سایر منابع:
سایر خبرها
نام مقتل های معتبر در گزارش واقعه عاشورا
...، اما همه آن ها قابلیت ارجاع و استناد را دارند و به وسیله پژوهش های تاریخی روشمند، قابل بررسی و پذیرش اند: طبقات الکبری، ابن سعد (متوفی 230) انساب الاشراف، بلاذری (متوفی 279) اخبار الطوال، دینوری (متوفی 283) تاریخ طبری (متوفی 310) این کتاب از مهم ترین منابع قیام حسینی است. الفتوح، ابن اعثم کوفی (متوفی حدود 314) مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی (متوفی ...
عدم الحاق عصیر زبیبی و تمری به مسکرات
، مدح و ذمش نشده اند. و غیر این دو رجالی نیز کسی به توثیق و تضعیفش نپرداخته است. از مرحوم صدوق قدس سره و استادش ابن ولید (ر.ک: الفهرست/201/رقم299) نقل شده است: کتابی که به زید نرسی منسوب است، کتابی مجعول و ضعیف است که فردی به نام محمد بن موسی همدانی آن را جعل کرده است. با توجه به این نکات باید دور این کتاب را خط کشید و کنار گذاشت. در مقابل، سیدبحرالعلوم قدس سره صاحب کتاب فوائد ...
بشارت به ظهور امام عصر(عج) از زبان امام حسین(ع)
شیعه وارد شده و اطلاق آن بر هیچ یک از معصومین دیگر روا نیست. ابو حمزه ثمالی می گوید: به امام محمد باقر علیه السلام عرض کردم: ای فرزند پیامبر! آیا شما همه قائم نیستید و حق را به پا نمی دارید؟ پس چرا تنها ولی عصر را قائم می خوانند؟ فرمود: لما قتل جدی الحسین ضجت الملائکه بالبکاء و النحیب و قالوا الهنا اتصفح عمن قتل صفوتک و ابن صفوتک و خیرتک من خلقک؟ ... فاوحی الله الیهم قروا ملائکتی فوعزتی ...
سرانجام حرص و آزمندی
کربلا به شهادت رسیدند. حتی گفته شده، در جریان دستگیری مسلم بن عقیل یکی از ایرانیان که آهنگر بود، پتک یا چکش برداشت تا به دفاع از مسلم بپردازد که توسط سربازان عبیدالّله بن زیاد تیرباران شد. که گفته اند این فرد، اهل اردبیل بوده است. در هر حال باید درباره نقش ایرانیان کار بیشتری صورت گیرد. آغاز منع آب در کربلا امروز(روز هفتم)از حدود ظهر به بعد کم کم آب بر خیمه ی امام حسین(ع)بسته ...
مقتل غم بار امام حسین (ع) به روایت های مختلف
...: من با شما جنگ می کنم و شما با من، زنان را در این میان گناهی نیست، پس نگذارید این خیره سرها، نادانها، و ستمگرهای شما تا هنگامی که زنده ام به حرم من حمله برند. [379] .پس دست بردارید، زیرا ساعتی بعد همه اثاث زندگی ام در اختیار شما قرار می گیرد. [380] .شمر گفت: پیشنهادت را می پذیرم ای پسر فاطمه! آنگاه همگی دوباره آهنگ جنگ با آن حضرت کردند.حمید بن مسلم می گوید: بخدا من مرد گرفتار و مغلوبی را هرگز ...
چه امتیازی حر را آزاده دنیا و آخرت ساخت؟
. این شناخت و آگاهی حر را به رعایت ادب ملزم نمود و همین رعایت ادب در لحظات آخر از او دستگیری کرد. هنگام ظهر همان روز، زمان اقامه نماز، امام به حر فرمودند: برو با لشگریانت نماز بخوان تا ما هم نماز بخوانیم. اما حر در جواب امام چنین فرمود که : نه شما بخوانید ما هم به شما اقتدا می کنیم. شما پسر پیغمبر هستید. حر به اصول انسانی پایبند بود و همین امر او را از نابودی نجات داد. بازگشت حر به ...
