است. در واقع این اثر سینمایی در داستان و ساختار هیچ چیز نگران کننده ای نداشته و ندارد و صرفاً تورقی تصویری درباره یکی از درباریان رژیم ستمشاهی است. دوازده صندلی ، اسماعیل براری را که سینمای حرفه ای را با فیلم کودکانه شهر در دست بچه ها به سال 69 شروع کرد و در ادامه در گونه های مختلف فیلم ساخت از لحاظ کارگردانی و فیلمسازی پخته تر نشان نمی دهد. *منتقد و مدرس ...
تیرانداختن به سوی سایه/ سه روایت از در گذار روزگار اثر ابراهیم گلستان
پیشانی داستان لنگ آمده: برای صادق چوبک. این تقدیم شاید دو حکایت دارد: یکی که از آنِ نویسنده است و دیگری را می توان در پیوند این دو داستان با هم روایت کرد. گلستان لنگ را طی یک سال می نویسد و در سال 1328 تمام می کند. یادم می آید یک روز پاییز بود و اتفاقا با چوبک با اتوبوس می آمدیم خانه مان که پهلوی هم بود. سرِ راه مدرسه فیروزکوهی تعطیل شده بود، یک پسری یک بچه را کول کرده بود، قیافه نوکربچه ها را داشت ...
شرکت های هالیوودی چگونه مفهوم شرک را وارد پویا نمایی می کنند؟ - خدایی که در لپ تاپ بابا بود!
.... طنز حکیمانه بر اساس زندگی اهل بیت (علیهم السلام) برخی از کارهایتان را برایمان معرفی کنید. مجموعه ای به نام از خانه تا بارگاه را با موضوع زندگی ائمه اطهار در 166 قسمت تولید کردیم. این مجموعه، قطعات شاد زندگی اهل بیت (علیهم السلام) را در تصاویر فانتزی به تصویر می کشد. اساس کار بر طنز است ولی نه طنز لودگی، بلکه طنز حکیمانه که پیامی دینی به مخاطب ارائه می کند ...