سایر منابع:
سایر خبرها
عباس عبدی: جای روحانی بودم برجام را در اقتصاد برجسته نمی کردم
...، اما ممکن است من هم مثل دیگران برداشتی از جامعه داشته باشم. در این صورت قضیه فرق می کند. در ارزیابی نظر مردم باید دو مسئله را از هم متمایز کرد. هنوز که هنوز است جنگ جهانی دوم یک اتفاق بسیار مهم تاریخی است و حتی همچنان آثارش نمایان است. در این جنگ یکی از قوی ترین رهبران، چرچیل بود. چرچیل نقش بسیار پررنگی در فرایند جنگ جهانی دوم و شکست هیتلر داشت، اما درحالی که هنوز جنگ تمام نشده بود، مردم انگلیس ...
حسین علیزاده: یک دست مان ساز است و دست دیگرمان سپر!
روزنامه شرق با حسین علیزاده درباره موضوعاتی نظیر کنسرت اخیرش در تالار وحدت، تور آمریکا و اروپایش که به تازگی آغاز شده، استاد شجریان، محمدجواد ظریف، لغو کنسرت های اخیر و... به گفت وگو نشسته است. بخش هایی از این گفت وگوی بلند را در ادامه می خوانیم: - نابرابری هایی میان دولتمردان و ما وجود دارد. ما انتصاب نشده ایم و مردم ما را با جان و دل انتخاب کرده اند ولی مسئولانی که انتصاب می شوند و قدرتی مقطعی دارند، ...
سرقت ایده طلاخلاکُن/طنز
. بدبخت های بی همه چیز. بی بی سی گفته: کاتلان، هنرمند میلانی نابرابری اقتصادی را الهام بخش این اثر خود عنوان کرده است. نظر اقتصادی: به نظر ما این خارجی ها عقب مانده هستند و همه چیز را مثل منشور کوروش از ما دزدیده اند. این را دیگر همه می دانند که آقای احمدی نژاد توانست طلا و نفت و پول و ارز را از ارزش بیندازد و تغییر کاربری دهد. بعد این نامردها برداشته اند با طلا توالت درست کرده اند، فکر کردند چی؟ شیطان می گوید کارنامه اقتصادی چندسال پیش را منتشر کنم تا این هنرمند طلاخلاکن، دستش رو شود و از خجالت آب شود. ...
شهرداری تافته جدا بافته نیست، مثل دولت شفاف باشد/ در زمان حضور در شورای شهر جرات نمی کردند به من پیشنهاد ...
سازمان را برعهده گرفت، اما نتوانست سازمان را منحل کند و من معتقدم یکی از دلایل این موضوع، موضع محکمی بود که پدرم گرفت. در نتیجه سازمان محیط زیست هم دیگر منحل نشد. چون شرایط و فضای کشور هم آرام شد و بسیاری از مدیران کشور اهمیت این حوزه را درک کردند و در نهایت هم خود آقای منافی رئیس سازمان شد. سازمان محیط زیست طی این سال ها فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشت؛ در دوره انقلاب، جنگ و حتی سازندگی. اما ...
آیا کسانی که درباره موسیقی حکم می دهند از آن شناخت کافی دارند؟/ دولت ها هنوز به سیاستی مشخص درباره ...
فقط از یک شهر خاص، که از همه ایران حذف کنید! اما اگر توانستید و موفق شدید، آن وقت ما هم با شما موافقیم. یعنی در رادیووتلویزیون و وزارت ارشاد و... هرچه از موسیقی هست همه را ببندید. در این صورت ببینید با چنین رفتاری مسئله جامعه ما، گرسنگی مردم، بی خانمانی عده ای و افسردگی عده ای دیگر حل می شود؟ مسئله مهم این است که در چنین شرایطی باید دید رسالت فکری و اهداف هنرمندان در هنرشان چیست؟ ما نمی توانیم همه ...
اروپایی ها از صحبت به زبان انگلیسی اکراه دارند
اما در جامعه ایتالیا شرایط اینطور نیست اکثر خانواده های ایتالیایی تا زمانی بچه ها کار نکرده و مستقل نشدند یا حتی اگر ازدواج هم کرده باشند، نزد پدر و مادر خود می مانند. مردم ایتالیا بسیار خانواده گرا و علاقه مند تحکیم خانواده هستند و این نکته ربطی به شمال یا جنوب ایتالیا ندارد بنابراین حتی در شمال ایتالیا هم خانواده گرایی خیلی مهم است اما نه به اهمیتی که در مرکز و جنوب ...
