سایر منابع:
سایر خبرها
نیما حسنی نسب: فرهادی در حال خالی شدن است!
در همین مجله منتشر شد، گفتم ما در یک چهارچوب خیلی سخت گیرانه ای به فیلم های اصغر فرهادی نگاه می کنیم. فضای نقادی ای که در ایران وجود دارد، چه نقادی حرفه ای و چه نقادی آماتوری موجود در شبکه های اجتماعی، خیلی ضعیف کش است. انگار مواجهه اش با فیلم ها برعکس است. وقتی یک فیلمساز اول و جوان با بدبختی فیلمش را ساخته همه مقابلش گارد می گیرند و دنبال بهانه جویی می روند. سخت قانع می شوند و اگر نکته ی مثبتی هم ...
مداحان و رسالت بصیرت افزایی
را با مصائب اهل بیت علیهم السلام در دوران زندگی ایشان در ادوار تاریخی گذشته آشنا می سازد؛ باید دشمنان اسلام در عصر کنونی را نیز معرفی نماید. شهید مرتضی مطهری در سخنرانی مشهور خود می فرمود: شمر هزار و اندی سال پیش مُرد؛ شمر امروزت را بشناس مداحان می توانند به صورت هنرمندانه این شمرها و یزیدهای زمانه را در جلسات مداحی و روضه خوانی به مخاطب معرفی کنند و تلاش نمایند مخاطب خود را برای مبارزه در این ...
موفقیت کلان بین المللی 500 میلیونی دوری
به گزارش جام جم آنلاین ، این موفقیت کلان در حالی نصیب این فیلم شده که فقط در سی و پنج کشور دنیا به روی پرده رفته است. تحلیل گران اقتصادی سینما قبل از این پیش بینی موفقیت کلان مالی بالای 600 میلیون دلاری بین المللی برای پیدا کردن دوری کرده بودند. آن ها می گویند انیمیشن کامپیوتری تازه کمپانی والت دیزنی، هنوز در تعداد زیادی از کشورهای دنیا به روی پرده سینماها نرفته است. به این ترتیب، فیلم طی هفته های آینده و با اکران عمومی در کشورهای تازه، باز هم شاهد فروش بالاتری خواهد بود. طبق پیش بینی تحلیل گران اقتصادی سینما، زمانی که فیلم در تمام کشورهای دنیا هم اکران شود، فروش آن از مرز 600 میلیون دلار هم عبور خواهد کرد. به نوشته ورایتی، کمپانی والت دیزنی به جای اکران عمومی همزمان بین المللی فیلم در 60 الی 70 کشور دنیا، ترجیح داده به آرامی آن را به نمایش عمومی بگذارد. به این ترتیب، هر هفته چند کشور تازه دنیا به جمع نمایش دهندگان این کمدی اکشن خانوادگی و ماجراجویانه اضافه می شود. موفقیت بالای مالی بین المللی فیلم در حالی کماکان ادامه دارد که، اکران عمومی آن در سینماهای آمریکای شمالی به پایان رسیده است. محصول مشترک کمپانی والت دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار در آمریکای شمالی 480 میلیون دلار فروش کرد. با این رقم فروش، پیدا کردن دوری موفق شد لقب پرفروش ترین انیمیشن کل تاریخ سینمای آمریکا را از آن خود کند. فروش جهانی این انیمیشن (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) هم اکنون به 985 میلیون دلار رسیده است. ...
سرمقاله های روزنامه های 12 مهر
...؛ لذا انجام سفرهای مقامات دولتی سطح بالا راه را برای عملیاتی نمودن برنامه های اقتصادی این شرکت ها در بازار ایران باز می کند. مروری بر سوابق همکاری های اقتصادی ایران و آلمان نشان دهنده این موضوع است که آلمان ها شرکای ماندگار و قابل اعتمادی برای ایران به حساب می آیند.عملکرد شرکت های آلمانی فعال در ایران ثابت کننده آن است که آنها بخوبی آمادگی انتقال فناوری های نوین خود را به ایران ...
