سایر خبرها
سازه های کهن کهگیلویه و بویر احمد تجلی هنر و هویت ایرانی
توجه به آیین تدفین مردگان در دوره ساسانی این ستونها خمره هایی را که مردگان در آنها قرار می داده اند نگه می داشتند تا خاک را آلوده نکنند، یعنی در واقع نوعی قبور خمره ای بوده اند. **نقوش برجسته تنگ سروک این بنای تاریخی در فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان، بخش لیکک شهرستان کهگیلویه قرار دارد و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد و منصوب به شاهزادگان الیمائی است. نقوش ...
گذری بر جاذبه های گردشگری سرزمین چهار فصل ایران/خوزستان؛ ایرانی کوچک و چهار فصل
...، یک گروه از باستان شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستون ها و سرستون های کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند؛ امروزه در شوش، فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد. بیش تر اشیا خارج شده، اکنون در موزه لوور نگهداری می شوند. آپادانا گنجینه ای از تاریخ تمدن بشر را در دل خویش جا داده و لایه های تمدنی از دوره ایلامی، هخامنشی، پارتی، ساسانی و ...
لرستان مهد تاریخ و طبیعت/ سفری به سرزمین آبشارهای شگفت انگیز+ عکس
زیباترین طبیعت هستی را در دل خود دارد. خرم آباد پایتخت طبیعت و مهد تاریخ و تمدن ایران زمین شهرستان خرم آباد بزرگ ترین شهر لُر نشین ایران در مرکز استان لرستان و در میان دره های زاگرس قرارگرفته که آثار تاریخی و طبیعی فراوانی دارد قلعه فلک الأفلاک، موزه مردم شناسی، گرداب سنگی، سنگ نبشته، مناره آجری، پل صفوی، پل شاپوری، کاروان سرای میرزا سید رضا، غار دوشه، مخملکوه، خانه آخوند ابو ...
تاریخ دریانوردی ایران در این موزه هویداست
بوده که به طورکلی دارای شیب یکنواختی از شمال به طرف جنوب است. در زمان قدیم شهر کنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغال بوده، درزمانی که پرتغالی ها تسلط بر خلیج فارس و منطقه داشته اند، لنگرگاهی در کنگ ساخته بودند که کشتی های بزرگ خود را در آن لنگر می کردند، همچنین قلعه بزرگی ساخته بودند که مقر حکم آن ها بود، آثار این قلعه در کنار دریا باقی مانده است، وقتی که آب دریا مَد می یابد، آب اطراف بقایای ...
قبرستان اسرار آمیز سپید چاه !
به سفیدچاه می آورند تا جایی در گورستان این روستا برایشان دست و پا کنند. آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمی گذارد اجساد مردگانشان بپوسد. گورستان پرطرفدار سفیدچاه روز به روز بزرگ و بزرگ تر می شود و کم کم خانه ها و زمین ها را پس می زند تا برای مردگان جا باز کند. این گورستان به جز خاک سفیدرنگش، یک تفاوت دیگر هم با دیگر گورستان های ایران دارد؛ در بخش تاریخی گورستان ...
بازیگری بلد نیستم!
