سایر منابع:
سایر خبرها
رسالت امام سجاد(ع) تکمیل نهضت عاشورا
. امام علی بن الحسین(ع) نیز همچون دیگر مصلحان آسمانی لحظه ای در راه مبارزه با ستم و گناه از پای ننشست و در مقابل هیچ ستمگری کرنش نکرد. او در عصر اسارت به خوبی ثابت کرد که می توان حتی در مقابل ستم پیشگانی چون ابن زیاد و یزید که حتّی از ریختن خون چون حسین، ریحانه رسول، ابایی ندارند، ایستاد و حتی کلمه ای که رنگ ذلّت داشته باشد بر زبان نراند. اولین رویارویی و برخورد زین العابدین(ع) با حاکمان ...
خداوند چه کسانی را دوست دارد و از چه کسانی متنفر است؟
هزینه نامحرم نشود. زبان در حریم ادب قرار بگیرد و مطلقاً در حق کسی بی ادبی نکند. من گاهی برخی روایات راجع به زبان را که می دیدم خیلی تعجب می کردم اما الآن این تلفن های همراه برایم خیلی روشن حل کرد که پیغمبر(ص) می فرماید: خداوند در قیامت، زبان بعضی ها را از دهانشان اینقدر دراز می کند که اهل قیامت از روی زبانشان راه می روند و له می کنند. وی ادامه داد: در روایاتمان داریم که ملائکه، نماز، روزه ...
روش های خوب زیستن از نظر امام سجاد(ع)
) خوراکش اهتمام می ورزد، چگونه نسبت به گناهان به خاطر زشتی و زیانش اهمیت نمی دهد. (أعیان الشیعه: ج1، ص645، بحارالانوار: ج78، ص158، ح19) عذرپذیری انسان باید بداند که جز اهل عصمت و طهارت(ع) که خدا ایشان را از هرگونه خطا و گناه و مانند آن پاک داشته (احزاب، آیه33) دیگران همه در معرض خطر و فتنه و خطا و اشتباه و گناه هستند. بنابراین، همان گونه که دوست دارد که دیگران از خطا و اشتباهش بگذرند و ...
فضائل و مکارم اخلاق امام سجاد علیه السلام
، عابدترین مردم زمان بود، به گونه ای که زین العابدین لقب یافت. امام صادق علیه السلام درباره آن حضرت فرمود: هنگامی که وقت نماز فرا می رسید، بدنش می لرزید، رنگش زرد می شد، همانند نهال درخت خرما به لرزه می افتاد. .[446] امام باقر علیه السلام فرمود: وقتی پدرم به نماز می ایستاد، مانند ساقه درختی بود که از جای خود حرکت نمی کند. .[447] ابوحمزه ثمالی می گوید: علی بن ...
اگر شهید نشوم از غصه می میرم
.... * هدف مدافعان حرم را از عزیمت به سوریه چه می دانید؟ در مورد هدف ایشان از رفتن به سوریه باید حتما صحبت کرد؛ زیرا هدف باعث می شود که انسان انتخاب درستی داشته باشد و ایشان زندگی و هم مرگ هدفمندی داشت. ما زمان مرگ خود را نمی توانیم تعیین کنیم اما چگونه مردن را می توانیم و مصطفی شهادت را انتخاب کرد. شهادت آرزوی او بود و روزی نبود که این کلام را بر زبان نیاورد که من اگر شهید ...
فرماندار نظامی و رئیس شهربانی جهرم ترور شد
. بخشی از وصیت نامه شهید حسن فرداسدی بسم الله الرحمن الرحیم الهم فاقبل عذری وارحم شده ضری و فکنی من شد و ثاقی ای خدای من عذر مرا بپذیر و رحم کن بر این حال پریشانم و از بند سخت گناهانم رهایی بخش . شهادت می دهم به یگانگی خدا و رسالت فرستادگان ( پیامبران ) او که برای هدایت بشر مبعوث شدند. و شهادت می دهم پس از مرگ در موعدی معین در پیشگاه خداوند به حساب همه ...