از چهره های موفق تلویزیونی و حوزه اقتصاد تجلیل شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مراسم اختتامیه دومین جشنواره رمز موفقیت شب گذشته با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یلدا اسفندیاری تهیه کننده برنامه تلویزیونی رمز موفقیت چهره های برگزیده جشنواره و نمایندگان رسانه های جمعی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد. در این مراسم، فاطمه مقیمی (بانوی کارآفرین دنیای اسلام) در سخنان کوتاهی گفت: قطعا ما ان قدر عمر نمی کنیم که همه چیز را تجربه کنیم و در بسیاری از موارد جوانان باید به تجربه افراد موفق رجوع کنند. کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت سرمایه دنیای امروز است و ما باید قوانین حمایتی از کارآفرینی داشته باشیم. **روشن روان: حال امروز موسیقی جالب نیست تجلیل از سیمین غانم (خواننده) و کامبیز روشن روان (آهنگساز) و تهمینه میلانی (کارگردان) بخش دیگری از این مراسم بود که روشن روان پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره در سخنانی گفت: حال امروز موسیقی زیاد جالب نیست ولی ان شاءالله خوب می شود و خیلی بهتر می شود. چون نسل جوانی تربیت شده که می توان به آن دل بست ولی الان شرایط خوبی نداریم. **میلانی: جوانان را مورد کرامت انسانی قرار دهیم تهمینه میلانی نیز عنوان داشت: من و همسرم کارآفرین هستیم و زمان ساخت هر فیلم شاید برای 100 نفر به مدت چند ماه کار ایجاد می کنیم. اما من به عنوان فردی که 30 سال در این حوزه فعالیت کرده ام، معتقدم که ما همواره یک نکته را فراموش می کنیم و آن این است که کرامت انسانی در جامعه ما از بین رفته است. وقتی جوانی را به همکاری دعوت می کنی، باید آن را تکریم کنی. **نگذاریم جوانان از راه به در شوند میکائیل شهرستانی هم به سخنانی کوتاه بسنده کرد و گفت: من در تمام این سال ها سعی کرده ام که بی سروصدا کار کنم و هیچ توقعی هم از هیچکس ندارم. در کنار سال ها تولید برنامه های متفاوت در عرصه های گوناگون و از جمله تدریس در دانشگاه، همیشه نگران این پرسش دانشجویان خود بوده ام که آیا حالا که ما تعلیم دیده ایم، هنرپیشه هم شده ایم؟ آیا در کنار کسانی که به عرصه سینما و تلویزیون راه پیدا می کنند، ما هم جایی داریم؟ این اتفاق خیلی کم می افتد که جوانان ما تعقیب و ترغیب شوند. **اسفندیاری: باشگاه مخاطبان رمز موفقیت راه اندازی شد پس از تجلیل از چهره های فرهنگی حاضر در مراسم اسفندیاری از راه اندازی باشگاه رمز موفقیت خبر داد و گفت: باشگاه رمز موفقیت را راه اندازی کرده ایم که محفلی باشد برای تعامل نسل جوان با نسل فرهیخته و موفق. محلی راه اندازی کرده ایم که جوانان علاقه مند بتوانند با چهره های موفق نشست و برخاست داشته باشند و از تجربیات ایشان استفاده کنند. **تجلیل از برگزیدگان و چهره های برتر اقتصادی پس از سخنان حجت الاسلام زم، محمدرضا مقدم به اجرای موسیقی زنده پرداخت و در پایان مراسم از محمد عطاردیان، علی اصغر گل سرخی، علی اکبر مقیمی آذری، علیرضا ناصر معدلی، مهدی فهیمی، پرفسور باهر، علی شریعت مقدم، مرجان آقازاده هشیار، جمشید کلانتر هرمزی، مهدی کریمی تفرشی، بهنام شکیبا، نیکی حدادی، علی رضایی و محسن خلیلی عراقی (کارآفرینان برتر حوزه اقتصاد) با اهدای لوح تقدیر و تندیش جشنواره تجلیل شد. ...
جای خالی شهسواران در میدان شعر/ نگاهی به یکسان اندیشی و همسان نویسی شاعران امروز
داریم هنری است که گویی کاربردی است؛هنری است که در سراسر دگرگونی های زندگی با ما همگام است؛ وظیفه هنر آن است که به ما هشدار دهد، ما را بستاید، به ما بیاموزد و با بازنمودمان در آینه وجدان ، شرمگین مان کند (پی یر ژوزف پرودون/ متفکر و جامعه شناس فرانسوی قرن نوزدهم). تفکر در ذات همه انسان هاست.اما همین تفکرات خوب، بد، زشت، اکتسابی اند. یعنی انسان ها از محیط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نوع تفکر خود را ...
ماجرای نامه گلایه آمیز شهید صیاد شیرازی به آقا
و یا وزارت امور خارجه هم همین وضعیت را داشتند. تضعیف ارتش از نگاه امام(ره) حرام است امام(ره) اگر می خواست ارتش را منحل کند همه بدون هیچ مقاومتی آن را می پذیرفتند اما نه تنها ارتش منحل نشد بلکه حضرت امام 29 فروردین سال 58 را روز ارتش نامید و فرمان داد تا ارتش با تمام قوا در تمام شهرها رژه برود و تضعیف ارتش را هم حرام کردند. ارتش در ابتدای جنگ جلوی پیشروی عراق را ...
یوسف تیموری مهمان امروزی ها می شود
به گزارش جام جم آنلاین ، احسان ارغوانی تهیه کننده برنامه امروزی ها گفت، با توجه به شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس، موضوع برنامه، بوی ماه مهر است و یوسف تیموری بازیگر درباره خاطرات مدرسه اش حرف می زند. برنامه امروزی ها با محوریت دغدغه ها و معضلات جوانان در حوزه های مختلف همچون اعتیاد، فضای مجازی، بیکاری، موسیقی، مد، ازدواج، مهاجرت، آشنایی قبل از ازدواج، بازار کار، ثروت، ورزش، تفریح و سرگرمی، و ... از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت پخش خواهد شد. اقشار مختلف همچون، ورزشکاران، خوانندگان، بازیگران، کارشناسان و ... مهمان برنامه امروزی ها هستند. ...
پادگان و دبیرستان، زمان طلایی برای آموزش های پیش از ازدواج/افزایش توهم خیانت زناشویی
هم می گویند برای جدایی، طلاق توافقی بهترین راه است. متاسفانه امروزه طلاق توفقی به یک راه میانبر برای رهایی سریع از مشکلات زندگی تبدیل شده و یک محملی برای گریز از مشکلات شده است و وکلا هم در این قصه به مانند کاتالیزور عمل می کنند. البته معتقدم به بحث فعالیت وکلا در این حوزه باید نه با رویکرد جنگ و تقابل بلکه با رویکرد تعامل طرفینی ورود کنیم. وکلا هم انسان هایی هستند که خانواده دارند و ...
