سایر خبرها
شهید مدنی برای امام خمینی چون مالک اشتر بود برای امام علی(ع)/ آقا گفت: من به حبیبی رأی می دهم؛ مردم ...
...؛ تازه رسیده بودم که زن داداش همان آقا به خانه ی ما آمد و گفت ساواک او را دستگیر کرده و احتمالا به سراغ ما نیز می آیند و باید هرچه زودتر به جای امنی برویم. من این خبر را به دوستم رساندم تا او هم مخفی گاهی پیدا کند. برادر کوچکم مرا تحویل ساواک داد! خانواده ام مرا به باغی بردند و چند روز بعد که آب ها از آسیاب افتاد، پس از چند روز عمه ام (از فعالان انقلابی بود) به همراه ...
المپیک لندن واقعیت ورزش ما نبود/ورود غیر ورزشی ها به عرصه ورزش آسیب رسان است
ساله بهترین سن برای تکرار موفقیت و المپیک بعدی 28 ساله می شد . در ورزش های گروهی کم کاری یک فرد زیاد به چشم نمی آید، ولی در بخش ورزش انفرادی بسیار مشهود است. در ورزش انفرادی یک تکواندوکار اگر پایش بلغزد، خودش بازنده است. یعنی هیچ کسی دیگری نمی تواند کمکش کند. خنثی کردن یکسری از القاب و عناوینی که قبل از مسابقات به این بچه ها داده بودند، خودش یک بحث جدی است. قبل از این که وارد ...
ایراد بازی های مخفیانه جنسی در کودکان
است که به او پاسخ دهیم و برای آن نام مشخص و بجایی بگذاریم. وقتی کودک با تعجب می پرسد که بچه از کجا می آید، ما نباید به او بگوییم که بچه از کیف آقا دکتر، از بیمارستان، از سوپرمارکت، از پستخانه، یا از لانه لک لک می آید. ما به او می گوییم: بچه در جای مخصوصی توی شکم مادر رشد می کند و از آنجا بیرون می آید. بسته به اینکه پرسش های بعدی کودک چه باشد شاید لازم شود و شاید هم لازم نشود که در این موقع به او ...
سریال های خیابان خلوت کن
حتما دلایل متعددی برای جذابیت یک سریال وجود دارد اما چیزی که باعث می شود مخاطبان آغاز یک مجموعه خوب تلویزیونی را به هم خبر دهند و اطرافیان خود را به تماشای سریال مورد نظر تشویق کنند، قصه جذاب و گیرای آن است. کارگردانی فوق العاده، تمهیدات فنی و تکنیک های بصری جذاب یا حتی بازیگران پرطرفدار هم بدون یک قصه محکم و پرکشش نمی توانند تماشاگران را به خود جلب کنند اما چه قصه هایی برای تلویزیون مناسب هستند؟ این قصه ها باید چگونه روایت شوند تا برای قاب کوچک مناسب باشند و چرا به نظر می رسد برخی سریال ها به اصطلاح قصه ندارند؟ قصه های پیچیده حامد عنقا، نویسنده سریال هایی چون نردبام آسمان ، انقلاب زیبا و تنهایی لیلا معتقد است که بیشتر از خود قصه، شیوه پرداختن و نحوه روایت آن در کشش و جذابیتش اهمیت دارد. او در این باره به جام جم می گوید: گاهی یک سریال دم دستی که با کمترین برآورد و ناآشنا ترین بازیگران زمان خودشان ساخته می شود، خیابان ها را خلوت می کند مثل سریال نرگس که آن زمان بازیگرانش به اندازه امروز مطرح نبودند اما قصه سریال خوب تعریف می شد و همه اقشار هم درگیرش بودند. بر اساس اظهارات این نویسنده، مهم این است که قصه کشش لازم را داشته و از پیچیدگی و افت و خیز کافی برخوردار باشد. قرار نیست مخاطب حس کند، هوش و شعور او دست کم گرفته شده است.این نویسنده فیلمنامه هایش را به صورت غیرخطی نوشته که اتفاقات به ترتیب وقوع شان، روایت نمی شوند. رفت و برگشت های زمانی یکی از تکنیک های این فیلمنامه نویس در ایجاد جذابیت و کشش است اما به اعتقاد او موارد دیگری هم در قدرت و تاثیرگذاری قصه سریال های تلویزیونی اهمیت دارد. جلوتر از زمانه خلق قصه های تازه از مضامین آشنا و تکراری کار ساده ای نیست و از نگاه حامد عنقا عبور از این مسیر دشوار به جلب نظر مخاطب منجر می شود. او تاکید می کند: به عنوان نویسنده باید از جامعه خودمان جلوتر باشیم؛ در سریال تلویزیونی