آمار حقوق های نجومی، از 15 نفر دولت تا 400 نفر مجلس
مبنی بر اینکه مسئله نفوذ امروز جدی تر و اساسی تر از گذشته شده است و چنانکه وقتی پنجره ای برای ورود هوایی تازه باز شود حشرات موذی هم به داخل می آیند و باید مانعی برای ورود حشرات ایجاد کرد ، هرچند دیر، ولی ثابت کرد که نمی توان به مسئله نفوذ دشمن پس از برجام بی توجه بود و پدیده نفوذ را با نگاه ریاست محترم جمهوری بازی با کلمات فرض کرد. بنابراین سخنان هشدارگونه وزیر اطلاعات را باید جدی گرفت ...
تا بشر هست نامردی هم هست!/ چگونه عمر سعد شدم؟!
هاشمی قبل از این در فیلم همسر به کارگردانی فخیم زاده مقابل دوربین رفته بود. فخیم زاده که این روز ها مشغول نوشتن فیلمنامه است در سریال مختارنامه نقش عمر سعد را بازی کرد. به مناسبت آغاز محرم و بازپخش این سریال از تلویزیون با فخیم زاده درباره نقش عمرسعد و اجرای نقش های منفی هم صحبت شدیم. در این روزها که بیشتر بازیگران و کارگردانان از کم کاری و بیکاری گله مند هستند و حال و روز خوبی ندارند، حال شما چطور است؟ خیلی خوبم ! این روزها فیلمنامه می نویسم. اگر نقش خوبی هم پیشنهاد کنند، بازی می کنم وگرنه فیلمنامه می نویسم. حرفه ما فصل کاشت و برداشت دارد، دائمی نیست، برای همین هم حال کسانی که در حرفه فیلمسازی فعالیت می کنند، گاهی خوب است و گاهی هم خوش نیست. اما انگار شما از اول طوری برنامه ریزی کرده اید که زیاد به بیکاری نخورید؟ بیکاری در حرفه بازیگری بیشتر از شاخه های دیگر فیلمسازی است. بازیگران باید منتظر بمانند تا نقشی به آنها پیشنهاد شود. من از همان ابتدا که وارد حرفه سینما شدم، به این بخش هم فکر کردم که اگر فقط بازیگر باشم و سراغم نیایند چه باید بکنم؟ برای همین فیلمنامه نویسی را در برنامه کاری ام گذاشتم و روی آن متمرکز شدم. بازیگری را در کنار نوشتن و کارگردانی ادامه می دهم، هر نقشی را هم قبول نمی کنم. در حرفه ما، دوره بیکاری زیاد است و من این دوره ها را تجربه کرده ام. هر زمان که جامعه به هر دلیلی متحول می شود، اولین اثرش را روی حوزه فرهنگ و هنر می گذارد و کارها برای مدتی متوقف می شود. مدتی است دوره بیکاری در سینما و تلویزیون شروع شده که امیدوارم بزودی تمام شود. احساس می شود در سن و سالی که دارید به ثبات ذهنی و کاری رسیده اید که ارمغانش برایتان آرامش است، برای رسیدن به ثبات چگونه برنامه ریزی کردید؟ از اول با ثبات بودم و سن و سالم هم زیاد نیست (می خندد!) هنوز جوانم و کودک درونم بسیار شاد است. هنوز هم با شنیدن صدای توپ بازی بچه ها به کوچه می روم و با آنها بازی می کنم. هفته ای چهار روز به باشگاه می روم. زندگی ام شتاب و انرژی خوبی داشته و دارد و همچنان با انرژی هستم. راستش افکار منفی و بازدارنده را به درونم راه نمی دهم. نقش عمر سعد را در سریال مختارنامه بازی کرد ه اید، حالا که چند سالی است از این نقش فاصله گرفته اید، درباره عمر سعد به روایت داوود میرباقری چه نظری دارید؟ وقتی آقای میرباقری مرا برای بازی در نقش عمر سعد دعوت کرد، شانزده، هفده سالی بود که برای هیچ کارگردانی مقابل دوربین نرفته بودم. در طول کار تلاش کردم فقط از منظر یک بازیگر نقش را اجرا کنم و دیدگاهم را به دیدگاه کارگردان مختارنامه نزدیک کنم. با عمر سعد آشنا بودم چون خودم در سریال تنهاترین سردار به این شخصیت پرداخته بودم اما آقای میرباقری نگاه خاصی به عمر سعد داشت. از نگاه او، عمر سعد از نظر روانی به هم ریخته و به دلیل حضورش در حادثه کربلا منفعل و عصبی بود. از نگاه میرباقری، عمرسعد جزو اشقیای سنتی نبود، عمر سعد در حادثه کربلا نقش داشت اما بعد پشیمان شده بود و آن اتفاق روان او را منقلب کرده بود. عمر سعد نمی خواست در شهادت امام حسین(ع) نقش داشته باشد اما با وعده حکومت ری او را فریب داده بودند. من به دیدگاه میرباقری درباره عمر سعد احترام گذاشتم و نقش را پذیرفتم. جوانی، میانسالی و مرگ عمر سعد را بازی کردم. نقش قابلیت های زیادی برای اجرا داشت و همین برایم جذاب بود. شخصیت پردازی عمر سعد خیلی خوب بود به همین دلیل دستم در اجرای آن کاملا باز بود. اگر نقش بد نوشته شده باشد، بازیگر هرقدر هم توانا باشد، نمی تواند آن را خوب اجرا کند. اما یک نقش خوب را بازیگری که کارش را بلد نیست، می تواند خراب کند. از زاویه تحلیل نقش اگر بخواهیم درباره عمر سعد صحبت کنیم برخی بر این باورند که بازیگر برای اجرای خوب یک نقش باید او را در درون خود پیدا کند، آیا می توان گفت که عمر سعد، بخشی از تاریکی وجود شما بود که به نمایش درآمد؟ معتقدم این حرف ها هیچ ارتباطی با حرفه بازیگری ندارد. بازیگری در هیچ مکتبی چنین تعریف نشده است. بازیگری توان و استعدادی است که در برخی از افراد وجود دارد. بازیگر به نقش نزدیک می شود، آن را احساس و تحلیل می کند و همه خلاقیت خود را به کار می گیرد تا آن را باورپذیر اجرا کند. جک نیکلسون در فیلم هایی مانند پرواز بر فراز آشیانه فاخته، نقش فردی روان پریش را بازی می کند. در گفت وگویی از او پرسیده بودند آیا خودت هم روان پریش هستی که توانستی این نقش را اینقدر خوب بازی کنی؟ نیکلسون در جواب گفته بود: من در بهترین شرایط روحی و روانی توانستم این نقش را بازی کنم . من هم که نقش آدم های روانی و منفی مثل عمر سعد را بازی کرده ام با این گفته نیکلسون کاملا موافق هستم! کسی که روانی است یا مشکل روا ...
جاهایی از پخش فیلم صدای گریه مردم را می شنوم
. شباهت های روایی میان فیلم اروند با برخی آثار مرحوم ملاقلی پور بویژه اثر ارزنده سفر به چزابه را می توان یافت! من اصلا دوست ندارم آدم ها رسول ملاقلی پور را فراموش کنند. ما به وفور و کاملا عامدانه در فیلم اروند اشاراتی به فضاها، دیالوگ ها و کاراکترهای برخی فیلم های ایشان داریم. مخاطب پیگیر سینمایی که فیلم های رسول ملاقلی پور را دنبال کرده باشد به این نکته ها می رسد که از علاقه ...
تماشاگر خارجی ابد و یک روز را از نیمه رها می کرد
مراسم اسکار دارد، ضمن اینکه فروشنده میان فیلم هایی که امسال در سینمای ایران تولید شده و طبق قوانین اسکار از مهر سال گذشته تا مهر امسال به نمایش درآمده اند کیفیت بالایی دارد، حتی به نظرم شاید باکیفیت ترین فیلم در این مجموعه باشد؛ اما صرفا کیفیت ملاک نیست. این کارگردان ادامه می دهد: معیارهای شانس داشتن مشخص است، برای نمونه باید به سابقه جشنواره فیلم ها نگاه کرد، به قدرت پخش کننده در آمریکا ...
ورود به حریم خصوصی ممنوع
او ساخته، باید نما به نما جلو بروید و در آخر به همان نتیجه ای می رسید که او خواسته. واقعا هم از نظر روش فیلم نامه نوشتن این کار را انجام می دهد، اما با همه اینها، بار اول که فیلمی را تماشا می کنید این تماشاکردن معصومانه است و به همین دلیل قضاوت های جشنواره معمولا درست نیست. چون بار اول احساسات دخیل است و دفعه دوم معمولا با دقت بیشتری نگاه می کنیم. وقتی فیلم فرهادی را می بینم احساس می کنم من را به ...