اسپیلبرگ روردروی وینستن
به گزارش جام جم آنلاین ، داستان این درام پرتنش اجتماعی در باره ربوده شدن جنجالی ادگاردو مورتانا در سال 1858 است. این پرونده که سر و صدای زیادی در آمریکا به پاکرد، مربوط به جوانی ایتالیایی بود که بعدها سر از کلیسا درآورد و پاپ شد. البته اسپیلبرگ تنها تهیه کننده فیلم خود خواهد بود و امر کارگردانی آن را به دست بالتازار کورمیکار سپرده است. به نوشته هالیوود ریپورتر، اسپیلبرگ چند سالی است که در فکر تولید نسخه سینمایی این ماجراجویی هیجان انگیز است. اما شرکت فیلم سازی وینستن به تازگی از علاقه خود برای تولید فیلمی سینمایی براساس این داستان، پرده برداشته است. رسانه های گروهی می نویسند با ورود این شرکت به ماجرای تولید فیلمی براساس داستان مورتانا، اسپیلبرگ عزم خود برای تولید فیلمش را جزم کرده است. فیلم اسپیلبرگ با نگاهی به نوول پرخواننده دیوید کرتزر نوشته می شود. کار نگارش فیلم نامه را تونی کوشنر به عهده دارد. کوشنر جند سال قبل برای اسپیلبرگ فیلم نامه درام دلهره آور مونیخ را نوشت. این فیلم را خود اسپیلبرگ کارگردانی کرد. رسانه های گروهی به این نکته طنزآمیز اشاره می کنند که شرکت فیلم سازی وینستن، به اسپیلبرگ پیشنهاد داده بود این فیلم را به صورت مشترک تولید کنند! منتقدان سینمایی می گویند از آن جا که فیلم ها از دو دیدگاه متفاوت به داستان نگاه می کنند، باید منتظر دو اثر کاملا متفاوت بود. منابع نزدیک به دو طرف ماجرا می گویند، هنوز زمانی برای شروع کار فیلم برداری هیچ یک از دو فیلم اعلام و تعیین نشده است. ...
ریشه ای تنومند به نام شعر
محمدعلی بهمنی اهل اندیمشک است اما خودش می گوید به واسطه سفری که پدر و مادرش به سمت دزفول داشتند، در قطار به دنیا آمده است. این شاعر 74ساله که این روزها شعرها و ترانه هایش شهرت زیادی در میان مردم دارد، به واسطه شغل پدرش در راه آهن در تهران، کرج و شهرری بزرگ شده است. دهه 40همکاری اش را با رادیو آغاز کرده و فعالیتش در مطبوعات را اوایل دهه 70 شروع می کند. مضمون شعرهای این شاعر معاصر ساکن بندرعباس ...
انعکاس جشنواره بین المللی مقاومت از رادیو ایران
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران، مدیر گروه فرهنگ و اندیشه این شبکه رادیویی با اعلام این خبر گفت:رادیو ایران برنامه کافه هنر را به طور زنده و مستقیم از محل برگزاری جشنواره روانه آنتن خواهد کرد. یدالله گودرزی تصریح کرد: گزارشگران شبکه در طول ساعات برگزاری جشنواره اتفاقات مختلف جشنواره را پوشش خواهند داد. وی با اشاره به عوامل برنامه کافه هنر در این جشنواره ادامه داد: عباس سنجری، تینا میر کریمی و گیتی محمدی گزارشگران، مهدی طهماسبی و سعید مبشری گویندگان، شهاب شهرزاد، کارشناس مجری و سیده زهرا صالحی و ریحانه یزدان دوست تهیه کنندگان این برنامه می باشند. از جمله کارشناسانی که در برنامه از آنها استفاده خواهد شد می توان به شفیع آقا محمدیان کارگردان ، شهاب اسفندیاری، احمد رضا درویش، محمد خزایی و مهدی همایونفر اشاره کرد. جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دوم تا نهم مهرماه در تهران با حضور کشورهای مختلف برگزار می شود. ...
مبانی حقوقی تشکیل کمیته حقیقت یاب منا
هزاران تن از حجاج در سرزمین منا، آن را تقدیر الهی دانسته و تابع این نظریه است؛ آیا این نگاه می تواند درست باشد؟ دو نظریه فلسفی در مکاتب مختلف از جمله در اسلام وجود دارد که طرفداران آن ها تحت عنوان "اختیاریون" و "جبریون" شناخته می شوند. با این توضیح که دسته اول انسان ها را دارای اختیار تام در زندگی و رفتار و اعمال انسان می دانند ودسته دوم انسان ها را در این خصوص تابع جبر می دانند. به عبارتی ...
خداداد عزیزی: قطر را خودمان باد کردیم/حق را به کی روش می دهم/ دوپینگ می کنند مثل بنز/ فوتبالیست ها از ...
که می بینم یکسری از کارهای کی روش مناسب نیست بدون رو در بایستی می گویم. مثلا مرخصی های ایشان و ندیدن بازی های لیگ موضوعاتی است که به نظر من باید گفته شود. یا بعضی اوقات تیم ملی خوب بازی نمی کند و ما باید حقیقت را به مردم بگوییم. اما در این موضوع که کی روش مربی بزرگی است هیچ شکی وجود ندارد. اما مشکل این است که مربی بزرگ آوردیم و امکانات لازم را به او نمی دهیم. اردوی مناسب، لباس مناسب، بازی تدارکاتی ...
جرات نمی کردند به من پیشنهاد ملک بدهند
نمی دهد - شهرداری مانند دولت واقعیات ماجرای املاک را بگوید - رئیس جمهوربسیار محکم پیشگام برخورد با تخلفات در موضوع فیش های حقوقی شد - در ماجرای املاک مردم به صرف تکذیبیه قانع نمی شوند - شهرداری تافته جدا بافته نیست، مثل دولت شفاف باشد - نماینده ای که نمی تواند فریاد بزند و اعتراض کند چه خاصیتی دارد! شخص آقای روحانی از روز اول به موضوع محیط زیست و اهمیت آن تاکید ...