اولین موضوع که باید جلوه گری کند، ایجاد شگفتی است چون مخاطب امروز تلویزیون همان تماشاگر ده سال یا حتی پنج سال پیش نیست و این شگفتی رخ نمی دهد جز به این ترتیب که نویسنده از جامعه و مردمش جلوتر باشد. به اعتقاد این نویسنده، برای مخاطبی که در مواجهه با هزاران هزار محتوای صوتی و تصویری قرار دارد، باید حرفی تازه داشت تا او احساس کند چیزی برای آموختن و کشف کردن وجود دارد. مخاطب متعدد، قصه های متنوع یک سریال تلویزیونی می تواند برای دسته ای از مخاطبان جذاب باشد و برای عده ای نه! از نگاه عنقا این اتفاق یک حسن محسوب می شود و اصولا مشخص کردن دایره مخاطبان راهی است برای آن که قصه های متنوع تر طراحی و تبدیل به سریال شوند. این نویسنده می گوید: رسانه ما ملی است و باید سلیقه های مختلف را پوشش بدهد. تلویزیون با اقشار مختلف با سلیقه ها و نگاه های مختلف روبه رو است و اصولا به وجود آمدن شبکه های مختلف با این نگاه بود. قرار بود هر شبکه ای مخاطبان خاص خودش را داشته باشد؛ شبکه سه برای جوانان، چهار مخصوص فرهیختگان و الی آخر اما از وقتی که ساخت سریال ها در یک مجموعه متمرکز شد، تنوع قصه ها از بین رفت. وی امیدوار است بازگرداندن تولید سریال به گروه فیلم و سریال شبکه ها در دوره جدید مدیریت صدا و سیما، زمینه را برای تولید سریال های متنوع فراهم کند. این نویسنده توضیح می دهد: مخاطب تلویزیون از افرادی با سنین و اقشار مختلف تشکیل شده است، دختر خانواده یک قصه را پیگیری می کند، مادر خانواده یک قصه را، پدر خانواده قصه دیگری برایش جذاب است و زمانی که این تنوع مد نظر قرار گرفت و برای هر قشری سریال های مناسب خودشان ساخته شد و از شبکه مناسب به نمایش درآمد، حتما شاهد تنوع و تکثر در آثار تلویزیونی خواهیم بود. از نگاه عنقا، ساخت سریال هایی که از همه اقشار جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند و هر کسی بتواند ما به ازایی برای نسل و طبقه خودش در آنها پیدا کند، شدنی نیست و اگر کسی بخواهد چنین اثری بسازد، حتما شکست خواهد خورد. این رنگین کمان داستانی شاید بی رمقی قصه در برخی سریال های تلویزیونی به جنس قصه ها ارتباط داشته باشد اما امرالله احمدجو اعتقاد دارد همه نوع قصه ای برای تلویزیون مناسب است و فقط می ماند شیوه پرداختن به آن. این نویسنده و کارگردان پیشکسوت که آثاری چون روزی روزگاری و تفنگ سرپر را کارگردانی کرده، درباره جنس قصه های تلویزیونی توضیح می دهد: همه جور قصه برای تلویزیون مناسب است؛ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و.... اصلا مهم نیست که مضمون قصه ها چیست، مهم این است مجموعه قصه هایی که تلویزیون انتخاب می کند با تم های مختلف، تنوع ایجاد کنند چرا که این رسانه با سلیقه های گوناگونی طرف شده است. وی ادامه می دهد: برخی مخاطبان داستان های پلیسی را دوست دارند و بعضی دیگر داستان های اجتماعی، خانوادگی یا انواع دیگر را! تلویزیون باید به همه این سلایق رنگارنگ پاسخ بدهد. ضلعی برای مخاطب یک ضلع هر قصه ای مخاطب است اما این نکته قابل انکار نیست که یک اثر قصه گو می تواند نظر مخاطب را به خودش جلب کند. احمدجو منکر ضرورت کشش و جاذبه در قصه سریال های تلویزیونی نیست اما معتقد است بخشی از این جذابیت و کشش به عادت و نگاه مخاطب بر می گردد و از همین رو نمی توان برای ایجاد جذابیت در قصه، فرمول خاصی پیدا کرد. احمدجو نقش مخاطب را تا حدی پررنگ و تعیین کننده می داند اما معتقد است گاهی مسائل ساختاری، مشکلات اجرایی و نحوه پرداخت قصه ها هم تاثیر زیادی در نظر مخاطبان نداشته و چه بسا آثاری که قصه گو نبوده اند یا قصه جذابی برای گفتن نداشته ...