چطور شد برای بازی در فیلم ناردون دعوت شدید؟ جدا از مراسمی مثل دعوت و این حرف ها، من و آقای فریدون حسن پور (کارگردان فیلم) مثل دو برادر می مانیم. ما رفیق هستیم و انگار هر کاری ایشان انجام می دهد من باید یک گوشه اش را بگیرم. به خاطر همین علاقه وقتی ایشان شروع به کاری می کند دیگر نمی پرسم کار چیست یا نقش من چطور است یا... . من فریدون را می شناسم و می دانم نتیجه کارش دلنشین، بی دغدغه و دلچسب خواهد شد. کلا بعضی از اسامی هستند که وقتی پیشنهاد بازی می دهند دیگر جایز نیست سوالی بپرسیم. پس سابقه همکاری با آقای حسن پور را پیش از ناردون هم داشتید؟ بله، خیلی زیاد. هم در سینما و هم در تلویزیون. در مورد نقش تان کمی توضیح می دهید؟ حاجی محسن، معتمد روستاست که علاوه بر مردم روستای خودش از اطراف هم از او حرف شنوی دارند. حاجی محسن مقداری تمکن مالی دارد و در داستان این طور تعریف شده که او باید یک سری کارها را انجام دهد که یک زمین تبدیل به قبرستان شود تا پیرمردی در آن دفن شود... به نظرم روند ساخت آثار طنز در سینما به جایی رسیده که بعضا شاهد فیلم های ضعیف و مبتذلی هستیم که با عنوان طنز به خورد مخاطب داده می شوند. چرا سینما به این نقطه رسیده و خیلی از کارگردان ها هم اصرار بر ادامه این شیوه دارند؟ سینما هم مثل دیگر هنرها دستخوش فراز و نشیب هایی است. مثلا در ادبیات تمام شعرها قابل چاپ نیست یا این که تمام شعرهایی که چاپ می شوند لزوما خوب نیست. در تمام هنرها و مشاغل همین وضعیت است، هر ساخته ای خوب نمی شود و همان طور که کالای خوب داریم کالای بد هم داریم. منتها در سینما چون توجه روی آن زیاد است و اغلب مردم درباره آن نظر می دهند (که البته شاید هم حق داشته باشند، چون سینما برای مردم است) بیشتر مورد هجمه و نقد قرار می گیرد. فیلم های سخیف و مبتذل هم الان ساخته می شود و آنها هم بالاخره طرفداران خودش را دارد. اما در ناردون انگار شاهد اتفاق جدیدی هستیم که مخاطب نه تنها خسته از دیدن یک سری شوخی های کلامی سالن را ترک نمی کند که اتفاقا همراه با فیلم می خندد و لذت می برد! ببینید فیلم خوب یعنی نوشته خوب و نوشته خوب یعنی نویسنده خوب. پس اگر جایی فیلم بی مزه ای می بینید که بازیگر هر کاری می کند مخاطب خنده اش نمی گیرد یعنی فیلم از دست کارگردان به قول معروف در رفته. ناردون نوشته خوبی داشت و فریدون حسن پور هم بشدت بازیگران را کنترل می کرد. البته کلا شیوه کار حسن پور به این صورت است که بازیگران را کنترل می کند که چی بگو، کجا بگو، چطور بگو و... . در چنین فیلم هایی درست است که کار بازیگر سخت می شود، اما مسئولیت تمام خوب و بد شدن کار به عهده کارگردان است. اگر در ناردون مردم می خندند به خاطر این بوده که حسن پور وسواس و حساسیت بالایی سر کار داشت. شما معروف هستید به این که جلوی دوربین خیلی راحت بازی می کنید و اتفاقا همین مسأله باعث می شود مخاطب کاملا شما را باور کند. خودتان دلیلش را چه می دانید؟ یه کلام. چون هنر بازیگری ندارم و خودم را بازی می کنم. شما اهل بداهه گویی هم هستید؟ بشدت. البته در ناردون بداهه گویی خیلی کم بود، اما دیالوگ را مال خود کردن و بهتر ادا کردنش چیز دیگری است که در این فیلم زیاد اتفاق افتاد. بداهه گویی حضور ذهن بالایی می خواهد. این حضور ذهن از کجا می آید؟ بالاخره خصوصیاتی در هر فرد وجود دارد که نهادینه است از جمله بداهه گویی، خوشبینی، بذله گویی و ... . من کلا در زندگی شخصی هم همین طوری هستم. گفتم که اصلا من خودم را بازی می کنم. شما غیر از بازیگری کار دیگری هم انجام می دهید؟ من هیچ کار دیگری بلد نیستم. در واقع بازیگری را هم اصلا بلد نیستم. در کارنامه بازیگری تان کدام یک از کارها را نقطه عطف می دانید؟ من کلا در کارنامه ام هم کار حرفه ای و فاخر دارم، هم کار ضعیف و سطحی. نقطه عطف یا بهتر بگویم علاقه که زیاد دارم. در سینما ناردون ، خانه پدری ، زیر نور ماه ، پارادایس ، از کنار هم می گذریم و در تلویزیون روزگار قریب ، دوران سرکشی ، سه در چهار ، خوش نشین ها و... بهترین فیلمی که بتازگی در سینما تماشا کردید کدام فیلم بوده؟ من و امکان مینا را در جشنواره سال گذشته دیدم که خیلی دوست داشتم. ظاهرا الان هم اکران عمومی هستند. در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟ آرزوی سلامت و موفقیت برای همه مردم دارم و این که اگر بعضا کار ضعیفی از ما می بینند حلال کنند. درباره کارگردان فریدون حسن پور متولد 1340 در رامسر است. او فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست و فعالیت خود را سال 1365 با دستیاری کارگردان در فیلم شیر سنگی مسعود جعفری جوزانی آغاز کرد. او فیلم هایی چون تعطیلات تابستانی ، دارا و ندار ، من و زیبا و حالا ناردون را به عنوان کارگردان در کارنامه کاری خود دارد. خلاصه داستان ناردون آقاجون (با بازی سیروس گرجستانی) که پایش لب گور است به دنبال قبری برای خود است، اما روستای کناری که قبرستان دارد حاضر نیست میزبان اجساد روستای آقاجون و جسد او باشد. آقاجون کابوس های متعددی می بیند، به فکر حلالیت طلبیدن از عشق قدیمی خود می افتد و این ماجرا او را به سوی زندگی دوباره سوق می دهد ساناز قنبری ...