الگوگیری از تربیت فرزندان در کلاس زینب(س)
عهده قلم و فهم قاصر ما بر نمی آید، بنابراین هرکس به میزان فهم خود می تواند از آن درس لازم را بگیرد. چه خوب الگویی را خداوند متعال در ماجرای امام حسین(ع) برای انسانها و به خصوص جوانان و نوجوانان قرار داد که متأسفانه همگان نسبت به آن غافل هستیم. بعد از محمّد بن عبداللَّه، عون بن عبد اللَّه بن جعفر علیه السلام برای جهاد در راه خدا خروج کرد و این رجز را خواند: إنْ تُنکِرونی فأنا ...
برخی ویژگی های برتر حرّ بن یزید
...: حرّ بن یزید از نژاد قبیله تمیم است. وی از خاندان حرّ است که در زمان جاهلیت و در دوره اسلام از بزرگان بودند. حرّ که از بزرگان و جنگ آوران شهر کوفه بود، از قادسیه مأمور شد همراه با سپاهش جلوی کاروان امام حسین(ع) را بگیرد که سرنوشت چیز دیگری برای او رقم زد . اما این نکته در رفتار حر بن یزید ریاحی بسیار حائز اهمیت است که در طول مدتی که امام حسین(ع) را مشایعت می کرد تا مانع ورود حضرت ...
رشته های سنتی مطالعات قرآنی
الشیخ الامام ابی بکر محمد بن حسن بن فورک)، چاپ دانیل ژیماره، بیروت 1987. 40. ابن قتیبه، ابومحمد عبدالله بن مسلم، تفسیر غریب القرآن، چاپ سید احمد صقر، قاهره 1958، بیروت 1978. 41. __، تأویل مشکل القرآن، چاپ سیداحمد صقر، قاهره 1973؛ مدینه 1981. 42. ابن کثیر، عماد الدین اسماعیل بن عمر، فضائل القرآن، بیروت 1979؛ چاپ ا. حوینی اثیر، قاهره و جده 1416/ 1996. 43. __، تفسیر القرآن العظیم ...
عاشورا و ظهور امام زمان(عج) چه ارتباطی با هم دارند؟ - آیا - سفیانی - و - دجال - یکی هستند؟!
، دارالهدی لاحیاء التراث. طباطبایی، سید محمدحسین (1417ق) ، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم . طبرسی ، احمد بن علی (1403ق )، الإحتجاج علی أهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول. طوسی، محمد بن حسن (1411ق)، الغیبة، قم، مؤسسه معارف اسلامی، چاپ اول. گلپایگانی، سید محمدرضا (1362ش)، مجمع المسائل، قم، مؤسسه دارالقرآن الکریم. مجلسی، محمدباقر ...
سیاق و سباق، در مکتب تفسیری علامه طباطبایی
...> کتابنامه : قرآن کریم. ابن ابی الحدید (1386)، شرح نهج البلاغه، بیروت: دار احیاء الکتب، چاپ دوم. ابن اثیر، عزالدین علی بن محمد (1386ق)، الکامل فی التاریخ بیروت: دار صادر. ابن فارس، زکریا (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، قم: مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی. اوسی، علی (1370)، روش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ترجمه سیدحسین میرجلیلی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. ...
وقت رهایی حُرّ...
خزر نبرد می کردیم برای شما نقل کنم ... از سلمان فارسی ، که چون ما را از کثرت غنایمی که به چنگ آورده بودیم خشنود دید ، فرمود : اگر امروز اینچنین خشنود شده ای ، آن روز که سرور جوانان آل محمد(ص) را درک کنی و در رکاب او شمشیر زنی ، تا کجا خشنود خواهی شد ؟ یاران ! اکنون آن تقدیر محتومی که انتظار می کشیدم مرا دریافته است و باید شما را وداع گویم . و از آن پس ، زهیر بن قین بجلی نیز به خیل عاشوراییان ...