سیاست گذاری های خانواده در اروپا و امریکا
مطالعه مان که سیاست گذاری های خانواده و پیامدهای جنسیتی شان باشد، به وضوح باید چنین بافتی مد نظر قرار دهیم. سیاست گذاری های خانواده پیش فرض هایی دربارۀ سازوکار خانواده و همچنین پیش فرض هایی دربارۀ حقوق و سامان دهی مناسب درآمد و مراقبت گری دارند و به دنبال ایجاد تغییر هستند. بافت گسترده تر ماجراست که به طرز معناداری آگاهی بخش، اصلاح گر و محدودکنندۀ هر یک از این موارد است. بعلاوه، دامنۀ هم ...
17 سال در جبهه بدون مرخصی/فقط دو روز پشت جبهه بودم
جبهه ایران بجنگد. سال هایی که یک جوان 16 ساله افغان برای رزمنده شدن وارد ایران می شود و زمانی که از جبهه برمی گردد 33 ساله است! محمدعلی کلی یک رزمنده افغان است که به عشق امام به خط مقدم می رود و حتی یک ساعت هم به خودش اجازه مرخصی نمی دهد تا جایی که حالا به خاطر شب بیداری های درون جبهه بینایی اش را از دست داده است. یک روز مهمان این جانباز و رزمنده افغان شدیم تا خودش داستان زندگی اش را برای ما تعریف ...
ازدواج آسان در کُما/ تجمل گرایی، بزرگ ترین مانع ازدواج آسان/ مانور تجمل در جشن های عروسی
...، زیرا در فرهنگ اصیل ما، قبل از مال و منال، اخلاق و منش و رفتار افراد مد نظر قرار می گرفت و به برخوردها و حسن خلق توجه می شد. این مشاور خانواده می افزاید: در صورت عملکرد درست در فضاهای مختلف و ارائه آموزش های به روز و مفید، شاید روزی را ببینیم که رعایت اخلاق؛ توجه به حقوق فردی و اجتماعی، سادگی و اصالت نه درحد یک شعار که به عنوان یک رویکرد اخلاقی در نظر گرفته شود و افرادی که غیر از این ...
زندگی خصوصی آیت الله
با شما چطور رفتار می کردند؟ رسم پدر این بود تا در جهت اخلاق تربیتی بر ما اثر داشته باشد؛ یعنی با نوع رفتارشان ما را هدایت کنند نه اینکه حکم بدهند. اصلا کلمات آمرانه به کار نمی بردند و فقط می گفتند خیلی خوب است دختر وقار داشته باشد و سبک نباشد. وقار را چگونه تعریف می کردند؟ به عنوان نمونه، آن زمان لباس مینی ژوپ مد روز بود. پدر این لباس را جلف می دانستند یا می گفتند ...
وحشتناک ترین چهره ها با جراحی زیبایی
از این افراد زن 48 ساله اهل کره جنوبی به نام هانگ ویکو است که پس از عمل جراحی زیبایی شبیه موجودات فضایی پلاستیکی شد که هر بار بعد از عمل از وضعیت صورتش ناراضی بود و برای بهتر شدن اوضاع تن به عمل دیگری می داد. این زن نخستین عمل جراحی زیبایی اش را در 28 سالگی انجام داد اما به دلیل مشکلات روحی – روانی و وسواس هایش بشدت دچار اختلال روانی شد. چهره وی به حدی بد و ناراحت کننده شد که مردم برای کمک به او ...
فیلم های بلاک باستر/پاپ کورنی پاییز 2016
جذابیت مدهوش کننده و باحال یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) را 180 درجه بچرخانیم به دیوانگی موجود در فیلم دینامیت ناپلئونی (Napoleon Dynamite) دست پیدا می کنیم. بنابراین می توان انتظار داشت کارگردان دینامیت ناپلئونی ساخت این کمدی سرقت محورِ مسخره را برعهده گرفته باشد. دومین چیزی که برای هیجان زده شدن برای این فیلم داریم گروه بازیگرانش است که از کیت مک کینون، کریستن ویگ، جیسون سادیکیس، لزلی جونز ...