اولین بازیگری هستم که در تلویزیون نقش طنز پلیس بازی کردم
به گزارش جام جم ، یکی از این بازیگران، مجید شهریاری است که بازیگری را ازسال 68 با بازی در تئاترهای آزاد و در ادامه در آثاری مثل اخراجی ها، رسوایی، پله آخر، معراجی ها، باغ سرهنگ، متهم گریخت، خانه به دوش، سه درچهار، سه دونگ سه دونگ و ترش و شیرین، شش و بش، پنجاه کیلو آلبالو و ساختمان پزشکان حضور داشته است. شهریاری توانایی بازی در قالب هر نوع نقشی اعم از دکتر در ساختمان پزشکان، بنگاهی (سه دانگ سه دانگ)، راننده کامیون (شاهگوش) و غیره را دارد. بازیگری که پیشینه تئاتریش کمک کرده است با تسلط نقش های کمدی را با تکیه برکار بداهه بازی کند و با برخی از کارگردان های طنز مثل رضا عطاران، سعید آقاخانی و سروش صحت همکاری داشته است. نمایش کمدی قصر زرین به کارگردانی محمدحسن غمخوار و تهیه کنندگی مهدی محبی نیز از تجربیات موفق تئاتری شهریاری محسوب می شود. شهریاری سوای بازیگری از مداحان اهل بیت هم هست. با این بازیگر در باره نقش های کمدی و شخصیت های متفاوتی که در قاب کوچک تلویزیون بازی کرده است،گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. بیشتر علاقه دارید نقش های طنز و کمدی بازی کنید یا نقش های جدی؟ طنز را خیلی دوست دارم، اما نقش های جدی را هم می توانم بخوبی نقش های طنز بازی کنم. این نظریه را که طنز باید به صورت ژنتیکی در وجود یک بازیگر وجود داشته باشد تا بتواند نقش کمدی را بازی کند چقدر قبول دارید؟ خیلی از کارها را می شود با تمرین و ممارست به دست آورد، اما بازیگر کمدی شدن نیاز به خمیرمایه دارد و باید در خون آدم باشد. کمدی امر ذاتی است و نه اکتسابی. خیلی وقت ها پدر و مادری سراغ من آمده اند و گفته اند پسرمان خیلی بامزه است و در مهمانی های فامیلی با جوک گفتن سر همه را گرم می کند. آیا می توانید کاری کنید که بازیگر بشود؟ همه فکر می کنند جوک بلدند می توانند بازیگر کمدی بشوند. به چه دلیل عامه مردم تصور می کنند بازیگری کار سهل و آسانی است؟ مهم ترین دلیلش وجود همذات پنداری مخاطب با قهرمان سریال یا فیلم هایی است که می بیند. مخاطب جوان تر پای تلویزیون می نشیند و در درونش خودش را در قالب این شخصیت ها می بیند و با خودش می گوید من هم می توانم براحتی این طوری جلوی دوربین بازی کنم. طبق آمارهای تائید شده بازیگری، کارگر معدن و جوشکاری زیر آب جزو سخت ترین مشاغل دنیاست. ممکن است به لحاظ فیزیکی بازیگری کار سختی نباشد، اما روح و روان شما را درگیرخودش می کند. همه از پنج حس شان استفاده می کنند. بازیگر باید در کارش از حس ششم نیز استفاده کند. یکی از تجربه های جدی موفقتان در قالب یک نقش خاکستری در سریال زمانی برای عاشقی رخ داد... بله، در سریال زمانی برای عاشقی محمدحسین لطیفی در نقش فرش فروش را که نقش اصلی داستان با بازی فرهاد قائمیان است بازی کردم. این شخصیت تحت تاثیر ماه محرم قرار می گیرد و آدم دیگری می شود در اصل این سریال تاثیر گذاری ائمه اطهار را در رفتار و منش آدم ها نشان می دهد و ازجمله نقش های جدی ام بود که دوستش دارم. فکر می کنید چه میزان از توانایی شما در بداهه کاری به سابقه تئاتری تان مربوط است؟ 26 سال بازی در تئاتر بداهه را در من پرورش داد. در تئاتر من در بازی صحنه حتی به بازیگران روبه رویم هم در ارائه بداهه کمک می کنم و البته حضور نزدیک تماشاگر به شما انرژی مثبت می دهد تا کارتان را به نحو احسن ارائه کنید. در فیلم تلویزیونی ثبت باسند برابر است تنها در یک سکانس بازی داشتم. تدوینگر کار به من گفت موقعی که کار تدوین این فیلم را شروع می کنم. یکی از سکانس های مهم بازیگریش سکانسی است که من بازی داشتم. در فیلم شیش و بش که با محمد رضا گلزار و امین حیایی همبازی بودم، نقش یک سمسار را به عهده داشتم و بخوبی توانستم از قابلیت های بازی ام در کمدی استفاده کنم و در صحنه های سه نفره با گلزار و حیایی صحنه های خنده داری شکل گرفت. آیا صرفا به بازی حسی اعتقاد دارید یا از تکنیک در بازیتان استفاده می کنید؟ من از حس و تکنیک توامان استفاده می کنم. در یکی از کارهایم در اوج خنده در یک صحنه تراژیک اشک از چشمانم سرازیر شد. نمایش این دو حس متفاوت با استفاده از تجربه و تکنیک به وجود می آید. در چند سریال نقش پلیس را خوب بازی کرده اید... در سه در چهار مجید صالحی در نقش یک افسر عالیرتبه اداره پلیس که بسیار با هوش است بازی کردم و نقش جذابی بود . به نوعی من اولین بازیگری هستم که در تلویزیون نقش پلیس را طنز بازی کردم. در یکی از سریال ها بازیگری را برای ایفای نقش پلیس انتخاب کرده بودند که ظاهر جدی و عبوسی داشت. سردار رادان که در آن دوران رئیس پلیس بود، گفت ما دیگر پلیس تلخ و عبوس نمی خواهیم و باید چهره پلیس مردمی و منعطف تر نشان داده شود و از بازیگری که در سه در چهار نقش پلیس بازی کرده، استفاده کنید. من زیر و بم نقش پلیس، خط قرمز ها و دیگر خصوصیاتش را می شناسم و در بازی ام بجا و در زمان مناسب از آنها استفاده می کنم . البته مدتی است که دیگر نقش های پلیس را بازی نمی کنم . بازی کردن با کارگردان هایی مثل عطاران، سروش صحت و مجید صالحی که تجربه بازیگری هم دارند برای شما چگونه بود؟ تجربه خوبی است، زیرا کارگردانی که جلوی دوربین بازی کرده است . تمام حس های بازیگرش را درک می کند و با او همراه و همدل است. در خانه به دوش، متهم گریخت و ترش و شیرین با رضا عطاران همکاری داشتم. او در شرایط سخت تولید سه کار که به صورت فشرده برای پ ...