ابرار نسبت به نعمت ولایت شاکرند - جبار یعنی جبران کننده کسری ها
.... وی در این جلسه به توضیح فراز انتم هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ از زیارت جامعه کبیره پرداخت و گفت: ابرار کسانی اند که نسبت به نعمت ولایت شاکرند و خداوند با هدایتِ اهل بیت آنان را به این بِرّ و نیکی رسانده است. برای فهمیدن معنای اینکه ائمه اطهار حجت های خداوند متعال اندد باید در معنای جبار دقت کرد که هرگاه در مورد خداوند متعال به کار رود، به یکی از دو معنای جبران کننده کسری ها و ...
متن کامل گفتگوی فائزه هاشمی با حسین دهباشی [+فیلم]
لیسانس حقوق بشر می خوندم تکالیف درسی مان برای هر درس مون، 7 تا درس داشتیم، برای هر درس باید یک کنفرانس می دادیم یک مقاله ارائه می دادیم. و من اکثر مقاله هام رو، چون من خارج از کشورم و یا با رسانه های خارجی گفتگو می کنم اصلاً دوست ندارم انتقاد در مورد ایران بکنم چون می گم این جور چیزها رو ما توی خود ایران می کنیم چرا به خارجی ها این حرف ها رو بزنیم اکثر موضوعاتم رو انتقاداتی که از غرب داشتم انتخاب ...
بشارت های ظهور امام زمان(عج) از زبان امام حسین(ع)
تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا، فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا (3) - کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است . سلام بن مستنیر می گوید: امام محمد باقر علیه السلام درباره آیه و من قتل مظلوما فرمود: او حسین بن علی ...
دعاهای شورانگیز
امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را ضمن دعاهای خود بیان کرده اند؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و... که معروف ترین این دعاها همان دعای مکارم الاخلاق است. راهنمای خرید ...
حجت الاسلام دانشمند: نور امام حسین(ع) ظاهر و باطن انسان را روشن می کند+گزارش تصویری
بیت علیهم السلام دست انسان را می گیرد. درست است ما گناه انجام داده این اما به نیت مبارزه با خدا و اهل بیت علیهم السلام گناه نکرده ایم، هنگامی که ملک الموت بیاید پرونده عمل ما صاف شده است حال با مریضی، تصادف، غربت، قرض یا ... و گناهان ما پاک می شود. من گاهی به افرادی که در کما هستند حسرت می خورم نعمت است و ما نمی دانیم چون مثل یک برگه قرآن پاک می شود و به پاکی محض که رسید ملک المومت او را ...
سفر مدیران بانک مهر ایران به استان قم جهت دیدار با علما و مراجع
آیت العظمی جعفر سبحانی نیز در این دیدار مقوله ی ربا را مورد اشاره قرار داد و با بسیار سنگین دانستن این گناه اظهار داشت بر طبق آیات قرآن، ربا جنگ با خدا معرفی شده چرا که به واقع، ربا پدیده ویرانگر و خانمان سوزی است که برکت را از جامعه اسلامی محو می کند و پروردگار متعال در قرآن بارها مؤمنین را نسبت به آن نهی نموده است. وی مجموعه بانک قرض الحسنه مهر ایران را جهت اجرای سنت نیکوی قرض الحسنه اهل معروف ...
اهمیت دیپلماسی گفتگوی ادیان و تصوف در آینده صلح و امنیت در اوراسیا
.... بخشی از دیپلماسی کاربردی و کارآمد، گفتگوی نخبگان فرهنگی، علمی، هنری و اقتصادی جهان است که می تواند منجر به نوعی همگرایی و تفاهم بین ملتهای جهان و بخصوص منظقه اوراسیا گردد. ما آدمیان فارغ از دین، مذهب، نژاد، ملیت و جنسیتمان دارای نیازها و دردهایی مشترکی هستیم اما متاسفانه مونولوگ یکی از عوامل واگرایی فیمابین بشر شده است. تکیه بر افتراقات و ندیدن اشتراکات یکی از علل تعارضات جهانی ...