قبرستان اسرار آمیز سپید چاه در ایران
پا کنند. آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمی گذارد اجساد مردگانشان بپوسد. گورستان پرطرفدار سفیدچاه روز به روز بزرگ و بزرگ تر می شود و کم کم خانه ها و زمین ها را پس می زند تا برای مردگان جا باز کند. این گورستان به جز خاک سفیدرنگش، یک تفاوت دیگر هم با دیگر گورستان های ایران دارد؛ در بخش تاریخی گورستان، تقریبا تمام سنگ قبر ها بالای سر مزار متوفیان سر پا ایستاده اند. سنگ قبرهایی که هر ...
جوانی،دهه شصتی،کابوس مجرمین شده است
درجه یک و دو منطقه صورت میگیرد اما این رو فراموش نکنیم که روحیه ام به اینکار میخورد. تا حالا تهدید هم شده اید؟ بله چندین مورد، در دستگیری اراذل و اوباش و تعطیلی خانه های فساد و خانه های مواد مخدر که در منطقه سنگ سیاه واقع شده اند از سوی اراذل درجه یک آن محله مورد تهدید قرار گرفتیم حتی در یکی از این درگیری ها با سلاح گرم به طرف ما شلیک کردند. نظر شما نسبت به مجرمین ...
سوباتان، بهشت رویایی ایران
تالش در استان گیلان واقع شده است. سوباتان از شمال به رودخانه لیسارمی رسد و از شرق با جنگل های تالش هم مرز است. این منطقه از جنوب به ییلاق های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور متصل است. سوباتان با ییلاق های اردبیل 19 کیلومتر فاصله دارد. این روستای تاریخی، محل سکونت خانواده های لیساری است که فقط در بهار و تابستان می توانند در آن جا بمانند از بس که زمستان های سردی داشته و برف سنگین ...
مراغه، شهری تاریخی به قدمت دایناسورها
میرفتاح است که از وی به یادگار مانده است. در سفر به مراغه فراموش نکنید که به موزه سنگ آقالار هم سری بزنید در سال 1175 پس از مرگ میر فتاح به دستور ظل السلطان - که در زمان زندیه زندگی می کرده و هیچ ربطی به مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه که بیشتر از 150 سال بعد به دنیا می آید ندارد- در این محل دفن و بنای مقبره برایش ساخته می شود. بنای آرامگاه متاثر از معماری زندیه است و یکی از ...
بروجرد با طبیعت زیبای خود گردشگران را فرا می خواند
شده اند. موزه مردم شناسی بروجرد که مجموعه ای دیدنی و تاریخی از فرهنگ و تمدن این شهرستان است در خانه تاریخی فرهنگ در خیابان صفا بروجرد و در مجاورت خانه افتخارالاسلام واقع شده و با داشتن بیش از 900 قلم شی تاریخی و شناسنامه دار هر کدام سندی از تاریخ این دیار هستند. بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم بروجرد مانند ظروف و اشیای زینتی ساخته شده از ورشو، پارچه بافی، گیوه دوزی و صنایع تختخواب و ...