آدم ریسک پذیری هستم
به گزارش جام جم ، ازدواج یک مرد سنتی، اما با نگاهی معتدل به مسائل هنری که در ضمن شغل پدری اش یعنی انتشاراتی را ادامه می دهد، با دختری نویسنده که دغدغه های روشنفکری دارد و خانواده اش هم وضعیت نابسامانی دارند (خواهر الکلی و متارکه کرده و مادر بیمار) در نهایت به شکست منجر می شود و دختر سودای مهاجرت به آن سوی آب ها دارد و مرد هم برای بازپس گیری دخترش در یک سفر ادیسه وار وارد چالش بزرگی در زندگی اش می شود. سامیه لک بازیگر جوان و مستعد سریال مرگ تدریجی یک رویا با درک درست از نقش خود توانست بخوبی ابعاد شخصیتی یک دختر جوان روشنفکر و نویسنده که تحت تاثیر راهنمای های مخرب خواهرش قرار می گیرد را بازی کند. با سامیه لک درباره ویژگی های نقش مارال، حضور در نقش اصلی سریال و همکاری با فریدون جیرانی گفت وگویی انجام داده ایم. موقعی که متوجه شدید قرار است در سریال مرگ تدریجی یک رویا در نقش اصلی سریال که محور اتفاقات درام است بازی کنید چه حسی پیدا کردید؟ همه اتفاقات و حضور و بازی ام در سریال مرگ تدریجی یک رویا خیلی سریع رخ داد (از مرحله انتخاب تا تست گریم و تصویربرداری) و من هیجان، شوق و انگیزه زیادی داشتم. ولی این هیجان همراه با دلهره یا ترس نبود چون اصولا آدمی ریسک پذیر و عاشق تجربه کردن عرصه های مختلف هستم. (البته برای ریسک کردن هم یک چارچوب منطقی دارم و هیچ گاه بدون منطق و تفکر این کار را انجام نمی دهم) شاید بهتر باشد بگویم دائما در حال محک زدن خودم و توانایی هایم هستم. در کل در ایفای نقش مارال به عنوان نقش محوری چیزی برای از دست دادن نداشتم جز تجربه کردن یک دنیای دیگر و آموختن مسائل مختلف و جدید. چگونه برای بازی در سریال انتخاب شدید؟ فریدون جیرانی برای نقش مارال دنبال یک چهره نو، تازه و دیده نشده بودند، چهره ای که دیدنش برای مخاطب تجربه نشده و توام با جذابیت باشد و علاقه ای نداشتند برای ایفای این نقش از یک بازیگر شناخته شده استفاده کنند. دوستی من را به ایشان معرفی کرد و به دفترشان رفتم و در ابتدا سوالاتی از من پرسیدند و درباره مسائل مختلف نقش مارال صحبت کردیم و جیرانی با نگاه حرفه ای از من پرسید، می توانی از پس ایفای نقش محوری این سریال بربیایی و آیا اعتماد به نفس چنین کاری را دارید؟ در جواب ایشان گفتم نمی توانم در دایره لغات من جایی ندارد و تا به حال هر کاری را که در زندگی انجام داده ام از عهده اش برآمده ام. فریدون جیرانی با شنیدن حرف های من خیالش راحت شد و بعد از انجام مراحل مختلف تمرینات دورخوانی نقش و آشنایی ام با کاراکتر مارال به من اعتماد کرد و نقش مارال را به من سپرد و جا دارد از این اعتماد ایشان تشکر کنم. آیا با سبک و شیوه کاری فریدون جیرانی آشنایی داشتید؟ بله، اغلب فیلم ها و سریال های فریدون جیرانی از قبیل قرمز را دیده بودم و با سبک کاریشان آشنایی کامل داشتم. در دوران نوجوانی که به مطالعه مجلات تخصصی سینما علاقه داشتم، نوشته ها، گفت وگو ها و نقدهای ایشان را در مجلات تخصصی مثل هفته نامه سینما می خواندم و نگاه تحلیلی که به سینما و تلویزیون داشتند برایم خیلی حائز اهمیت بود و از جمله نویسندگانی بودند که در فیلمسازی هم موفق بودند. همبازی شدن با هنرمندانی چون ناصر طهماسب، دانیال حکیمی، هوشنگ توکلی، پولاد کیمیایی و بخصوص با ستاره اسکندری که در اغلب سکانس ها با او همبازی بودید و سایرین چه دستاوردها و ویژگی ای داشت؟ همبازی شدن با هنرمندانی که نام بردید و هرکدامشان جزو بهترین های سینما و تلویزیون هستند، قطعا یکی از بهترین اتفاقات زندگی ام بود، دانیال حکیمی با بزرگواری و شکیبایی با من همراهی کرد و در اغلب سکانس های دو نفره مثل یک پارتنر حرفه ای و دلسوز به من کمک های زیادی کرد و دیگر بازیگران هم هر کمکی که از دستشان برمی آمد، دریغ نمی کردند که جا دارد از همه شان به خاطر این همراهی تشکر کنم، در مورد ستاره اسکندری موضوع فرق می کند. ستاره اسکندری بازیگر ارزنده تلویزیون که همه خاطرات خوبی از نقش آفرینی هایش در مجموعه هایی مثل نرگس در یاد دارند. در تمام مدت فیلمبرداری مثل یک رفیق، همراه خوب و دلسوز در کنارم بود و به نظرم مثل یک معلم و استاد به من کمک کرد تا بتوانم از پس ایفای چنین نقش بزرگی بربیایم و درست مثل نقش هایمان در سریال که خواهر بودیم، مثل یک خواهر بزرگ تر پشتیبانم بود. من از ستاره اسکندری یاد گرفتم ستاره اسکندری بعد از گذشت سال های زیاد از ساخت سریال هنوز بهترین دوست و همراهم است و اوقات زیادی را با هم سپری می کنیم و در خیلی از سفرهایش همراهش هستم. با توجه به وضعیت متزلزل مادر مارال، چقدر رابطه مارال و ساناز رابطه مادر فرزندی می تواند تلقی بشود یا همان رابطه میان دو خواهر قابل تعریف است؟ رابطه ساناز و مارال رابطه مادر و فرزندی نیست، رابطه بین دو خواهر است، البته یک رابطه مریض، از بنیاد مریض، دلسوزی و اعتماد بیش از حد و اشتباه مارال به ساناز که خودش(ساناز) دچار مشکلات اساسی در نگاه به زندگی است واین اعتماد کردن برای ساناز فاجعه تراژیکی را رقم می زند. تصمیم ازدواج مارال بامردی که با او فاصله فرهنگی دارد چقدر درست بود. با توجه به این که مارال دختر تحصیلکرده و روشنفکری بوده است؟ نمی شود گفت تصمیم ازدواجش درست بوده یا قابل نقد کردن است. وقتی پای یک علاقه مشترک در حد عشق در میان است، عشق هر دوی آنها (حامد و مارال) به نوشتن، ادبیات و حتی نویسنده های مشترک، ضمنا علاقه مندی آنها به هم بی تاثیر نبوده و می گویند عشق چشم عقل را کور می کند. ضمن این که حامد مخالف روشنفکری نیست و تفکراتش منطقی و مبتنی بر دموکراسی و احترام به نظر طرف مقابل است. برای ...
می خوام سوپر استار شوم!
از منظری دیگر بازیگر هنرمندی است که با اتکا به بدن، روح و صدایش به گونه ای منحصر به فرد دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. همین تعاریف و معانی است که اهمیت این حرفه را در یک اثر نشان می دهد. حرفه ای که تمام عوامل تولید یک فیلم سینمایی یا سریال را در خدمت بهتر و دقیق تر نشان (و نمایش) دادن بازیگر و کارهای او قرار می دهد و حتی توانایی یا ناتوانی بازیگران یک اثر معیاری برای انتخاب آن یا ...
زنان شاعر؛ مضامین زنانه در اشعار عاشقانه و آیینی
شده است. در جاهایی هم است که میان شعر آنها و شعر یک شاعر مرد نمی توان مرزی قائل شد. در دوره مشروطه که شعر انقلابی پررنگ شد، زنان و مردان رویکرد انقلابی به شعر پیدا کردند و زنان نیز با رویکرد حماسی وارد شعر شدند زیرا واقعیت جامعه، ادبیات را به این سمت حرکت می داد. انقلاب اسلامی هم فاصله بین شاعر زن و مرد را برداشت و همه به سمت انقلاب و جنگ تمایل پیدا کردند. حتی سیمین بهبهانی که چندان در ...
تخلف پزشک ایرانی در پرونده پزشکی کیارستمی
ادعایی دارد ما از وی خواهش می کنیم آن پرونده را هم به دست ما برساند چرا که بنده تا کنون چنین پرونده ای را ندیدم. این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر اینکه سازمان نظام پزشکی قصد ندارد نتایج پرونده مرحوم کیارستمی را اعلام کند، گفت: معتقدم نظام پزشکی به طور داوطلبانه به این پرونده ورود کرده و اگر این سازمان به دنبال عدم ارائه نتایج پزشکی پرونده این هنرمند بود از ابتدا ...
حبیب فدای بازی های جناحی در ایران شد
چسبید اما واقعا اینطور نیست. متولیان فرهنگی بعد از 20 سال فهمیدند موسیقی پاپ باید دوباره مجاز شود. یعنی نسل جوان جامعه به موسیقی احتیاج دارند. هنرمند کارمند دولت نیست. هنرمند نمی تواند بنشیند و ببیند آیا در حال حاضر دولت دوست دارد من کار کنم یا در مقطع دیگری دوست ندارد. اتفاقا همه هم بهانه می گیرند که کشور در آن زمان دچار جنگ بود. به نظر من اگر خوانندگانی که از ایران رفتند، در کشور می ...
موسیقی ایرانی، یک هنر در انزوا و گوشه گیر
موسیقی آمده و جای دیسکو چک را گرفته است. بهتر است چنین کارهایی را با موسیقی نکنند. آمده اند موسیقی پاپ با این شرایط را در کنار موسیقی ایرانی با معنا و مفهومی غیرقابل مقایسه در کنار هم گذاشته اند. چطور ممکن است نام استاد کسایی و محمدرضا شجریان در کنار نام خواننده ای در موسیقی پاپ به عنوان هنرمند قرار بگیرد که 6 ماه هم سابقه فراگیری موسیقی ندارد. به گمان من چنین وضعیتی در موسیقی کشوری چون ایران با آن ...