بررسی سندی متنی - علم و عصمت امام - در کلامی از امام رضا (ع)
عنده الامتناع من فعل القبیح؛ بدان که عصمت عبارت است از لطفی که خداوند در مورد بنده ی خود انجام می دهد و به واسطه ی آن، انسان از فعل قبیح امتناع می ورزد (علم الهدی، 1405 ق، ج 3: 326). وی، آنگاه به ریشه ی لغوی عصمت که به معنای منع بوده، اشاره کرده و گفته است: در اصطلاح متکلمان، این معنا، کاربرد خاصی پیدا کرده و آن عبارت است از خودداری اختیاری انسان از گناه به واسطه ی لطفی که خداوند در حق او ...
نقد و انتقاد اجتماعی سازنده امری مقدس و شرعی است
تصریح کرد: امروز در دوره مدرن به عنوان حقوق مدرن و عرفی و جامعه مدرنی تعریف شده و در راس آن شعارهایی از قبیل آزادی بیان، مطبوعات، عقیده در نهادهای حاکمیتی و مکان قدرت و ثروت و حق آگاهی و دانستن در ذیل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک حق الهی و واجب شرعی مهمتر از نماز و روزه نهادینه شده است. وی اضافه کرد: آخرین دستاورد سیستم های مدنی لیبرال دمکرات و ته شعار، آرزوها و مطالباتشان این چیزها ...
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گشایش یافت
شیطان با همه ابزار سعی می کند ما را از مسیر زندگی و آدم شدن و انسان شدن منصرف کند. انسان مانند بذری است که به شکوفایی می رسد و شیطان با همه توان درصدد است شکوفایی انسان را مانع شود. انسان در مقاومت شکل می گیرد. همه دوره های زندگی بشر اینگونه بوده امروز وقتی به صحنه عالم نگاه می کنیم، این مبارزه شیطان و انسان را در اوج خود می بینیم.مبارزه ای که از 70 سال پیش در قلب جهان اسلام طراحی شد و بسیاری از ...
آثار و عواقب تهمت، بهتان و افترا
ناگهانی بودن عذاب الهی، افزون بر واژه بهت، از واژه بغته به معنای ناگهانی استفاده شده تا نشان دهد تا چه اندازه عذاب، ناگهانی و حیرت افزا است به طوری که انسان قدرت هر واکنشی را از دست داده و هرگونه توانی از او سلب می شود. در قرآن افترا، هم نسبت به انسان ها به کار رفته و هم نسبت به خدا؛ به این معنا که شخصی به خدا و خلق نسبت دروغ و کذب و گفتار و رفتار ناروا را می دهد؛ اما واژه بهتان تنها درباره ...
گناهی که شیطان را هم ناراحت می کند!
ایمانی او موثر است. ترک واجبات از سویی و انجام گناهان از سوی دیگر، ایمان انسان را ضعیف می کند. "ترک واجب"و "انجام حرام" را می توان دو گونه از کفر عملی به شمار آورد که "انجام حرام" شامل "تهمت" هم می شود و ضعف و نابودی ایمان را در پی دارد. 2- پیامد تهمت بر روابط انسانی تهمت مایه نابودی حریم برادری و روابط انسانی میان افراد جامعه بشری است و جو عدم اعتماد و ترس از اطمینان را فراهم می ...
