سایر منابع:
سایر خبرها
شصت و پنجمین فصلنامه علمی پژوهشی ذهن منتشر شد
به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این شماره می خوانیم: منطق طبقه بندی علوم علی اکبر رشاد روش شناسی کشف قلمرو سنت ابوالقاسم علیدوست، سیدمرتضی حسینی بررسی تطبیقی مبانی الاهیاتی هرمنوتیک روشی و اصول فقه مسعود فیاضی تحلیل هایدگر از معنای زمان در فلسفه هگل نیره سادات ...
استثنائات ابراز عقاید سیاسی
...، ش33، بهار 1385، ص277296 . ؛ امنیت؛ چ1، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391 . آقابابایی، حسین؛ قلمرو امنیت در حقوق کیفری؛ چ1، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1389 . آقابخشی، علی؛ فرهنگ علوم سیاسی؛ تهران: نشر تقریر، 1363 . برکووتیز، مورتون و باک پرسی سی؛ امنیت ملی ؛ فصلنامه مطالعات راهبردی؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ش2، تابستان 1377 ...
فلسفه مضاف یعنی پرسش از ماهیت علم
چون فلسفه مضاف در فرهنگ فلسفه ما انسجام لازم را نیافته است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نسل ما موسس فلسفه مضاف اسلامی قلمداد می شود و نگاه ما باید پسینی و منطقی باشد. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تعبیر من از فلسفه مضاف این است که این فلسفه دانش مطالعه فرانگر عقلانی احکام کلی یک علم یا چند علم قریب الافق یا یک امر قریب الافق برای دستیابی به احکام کلی این ...
مرجع امنیت سیاسی افراد در فقه امامیه
سیاسی ؛ فصلنامه علوم سیاسی؛ قم: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ش33، بهار 1385، ص277296. ؛ امنیت؛ چ1، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391. آقابابایی، حسین؛ قلمرو امنیت در حقوق کیفری؛ چ1، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1389. آقابخشی، علی؛ فرهنگ علوم سیاسی؛ تهران: نشر تقریر، 1363. برکووتیز، مورتون و باک پرسی سی؛ امنیت ملی ؛ فصلنامه مطالعات راهبردی؛ تهران ...
مأمون و اندیشه شیعی
، 1382. 30. خرمشاهی، بهاء الدین، سیر بی سلوک، تهران، ناهید، 1376. 31. خیاط، ابوالحسین، الانتصار و الرد علی ابن الراوندی الملحد، قاهره، مکتبه الثقافیه الدینیه، بی تا. 32. داوری، رضا، عقل و زمانه، تهران، نشر سخن، 1387. 33. ، ما و تاریخ فلسفه اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1390. 34. دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی ...
انتقال فناوری در چارچوب قراردادهای نفتی
مسأله را از دیدگاه روش شناسی بررسی کرده است که هنوز هم از موضوعات بسیار کلیدی در فلسفه علم محسوب می شود و فانتل[53] (2009) تحقیقات انجام شده در این زمینه را مرور کرده است. ناگفته نماند که دیدگاه های متفاوتی نیز در این مورد وجود دارد. به عنوان مثال، کث[54] (2012) امکان پذیری کسب دانش چگونگی را بدون دانش چرایی بررسی کرده است. علی رغم مباحث بسیار جالبی که در فلسفه علم در خصوص وجوه افتراق و ...
اندیشه اسلامی در شکل دادن به علوم انسانی مؤثر است
. بنابراین پیش فرض ها، مبانی، اصول اعتقادی و متافیزیکی وجود دارند که بر علم تاثیرگذارند. این پیش فرض ها در فلسفه بحث می شوند و فلسفه از این جهت می تواند بر علوم اثر بگذارد. روش شناسی علوم مبتنی بر معرفت شناسی است فنایی اشکوری به مقوله معرفت شناسی اشاره کرد و گفت: معرفت شناسی که شاخه ای از فلسفه است نیز بر علوم تأثیر دارد. روش شناسی علوم مبتنی بر معرفت شناسی است. مسائلی مانند اینکه ...
عباس صدری؛ استاد دردمندی که در مکتب مشاء قدم می زد/ حکایت نیم قرن پژوهش و تدریس در حوزه فلسفه اسلامی
از علامه کاتبی در قالب دو جلد، بررسی تحلیلی فلسفه اسلامی بخش امور عامه و مقالات متعددی در خصوص مقولات فلسفه اسلامی از برخی آثار وی هستند. صدری صفات ذاتی یک محقق را داراست اصغر دادبه، استاد دانشگاه در حوزه کلیات فلسفه و کلام اسلامی و همچنین یکی از بزرگترین حافظ شناسان کشور، از سال های دوستی با دکتر عباس صدری و همچنین فراز و نشیب هایی که در سال های تدریس شان در دانشگاه علامه باهم ...