نحوه عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محضر امامان شیعه (علیهم السلام)
آنان دانست. کافی است مروری بر واقعه حَرّه و جنایات لشکریان یزید در مدینه، که دو سال پس از واقعه کربلا روی داد، داشته باشیم تا نادم و پشیمان بودن یزید از جنایاتش در کربلا را داستانی نادرست بدانیم. دکتر شهیدی در این باره می نویسد: مسلم بن عقبه، فرمانده سپاه اعزامی یزید به مدینه، سه روز شهر را به اختیار سپاهیان خونخوار شام نهاد تا هرچه خواهند بکنند و چه مردان دیندار و پارسا و شب زنده دار که ...
خانواده حضرت زینب (س) و همراهی امام حسین (ع) در کربلا
، همان سنت رسول الله است و ما به مهریه زیاد دل نمی بندیم؛ دوم آن که اگر بدهی های پدر یک دختر به عنوان مهریه یا شرط قرار بگیرد، سنت جاهلی است و ما برای از بین بردن همین سنت ها آمده ایم؛ سوم آن که دشمنی ما و شما به خاطر خداست و نه دنیا که با این ازدواج با یکدیگر متحد و دوست شویم؛ نکته آخر آن که ام کلثوم با پسرعمویش قاسم بن محمد بن جعفر ازدواج کرده و 480 درهم مهریه اوست و من هم زمینی در وادی عقیق داشتم ...
دیدم نگاه چشم عمو رو به خیمه هاست...
، خدا بهشت را بر او واجب می کند و گناهانش را می آمرزد. (19) محمّد بن سهل می گوید: در ایام تشریق(20) به همراه کمّیت شاعر، خدمت امام جعفر صادق علیه السلام رسیدیم. کمّیت به امام عرض کرد: اجازه می فرمایید: شعر بخوانم؟ حضرت فرمود: بخوان که این ایّام روزهای بزرگی هستند. پس حضرت خانواده خود را گفت که نزدیک آیند و به اشعار کمّیت گوش دهند. کمّیت اشعاری در رثای امام حسین علیه السلام خواند. امام در ...
بررسی تطبیقی ایمان و کفر از دیدگاه مذاهب تکفیری
اسلامی مسلمانان در سایه دین مبین اسلام به برادری رسیدند و با محوریت قرآن و با تمسک به سیره، متحد شدند. خداوند تعالی می فرماید: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ...) (2) بدرستیکه مؤمنان برادران همدیگرند . در حدیثی، مسلم از ابوهریره ی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده است: استالمُسلمُ أخوالمسلم مسلمان برادر مسلمان است. پیروان مکتب اسلام و اندیشمندان دینی و منادیان وحدت، در بین ...
زهیر بن قین؛ غروب تردید، طلوع یقین
...: زهیر بن قین قیس انماری بَجَلی از تبار انمار بن اراش بن کهلان قحطانی یمنی است و در کوفه سکونت داشته است. وی از بزرگان قبیله بجیله بود . زمان پیوستن به اباعبدالله وی در منزل زرود، علی رغم میل باطنی به تشویق همسرش، دیلم یا دلهم، بنت عمرو پس از آمدن پیک امام به خیمه اش و دعوت برای همراهی با حسین (ع) به محضر امام رسید و در انقلابی شگرف همسفر امام به کربلا شد . نحوه ...
بررسی تطبیقی توسل از دیدگاه مذاهب اسلامی و نقد خطاهای وهابیت
خواهان رفع آن است، باید مرا به محمد و خاندان پاکش بخواند تا به نیکوترین وجه حاجت او را برآورم. 2. ابن شهر آشوب از امام علی (علیه السلام) نقل می کند که حضرت در ذیل آیه (وابتغوا الیه الوسیلة) فرمود: انا وسیلته (34) من وسیله خدا هستم. 3. از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) چنین نقل شده است: قال رسول الله: الائمة من ولد الحسین من اطاعتهم فقد اطاع الله و من عصاهم فقد عصاالله هم عروة الوثقی ...