خطا باید آشکار گفته شود تا نظام اصلاح شود
، نماینده دامغان آورده است: آقای حسن بیگی نماینده محترم دامغان فرد زحمت کشیده ای برای انقلاب است و حضور مؤثری در جبهه های جنگ داشته است و من برای ایشان احترام قائلم. ما با این تیپ دوستان در اصل دفاع از انقلاب مشترکیم ولی در نحوه دفاع اختلاف داریم. برخی از اینها اصلا معتقد به خطا در جمهوری اسلامی نیستند و یک وجود ملکوتی برای نظام قائلند برخی دیگر معتقد به خطا هستند اما می گویند نباید به صورت آشکار ...
نسخه رسانه ای چیست؟
به سهولت هر فعال رسانه ای می تواند فهرست مطولی از این تقاضاها را که در جای خود نیز صحیح است ارائه کند. هر فعال رسانه ای خود را نیز مکلف به کمک می داند تا امورات مردم و جامعه در مسیر مطلوب حرکت نماید، اما هر دو، یعنی هم فعال رسانه و هم اولیای امور، از این گفت وگوها به نتیجه مطلوبی نمی رسند. علت چیست؟ به رغم این که در هر دو طرف به حدکافی انگیزه وجود دارد، اما نتیجه درخوری به دست نمی آید. برای درک بهتر مفهوم نسخه رسانه می توان آن را با نسخه های پزشکی مقایسه کرد. به طور مثال اگر کسی برای رفع بیماری به پزشکی مراجعه کند یا مثلا در پی کاهش وزن، جلوگیری از ریزش موی سر، یا مثلا افزایش بلندی قد، فرزندآوری و ... باشد، در این صورت انتظار دارد پزشک برایش نسخه ای بدهد تا نتیجه حاصل شود. این نسخه هیچ شباهتی به تعاریفی که از چاقی، موی سر یا مثلا اهمیت قلب می شود، ندارد و ممکن است هیچ نشانه ای از آنها در این نسخه نباشد. برای رفع چاقی نسخه ای حاوی دستوراتی درباره خوراکی ها و برخی توصیه های رفتاری به فرد داده می شود و همین گونه درباره سایر موضوعات و درخواست هایی که افراد از پزشکان دارند، وجود این گونه نسخه ها رایج و قابل انتظار است. همان گونه که نسخه پزشکی، شباهت چندانی با موضوع مورد مراجعه به پزشک ندارد یا شباهت بسیار اندکی ممکن است داشته باشد، نسخه های رسانه ای نیز ممکن است شباهت چندانی با موضوعات و مباحث مورد نظر مسئولان یا هر درخواست کننده دیگری نداشته باشد، اما در جهت وصول به همان خواسته باشد... البته تولید نسخه رسانه ای برای هر موضوع کاری حرفه ای و شاید بتوان گفت تا حدی سخت است، و البته منحصر به فرد نیست، یعنی همان طور که ممکن است برای یک درخواست پزشکی چند نسخه مفید باشد، به همین ترتیب نسخه های رسانه ای هم می تواند گوناگون باشد اما می توان ادعا کرد که از میان این نسخه ها یکی مناسب تر و موثرتر است. این کار حرفه ای و سختی اش از جهتی بی شباهت به کارهای تبلیغاتی نیست؛ اگر نسخه درست و شیوه اقدام مطلوب باشد، نتیجه خوشایندی درپی دارد، در غیر این صورت حتی ممکن است منجر به ورشکستگی سفارش دهنده تبلیغ نیز بشود. نوشتن هرگونه نسخه یا راهنمای عمل برای هر کار در هر زمینه ای مستلزم طی مراحلی است که می توان برخی از آن را لاجرم دانست که چاره اش توجه و تاکید بر آن است. هرگونه نسخه نویسی از دو بخش اساسی نظری و عملی تشکیل می شود که هر بخش دربرگیرنده مراحلی مختلف است. متاسفانه در کارهای تبلیغاتی در رسانه ها توجه و تاکید بیشتر و شاید بتوان گفت همواره در بخش دوم است و از اهمیت بخش اول در موفقیت و پایداری نتایج غفلت می شود و می توان گفت از این جهت نوعی عمل زدگی و نه عملگرایی درکارها وجود دارد. بخش اول را می توان بخش شناخت و تعیین اهداف و اولویت ها دانست. در این بخش باید برای سه پرسش اصلی به روشنی پاسخ داده شود؛ برای چه چیزی، با چه منظوری و برای چه کسانی. بخش دوم بیشتر عملیاتی است و چگونگی تولید متن رسانه ای و رسانه مورد نظر را مورد توجه قرار می دهد. البته این یادآوری لازم است که هر رسانه اقتضائات خاص خود را برای تولید متن دارد و نمی توان در ترویج یا تبلیغ از یک الگوی تولیدی برای همه رسانه ها استفاده کرد. دکتر حسن خجسته استاد دانشگاه ...
گویندگی مساوی است با عشق
بوده ام، زیرا مخاطب را از همراهی با برنامه باز می دارد. همیشه با انرژی کارم را انجام داده ام و طوری با مردم صحبت کرده ام که آنها احساس غریبی نکنند. دوست دارم از جنس خود مردم با آنها حرف بزنم. مردم دوست دارند وقتی به رسانه ای اعتماد می کنند، حرف دلشان را بشنوند و احساس کنند یک نفر از جنس خودشان که اتفاقا با فضای جامعه غریبه نیست، برنامه را اجرا می کند که به لطف این مهم تا به امروز محقق شده است. ...