شیعه شناسی در اسرائیل استراتژیک است
شود که نگاه فقهای نجف نسبت به حکومت، حوزه سیاست، فرهنگ و علم، فلسفه و تجدد چیست؟ به نظر می رسد یک افتراق ها یا نقاط تمایزی بین نگاه فقهی قم و نجف وجود دارد و البته ممکن است مشترکاتی هم وجود داشته باشد. اسرائیلی ها بیشتر روی نقاط افتراق بحث می کنند. مثلا اینکه نگاه فقهی آیت الله خویی با نگاه فقهی امام خمینی چه تفاوت هایی دارد. یا نقش عرفان که ما به عنوان تصوف یا عرفان نظری می نامیم ...
عاشورا و نیاز انسان معاصر در نگاه امام موسی صدر
همانند واقعه عاشورا در جامعه معاصر نیز ممکن است به وجود بیاید. نگاه امام موسی صدر این است که روایت عاشورا برای تغییر وضعیت کنونی است، به این معنا که عزاداری ها در تغییرات اجتماعی تأثیر داشته باشد و پاسخ گوی نیاز انسان معاصر باشد. چهارمین نگرش امام موسی صدر، ضرورت برای جبران سیئات تاریخی و انتقام تاریخی است و نمونه بارز این موضوع نهضت توابین؛ نهضتی تاریخی و انتقام مختار ...
شکل گیری عقل شیعی در گذر تاریخ
بسان تصوف، و گاه به شیوه فلسفی مانند فارابی و ابن سینا، و گاه چون اسطوره همچون فلسفه اسماعیلیه و باطنیه، بیان شده است. نظریات عرفانی، شکل یافته از دو ساخت ظاهر - باطن، و نبوت - ولایت است. زوج ظاهر- باطن در گرایش های اسلامی، در سه عرصه تأویل سخن (تفسیر صوفیانه بویژه قرآن)، ایجاد سخن (بیان رمزی در هنگام بیان شطحیات) و تنظیم اجتماعی سیاسی بر اساس عالم وجود (بر اساس نگاه اسماعیلیه در ...
دلایل ابن سینا در حوزۀ تجرد نفس
نفس و لوازم آن را در حوزۀ مسائل علوم طبیعی قرار می دهد، به دلیل آنکه از دیدگاه وی نفس دارای سه ویژگی منشأ حرکت، علت غایی و جوهر واقعی اجسام جاندار است که هر سه ویژگی در علم طبیعی بررسی شده اند. چون نفس علّت بدن است و شناخت بدن از جمله امور طبیعی محسوب می شود. داودی در کتاب درباره نفس به نقل از ارسطو می گوید: گوئی بتوان از معرفت نفس در مطالعۀ تمام وجوه حقیقت، خاصّه در علم طبیعت، مددی ...
ضوابط عام مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی
را وادار می کند تا نظارت کافی بر رفتار زیردستان و بر ساختار شخص حقوقی داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت مجازات برای شخص حقوقی مقرر خواهد شد و این مجازات بر همه آن ها تأثیرگذار خواهد بود. در انگلستان دکترین تجمیع مورد پیشنهاد قرار گرفت که به موجب آن قابلیت سرزنش لازم برای تحقق جرم از تلفیق اعمال جمعی اشخاص مختلفی درون شرکت به وجود می آید (کلارکسون 1390: 232). این دکترین به مثابه نظریه مسئولیت ...
با تعبیر فقه مضاف موافق نیستم
...> مقدمه اول: مفهوم فقه مضاف آنچه به عنوان فقه های نو یا مسایل مستحدثه یا ابواب مستحدثه نامیده می شود، چند قسم است. در برخی از سخنرانی ها هم اشاره شده است، اینجا با تعبیر فنی عرض می کنم. بنده با تعبیر فقه مضاف موافق نیستم و عنوان دقیقی نیست. زیرا عنوان فقه مضاف از فلسفه مضاف وام گرفته شده است و باید گفت: عنوان مضاف در فقه گویا و رسا نیست زیرا کلمه مضاف مشترک لفظی بین دو معنا است ...
تحلیل محتوای آخرین نامه دکتر سروش
اگر گفتمان دکتر سروش را A و گفتمان B را همان گفتمانی بدانیم که همت ایشان بر شناساندن، نقد و بلکه تخریب آن بوده است، با توجه به نکته اول برداشت شخصی من بر وجود چند مکانیسم مشترک نگرشی، گرایشی و کنشی در هر دو جریان است. گفتمان رقیبی را که ایشان در صدد نقد است (فارغ از مصداق بیرونی آن) کمابیش با توجه به آثار ایشان می شناسیم و ویژگی هایی را که ایشان برای این گفتمان در آثارشان می گویند می دانیم. برای بررسی گفتمان خود ایشان، آخرین بروز آن، یعنی آخرین نگارششان در نامه اخیر را برمی گزینم. ...