نقش و تأثیر قرآن کریم در زندگی مسلمانان / دکتر سیدحسین نصر - ترجمه دکتر انشاءالله رحمتی
، همراه راه است. هم وسیله ای برای تشخیص میان حقیقت و خطا، معیار قضاوت درباره اعمال آنها است و هم حافظ آنها و فیض و آرامش است. هم داور آنهاست و هم دوست آنها. هم عشق به خدا و هم بیم از خدا، هر دو را به روان آدمی تلقین می کند، قرآن برای مؤمنان، یک کتاب بی جان نیست، بلکه کلام زنده خداوند است. آیات، کلمات و حتی حروف آن، موجودات زنده ای هستند که با مؤمنان سخن می گویند و به صورت رازآمیزی، سخن آنان را نیز می شنوند . این متن مقدس، همراه همیشگی مؤمنان از آغاز تا انجام زندگی و حتی در فراسوی زندگی زمینی در سفر به سوی حقیقتی است که قرآن از آن نازل شده است. منبع: روزنامه اطلاعات ...
جستاری در نظام اخلاقی قرآن
...، (فصّلت، 46). من اگر به دیگران خوبی یا بدی می کنیم حاشیه و سایه عملکرد من به آنها می رسد و اصلش به خودم بر می گردد، اعتقاد قلبی به این اصل موجب خواهد شد من با رغبت و اهتمام بیشتری دنبال خوبی به دیگران باشم و آن را هزینه دادن تلقّی نکنم بلکه توفیقی برای خود بدانم آنگونه که امام حسین(ع) می فرماید: انّ حوائج النّاس الیکم من نِعَمِ الله اَلا فلا تملّوا النعم ، (نیازهای دیگران به شما از نعمت های خداوند است ...
مجازات تهمت در دنیا و آخرت
کنند و به اصلاح و جبران پردازند که خداوند آنها را مشمول عفو و بخشش خود قرار می دهد، خدا غفور و رحیم است. رمی در اصل به معنی انداختن تیر یا سنگ و مانند آن است، و طبیعی است که در بسیاری از موارد آسیبهائی می رساند، سپس این کلمه به عنوان کنایه در متهم ساختن افراد و دشنام دادن و نسبتهای ناروا به کار رفته است، چرا که گوئی این سخنان همچون تیری بر پیکر طرف می نشیند و او را مجروح می سازد. قذف ...
آیا جهان به سوی فاجعه و نابودی می رود؟/ وضع اخلاقی خوبی نداریم
آشوب می کنند و بر اصل اباحه و مباح بودن هر تبهکاری و فسادی صحه می گذارند و نه فقط دین را با رفتار خود از صحنه خارج می کنند بلکه آن را بدنام و تباه می سازند. وی ادامه داد: با وجود این مأیوس نباشیم و بدانیم که هر چه بر سر جامعه بشری بیاید به کلی تباه نمی شود زیرا نسبتی که انسان با حق دارد گرچه ممکن است به مو برسد، گسیخته نمی شود و این نسبت تا آدمیت وجود دارد، هست. مگر اینکه آدمیت به کلی از ...
صبر و نماز، وسیله جلب حمایت الهی
، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، متلاشی و منکوب می شود. و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختی ها، خود را نمی بازد و برای او حوادث، بزرگ نمی نماید. کسی که نماز را با حضور قلب و با توجّه می خواند، به معراج می رود. هرچه پرواز معنوی او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشکلات آن و حتّی خوشی های آن کوچک تر می شود. انسان، یا در نعمت بسر می برد که باید به آیه قبل عمل کند؛ فَاذْکرُونِی ...
رضا داوری: اکنون اخلاق در همه جا تنزل یافته است
معلوم می شود. اخلاق به عنوان مهر و معرفت و اعتماد و همبستگی و وفاداری شرط درست انجام شدن کارهاست. رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تا انسان وجود دارد اخلاق خواهد بود و اخلاق نسبت ما با خداوند است به سخن داستایوفسکی که گفته است اگر خدا نباشد هر کاری مباح است اشاره کرد و افزود: هرگز در هیچ جامعه ای هر کاری مباح نبوده است، آدمی موجودی است که قانون دارد و خوب و بد را ...