آیا انسان هم دشمن شیطان است؟
به شما نزدیک تریم و راحت جانتان را می گیریم، امّا خدا نمی خواهد این طور کند. کما این که پروردگار عالم نمی خواهد همه چیز را به معجزه درست کند و لذا کربلا به وجود می آید. ابی عبدالله نمی توانست معجزه کند!؟ می توانست. ابی عبدالله بالاتر است یا عیسی بن مریم؟ هیچ شکّی نیست که انبیاء اگر ولایت حضرات معصومین را نپذیرند، اصلاً به مقام نبوت و رسالت نمی رسند که یک بار روایتش را خواندیم و چقدر آن ...
بررسی تطبیقی ایمان و کفر از دیدگاه مذاهب اسلامی و جریان های تکفیری
: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ) (2) بدرستیکه مؤمنان برادران یکدیگرند. پس میان برادران خود صلح برقرار کنید و از خدا پروا داشته باشید، تا به شما رحم شود. آیا مسلمانی که به فرمان خداوند قدم برمی دارد و پروا دارد، برادر دینی خود را کافر می داند و بی رحمانه به قتل و نابودی او می پردازد؟ برادر دینی یا نَسَبی هنگامی مشکلات و ...
تکفیر از دیدگاه قرآن
چنین بودید پس خدا بر شما منت نهاد، اکنون بررسی کنید همانا خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. در شأن نزول این آیه روایت شده است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) گروهی از اصحاب خود را به فرماندهی اسامة بن زید برای جنگ با بنی ضُمره فرستادند. آنان با مردی از قبیله مذکور به نام مِرداس روبه رو شدند که مقداری دارایی و شتری سرخ رو داشت، هنگامی که مِرداس با سپاه اسامه روبه رو شد ...
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود...
ُ قاتِلَهُ عامِرَ بنَ صَعصَعَةَ. ترجمه: سلام بر کُشته شده ، پسر کُشته شده ، عبد اللّه بن مسلم بن عقیل ! لعنت خدا بر قاتل او عامِر بن صَعصَعه کیفیت شهادت عبدالله بن مسلم بن عقیل در روز عاشورا الأمالی للصدوق عن عبد اللّه بن منصور عن جعفر بن محمّد بن علیّ بن الحسین عن أبیه عن جدّه زین العابدین علیهم السلام: بَرَزَ مِن بَعدِهِ [أی بَعدِ هِلالِ بنِ حَجّاجٍ ] عَبدُ اللّه بنُ ...
جامعه شناسی عاشورا و هرم قدرت
عباس نعیمی جورشری، جامعه شناس در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: مواجهه نحله های فکری با کشتار کربلا مواجهه ای متنوع است. خاصه آنجا که جهان اسلام را به دو قطب مصلحت و حقیقت منفک می نماید. رویکردهای اهل سنت نیز در اینباره انواعی دارد. ابن عربی در العواصم من القواصم یزید بن معاویه را مردی پارسا معرفی کرده که حسین بن علی برخلاف نصایح صحابه علیه او شورش کرد؛ لذا واکنش ...
حرمت تکفیر اهل قبله در کتاب و سنت
کافر بگوید از روی توجیه باشد یا نادانی (24) و برای گفته اش حدیثی را نقل می کند در مورد این که عمربن خطاب (رضی الله عنه) به حاطب بن ابی یلتعه گفت همانا او منافق است و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به عمر (رضی الله عنه) فرمودند: تو چه می دانی؟ خداوند از حالات اهل بدر آگاه بود که گفته است همان گناهان شما را آمرزیدم . (25) هم چنین در مورد حدیث صحیح فوق هر مردی که به برادر ... عبداله ابن عمر ...