از قربان تا غدیر با جُنگ ولایت
دعوت نام برنامه ای است که همین اواخر و در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک سیما مهمان مخاطبان بود و این بار به بهانه این دو عید، با ساختاری جدید و با عنوان جنگ ولایت به مدت ده شب روی آنتن برگشته است. برنامه ای که به مدت یک ساعت بعد از اذان مغرب روی آنتن رفته و ساختاری شادی بخش و مفرح دارد. عوامل این برنامه در خصوص آن برایمان توضیح می دهند: توجه به فرم و محتوا مجتبی کشاورز، تهیه کننده دعوت از چگونگی ساخت و روند ادامه این برنامه در دوران بعد از ماه مبارک رمضان به جام جم می گوید: همان طور که می دانید سری اول این برنامه در ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن می رفت و هم مخاطبان از آن استقبال خوبی کرده بودند و هم سازمان صداوسیما از کلیت آن رضایت داشت. فکر می کنم اصلی ترین عاملی که موجب شد دعوت در میان دیگر برنامه های این چنینی و ترکیبی تلویزیون بخوبی دیده شود، توجه آن به فرم و ساختار بود که در برنامه بشدت رعایت می شد. لذا بعد از این که تصمیم گرفتیم دعوت را ادامه بدهیم و هر بار به بهانه یکی از مناسبت های پیش رو به روی آنتن بفرستیم، مجددا همین فرم و ساختار را مد نظر قرار دادیم. این تهیه کننده با اشاره به تفاوت ها و نوآوری های این برنامه در سری جدید تصریح می کند: یکی از اصلی ترین تغییراتی که در این سری جدید اتخاذ کردیم این بود که فضای برنامه را از روی صحنه به داخل استودیو منتقل کردیم تا به لحاظ بصری هم تغییراتی اعمال کنیم. بر همین مبنا، دکوری طراحی کردیم که سرشار از زیبایی های بصری است. در بحث فرم هم با توجه به همزمانی پخش برنامه با دو عید بزرگ قربان و غدیر، توجه به موضوعات همسو با این دو مناسبت را مد نظر قرار دادیم. کشاورز می افزاید: محتوای اصلی برنامه دعوت در ماه رمضان، دعوت مردم به خیر و خوبی بود. این بار هم بحث هایی چون ولایت، گذشت، مودت، برادری و قدردانی و صیانت از ارزش ها، از جمله موضوعاتی است که در این چند شب به آنها خواهیم پرداخت و دوست داریم شرایطی فراهم باشد تا دعوت را در طول سال و مناسبت های دیگر هم روانه آنتن کنیم. چالشی برای راستگویی شکی نیست که حضور و دعوت از مهمانان و چهره های فرهنگی، هنری، و ورزشی مختلف، از جمله بخش های جدا ناپذیر برنامه های ترکیبی شبانه در سیماست. این تهیه کننده در خصوص چگونگی انتخاب این مهمانان معتقد است: ما در انتخاب و دعوت از مهمانان برنامه فقط به چهره های سینما و تلویزیون اکتفا نکردیم. سعی بر این است که از ساختار و هدفمان تا حد امکان دور نشویم و ورزشکاران و هر چهره دیگری را که برای مردم و مخاطبانمان محبوب باشند به برنامه دعوت خواهیم کرد. شرط اصلی برایمان جذابیت است و با این حال قرار نیست فقط با مهمانانمان احوالپرسی کنیم و بی هدف گپ بزنیم؛ بلکه سوالاتی را با محوریت موضوعات برنامه از آنها می پرسیم و به این ترتیب گفت وگو را پیش می بریم. یکی دیگر از نوآوری هایمان که فکر می کنم در برنامه های این چنینی کمتر سابقه دارد، این است که آیتمی را هم از قبل با حضور یکی از دوستان یا نزدیکان صمیمی مهمان برنامه ضبط و سوالاتی رامطرح می کنیم که مهمانمان از آن بی خبرند؛ بعد مجددا همان سوال را در طول برنامه از مهمان هم می پرسیم و به این ترتیب نوعی چالش طنز برای راستی آزمایی در برنامه رقم می خورد که این هم در نوع خود اتفاقی جالب است. دیده شدن بی بهانه از نکات جالب این برنامه، به روی آنتن نرفتن آن در ساعات به اصطلاح پرمخاطب آنتن است. دعوت همه روزه بعد از اذان مغرب به مدت یک ساعت روی آنتن می رود. کشاورز در خصوص این زمان بندی در نظر گرفته شده برای برنامه می گوید: من خیلی به این مرزبندی میان ساعت کم مخاطب و پرمخاطب اعتقادی ندارم و فکر می کنم یک برنامه خوب در هر ساعتی که روی آنتن برود، مخاطبان خودش را پیدا می کند و دیده می شود. این ساختار برنامه است که مخاطب را جذب می کند و لذا حتی از این بابت خ ...
بسیاری از مدیران تابع اقتضائات انقلاب نیستند
جنگمان را تحقیر می کردیم. می گفت در جنگی که شما در آن بودید و همه دنیا می گویند صدّام متجاوز است و شما تنها ایستادید، آن وقت اینجا فیلم هایی ساخته می شود که چرا جنگیدید. او می گفت شما ادای سرباز رایان در می آورید. جوخه الیور استون هم که اسکار گرفت واقعاً اینطور بود، یعنی با اینکه جنگ ویتنام را نقد می کرد، سربازان آمریکایی که متجاوز بودند را قهرمان نشان می داد. بله، می گفت ما به ...
خسرو سینایی هنرمندی رهاست
صورتی بود که باعث می شد هنرمندان به سمت ثبت واقعیات جامعه بروند. که البته در این ثبت، گاهی هم به دام گزارش می افتادند. در این گونه آثار رنگ و بوی سیاسی هم دیده می شد چرا که شرایط آغشته به سیاست بود. در این بین اگرچه خسرو سینایی نسبت به جامعه اش بی تفاوت نیست ولی وجه تمایز سینایی این است که به دنبال ثبت واقعیات صرف نرفته است. او درست لب مرز قدم برمی دارد و در آثارش مثل فیلم شرح حال، با نگاهی کاملا ...