اثرات انکار ناپذیر نقش خانواده در توسعه آموزشی پایدار
خانواده و با چه بعدی از مدنیت پرورش یافته است. از نظر اجتماعی، خانواده نخستین مسئول صلاح و فساد جامعه است. از آن بابت که بنیان های فکری کودک در خانواده گذاشته می شود. نخستین محیطی که فرد را به زندگی اجتماعی می کشاند و تمایلات و اندیشه های دینی، سیاسی، عقیدتی، اجتماعی و ایده آلها اغلب از آنجا منشاء می گیرد. خانواده مسئول عیب ها و فسادهای بیشمار اجتماعی و منبع هرگونه خیر و برکت و نعمت و سعادت ...
عرفان یهودی چیست؟ (1)
.... تعابیر مورد علاقه ی نخستین عالمان قبالای اسپانیایی، تعبیراتی نظری همچون مبدأ المبادی ، (36) حقیقت الحقایق ، واحد بی تعین [وحدت اطلاقی] (37) و بالاتر از همه، تعبیر اِین - سوف (38) یا ذات لایتناهی بوده است. عنوان اخیر، شاید واضح تر از دیگر عناوین، ویژگی نامتشخص این جنبه از خدای مخفی را از دیدگاه انسان آشکار می سازد. این عنوان به معنای دقیق کلمه بر نامتناهی دلالت دارد، نه آنچنان که اغلب اظهار ...
عرفان یهودی چیست؟ (2)
آشکار شده باشد. برعکس، خالص ترین و تقریباً کامل ترین معرفت است که به گنجینه ی معرفت نوع انسان نزدیک است. یا به تعبیر خود عارفان قبالا، علم به امور انسانی و الاهی که آدم، پدر بشر، در اختیار داشت، دارایی عارف نیز است. به همین خاطر، قبالا آنچه را که زمانی ادعا و فرضیه ای بیش نبود عینیت بخشید، یعنی وظیفه ی خود دانست که راز و سرّ وحی خداوند به آدم را به پیروانش منتقل سازد. (14) در واقع هر چند این ادعا ...
جامعه بازی گونه!
، بازی ها یک شبه جهان اجتماعی اند که قواعد تعامل خاص خود را دارند. بدین طریق وارد این شبه جهان اجتماعی شدن، ما را ملتزم به قواعد و مقررات تعامل با دیگران (دیگری ماشین و یا دیگری انسان) می سازد. این مهم ترین وجه بازی ها است که نشان می دهد بازی کردن تنها به یک عمل سرگرم صرف ختم نمی شود. این مساله به خوبی نشان می دهد که بازی ها تنها یک رسانه صرف برای انتقال فرهنگ و یا یک محتوای معین به بازیکن نیستند ...
عرفان یهودی چیست؟ (3)
شرمنده و خجالت زده نبود؛ به ویچه آن بخش هایی از اَگادا که مورد تنفر یهودیان روشنفکر بودند، با شور و اشتیاق مورد توجه و تکریم عارفان قبالا به عنوان نمادهای تفسیر خودشان از کیهان، قرار گرفتند. اَگاداهای دارای توصیف های انسان انگارانه و متناقض و برخی هجویات نیز از این نوع مذکوراند. هجویاتی همچون سخن آر. آباهو (12) که می گوید: خداوند پیش از ایجاد این جهان، جهان های بسیار دیگری ساخت و از آنجایی که آنها را ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (1)
. ولی در همه ی این موارد، در این متون، انسان با حالت روحانی و دینی کاملاً تازه و مستقلی مواجه می شود. تنها استثنا، مراحل پایانی این جنبش است که، احتمالاً همزمان با افول تدریجی اش، این آثار و نوشته ها به سمت تفسیر کتاب مقدس به خاطر خود تفسیر روی می آورند. توصیفات ارائه شده درباره ی تأمل در جلال خداوند و عرش الاهی واژگانی را به کار می گیرند که در طول قرن ها تغییر یافته است. در دوره ی تألیف ...