حجت الاسلام پناهیان: درباره عدم تبعیت از طاغوت و شیطان در جامعه کار کنیم+گزارش تصویری
الله علیه و آله را بکشد. خدا شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را کوتاه کند و لعنت خدا بر شما و پدرانتان که قصد کشتن پیامبر صلی الله علیه و آله را داشتند باد. پی نوشت: 1- سوره فرقان آیه 52. 2- فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18 و بحارالانوار، ج 44، ص 325 . 3- احقاق الحق ج11، ص 601. 4- مناقب سادة الکرام، تألیف سید عین العارفین هندی ...
رصد دقیقی از ابتکارات وتولیدات جهانی نداریم - مافیای پنهان در ترجمه
انتخاب کردیم.آثار اندیشمندان معاصر عرب را به ویژه از علمای شیعی معاصر کشورهای عربی آغاز کردیم که غالب آن ها از شاگردان و مرتبطین آیت الله شهید صدر بودند. آیت الله سید کاظم حسینی حائری (از شاگردان برجسته آیت الله شهید صدر)، علامه آیت الله آصفی و علامه عبدالهادی الفضلی، علامه جعفر مرتضی عاملی، آیت الله عفیف نابلسی، آیت الله شهید سید محمد صدر، آیت الله سید عبدالله الغریفی، استاد سید صدرالدین قبانچی ...
توسل از دیدگاه قرآن و سنت
ذیل نیز آمده است: بحارالانوار، ج 90، ص 224، مسند احمد، ج5، ص 349، سنن ابن ماجه، ج2، ص 1268، تفسیر نورالثقلین، ج4، ص 82 و تفسیر ابن کثیر، ج4، ص 608. 23. صحیح البخاری، ج4، ص 173، کتاب الانبیاء، باب 53 (نقل از جعفر سبحانی، وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی، ص 234). این سرگذشت را مسلم در صحیح خود، تفصیلاً به روایت عبدالله بن عمر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) آورده است (مسلم، صحیح ...
ریشه انحراف اندیشه های اصلاحی از منظر امام حسین (ع)
محمد باقر عباسی سملی یکی از مواهب نهفته در تاریخ ملل با تمدنهای کهن از جمله ملت ایران، آموزه های عینی علل و عوامل انحطاط تمدن ها و انقراض سلسله های مختلف حکومتی در چنین کشورهایی است. آنچه مسلم است، مترقی ترین اندیشه ها هم زنگار زمان بخود گرفته و نیازمند پالایش مداوم است. با نگاهی گذرا به سرنوشت قوم آریایی که در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد به فلات ایران کوچ کرد، می توان به گنجینه ای گرانبها ...
اسلام، آیین صلح و دوستی و رأفت و رحمت
. انصاری، محمدعلی، تفسیر سوره حجرات، بیان هدایت نور، مشهد. 1386 6. بخاری، محمدابن اسماعیل، مختصر صحیح البخاری، عبدالقادر ترشابی، ج1، حرمین، زاهدان. 1382 7. بخاری، محمدبن اسماعیل، صحیح البخاری، دارالفکر، بیروت-لبنان.1401 8. برقی، احمدبن محمد ابن خالد، المحاسن، دارالکتب الاسلامیة، تهران 1370ه. 9. تقی زاده اکبری، علی، جهاد در آیینه قرآن، زمزم هدایت، قم. 1383 10. حجازی ...
خصلتی که زمینه شهادت امام حسین(ع) را رقم زد + موشن گرافیک
...: شریح قاضی از بزرگان تابعی بود که در زمان خلیفه عهده دار منصب خلاقت در شهر کوفه شد. در زمان امیرالمؤمنین(ع) از سوی حضرت بر همین منصب باقی ماند با این شرط که هیچ حکمی را با نظر امام(ع) اجراء نکند. در ماجرای حضرت مسلم در شهر کوفه او با شهادتی خائنانه یاران و قبیله هانی را از گرد قصر ابن زیاد پراکنده کرد و شهادت هانی بن عروه و بعدها مسلم بن عقیل را سبب شد. در ادامه، خلاصه ماجرای شریح ...